1

Tråd: Tele2 LTE Advance= 5Mbit/s.....

Blev riktigt glad när jag sett att Tele2 startat upp 4G+ enl.

http://press.telenor.se/pressreleases/t … er-1437468

och fick idag tangerat ca 200Mbit i en grannkommun, ungefär samma resultat fick personal från en butik som är återförsäljare till just Tele2.
Hemma testade jag att koppla upp mig mot LTE Advance och det gick ju...men... fick typ 6-9Mbit ner och 37-39Mbit upp så jag blev förvånad. Jag ringde supporten för mobilt bredband och där blev det helt plötsligt mycket märkligt då det klart och tydligt framgick att 5Mbit/s var "gränsvärde för felsökning"
Jag kan ju ha haft väldigt otur och fått någon "vrång" supportkille då samtal före detta varit ganska givande så det kändes ju som att ta massor av steg tillbaka. Kan det vara så att Huawei E5186 modell Tele2 endast kan hantera 80Mbit/s ioch att hastigheter över detta är endast anpassade till Mobiler? Blev rejält nedslagen av detta supportärende så "kvaliteten" Tele 2 gått ut med är ju urusel. Jag behöver jättemycket hjälp nu för att få ordning på uppkoppling via E5186 mot Tele2 med "moderata" hastigheter, dvs över 100Mbit/s.
Jag har rätt utrustning, två mastkombinationer, 800-2600Mhz och 1800-2600Mhz att välja mellan som ger "möjligheter" att komma över magiska 100Mbit/s-sträcket samt mjukvara i form av Huawei E5186 Toolbox v0.8a så med lite hjälp från ärade forumkamrater så borde det vara möjligt.
Jag undrar om någon/några kan ge mig råd som leder till ökade nedladdningshastigheter då uppladdning aldrig någonsin varit problem.

Mycket besviken Spiff

2 Senaste redigerad av brian45 (2016-06-14 18:18:49)

Sv: Tele2 LTE Advance= 5Mbit/s.....

Någon som vet vilka kommuner som har 4g+?
Det finns inga inställningar för 4g+ i routern e5186?
Kommer det att fungera att ändra med Toolbox om 4g+ finns inom räckhåll?

/brian

3

Sv: Tele2 LTE Advance= 5Mbit/s.....

denna länk ger lite svar http://www.nordichardware.se/nyheter/te … anced.html

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

4

Sv: Tele2 LTE Advance= 5Mbit/s.....

OK, fick svar av pedrosso att min kommun Hallstahammar har fått 4g+.
Måste kolla med supporten man ska ställa in det i routern e5186.

/brian

5 Senaste redigerad av tndb (2016-06-14 18:33:51)

Sv: Tele2 LTE Advance= 5Mbit/s.....

Det är garanterat samma bekymmer som där jag bor. Dvs att masten är överbelastad. Kör tptest igen vid 12 på natten eller väldigt tidigt på morgonen som 04.00 så lär du få andra hastigheter. När jag först skaffade 4g så maxade jag hastigheten men nu är nerladdningshastigheten aningen sämre medans uppladdning ligger kvar på runt 20mbit. Telenor/tele2 skiter rätt mycket i vilket då dom inte kan göra något åt det verkar det som och försöker skylla över problemet på kunden. Är man sen ihärdig och står på sig så slutar det med att du har minst 5-10mbit och då är det ok enligt dom. Ka också resultera i att dom avslutar abbonemanget åt dig då dom inte kan leverera.

Tråkigt som fan är det, speciellt när man kopplar in telias 4g och de bara rasslar till men dom erbjuder ingen större datamängd direkt hmm

6

Sv: Tele2 LTE Advance= 5Mbit/s.....

Jag tror att jag hade ren tur när jag testade i grannkommunen som är betydligt mindre men har typ tre-fyra master med 1800Mhz och min kommun har endast en, Tackar pedrosso för artikeln då det står något om eventuellt symtom "Notera att inte alla master i de listade kommunerna får stöd för LTE Advanced, utan att det inledelsevis kommer vara BEGRÄNSAT till vissa celler och områden i respektive kommun." vilket gör att jag får försöka kolla i närområdet med mobilen var det visas 4G+ tecknet för att få en hint om vart antennerna OM de ens kan nå specifika masten för att då förhoppningsvis få LTE Advance.

7

Sv: Tele2 LTE Advance= 5Mbit/s.....

Via Huawei toolbox går det att ställa lte advance, vet inte hur bra det fungerar dock.

8

Sv: Tele2 LTE Advance= 5Mbit/s.....

Som joabor skrivit så är det via Huawei E5186 Toolbox som man "ställer in" "Network band" till LTE-Advance och det fungerar bra men som sagt var så får man nog bara önskad effekt om man är ansluten till en mast som är aktiverad för 4G+/LTE-Advance.

9

Sv: Tele2 LTE Advance= 5Mbit/s.....

Usch o fy för höjder men jag samlade ihop mig mentalt och klättrade upp på taket med mig hade jag en ryggsäck med min laptop och körde jämförelser med hederliga gamla DU-Meter och http://speedtest.tele2.net/ LTE-Advance är inte snabbare än Band 7, dvs 2600Mhz, i alla fall inte ännu. har fortfarande fått 450% högre nedladdningshastighet i Grannkommunen som är mindre än min. Blir nog en tur dit idag för att se om det bara var en "Glitch" igår då jag med andra fick uppleva "rätt sida 200Mbit-gränsen" eller om jag kan repetera händelsen.

10

Sv: Tele2 LTE Advance= 5Mbit/s.....

joabor skrev:

Via Huawei toolbox går det att ställa lte advance, vet inte hur bra det fungerar dock.

Är det bara att fylla i LTE-Advanced och klicka Apply? Låser den då Router e5186s på 4g+?

Ringde tele2 support och de sa att routern ska ställas in på 4g/3g auto. Helst skulle man ju vilja prova och låsa den
på 4g+.

Masten där jag bor skulle troligen få 4g+ 29/6.

/brian

11 Senaste redigerad av danne (2016-06-15 17:41:06)

Sv: Tele2 LTE Advance= 5Mbit/s.....

Har gjort lite tester, kan inte säga att jag inte lyckats fullt ut eller ens förstått allt...
Först och främst måste kontrollera att celler ligger på samma mast (och att den är uppgraderad givetvis), vilket är lite extra trix med den info routern spottar ur sig. Tog hjälp av min AVM 6840.

Sen är det läge AUTO som gäller, tyvärr faller den ju tillbaka på 2600 cellen när belastningen inte är hög så det gäller att den kan leverera. Tvingade jag routern att gå på LTE A så fick jag riktigt låga hastigheter och ett helt oidentifierat cellid, du måste ha RIKTIGT bra signal på 2600 om du ska se några +100Mbits med N4M. Tre fick jag iofs inte alls att fungera, eller ibland då cellerna slocknar och uppför sig skumt.....

Eller som Tre's support sa "Ska vi garantera att en tjänst fungerar så måste vi ta ut ett högre pris"!!! Bad personen upprepa mening för sig själv och tänka efter, har sagt upp allt jag har hos Tre nu.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

12

Sv: Tele2 LTE Advance= 5Mbit/s.....

Följer intressant tråden för att se om någon hintar om eventuella inställningar. Jag har försökt luska lite på diverse forum och det verkar ännu vara oklart hur routern ska vara konfigurerad men att det verkar vara just 100Mbit/s som är den "magiska" gränsen där det.."händer".

13

Sv: Tele2 LTE Advance= 5Mbit/s.....

Vilka telefoner visar 4G+?

Gör de detta enbart då CA är aktivt (stor nedladdning) eller visas att möjligheten finns?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Tele2 LTE Advance= 5Mbit/s.....

tndb skrev:

Det är garanterat samma bekymmer som där jag bor. Dvs att masten är överbelastad. Kör tptest igen vid 12 på natten eller väldigt tidigt på morgonen som 04.00 så lär du få andra hastigheter. När jag först skaffade 4g så maxade jag hastigheten men nu är nerladdningshastigheten aningen sämre medans uppladdning ligger kvar på runt 20mbit. Telenor/tele2 skiter rätt mycket i vilket då dom inte kan göra något åt det verkar det som och försöker skylla över problemet på kunden. Är man sen ihärdig och står på sig så slutar det med att du har minst 5-10mbit och då är det ok enligt dom. Ka också resultera i att dom avslutar abbonemanget åt dig då dom inte kan leverera.

Tråkigt som fan är det, speciellt när man kopplar in telias 4g och de bara rasslar till men dom erbjuder ingen större datamängd direkt hmm

Telia har blivit bättre på att erbjuda mer surf:

100 GB för 199 kr som gäller 7 dagar:
https://www.telia.se/privat/telefoni/tj … surf-vecka

100 GB för 379 kr som gäller en hel månad:
https://www.telia.se/privat/telefoni/tj … surf-manad

Surfen går även att använda utomlands.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

15

Sv: Tele2 LTE Advance= 5Mbit/s.....

jonasolof skrev:

Vilka telefoner visar 4G+?

Gör de detta enbart då CA är aktivt (stor nedladdning) eller visas att möjligheten finns?

Tele2 har bekräftat att CA inte fungerar med Iphone (oavsett modell) i N4M nät av någon anledning som de vill att Apple ska lösa åt dem.....
De har väl byggt någon snikvariant likt Tre, med Huawei's router fungerar inte CA i läge LTE A vilket är underligt. Kör man på AUTO fungerar det, dock helt utan någon indikation på 4G+ eller dubbla celler. De kör 800+2600MHz som Tre, vilket är en dålig combo av band.

De enda telefoner jag kan svara för är de senaste Xperia modellerna (Z5, Z5c, X), dessa verkar visa 4G+ utan någon som helst belastning.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

16

Sv: Tele2 LTE Advance= 5Mbit/s.....

Vilka operatörer definierar 4G+ som kapabel till CA?

Edit

http://www.makeuseof.com/tag/what-the-h … olte-mean/

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.