26

Sv: AVM 6890 "recension"

Jag använder tyvärr inte AVM:s repeater. Jonasolof kanske vet vad som gäller.

Det jag däremot såg är att du måste uppdatera 6890 till labo-versionen så att du får 7.08 för att mesh ska fungera helt sömlöst.

27

Sv: AVM 6890 "recension"

JonasB skrev:

Vilka repetrar fungerar med 6890 för att bygga Mesh?

Funkar den här?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2823119

Den här sidan förklarar installationen av just den repeatern i mesh-nät. https://en.avm.de/service/fritzwlan/fri … ith-FRITZ/

28

Sv: AVM 6890 "recension"

Job skrev:

Jag använder tyvärr inte AVM:s repeater.

Använder du en annan repeter som fungerar ihop med 6890 med mesh?

29

Sv: AVM 6890 "recension"

Jag har tre power plugs från Devolo och en av dem har wifi men det är nog inte ett riktigt mesh-nät, och jag har bara använt wifi-pluggen för att få wifi i ett uthus, jag har inte egentligen testat hur sömlöst det fungerar. Hade jag handlat i dag hade jag gått på AVM:s egna grejer.

30

Sv: AVM 6890 "recension"

Jag har dålig täckning på vissa ställen i huset och provade med repeter men det funkade så dåligt så jag tog bort den.

Just nu försöker jag hitta några bra argument att spendera 3x, som en AVM kostar, på en ny router. Kanske du och Jonasolof vet varför den är bästa köpet?

31

Sv: AVM 6890 "recension"

Att jag valde just 6890 hade flera orsaker: Framför allt har jag ett väldigt bra mobilt bredband nu men har samtidigt fått fiber indraget och då kan jag nyttja 6890 med det mobila bredbandet till dess att jag aktiverar fibern. Det kan mycket väl också bli så att jag i en inte alltför avlägsen framtid kommer att ha både ett mobilt bredband och fiber, och då är 6890 optimal då den stöder samtidig användning av mobilt bredband och fiber, med fallback om någon av förbindelserna går ner. Sedan ser jag det som en stor fördel att AVM stöder även äldre hårdvara med uppdateringar. Deras variant av smart home-grejer - dect ule - har om jag inte missförstått det både längre räckvidd och är samtidigt mer energisnål och överför större datamängder. AVM:s routrar verkar vara av hög kvalitet och har, enligt åtminstone Jonasolof lång livslängd - jag var ute efter en lösning som jag kan leva med under längre tid. Som jag nämnt tidigare i tråden så uppskattar jag att via routern kunna uppdatera mjukvara till även kringutrustningen, och inte bara till AVM:s egna grejer. Så långt har routern varit väldigt stabil; jag hade initialt lite problem med wi-fi men det verkar ha stabiliserats.

32

Sv: AVM 6890 "recension"

Hur blev det, köpte du den internationella versionen eller den tyska?

Fortfarande samma prisskillnad :-(

33

Sv: AVM 6890 "recension"

Jag köpte den internationella. Jag kontaktade AVM och de påstod att det var skillnader som gjorde att jag inte ville riskera att något problem dök upp i framtiden.

Och köper du från amazon får du alltid lägga på några hundralappar som de smyger dit på väg från varukorgen till kassan. Det gör mig förbannad varje gång. Men Amazon var den enda butik som kunde garantera att det var den internationella. Se det som så att om du behöver en smart brandvarnare så tjänar du 800:- på att köpa Deutsche Telekoms Smart rauchmelder i stället för en Nest Protect. Och ska du ha brandvarnaren i en annan byggnad skulle du ha behövt två Nest Protect och då är du uppe i drygt två tusen. Plötsligt kostar routern bara 1500:-)

34

Sv: AVM 6890 "recension"

Hmm, slutsumman på Amazon blir 4.079,04

Kanske ska köpa från Proshop bara för att
https://www.proshop.se/Naetverk-Router/ … =pricesite

35

Sv: AVM 6890 "recension"

JonasB skrev:

Kanske ska köpa från Proshop bara för att
https://www.proshop.se/Naetverk-Router/ … =pricesite

Och då höjde Proshop priset med 200 :-(

36

Sv: AVM 6890 "recension"

Job skrev:

Och köper du från amazon får du alltid lägga på några hundralappar som de smyger dit på väg från varukorgen till kassan. Det gör mig förbannad varje gång.

Det är skillnaden mellan tysk och svensk moms som läggs på. Knappast Amazons fel utan de följer bara reglerna som vårt svenska Skatteverk har satt upp.

37

Sv: AVM 6890 "recension"

svenix skrev:

Det är skillnaden mellan tysk och svensk moms som läggs på. Knappast Amazons fel utan de följer bara reglerna som vårt svenska Skatteverk har satt upp.

Det är problemet med att handla på Amazon. Om man köper från en liten handlare i Tyskland så betalar man tysk moms.

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnes … s-inom-eu/

38

Sv: AVM 6890 "recension"

JonasB skrev:
JonasB skrev:

Kanske ska köpa från Proshop bara för att
https://www.proshop.se/Naetverk-Router/ … =pricesite

Och då höjde Proshop priset med 200 :-(

Proshop säger 6440:-! Det är ju galet mycket.

39

Sv: AVM 6890 "recension"

Job skrev:

Proshop säger 6440:-! Det är ju galet mycket.

Hoppsan, då har de höjt med 2.500:- sen jag kollade.

40

Sv: AVM 6890 "recension"

Du kan ju ha den på bevakning på Prisjakt ett tag. Jag gjorde så till en början men sedan bestämde jag mig för att gå på den internationella och då såg jag att Conrad sålde den tyska och ytterligare någon av de svenska butikerna hade samma serienummer som Conrad och efter lite efterforskningar insåg jag att Amazon tyvärr var enda garanten för den versionen. Amazon har jag för mig pendlade upp och ner med typ 15-20 euro så du kan hålla utkik om du bestämmer dig för dem till slut.

41

Sv: AVM 6890 "recension"

Fritz!Box beställd :-)

42

Sv: AVM 6890 "recension"

Jag hoppas att du blir nöjd smile

Ett råd: Undvik att uppdatera till betaversionen 7.08. Jag har fått ruggiga problem. Efter att ha haft extremt stabila SINR-värden och hastigheter på nästan alltid över 60 Mbit blev jag nyfiken på labo-versionen. Efter installationen av den fick jag märkbart bättre SINR-värden (25% högre) men betydligt svajigare hastigheter. Såpass att jag bestämde mig för att använda rollback-funktionen, vilket ledde till att routern hängde sig. Efter att den stått och tuggat över natten bröt jag strömmen morgonen efter. Jag gjorde sedan en fabriksåterställning. Det allra märkligaste är att jag nu har ännu sämre SINR-värden och katastrofalt svajiga hastigheter. Från att ha haft en router där 8 av 10 mätningar låg mellan 60 och 70 Mbit och där sinr låg rock solid på 20-22 har jag nu sinr på mellan 8 och 20 (oftast runt 11) och hastigheter som var tredje fjärde gång jag mäter är nere på 5-7 Mbit (det är hastigheter som jag aldrig sett sedan jag bytte till Tele2 för 2,5 år sedan.

Jag har upprepat hela processen med betaversionen och försök att använda rollback-funktionen och efter att den hängt sig gjort fabriksåterställning, jag har gjort det här två gånger och resultaten är identiska sånär som på att värden hastigheter blivit än sämre efter andra gången.

Jag har öppnat ett ärende hos AVM. Vi får se vad de tror. Men till dess skulle jag undvika betan.

43

Sv: AVM 6890 "recension"

Förbaskade Proshop kancellerade beställningen, de har tydligen inte varorna de säljer på lager utan de, i sin tur, beställer grejerna om de får en beställning.

Får hålla koll på Amazon.... :-(

44

Sv: AVM 6890 "recension"

Säljer Proshop den internationella eller bestämde du dig för att gå på den tyska?

45

Sv: AVM 6890 "recension"

Proshop hade den internationella på sin hemsida, men inte i lager, bara en bluff... :-(


En fråga:
Den Dovadon jag har nu har en funktion, conection tracker, för att start om modemet, eller i värsta fall sig själv, om mobilnätet krånglar, jag brukar bli utsparkad ibland.

Har Fritzboxen den funktionen eller måste man bota om den manuellt?

46 Senaste redigerad av Job (2019-07-03 20:06:59)

Sv: AVM 6890 "recension"

Jag tror inte att det finns något sådant. Jag har åtminstone inte stött på något.

47

Sv: AVM 6890 "recension"

Off topic: I min jakt på stabilitet och högre hastigheter testade jag i går hastigheter och ping via min Devolo power plug kontra via ethernetkabel. Jag kunde inte se någon skillnad i hastighet men i 18 av 20 mätningar via Devolon hade jag en ping runt 50 ms medan jag via ethernetkabel också i ungefär 18 av 20 mätningar hade runt 40 ms. Är det vad man kan vänta sig, att power plugs ger högre svarstider? Är det någon annan som har liknande erfarenheter?

48

Sv: AVM 6890 "recension"

Har tittat på industriroutrar men tyvärr brukar de ha lite äldre teknik.

Den här saknar ac wifi.

49

Sv: AVM 6890 "recension"

Långt samtal med AVM i dag. Glädjande att de till och med ringer från Tyskland för att få en mer detaljerad beskrivning av problemen. De verkar genuint intresserade av att lösa det. Sådant imponerar.

Efter att ha lagt in lab-versionen ytterligare en gång ser det bättre ut. De har tydligen gjort ytterligare justeringar av firmware för modemet. SINR-värdena gick återigen upp med 25-30% men utan att hastigheterna svajar den här gången. Åtminstone än så länge.

Jag är nöjd med det jag sett av supporten på AVM.

50 Senaste redigerad av Job (2019-07-06 10:01:49)

Sv: AVM 6890 "recension"

Pedrosso, det här är en tråd om AVM 6890, du får lägga rekommendationerna någon annanstans.

Angående lab-versionen så är det utan tvekan något galet, åtminstone i min kontext. På uppmaning från AVM har jag installerat den en tredje gång för att generera supportdata åt dem. Resultaten är konsekventa: Jag får en signifikant förbättring av SINR-värdena (25-35%) men en markant försämring av hastigheten (nedhastigheten pendlar mycket men ligger oftast på ungefär hälften av vad jag har med 6.9 och med 7.03).

Jag skall köra vidare med den även i kväll och sedan installera 7.03 efter en fabriksåterställning.

Jag är annars fortsatt väldigt nöjd med gränssnittet och med smart home-funktionaliteten - allt fungerar stabilt. Jag laddade också ner en recovery tool från AVM och körde den innan jag installerade 7.03 (innan jag alltså ombads lägga in 7.08) och upplevde att routern åter blev stabil.