76 Senaste redigerad av östengurka (2016-02-01 11:56:49)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Tack Jonasolof för att du delar med dig av din värdefulla kunskap!


Jag bor i centrala Uppsala, så om någon i närheten vill låna ut sin hårdvara någon halvtimme, så är jag tacksam (PM'a!) !

Som jag nämnde i mitt förra inlägg så provade jag också för två veckor sedan med mitt bredbands-SIM-kort i sonens 4G-telefon.
Vi provade på tre platser i Uppsala, vid Biltema SO i Uppsala (ca 3,7 km från mig),  nere på gatan ca 75m V om mig och i fönstret där ZTE MF28G antenner är placerade.

Vid Biltema kom vi som mest upp i DL 67 Mb/s, nere på gatan 75 m V om mitt fönster kom vi upp i ca DL 45 Mb/s (dvs samma prestanda som från aug. 2013- okt. 2015), och i mitt fönster blev resultatet ca DL 20 Mb/s (dvs som från okt. 2015, utom vid några tillfällen.....).

Om det inte var för de flertalet (dock kortvariga) gånger när signalstyrka och prestanda återgått till vad de var innan 3's "motivationsbrev" i oktober 2015, skulle jag tro att felet bara låg i min hårdvara eller i 3's "konfigurering" av mitt abonnemang....


Men som sagt så glädjer jag mig numera åt att idioterna på 3 betalat Huawei någon miljon för att "kvadda" den basstation som är placerad i ett av de mobiltätaste områdena, (åtminstone i Uppsala...) dvs "studentkvarteren" i Uppsala.
Och de puckon som finns på 3's support (borttaget) vägrar till och med att ta emot en felanmälan...    yikes


Varför betalar någon på 3, Huawei någon miljon eller två att "kvadda" basstationen?
Hade det inte varit billigare och enklare för den på 3 som är ansvarig för detta, att bara bryta strömmen till basstationen och montera ner antennerna?

/Östen      (numera på gränsen till rättshaverist....)

3's 4G

77

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

östengurka skrev:

Varför betalar någon på 3, Huawei någon miljon eller två att "kvadda" basstationen?
Hade det inte varit billigare och enklare för den på 3 som är ansvarig för detta, att bara bryta strömmen till basstationen och montera ner antennerna?

/Östen      (numera på gränsen till rättshaverist....)

Sedan när bytte 3 till Huawei som nätleverantör för 4G ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

78

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Östen, hastighet DL och UL är för oprecisa parametrar vid försök till analys av det aktuella problemet. Man vill veta om det sker språngvisa förändringar i RSSI såsom du anfört och dessutom även få uppgift om RSRP vid respektive nivå av RSSI. Hur det ser ut på andra platser i Uppsala spelar mindre roll.

Jag sålde en av mina AVM6840 till en användare i Uppsala som har skaffat sig mycket god erfarenhet av den och som tidigare varit aktiv på detta forum. Använd sökfunktionen.  Informationen man får ut är för komplex för att en tillfällig icke initierad användare ska dra nytta av att låna den en halvtimme.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

79 Senaste redigerad av östengurka (2016-02-01 09:19:42)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Discover skrev:

Sedan när bytte 3 till Huawei som nätleverantör för 4G ?

Den uppgiften har jag flera gånger fått när jag ringt 3's support i detta ärende.
Enligt dem är anledningen till att ZTE MF28G inte längre fungerar i deras 4G-nät är att de bytt nätleverantör för 4G till Huawei.
Detta skulle ha skett hösten 2015.

Därför påstår de att denna ZTE-router längre skall fungera i 3's 4G-nät (fast det gör den ju bevisligen fortfarande!!).

Men det är kanske så att varför skulle 3's support ha koll på denna grundläggande fråga, när de inte har koll på något annat heller....


/Östen

3's 4G

80

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Det vore intressant med en teknisk uppgift om exakt vad det är som gör att en  router som tidigare fungerat på ett FDD LTE band inte längre gör det.

Jag hade köpt en olåst Telenor MF93D router åt en bekant som använde den med Telia. Bekanten är självvald teknisk idiot och fick det inte att fungera vid ett tillfälle. Han gick till en teliabutik där de sade att den routerm inte fungerade i Telias nät. Så han lämnade telenorroutern i butiken och köpte en Telia MF91  istället. Och förlorade visning av SNR på en ren lögn.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

81

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Vilka frekvenser stödjer den där routern?

82

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Hej Östen,

Vi vill ge ett uttalande i detta ärende för att det inte ska bli mer infekterat och teorierna ska skena iväg. Vi hoppas inte att du ska känna dig som en rättshaverist utan vi vill gärna ha dig kvar som en nöjd kund och hoppas på en god relation. Hoppas att fler och riktiga svar kan hjälpa dig i den riktningen!

-    Skillnaden du ser i olika RSSI nivåer beror på att du ligger på olika frekvenslager fast på samma site. En site är alltså en fysisk basstation där flera celler finns.
-    Troligtvis har detta inte kommunicerats tillräckligt tydligt till dig när du ringt in men detta är sanningen.
-    I och med uppgraderingen till Huawei LTE/4Gpå denna site infördes 2600 MHz. Tidigare hade denna site endast 800 MHz och din router var uppkopplad på endast 800 MHz bandet. Varför du upplever att det pendlar är att du ligger på gränsen mellan de olika lagren. Skillnaden i RSSI nivåer är helt naturlig och förklaras i och med detta.
-    Vi har uppgraderat basstationerna för att öka kapaciteten och möjliggöra LTE-A (Carrier Aggregation) i området. Eftersom du till största del använder 2600 nu kommer du med en router som har LTE-A stöd kunna utnyttja detta vilken oftast ger en dubblering av hastigheten.
-    Den router vi erbjuder, Huawei E5186s är ett mycket bra alternativ då den även har 802.11a/b/g/n/ac för WiFi dvs både 2.4G och 5GHz banden och har stöd för LTE-A.
-    Det är inget fel på siten. Detta har vi undersökt.

Från 3s sida kan vi lova dig att vi har koll. Vill även passa på att påpeka att det inte uppskattas att du lägger ut vår personal vid namn. Vi förstår att din bredbandsupplevelse är viktig och vi gör allt vi kan för att den ska fortsätta vara så. Det är därför vi från början gick ut med denna uppgraderingskampanj proaktivt för att framtidssäkra att din hårdvara håller måttet. Vi skulle vilja be dig redigera bort namnet i ditt inlägg tidigare.

Hoppas detta hjälper och att du vill fortsätta som kund.

Med vänliga hälsningar
3Support

83 Senaste redigerad av östengurka (2016-02-01 12:15:50)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Tack 3Suport för att du/ni åter deltar i denna "felsökning"!
Det är synnerligen värdefullt för oss/mig att slippa gissa och i stället få riktigt "kött på benen".


Trots din förklaring av vad som hänt med basstationen, så har jag svårt att se att detta förklarar mina (era?) problem.

Vid mina samtal med er support har de varje gång efter kontroll bedyrat att jag varit uppkopplad mot samma cell (utom när jag en gång testade med 3G).

Den enda förklaring jag hittills fått från er support, till hoppen på 20dBm i RSSI och därav följande halverad/dubblad prestanda på BBK, är att det beror på väderleken och antal användare på cellen/basstationen.
Vädret skulle enligt er support nästan permanent sedan oktober 2015 sänka signalstyrkan med 20dBm på ett avstånd av 300m, och tillfälliga kraftiga fall i antalet uppkopplade användare skulle förklara den vid några tillfällen dubblerade prestandan (återgång till läget före oktober 2015). Observera att RSSI och prestanda alltid har ändrats samtidigt!
Således är förklaringen från er support att antalet användare på basstationen dramatiskt minskat samtidigt som vädret dramatiskt förbättrats vid några få tillfällen.


Som framgår särskilt av mitt inlägg http://www.mobilabredband.se/forum/view … 349#p68349 så testade jag på de olika frekvensbanden, med ett nytt Huawei E3372 inköpt från er.
Även denna test gav vid handen att prestanda ungefär halverats i samband med "uppgraderingen" av basstationen, för att "öka kapaciteten".

Om er förklaring till mina drygt halverade prestanda sedan uppgraderingen, är att min router numera väljer att använda FDD2600 i stället för som tidigare FDD800, så vill jag naturligtvis få hjälp av er att som fram till oktober 2015 åter använda FDD800!
Tyvärr kan jag själv inte göra detta val i den ZTE-router jag ursprungligen köpte av er, då den inte erbjuder den möjligheten.


Det är som synes mycket stor skillnad mellan de två olika förklaringar till mina problem som hittills har presenterats från olika representanter från 3's support.
Den förklaring som nu 3Support anför verkar för mitt otränade öga betydligt mer sannolik, än de senaste månadernas förklaringar enligt ovan jag fått från 3's telefonsupport. Dessa tidigare förklaringar begriper till och med jag är totalt nonsens....


När det gäller publicering av namn på er supportpersonal så vill jag påpeka att jag inte lade ut hela namnet. Jag har nu trots detta helt tagit bort det!
Som jag i tidigare inlägg redogjort för, så vägrade personen att ta emot en felanmälan från mig. Personen vägrade också, trots min begäran, att lämna hänvisning till någon kollega eller överordnad som skulle kunna ta emot en felanmälan.
Förhoppningsvis så räckte det jag nu lade ut för att NI nu internt skall kunna utbilda personen i bättre "support"-beteende.


Jag hoppas att du/ni på 3Support åter vill bidra med er kunskap här på forumet, och hjälpa till med vår kunskapsuppbyggnad och problemlösning!

/Östen

3's 4G

84

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Bytet mellan cell för 800 och 2600 hade setts direkt på PCI eftersom de är olika även om de sitter i samma mast. Den router Östen har tillhör den eländiga skara av fördummade konsumentroutrar sålda av operatörerna som inte medger låsning på band eller att man läser väsentlig information som PCI, SINR och använt band. Med sådana routrar råkar man ut för det som Östen gjort. Han har också jagat fel som inte var fel istället för att förutsättningslöst analysera situationen. När nu Tre föreslår en annan router får man hoppas att den ger mer relevanta data och även medger låsning på band. Det inses dock att låsning på band inte går ihop med carrier aggregation men valet mellan låsning på band eller carrier aggregation över flera band bör kunna påverkas av en initierad användare.

Jag kan hålla med Östen om att support borde upplyst kunden om orsaken till hoppen tidigare, Jag fick intrycket att allt handlade om skiften i RSSI på 800 men eftersom relationen mellan ESI och RSRP var ungefär lika kunde det inte handla om hopp mellan olika avlägsna celler.  De uppgifter jag frågat om hade klarlagt situationen direkt vilket hade besparar Östen och operatören kritikstormen. En mer detaljerad förklaring från Tres sida om varför hans nuvarande router inte längre var optimal hade också varit lämplig istället för att säga att den inte fungerar í det numera Huaweisskötta nätet. Samma risk för hopp mellan celler på olika band föreligger för alla operatörer, även om de ännu inte kör carrier aggregation. En annan risk är hoppande mellan 3G och 4G som håll på att få ett litet företag på fall tills jag räddade dem genom att finna problemet och låsa routern på 3G som då fungerade mest tillförlitligt.

Tre support ska ha tack för att ni klarlägger vad det handlade om. Skicka gärna en kontaktuppgift via Private message här på forumet  så att man kan etablera en kommunikation i andra fall där frustrerade användare ber om råd på forumet. Då kan kommunikationen föras på en rimligt hög teknisk nivå och problem snabbt lösas.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

85

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

3Support skrev:

Hej Östen,

I och med uppgraderingen till Huawei LTE/4Gpå denna site infördes 2600 MHz. Tidigare hade denna site endast 800 MHz .

Med vänliga hälsningar
3Support

Varför var ni inte nöjda med ZTE som nätleveratör ?

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek … 139223.ece

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

86

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Skicka automatiska tweets för att klaga varje gång farten faller

http://thenextweb.com/shareables/2016/0 … eed-drops/

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

87

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

-> 3Support !

Efter Er uppgradering av basstationen har min möjlighet att använda FDD800, med den router jag köpte av Er för dryga två år sedan, enligt dig tydligen i stort sett försvunnit.

Jag skulle uppskatta om Ni medverkade till att återställda min möjlighet att använda FDD800 i den router jag köpt av er , så att jag återfår de prestanda som jag hade fram till er uppgradering av basstationen!


/Östen

3's 4G

88

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Varenda smartphone inklusive Nokia, Samsung, Sony och Iphone saknar liksom din gamla ZTE router möjlighet att låsa på band. Möjligheten att låsa på band fanns med i tidigare versioner av firmware för Nokia 920 men försvann med firmwareuppgradering. Med Samsung försvann den efter 4.2.2. Vanliga usb modem inkl Huawei låser inte på band utan AT kommandon. Netgears hotspot AC 785S kan inte låsas på band. Förklaringen kallas användarvänlighet. Tänk vilket hallå det skulle bli om folk glömt att de låst telefonen på 2600 och den sedan inte fungerar på resa.

ZTE har t ex gjort min favorithotspot MF93D som visar alla de parametrar jag bett dig om inkl SINR, PCI, global Cell id och använt band, som kan bestämmas. Teliavarianten MF910 kan också låsas på band men visar tyvärr inte SINR.

Att Tre har block på FDD 800 och 2600 är ingen nyhet. Notabelt är att de inte använder FDD 1800. När Tyskland införde 1800 utöver 800 och 2600 kom AVM ut med en ny version av 6840 eftersom den första inte stödde 1800. Tror du att innehavare av den ursprungliga modellen stämde AVM för att deras äldre routermodell inte klarade 1800?

Det är möjligt men osannolikt att det existerar en firmwareversion för din router där det går att låsa på band. Du får söka på forum i olika världsdelar. Ofta är det operatörerna som kräver neddummade versioner av firmware för att göra det "enklare" för användarna. Detta är typiskt för bl a Huawei som mest  säljer via operatörer. Ett bra exempel på förenklad router är Huawei E5172 som jag såg operatörerna kränga i Kigali, Rwanda. Hur många kunder förstår att undvika en router med endast en kontakt för anslutning av yttre antenn?

Kan man inte låsa på band återstår för utrustning med möjlighet till anslutning av yttre antenner  att använda radioteknik. Antingen frekvensspecifika antenner eller filter som undertrycker det icke önskade bandet. Effekten är dock relativ och önskat resultat kan inte garanteras. Ditt problem är inte nytt. Här om filter:

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=6031

Vad det gäller antenner så har jag märkt att 800 paneler plockar upp signal på 2600 också. Utombandsdämpningen är inte så kraftig som man tror men den hade förmodligen räckt här.
Den i slutet av mitt inlägg om filter nämnda tekniken med koaxialkabel (i länk) är billig och smart ock kunde vara värd att pröva för att dämpa 2600 bandet i aktuellt fall.

Jag har goda insikter i både teknik och juridik. Att försöka förmå Tre att lösa problemet med din router framstår som utsiktslöst. Det finns ingen konsumentjuridik som hjälper dig. Förresten är redan den tid jag lagt ned på ditt problem mer värd än kostnaden för routern som klarar carrier aggregation. Så köp den men förvissa dig först om att den om så önskas kan låsas på band. Fortsatt diskussion kring routern vore verkligen rättshaveristisk. Kritiken av dålig information från support var relevant men sådant är legio från alla operatörer. En supportkille på Net1 till mig nämnde att de brukade hänvisa kunden till detta forum när det blev krångligt.

PS för att avslöja vad det var som orsakade hoppen hade man behövt att se att det var samma mast men två olika celler. PCI för varje cell är random. Är det två olika PCI är det olika celler men man kan inte veta vilken mast de sitter på. Ibland  är numren närliggande, ibland inte. Här behövs även Global Cell Identity som kan vara givet i numeriskt eller hexadecimalt format av routern eller modemet. Är det hexadecimalt ingår ofta men inte alltid en bokstav. De två sista siffrorna anger den enskilda cellen på masten. De föregående siffrorna är unika för masten. Ibland är enbart mastens id kodad hexadecimalt medan de två cellsiffrorna inte ska konverteras.
Detta innebär i föreliggande fall att man direkt hade kunnat se att det var två olika celler på samma mast. Av siffrornas inbördes ordning hade man kunnat se att det var celler på olika band.
Med tillräcklig info från användaren hade problemet varit löst direkt.

PSS Vill man ha en router som visar all info mm ska man välja nya AVM6820 men får då ordna anslutning för yttre anten med pigtails från  radiokortet eftersom AVM tyvärr snålat där. Den mer kompetenta routern 6840 har voip, 5 GHz wifi mm men är med cat 3 inte riktigt upp to date. Det bör komma en ny stor modell  som även har 3G och carrier aggregation vilket införts även i Tyskland. TDD ska man nog inte förvänta sig eftersom ingen tysk operatör  använder det och routrarna i första hand görs för hemmamarknaden.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

89 Senaste redigerad av östengurka (2016-02-02 11:26:11)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Felsökning tycker jag är mycket intressant och utvecklande därför att det är ett utmärkt sätt att fundera över ett problem, och därigenom inhämta och pröva ny kunskap.
Tycker man att detta tar för mycket av ens tid, kan man välja att avstå att delta i felsökningen.


En mycket enkel lösning på mitt problem med 3's "uppgradering" hade naturligtvis varit att säga upp 3-abonnemanget, och valt en annan leverantör. Då hade jag dock gått miste om nöjet att få felsöka och lära mig nya saker!

Jag hade också kunnat investera i ny avancerad utrustning, för att kunna "överbevisa" 3 om att det faktiskt hade blivit en försämring och göra deras felsökning åt dem.
Här vill jag dock påpeka att jag faktiskt köpte ett nytt Huawei E3372 av 3, därför att 3Support i sitt inlägg påstod att "vi säkerställer alltid att de produkter vi säljer passar vårt nät". Detta var dock tyvärr ingen lösning på problemet! (V.S.B.)


Problemet med 3's "uppgradering" av sina 4G-basstationer tycker jag har åtminstone tre skilda aspekter:
1. Den rent tekniska, "vad är det tekniska problemet", vilket jag tydligen drabbats av då jag fått mer än halverade prestanda.
2. Konsumentperspektivet, där en leverantör avsevärt försämrar den vara den levererar (i detta fall bandbredd).
3. Det intellektuellt hederliga, där ett företag försöker lura sina kunder att binda sig för ytterligare 24 månader och köpa ny utrustning, genom att påstå att den utrustning de tidigare sålt till kunden nu slutar att fungera.


Jag har hittills försökt lösa problem 1 då jag gärna åter vill ha samma goda prestanda, som de första två åren av mitt 3-abonnemang.
Tyvärr har jag som resultat av tidvis frustration över de okunniga och motstridiga svar jag fått från 3, gjort felet att några gånger också blanda in problem 2 och 3.
Detta är naturligtvis för tidigt att göra då fråga 1, dvs "vad är orsaken till det tekniska problemet" ännu inte är definitivt avgjord.
Tyvärr har nog detta medfört att mitt felsökande framstått som "rättshaveristiskt".

I den närmaste framtiden skall jag försöka hålla mig till problem 1, dvs det tekniska problemet.


Min förhoppning är att 3 kan bidra med förslag på hur det tekniska problemet skall kunna lösas, utan att jag behöver göra omfattande nya ekonomiska åtaganden!

Jag skall naturligtvis också själv prova med den mycket intressanta "filterlösningen" som jonasolof pekade på. Tack för detta mycket konstruktiva förslag!
Tidigare har jag letat på nätet efter annan FW till min router, bland annat på ZTE supportsida, men inte hittat någon så detta verkar vara en "dead end".


/Östen

3's 4G

90

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Hej igen,

Tack för att du tog bort namnet. Uppskattas att vi håller diskussionen på en bra nivå!

Förklaringen du fick om väder, vind och last till varför du byter är faktiskt sann på så sätt att det gör att det är därför som du flyttar mellan de olika frekvenslagren 2600 och 800. Tyvärr tror jag det var svårt att förklara och får be om ursäkt att det inte gick fram tydligare från början. Helt enkelt så var det rätt slutsats men kommunikationen kring det tekniska bakom gick inte fram ordentligt.

Som svar på din fråga tidigare inlägg finns tyvärr finns det inget sätt vare sig i nätet eller i MF28G att låsa den till 800 MHz... Numera har vi den möjligheten på alla våra routrar vi säljer.

Min tekniska rekommendation igen måste (tyvärr?) vara att ha en nyare hårdvara som har Carrier Aggregation alternativt en som går att låsa på 800 MHz. I så fall skulle du förmodligen kunna lägga ihop nerlänksprestandan för 800+2600 och kombinera dina mätningar där i nerlänk. Upplänken kommer gå alltjämnt på 2600. Om du skulle ha en E5186 med CA skulle du få i snitt nerlänkshastighet från båda frekvenslagren vilket skulle ge betydligt bättre maxresultat. Såklart är detta den tekniska aspekten på det hela och helt upp till dig att ta del av vårt förlängningserbjudane...

Är det helt uteslutet att förlänga 24 månader? Annars kanske vi kan ta en diskussion om det separat.

Mvh
3Support

91 Senaste redigerad av Discover (2016-02-02 13:46:46)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

3Support skrev:

text

Fortfarande inget svar på min fråga tidigare i tråden, varför inget svar ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

92

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Discover skrev:
3Support skrev:

text

Fortfarande inget svar på min fråga tidigare i tråden, varför inget svar ?

Det är inget vi kan ge någon officiell kommentar på i detta forum.

Mvh,
3Support

93

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Det är inget unikt att utökade tjänster i ett nät kan leda till minskad användbarhet för enskilda kunder. Ett litet kafé använde en tele2 B593. De hade testat innan och funnit att det fungerade mycket på 3G. Så plötsligt blev förbindelsen oregelbunden, den internetberoende kortläsaren fungerade bara sporadiskt. Företaget som sålt kassalösningen kunde inte lösa problemet.

Tele2 hade börjat använda 4G; dessutom på både 800 och 2600. Routern hade sina användarvänliga grundinställningar och hoppade mellan 4G och 3G. Dessutom var interferensnivån vid kusten av Kalmarsund mkt hög eftersom cellerna når för långt över vattnet.

Interferenssituationen kan inte bedömas av support eftersom rapportering av SINR inte ingår i 3GPP standarden  för LTE. Att låsa på enskilt band på 4G var ingen lösning för signalerna var svaga och interferensen stark. Först när jag låste routern på 3G blev det lugnt även om de fick slött internet. Numer går routern på en närbelägen teliamast 4G sedan jag låst upp den och blivit IT fadder för företaget.

Här skulle man med snävt användarperspektiv kunna säga att operatören försämrat tjänsten. Hade inte tele2 infört 4G så hade det fortsatt att tuffa på. Tant pis. Finns det någon emoticon för att rycka på axlarna?

Jag har bara en invändning  mot de välformulerade svar Tre givit. Att tala om frekvenslager istället för band som 800, 2600 osv är knappast generellt branschbruk. Layer i LTE-sammanhang är de mer eller mindre okorrelerade dataströmmar som kan fås med Mimo. Och som  kan öka farten. I routrarna står "band". Frekvensband är gängse språkbruk i radiosammanhang.

Det vore kulatt höra om Östen uppnår att få router att
hålla sig till 800 med koaxialkabelfällan. 50/50 tror jag men det är vär ett försök.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

94

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

3Support skrev:
Discover skrev:
3Support skrev:

text

Fortfarande inget svar på min fråga tidigare i tråden, varför inget svar ?

Det är inget vi kan ge någon officiell kommentar på i detta forum.

Mvh,
3Support

Tack för ingenting.

Tur man bytt operatör :-)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

95

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

hade de en skyldighet att besvara frågan bara för att du ställt den?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

96

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Ingen operatör kommenterar sina val av leverantör mer än att man tycker att den man använder sig utav passar sina krav bäst. Fråga din favoritoperatör Telia, varför man inte valde exempelvis Huawei eller Nokia Networks.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

97

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Utvecklingen med aggregerade frekvensband är i sig positivt men innebär ökade problem vid användning av frekvensanpassade riktantenner med följande hög förstärkning. En multibandsantenn innebär alltid sämre förstärkning, om än kanske inte linjärt, för de aktuella banden. Den försämrade antennvinsten i en multibandsantenn vs. en smalbandig och högförstärkande borde om man befinner sig i cellperiferin, i värsta fall, kunna innebära status quo vad gäller överföringskapacitet jämfört med transmission över enkelband med en högförstärkande smalbandsantenn. Den tekniska lösningen som jag ser det borde bli en router med dubbla radiomoduler och 2 x 2 antenningångar och sådana finns men då börjar det bli rejält dyrt - kanske så dyrt att alternativet med dubbla routrar blir billigare. Skulle vara intressant att veta hur man löser det här inom områden där frekvensaggregering redan är driftsatt som t.ex i Tyskland.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

98

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Köp routern separat istället för att binda 24 månader, ger mer valfrihet.

99

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

jonasolof skrev:

hade de en skyldighet att besvara frågan bara för att du ställt den?

Nej, men som service kan de ju svara.

Var ju tydligen inget problem att låta sig vara med i Ny Teknik och berätta att ZTE skulle bygga 4G & 3G 900, så varför är det då så känsligt nu vid bytet till Huawei bara för att en privatperson frågade ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

100

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

careface skrev:

Ingen operatör kommenterar sina val av leverantör mer än att man tycker att den man använder sig utav passar sina krav bäst. Fråga din favoritoperatör Telia, varför man inte valde exempelvis Huawei eller Nokia Networks.

Det behöver jag inte.

Ja, jag gillar Telia då dem erbjuder det jag behöver samt är överlägset billigast då dem har fri roaming.

Du verkar ju ha 3 som favoritoperatör, är väl inget konstigt tycker jag, 3 har väl något som du uppskattar, jag vet inte. Jag gillade 3 förut också, men sen ändrade dem attityd och då valde jag att byta operatör.
Har kvar ett abonnemang hos dem för att det är bindningstid på avtalet, men i huvudsak är det Telia som gäller då dem fungerar bäst för mig.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.