26

Sv: Datamängdbegränsningar

Antar att Teracom inte har någon priviligierad åtkomst till en Telia mobilmast som nu har GSM och 4G. den masten står i det område där Telia erbjudit fiber åt de mest sammanklungade. Airfiber kunde vara ett komplement för att erbjuda bredband till alla dem som inte kom med. Jag vet att täckningen räcker eftersom 4G 800 från den nämnda masten funkar bra även till de fastigheter som inte får fiber.

Antar att Telia inte är så pigga på att släppa in Teracom trots att det vore det enda rimliga sättet  att erbjuda fast bredband till dem sim inte fick vara med på fiber.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27

Sv: Datamängdbegränsningar

Osäker på om vi pratar om samma mast?
Den jag pratar om används inte idag, men var tidigare radiolänk för fast telefoni.
Nej Teracom har ingen speciell rätt annat än att de kanske kan hyra in sig för en sån här lösning.
Telia är inte intresserade av fiber här, då vi inte kan få ihop tillräckligt många hushåll inom rimligt avstånd.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

28

Sv: Datamängdbegränsningar

Äger telia sina master eller hyr de in sig som många andra operatörer?

29

Sv: Datamängdbegränsningar

Just den masten verkar vara ägd av Telia fastnät.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

30 Senaste redigerad av idgforum (2015-12-22 21:05:29)

Sv: Datamängdbegränsningar

Gorani skrev:

Jag undrar hur operatörerna motiverar sina priser på datatrafik. Den operatör jag använder, Tre med kontantkortsmodem, sålde om jag minns rätt så nyligen som tidigt 2015 40GB för 300 kr eller 7,50 kr per gig. Kanske det längre tillbaka än så - time flies.

Nu har man sedan någon gång i somras sänkt mängden data till 30GB för 300 kr och således höjt priset per GB till 10 kr. Om ytterligare någon tid kan man sannolikt förvänta sig nya prishöjningar, t ex 20GB för 300 kr om det förgångna är någon indikator.

Så kan de hålla på utan att man har något att sätta emot. Man lovar också överföringshastigheter på t ex 'upp till 100 Mb/s, en prissättningsmetod inte ens Systembolaget, vars lydiga slavar svenskarna är, skulle våga sig på. 'Upp till 70 cl vin i flaskan - du får väl ta dina chanser.'

Min fråga till er som förstår er på detta (vilket man inte kan säga att jag gör;) blir: hur motiverar en bredbandsleverantör sina priser avseende bandbredd?

Jag jämför här med t ex...bensin till bilen, eller varför inte elektricitet; det ligger liksom nära till hands.

Bensin/olja är en ändlig resurs som måste förnyas. Elektricitet måste genereras för att tillfredsställa efterfrågan. Gott och väl, detta förstår jag.

Dataöverföringskapacitet (bandbredd), å andra sidan, måste förvisso byggas upp, och dessa kostnader måste jag som kund givetvis vara med och betala, men efter detta behöver resursen ju inte förnyas vid uttag.

Likaväl måste jag betala dessa 7-10 kr/GB i evighet amen. Hur går det ihop?

http://s18.postimg.org/isvyzo9ph/00_Hmmm2.jpg

Kommit hem från Finland. Använder DNA Prepear. kontantkort
70kr/veckan eller 140 kr/månaden för obegränsad 4G. Fick i Rovaniemi 40/40 Mbps - ibland ännu bättre
Jo, mobilt är lika vanligt där som i Sverige, om inte vanligare. Enligt svenska operatörers naturlagar skulle deras nät sjunka vilket det inte gör. Kanske något i luften som gör att det går köra obegränsad surfmängd i Finland, men inte i Sverige, utan att nätet stockas.

Jag tror alla operatörer i Sverige kör med förklaringen "att begränsningarna är för kundens skull" vilket, om man jämför med Finland, är vilseledande och ett sätt att ljuga för att slippa stärka nätet och istället bara kamma hem vinster.

nhu skrev:

Väldigt enkelt: Tillgång och efterfrågan. På den trådlösa sidan är kapaciteten ändlig. Shannons teorem sätter en absolut gräns för kapaciteten för ett givet frekvensband...

Shannons teorem verkar gälla mer i länder som Sverige och Tyskland smile Går i vissa länder att bygga bort om man inte är för vinstsugen. Så tror jag att det är. Ju mer begränsningar och dyrare ju mer nöjda kunder och större vinster för bolagen. Win/Win... eller?

31

Sv: Datamängdbegränsningar

Vi användare kan ju inte gå och oroa oss för shannons teorem och sluta använda nätet smile
Det är ju bara köra på om det fungerar.
Jag var också väldigt nöjd när jag körde kontantkort i Finland med saunalahti redan för 3-4 år sedan var det bra fart.

32

Sv: Datamängdbegränsningar

Finland är ett glest befolkat land (hälften av Sveriges befolkning) så det finns i medeltal halften så många abonnenter per mast. Dessutom kör man i Sverige mycket mer med videoströmmar och det om något skapar trafik.

Men visst går det att öka kapaciteten trots Shannon - man måste bara bygga fler basstationer. Och det sänker vinsten. Det var ju intressant att operatörerna i Sverige ungefär samtidigt höjde priserna och sänkte kvoterna ... Även om de inte gjorde upp något avtal så verkar det ha skett i nån sorts samförstånd.

Finland brukar alltid apa efter Sverige - med några års försening - så jag väntar bara på att samma sak skall hända i Finland också: Högre priser och lägre kvoter.

33 Senaste redigerad av Gorani (2015-12-24 18:04:12)

Sv: Datamängdbegränsningar

@nhu, @jonasolof

Jag hittade till min stora glädje för någon dag sedan denna sida på mobilefun.co.uk när jag sökte kring efter ett sätt att mäta signalstyrka utan att investera i program eller göra för stor sak av det hela:

http://www.mobilefun.co.uk/blog/2009/06 … eception/.

Jag fick detta tips från jonasolof häromdagen:
----------------------------------------------------------------------------
Dämpning: De enkelglas energiglas från Glavebel som jag satt in som innanfönster för vinterbruk på landet dämpar 15 dB utan att man kan se metall, bara lite gröngråstick.
Mätning: Du kan finna 29 sidor diskussion mest på tyska om ett program som heter LTE-watch huawei version, gjort av "Olox" här.
http://www.lte-anbieter.info/lte-forum/ … =lte-watch
----------------------------------------------------------------------------
men min tyska räckte inte långt nog.

Anthony på mobilefun.co.uk/blog beskriver i deras blogg, ett inlägg från 2009, hur man kan mäta detta medelst - på intet sätt antikverade - AT-kommandon i HyperTerminal.

Jag skrev Hayes-kommandon 'like it was 1989' och fick detta resultat:

http://s9.postimg.org/7szp36tj3/Hyper_Terminal.jpg

vilket enligt bloggen skulle innebära c:a -63 dBm; helt OK för mina ändamål och med modemet för tillfället inne i rummet, längst upp mot taket.

Känns av ngn anledning som rena julafton;)

"There are those who wish for eternal life yet don’t know what to do on a rainy Sunday afternoon."
- Benny Hill