1 Senaste redigerad av Marninger (2019-09-11 10:09:49)

Tråd: Hittar inte hotspot för spotboost, - LÖST

# Dovado Pro AC
# 9.1.1
# Spotboost via Huawei P20 / Telenor
#

Jag har routern i sommarstugan och ansluter normalt via hotspot från min telefon när jag är där. Det har fungerat fint fram till när vi åkte hem i början av juli i år. Nu när vi kom tillbaka i september ser inte routern (Scan/Check WiFi) telefonens hotspot SSID längre.

Har botat om telefon och router, och undersökt inställningarna, - ser oförändrat och normalt ut.

Har provat alla olika inställningar som finns under WiFi Tethering . . .

På telefonen kan jag bara välja SSID (oförändrad), kryptering (Ingen/WPA2 PSK), AP-band 2,4/5), Max samtidiga anslutningar (2), Sändningskanal (Automatisk), Timer för avst. vid inaktivitet (10 min)

Har testat att telefonens hotspot fungerar genom att ansluta till den direkt från min laptop (Lenovo Ideapad320/ Win10). Därifrån syns hotspot SSID, det går att ansluta och jag kommer ut på Internet.

Har testat om Dovado Pro AC routern kan se något annat SSID genom att dra igång en gammal AP . . . och den ser dess SSID både på 2,4 och på 5 GHz banden . . ! ? ?

Nu kommer jag inte längre och behöver råd . . . snälla!

Problemet är att telefonen har kanaler på 5 GHz bandet som routern inte har och då den stod på automatiskt val av kanal kunde det bli så att det inte alltid fungerade. Genom att låsa telefonen till en kanal som routern kan se gick det att återställa funktionen. (Alternativt att använd 2.4 GHz bandet fungerar också)


Product name:    PRO AC
Serial number:    1020101070112
Product number:    6291103270900
LAN MAC address:   
WAN MAC address:   
Product revision:    1.0
Reported download status:    Upgraded successfully.
Firmware revision:    9.1.1.21966 official
Firmware build date:    2018-05-28T10:34:50Z

2

Sv: Hittar inte hotspot för spotboost, - LÖST

Förmågan att agera hotspot styrs i telefonen av firmware och påverkan från operatören. Uppgradering av firmware? Kolla med operatören och typen av abonnemang.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av Marninger (2019-09-09 09:06:46)

Sv: Hittar inte hotspot för spotboost, - LÖST

Jonasolof Tack för kommentaren!

Hmm,-  jag har ju testat och konstaterat att från min laptop kan jag se telefonens SSID, ansluta till dess hotspot nät och surfa på internet. Det tar jag som indikation på att telefonen, dess firmware och operatören faktiskt fungerar som de skall.

Men Dovado Pro AC ser inte telefonens hotspot SSID (Scan WiFi) och hittar inte nätet (Check WiFi). Då har jag ändå samtidigt kontrollerat att telefonens hotspot SSID syns från laptoppen.

Jag tolkar detta som att problemet finns i min Dovado Pro Ac . . . eller i någon inkompabilitet mellan den och hotspot nätet från telefonen.

. . . kan t.ex telefonen sända på en kanal som Dovado pro AC inte kan ta emot på ? ? ?

. . . eller klarar inte Dovado Pro AC avkoda telefonens WPA2 PSK kryptering ? ? ?

Jag fortsätter testa de inställningar som finns men skulle vara oerhört tacksam för all eventuell hjälp jag kan få.

4

Sv: Hittar inte hotspot för spotboost, - LÖST

Uppgradera firmware i din router?
Dovado Pro AC nyaste firmware 9.1.6 2019-08-26

Version 9.1.5  2019-06-03
Fixes & Enhancements: - Fixed issue with WiFi and Android TV

Kontakta eventuellt supporten på Dovado - de är oftast mycket snabba.

5

Sv: Hittar inte hotspot för spotboost, - LÖST

Mark III tack för kommentaren.

Jo, jag vet att det finns en något nyare version av firmware till routern, men har inte riktigt koll på hur jag kan ladda ner och installera den när jag inte har direkt kontakt med Internet.

Har även kontaktat Dovado support men det enda förslaget jag fått därifrån är att det nog måste vara telefonen det är fel på . . . ? Fast då det faktiskt går att ansluta via den direkt från min laptop ifrågasätter jag detta.

6 Senaste redigerad av Marninger (2019-09-11 09:06:11)

Sv: Hittar inte hotspot för spotboost, - LÖST

Jag har påtat runt och ändrat lite överallt och till slut raderat konfigurationen både för WiFi Tethering på Dovado routern och för hot spot på telefonen. När jag sedan satte upp dem igen var default på Dovado att använda 2.4 GHz bandet så jag satte upp det så även på telefonen.

Då kunde Dovado hitta Hot spot nätet och via det komma ut på Internet!

Nu har jag ännu inte provat om det också fungerar på 5 MHz bandet, men jag återkommer när jag testat det.
.
.
.
Nu har jag testat och fått det att fungera även på 5 GHz bandet!

Första försöket fungerade dock inte men vid närmare kontroll av vilka kanaler som finns tillgängliga på routern respektive på telefonen ser jag att det finns kanaler på telefonen som inte är valbara på routern. När jag konfigurerat telefonen att använda en kanal som finns också på routern så fungerar det.

7

Sv: Hittar inte hotspot för spotboost, - LÖST

5 GHz är det nog.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.