1 Senaste redigerad av qweeqwee (2016-07-31 13:46:17)

Tråd: Omöjligt att portforwarda på Huawei E3372?

Hej,

Jag köpte en E3372, den är operatörslåst till 3, det kanske har med saken att göra. Men jag får inte upp någon port alls, kan inte pinga, kan inte ansluta till min ssh server(levererar från modemet). Får internet till modemet, så det hållet fungerar, kan surfa utåt. När jag ringde upp supporten sa de att de inte gick att göra med de här modellen, menar de att tre inte vet hur man gör, eller att det faktiskt inte går? Förstår inte hur det inte skulle vara möjligt, det är väll bara ett simpelt modem, det borde väl vara mer jobb att blockera portarna än tvärt om? De hade också något tjaffs om att du var tvungen att ha ett statiskt ip för att kunna köra en server, har de blockeringar som inte tillåter om du inte betalar dom? Jag har även testat med statiskt ip dock, de gick fortfarande inte att ansluta till datorn, bara utåt från modemet, alla portar stängda när jag pingar. Vet att jag inte blockerar någonting internt då jag kan ansluta externt när jag kopplar in datorn i mitt vanliga nät etc.

Jag är helt vilsen, jag vill ju bara kunna ssha till min jävla dator, förstår inte varför de ska vara så mycket problem. Ju billigare modem desto mindre brandväggar för fan. Hur funkar det där med flasha firmware och skit, vad jag förstår kan jag inte öppna portar den vägen. Men jag skulle kunna göra den operatörsoberoende, byta operatör och indirekt öppna portarna? Har ni tips på bra operatörer? Vilka jag än frågar försöker de bara sälja på mig mer skit, Telenor tyckte jag skulle ha en helt ny telefon, Tre tycker jag ska ha fler och fler routrar. Jag vill bara ha en bit plast, usb och orestriktivt Internet. Varför göra så mycket jobb av det? Hjälp mig snälla.

Också jag visste inte riktigt om detta är mest tre eller E3372 routern, tre supporten säger att det är omöjligt. Men har svårt att de skulle säga att de var möjligt fast de var för lata för att låta det gå.

2

Sv: Omöjligt att portforwarda på Huawei E3372?

Jag vet inte hur Tre gör men de flesta operatörer använder NAT i en eller annan form idag. Om du har fått en NAT:ad IP-adress så går den inte att nå utifrån på någon port.

Kolla vilken extern IP-adress du har genom att surfa till t.ex. www.whatismyip.com .
Om du har en extern IP-adress som börjar på 10. eller 100. så har du en NAT:ad IP-adress.

3

Sv: Omöjligt att portforwarda på Huawei E3372?

Har velat hela helgen nu, börjar tror det är omöjligt att göra något från min sida med denna uppsättningen, eller i alla fall med informationen jag hitta. Jag har lyckas flasha om mitt web ui till version 17.100.13.01.03 tror jag det var. Men ingen lycka där. Läste om att du kunde flasha ett moddat web ui för att öppna portar, men hittade bara ett till E3372s. Jag lyckades bara installera web ui till E3372h så kan ju anta det är min modell. Har någon av er hört vart jag kan få tag på moddat web ui till E3372h? Kanske finns en väg från min sida ändå smile

4

Sv: Omöjligt att portforwarda på Huawei E3372?

Som sagt. Kolla din externa IP-adress. Börjar den på 10. eller 100. så är enda lösningen att du sätter upp något på insidan som ssh:ar ut till en maskin på internet. På det viset kan du skapa en ssh-tunnel tillbaka in och komma åt din server den vägen.

Du kan aldrig öppna portar genom att flasha om modemet. Det är operatören som kontrollerar portarna och det är inget du kan påverka själv.

5

Sv: Omöjligt att portforwarda på Huawei E3372?

Det är inte alltid privatabonnemang har publika adresser, ännu mindre vanligt på kontantkort.
Det har inget att göra med om det är statisk eller dynamisk tilldelning, utan vad det är för adress du erhåller.

6

Sv: Omöjligt att portforwarda på Huawei E3372?

Jag kollade min IP,  det händer att den börjar på 10 men oftast startar den på 2. Vet ni om det finns någon operatör som inte blockerar och liknande på det här sättet? Något mobilt bredband där jag kan ha en port öppen?

7

Sv: Omöjligt att portforwarda på Huawei E3372?

qweeqwee skrev:

Jag kollade min IP,  det händer att den börjar på 10 men oftast startar den på 2. Vet ni om det finns någon operatör som inte blockerar och liknande på det här sättet? Något mobilt bredband där jag kan ha en port öppen?

Det går inte att säga att en viss operatör gör si eller så. Det skiljer på olika typer av abonnemang också.
Generellt är det nog ingen operatör som ger ut skarpa IP-adresser på kontantkorts och mobil-ab. längre. Chansen att få en skarp IP-adress ökar om man betalar för ett dyrare mobilt bredbands-ab.

8

Sv: Omöjligt att portforwarda på Huawei E3372?

svenix skrev:
qweeqwee skrev:

Jag kollade min IP,  det händer att den börjar på 10 men oftast startar den på 2. Vet ni om det finns någon operatör som inte blockerar och liknande på det här sättet? Något mobilt bredband där jag kan ha en port öppen?

Det går inte att säga att en viss operatör gör si eller så. Det skiljer på olika typer av abonnemang också.
Generellt är det nog ingen operatör som ger ut skarpa IP-adresser på kontantkorts och mobil-ab. längre. Chansen att få en skarp IP-adress ökar om man betalar för ett dyrare mobilt bredbands-ab.

Har du tips på ett abonnemang hos en operatör? Jag testade Tre's 3gb någonting och även med statiskt ip tjänsten, som enligt dom "tillåter dig att köra servrar". Kunde dock inte köra någon trafik genom port 22 hur som. Vet du vilket som gör det? Behöver inte vara kontantkort men billigaste går bra, kommer skicka rå data så behöver inte mycket gbs heller.

9

Sv: Omöjligt att portforwarda på Huawei E3372?

qweeqwee skrev:

Har du tips på ett abonnemang hos en operatör? Jag testade Tre's 3gb någonting och även med statiskt ip tjänsten, som enligt dom "tillåter dig att köra servrar". Kunde dock inte köra någon trafik genom port 22 hur som. Vet du vilket som gör det? Behöver inte vara kontantkort men billigaste går bra, kommer skicka rå data så behöver inte mycket gbs heller.

Jag använder så lite mobilt bredband att jag inte är uppdaterad på de olika operatörernas ab. tyvärr.

10

Sv: Omöjligt att portforwarda på Huawei E3372?

qweeqwee Vad har du för operatör på mobilen, fungerar det att ssh till din dator om du delar ut internet via mobilen?

11 Senaste redigerad av qweeqwee (2016-08-02 18:43:14)

Sv: Omöjligt att portforwarda på Huawei E3372?

Jag hade tre men jag sa upp abonnemanget då de inte fungerade. Nu letar jag efter vilket abonnemang som helst som inte blockerar portar och skit. Jag kunde inte ssha till min dator med det mobila modemet men jag kunde ssha ifrån det. Dvs fick inte ta emot trafik över port 22, eller liknande problem med samma symptom.