1

Tråd: Phonzo uppköpt av CellIp... Nu höjer man månadsavgiften rejäl!

Phonzo blev ju tidigare uppköpt av CellIP

Nu någon månader senare så höjer man från 29:-/m till 59:-/mån på det billigaste alternativet.
Cash går inte att lösa längre...

Finns det någon IP operatör dit man kan portera om sina nummer för att behålla dessa nummer till en rimlig summa?
Jag har ett par nummer som jag vill ha kvar men inte för 59:-/mån...

Ringer gör man ju med mobilen för det mesta då det brukar vara obegränsade samtalsminuter på abonnemangen.

2

Sv: Phonzo uppköpt av CellIp... Nu höjer man månadsavgiften rejäl!

Det billigaste jag vet nu är Teletek http://www.teletek.se/privat/index.htm
Kostar 30:-/mån men då ingår samtal till fasta nätet utan minutavgifter.

Jag har inte provat själv eftersom jag har kvar två gamla Phonzo Cash som porterats till CellIP, men om jag nån gång tvingas byta så kanske jag testar Teletek.

3

Sv: Phonzo uppköpt av CellIp... Nu höjer man månadsavgiften rejäl!

Hittade detta också när jag letade nu https://www.internetport.se/privat/ip-telefoni/
Sägs vara gratis månadsavgift om man porterar in ett nummer. Porteringen förhållandevis dyr 295:-

4

Sv: Phonzo uppköpt av CellIp... Nu höjer man månadsavgiften rejäl!

Cellips höjning för f.d Phonzo-kunder var naturligtvis inte oväntad - men däremot tämligen brutal med en fördubblad månadsavgift. För den som ringer många korta samtal är dock avsaknaden av den så kallade öppningsavgiften, vilken rimligen saknar all teknisk grund, en stor tillgång. Detsamma gäller den som har användning för Cellips minst sagt omfattande vidarekopplingsfunktioner (med bl.a veckomässig programmerbar schemaläggning), tidsinställning av flera signalfunktioner ett bonusvärde också värdefullt liksom att slippa alla dessa löjliga extraavgifter för nummerpresentation, ev. hemliga nummer etc. som i och för sig många operatörer redan har tagit bort.

Kanske skall man se det som både signifikativt och ett tecken i tiden att det med samma abonnemang de facto är samma minutavgift (14 öre) till både fast och mobil telefon i Kina som till fast telefon i Sverige. Kostnaden att ringa till svensk mobiltelefon (fortfarande med samma abonnemang) har nu sjunkit från Phonzos 1,29 till 0,59 öre per minut men är fortfarande en löjlig chimär. Eftersom operatörerna försöker lägga över all telefoni till mobiler - vilket redan i sig är fruktlöst inom vissa geografiska områden och med små leksakstelefoner utan möjlighet till anslutning av yttre antenner - är det självklart att man inom denna sektor plockar hem kulorna....

På lite längre sikt är det väl självklart att man helt slopar de s.k. Phonzo-Cellip abonnemangen och hänvisar kunderna till sitt vanliga och väl etablerade abonnemangssortiment. Vitsen med att plocka in Phonzos kunder var naturligtvis att utöka kundstocken i trygg förvissning om att tillräckligt många ändå stannar kvar, prishöjningen till trots, för att affären skulle vara lönsam.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

5 Senaste redigerad av Discover (2017-01-27 21:13:16)

Sv: Phonzo uppköpt av CellIp... Nu höjer man månadsavgiften rejäl!

Teletek såg ganska bra ut.

Måste även säga att de har bra pris på mobilt bredband.
http://www.teletek.se/privat/mobilbredband.htm


Jag har än så länge kvar mina Phonzo cash abonnemang, men Cellip har infört att man måste tanka en gång om året, precis som vanliga kontantkort för mobiler. Så var det inte hos Phonzo.

Använder sällan mina två abonnemang (använder främst mitt ip-telefoni
abonnemang på FRO).

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: Phonzo uppköpt av CellIp... Nu höjer man månadsavgiften rejäl!

Voicetech fakturer första månadsavgift 28 kronor. Jag har fyra tilkommande svarsställen, linjer, som kostar 8 kr i månaden styck. Så abb plus fem linjer blir 60 kr i månaden.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Phonzo uppköpt av CellIp... Nu höjer man månadsavgiften rejäl!

Discover skrev:

...
Jag har än så länge kvar mina Phonzo cash abonnemang, men Cellip har infört att man måste tanka en gång om året, precis som vanliga kontantkort för mobiler. Så var det inte hos Phonzo.

Jo, det är samma regler som Phonzo hade. Om du läste noga i Phonzos villkor så var du tvungen att fylla på en gång om året för att ha kvar numret.
I verkligheten så var Phonzo dock inte så noga med att tillämpa den regeln men den fanns där om man läste villkoren.

8

Sv: Phonzo uppköpt av CellIp... Nu höjer man månadsavgiften rejäl!

svenix skrev:
Discover skrev:

...
Jag har än så länge kvar mina Phonzo cash abonnemang, men Cellip har infört att man måste tanka en gång om året, precis som vanliga kontantkort för mobiler. Så var det inte hos Phonzo.

Jo, det är samma regler som Phonzo hade. Om du läste noga i Phonzos villkor så var du tvungen att fylla på en gång om året för att ha kvar numret.
I verkligheten så var Phonzo dock inte så noga med att tillämpa den regeln men den fanns där om man läste villkoren.


Aha, var så länge sedan jag blev kund hos Phonzo.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9

Sv: Phonzo uppköpt av CellIp... Nu höjer man månadsavgiften rejäl!

Discover skrev:

Jag har än så länge kvar mina Phonzo cash abonnemang, men Cellip har infört att man måste tanka en gång om året, precis som vanliga kontantkort för mobiler. Så var det inte hos Phonzo.

Den klausulen har jag missat...

Ännu större orsak att hitta någon annan leverantör...
Bara man kunde portera om numret till någon annan så man kan "låsa fast det" och det inte försvinner tills man hittar en bättre lösning...

10

Sv: Phonzo uppköpt av CellIp... Nu höjer man månadsavgiften rejäl!

Att man måste tanka på en hundralapp om året på Phonzo Cash/Cellip ser jag inte som nåt större problem. Det blir ju bara c:a 8 kronor i månaden. Dessutom får man ju ringa upp pengarna.

Nej, det är jag nöjd med så länge det varar. Det blir nog svårt att hitta något liknande om/när Cellip beslutar sig för att ändra villkoren.

11

Sv: Phonzo uppköpt av CellIp... Nu höjer man månadsavgiften rejäl!

finns väl ingen som har det som phonzo hade , kunna köpa ett fast nummer som kontant kort , alla som har voip är abbonnemang vad jag kan hitta, med för och nackdelar ,

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

12

Sv: Phonzo uppköpt av CellIp... Nu höjer man månadsavgiften rejäl!

finns väl ingen som har det som phonzo hade , kunna köpa ett fast nummer som kontant kort , alla som har voip är abbonnemang vad jag kan hitta, med för och nackdelar ,

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

13

Sv: Phonzo uppköpt av CellIp... Nu höjer man månadsavgiften rejäl!

Telefoni-tid är relativt billigt om man väljer lämplig operatör. Problemet är att man är kvar i klorna på telebolagen genom någon form av abonnemang av telefon-numret.
Sätter man upp en egen SIP-trunk så finns möjlighet att hoppa över ett extra operatörs-led.
Telefon-nummer är gratis, om man kan motivera behovet av minst 100 nummer.
https://www.pts.se/sv/Bransch/Telefoni/ … kapacitet/

Om man inte är bunden av att ha ett svenskt +46-nummer för inkommande samtal (DID) så finns många alternativ. GoogleTalk är välkänt men kanske detta är intressant alternativ. De lovar gratis kostnad för telefonnumret utan några krav.

Om man absolut vill ha ett +46-nummer så kan man köpa telefoni-tjänsten utomlands till måttliga pengar:
Välj ett lokalt område här som exempel på priser. Område måste väljas för att rätt pris ska visas. Årskostnad blir ungefär som Cellip/Phonzo-cash.

Utgående telefoni kostar numera mindre än ett öre i minuten utan andra fasta kostnader via många operatörer så det priset är inte lönt att jaga.

En annan möjlighet är att ha ett privat tele-nät sammanknytet med en egen televäxel, PBX. Då sköter man nummertilldelning själv.
Kostar en hallonpaj och internet-anslutning samt att man är mer än en som är ansluten till nätet för att det ska vara någon vits.
Själv kör jag en variant på detta, ett intern nät med 10-talet aktiva anslutningspunkter, vilket är fasta VOIP-telefoner eller mobiler med VOIP. Det är ju lyxigt att ringa mellan två fasta VOIP-telefoner eller mobiler med VOIP via externt nät om de lika gärna kan kopplas direkt. 10-talet kopplingspunkter blir det lätt om man ska hålla familj, hus och sommarstuga med telefoni.
Jobb och ett antal vänner och släkt finns också inom mitt nät. Även värme-elementen i sommarstugan har eget lokalt telefonnummer, så man enkelt kan styra hur varmt det ska vara.
Att ringa dessa emellan kostar inte mer än att man måste ha tillgång till internet, samt då en egen telefonväxel att ansluta till.
Telefonväxeln hanterar så att yttre inkommande samtal lotsas till rätt anknytningar, resp ger anknytningarna tillgång till yttre nätet om telefonnumret är mer än två siffror.

14

Sv: Phonzo uppköpt av CellIp... Nu höjer man månadsavgiften rejäl!

Då provar vi Teletek på ett abonnemang och se vad detta kan var då :-)

15

Sv: Phonzo uppköpt av CellIp... Nu höjer man månadsavgiften rejäl!

Intressant dilemma,
Cellip höjer priserna vid årsskiften som många andra.
Jag avslutade lite nummer, nu går det att beställa dessa nummer med en siffra adderad på slutet, dvs ett nummer blev tio.
Varför operatörerna vill att man porterar nummer till dom :<)