51 Senaste redigerad av östengurka (2016-01-08 17:32:59)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Jag provade för en tid sedan och lyckades inte få Hallon-kortet att fungera i ZTE MF28G.
Fast jag mins inte om jag ändrade APN........

Har dock för mig att jag fick ett felmeddelande från routern som jag tolkade som att den inte 'gillade' Hallon-kortet för att den är operatörslåst till 3.


Skall göra om testet så snart jag kan avvara telefonen.....

/Östen

3's 4G

52

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Som A-Man säger fungerar Hallon-kort i 3-låsta produkter. Testa att ändra APN enligt ovan så bör det koppla upp sig. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

53 Senaste redigerad av östengurka (2016-01-11 14:52:06)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Satte mig nu (kl 13.25) vid datorn för att byta SIM-kort till Hallon-telefonkortet för att testa igen om det fungerade i den 3-låsta routern.
Men gick först in i GUI på ZTE MF28G-routern för att få se vad signalstyrkan var innan jag bytte SIM-kort i den.


Det stod RSSI -57dBm yikes yikes yikes yikes yikes yikes yikes yikes yikes yikes


WTF ......... kollade RSSI för någon timme sedan och då var det (som från i oktober 2015) -81 dBm.
Kastade mig på Bredbandskollen och körde några gånger med resultat:

DL 46 Mb/s, UL 24Mb/s yikes yikes yikes yikes yikes yikes yikes yikes yikes yikes


Routern har varit uppkopplad i 19 tim och 50 min så det skall bli spännande att se vad som händer om några timmar efter den dygnsvisa av 3 påtvingade ner- och uppkopplingen.


Tror jag väntar lite med att testa med mitt Hallon telefonkort för att se hur länge detta håller i sig!


Uppdatering kl 14.05: Fortfarande RSSI -57 dBm och prestanda som kl 13.30 !!
Uppdatering kl 15.35: Nu har 3 "skruvat ner" RSSI till -81 dBm och prestanda är åter DL ca 21 Mb/s, UL ca 8 Mb/s  !!


/Östen

3's 4G

54

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Ingen ide att lägga någon större vikt i att rssi ändras den kommer ha ett värde en dag kanske ligga där för att sedan nästa dag ha ett annat kan vara högre eller lägre.
Det beror helt och hållet på vad det är för förhållanden, modemen och routrarna är ju inte direkt finkalibrerade från fabrik heller.
Man får helt enkelt använda modemet / Routern som fungerar bäst för ens ändamål.

55

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Du har säkert ganska rätt i detta med RSSI-nivån.
I mitt fall kan jag dock konstatera att detta värde dels varit väldigt stabilt (utom när det ändrats mycket), dels ganska väl avspeglar vilka prestanda jag mätt med BBK.

Jag hade i två år (september 2013 - oktober 2015) RSSI ca -60 dBm och prestanda DL ca 45 Mb/s UL ca 24 Mb/s.
I oktober 2015 (när 3's "motivationsbrev" sändes ut) sjönk RSSI till ca -80 dBm och prestanda DL ca 25 Mb/s UL ca 9 Mb/s.


Efter lunch idag är (tillfälligt?) värdena tillbaka på RSSI ca -60 dBm och prestanda DL ca 45 Mb/s UL ca 24 Mb/s.


Jag har i tidigare inlägg rapporterat att RSSI-värdena är väldigt stabila (max 1-2 dBm ändring) utom vid de tillfällen jag pratat med 3's support och "nätkillarna kollat vilken basstation jag är uppkopplad mot och om den fungerar som den skall".
När "nätkillarna"testat så har RSSI tillfälligt hoppat från ca -81 dBm ner till -60 till -70 dBm.

/Östen

3's 4G

56 Senaste redigerad av östengurka (2016-01-11 14:47:43)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Precis när jag skrivit ovanstående inlägg kollade jag åter på signalnivån på routern och konstaterade att den nu hoppar mellan -67 dBm och -81 dBm !!!

Den verkar nu ha "landat" på -81 dBm igen och prestanda DL ca 21 Mb/s UL ca 8 Mb/s! yikes yikes yikes yikes yikes


Glädjen med återställda prestanda varade således bara i dryga 2 timmar innan 3 nu åter verkar ha visat "var skåpet skall stå". sad sad


En liten fråga A-man ..... du arbetar möjligtvis inte på 3?


/Östen


P.S.
Denna tillfälliga återgång till mina "gamla" RSSI och prestanda inträffade också den 15 november 2015 vilket jag skrev om i inlägget: http://www.mobilabredband.se/forum/view … 958#p67958
D.S.

3's 4G

57 Senaste redigerad av danne (2016-01-11 15:15:43)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

RSSI säger inte mycket mer än att det finns någon form av signal/störning. Du ligger garanterat och hoppar mellan två celler......TRE har ingen möjlighet att hålla på att leka med "signalkvalitet" för en enskild kund.

Det som hade varit intressant var om RSRP varierade kraftigt, men som sagt testa en router eller modem med telenors MobilPartner så du kan se att/om cellId ändrar sig.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

58

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Håller helt med Danne. De enda relevanta parametrarna är RSRP och SINR. Med en router som AVM6840 som både Danne och jag har får du kollpå alla värden och ser även grannceller från samma mast somkan störa. Dubör ha koll på cell id också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

59

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Det jag inte kan få ihop är varför jag på 4G:

- under två år utan avbrott haft en stabil uppkoppling med konstant och hög bandbredd
- "plötsligt" (oktober 2015) får 20 dBm sämre signalstyrka och motsvarande försämring i bandbredd.
- ett par gånger under tiden sedan dess "plötsligt" (151115 + någon ytterligare gång samt idag) under några timmar får 20dBm bättre signalstyrka och motsvarande förbättring i bandbredd
- 3's support har hela tiden bedyrat att jag varit/är uppkopplad mot samma basstation (cell?)

- 3 påstår att min router ZTE MF28G inte längre skall fungera på 4G, men ändå gör det
- 3 påstår att all utrustning de nu säljer passar i deras 4G-nät fast den Huawei E3372 jag köpte av dem för någon vecka sedan inte fungerar bättre än min  ZTE MF28G
- varför den gamla Huawei E398 ger samma prestanda i 3's 4G-nät som det nya Huawei E3372 jag köpte av 3

/Östen

3's 4G

60

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Det går inte att göra en relevant analys utan ett minimum av uppgifter.  Ingen annan kan heller göra en analys utan uppgifter t ex om RSRP och cell id.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

61

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Har nu åter kollat med 3's support och fått beskedet att jag var uppkopplad mot samma cell-id hela tiden under gårdagen.
De kunde se att prestanda gått upp under timmarna i går eftermiddag, men hade ingen förklaring till varför detta hade skett.

Till skillnad mot förra supportsamtalet, fick jag dock denna gång "tillåtelse" att göra en felanmälan.....

/Östen

3's 4G

62

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Hej igen!


Nu har jag fått besked från 3's samlade expertis efter deras noggranna utredning av mitt problem.........

Beskedet är att:
I samband med 3's "motivationsbrev" i oktober 2015, efter två år och två månader med konstant signalstyrka ca -60 dBm och DL 45Mb/s UL 24Mb/s så hände två saker samtidigt samma dag i mitten av oktober 2015:

- plötsligen ökade antalet användare på basstationen.....
- plötsligen försämrades vädret med konstant mycket kraftigt regn och därefter övergående i konstant oerhört kraftigt snöfall vilket pågått från mitten av oktober till dags dato........... 

Dessa två samtidigt inträffade faktorer sänkte signalstyrkan med dryga 20 dBm från -60dBm till -81 dBm och därmed också mer än halverade prestanda......... yikes yikes yikes yikes

Avståndet till basstationen vilken jag hela tiden varit uppkopplad mot, enligt 3's support och min tidigare post, är ca 300 m........
Hur mycket dämpar regn- och snöfall signalen på 300 m avstånd........???


Dessa försvårande förhållanden har dock enligt 3's noggranna tekniska utredning haft två avbrott, dels ett drygt dygn den 15 nov 2015 och dryga två timmar (kl 13.30-15.30) den 11 januari 2016.

Orsaken till att signalstyrkan då ökat med dryga 20 dBm och prestanda mer än fördubblades vid dessa tillfällen (dvs. återgick till vad de var under de dryga två åren innan "motivationsbrevet") är att:......

- det kraftiga regnet/snöandet upphörde vid dessa tillfällen
- antalet uppkopplade mot basstationen dramatiskt minskade just vid dessa (korta) tillfällen


Jag har nu vid flera samtal med 3's support försökt förklara för dem att det måste vara något som har att göra med deras basstation.
Detta känner jag mig ganska säker på, då jag nu provat med 4 st olika routrar/modem och 2 st olika SIM-kort.

De vill dock inte ta till sig tanken att de betalat Huawei någon miljon kr för att "uppgradera" basstationen till bättre prestanda, när resultatet av denna miljon blivit mer än halverade prestanda!



Detta är just nu en "lose-lose"-situation......
Jag har fått mer än halverade prestanda och 3 har betalat Huawei en dryg miljon för att få samma sak dvs, halverade prestanda!

Vad i hela friden skall jag göra???


/Östen

3's 4G

63

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Tror inte man kommer så långt det är nog enklare att byta operatör.

64

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Den enl tidigare reklam från tre,
"Nu obegränsad bandbredd, inga strypningar av hastigheten, full teknisk hastighet" m.m.

:-)

65

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Enklast är att köra på det modem som fungerar bäst.

66 Senaste redigerad av östengurka (2016-01-28 15:43:49)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Idag har jag åter haft en stund med RSSI -59dBm och DL 40Mb/s UL 20Mb/s yikes yikes

Det vill säga en tillfällig återgång till den stabila signalstyrka och prestanda som var drygt två år fram till 3's "motivationsbrev" i oktober 2015.

Vet tyvärr inte hur länge det hade varit.
Jag upptäckte det kl 12.45 men kl 12.57 så återgick  RSSI till -83dBm och DL 20Mb/s UL 9Mb/s, således till vad de varit (med ett par avbrott som framgår tidigare i tråden) efter 3's "motivationsbrev" i oktober 2015.

/Östen

3's 4G

67

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Ett vanligt betende av mobilt bredband skulle jag säga.

68

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Observera att routern och dess externa antenner nu under 2 1/2 år stått på exakt samma plats!

Det är visserligen så kallat "mobilt bredband", men jag använder det som stationärt bredband.

Därför förstår jag inte varför signalstyrkan och prestanda varit helt stabila (och höga) under dryga 2 år, för att i samband med 3's "motivationsbrev" i oktober 2015 plötsligen halveras.
Detta skulle inte vara så konstigt om det inte var så att signalstyrkan och prestanda sedan dess, vid ett par tillfällen, återgått till de ursprungliga "bra" värdena.

-> A-Man: Är detta normalt beteende för 4G i stationärt bruk?

/Östen

3's 4G

69

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Du är som en bllägare som försöker lista ut varför motorn krånglar utan att öppna huven. Om du använde en AVM router kunde du dokumentera vad som händer och föra en tekniskt initierad diskussion med opeatören. Men vi har sett fall där det kan visas att en tre basstation krånglar men Tre har vägrat analysera problemet för kunden hade ändå en mbit ned. Den här användaren skaffade en wifilänk till en granne med fiber. Han hade också kunnat använda en närbelägen tele2 bas men ville inte.

Det är ingen idé att
bli ett slags rättshaverist pga Tre.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

70 Senaste redigerad av östengurka (2016-01-29 16:38:53)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Så mycket rättshaverist är jag inte (ännu åtminstone....) att jag köper en AVM-router för ett par tusenlappar, bara för att övertyga 3 om att deras basstation inte fungerar som den skall.

Det glädjer mig faktiskt lite att 3 är så korkade att de betalat Huawei någon miljon för att få en "kvaddad" basstation, och att de dessutom inte vill felsöka basstationen!


Däremot så har jag alltid varit teknikintresserad och denna "felsökning" är intressant ur kunskapssynvinkel, den bidrar till min egen kunskapsuppbyggnad, fast den kanske ger intryck av att vara "rättshaveristisk".

Jag suger åt mig den kunskap jag får här på forumet och försöker väga ihop den med annan info.
Därför skulle jag gärna vilja att A-Man utvecklar sitt senaste svar att:
"Ett vanligt betende av mobilt bredband skulle jag säga."

/Östen

3's 4G

71 Senaste redigerad av östengurka (2016-01-29 19:17:01)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Med risk för att närma mig "rättshaverist"-statusen så kommer här ett flygfoto med förklaring hur min ZTE MF28G med externa antenner i fönstret (i riktning mot basstationen) är/varit placerad de senaste 2 1/2 åren.
Obs! att avståndet är endast ca 300 m!

http://postimg.org/image/xvzkyhgtb/

Inget hus i området har förändrats/byggts nytt/ byggts på, i vart fall de senaste 20 åren.....

Jag kan inte se något i topografin som skulle medföra att den sedan drygt 2 år stabila signalstyrkan ca -59 dBm (och däremot svarande prestanda) skulle "dyka" till ca -81 dBm (och prestanda mer än halveras) i samband med 3's motivationsbrev i oktober 2015.

Inte heller ser jag något som motiverar att signalstyrka och prestanda ett par tillfällen efter "motivationsbrevet" skulle återgå till de goda värdena som de hade innan brevet.

Men 4G kanske har sina outgrundliga vägar.......


/Östen

3's 4G

72

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Nej, det finns ingen inneboende egenskap i 4G nät som förklar hoppen i RSSI.

Om routern växelvis ansluter till olika celler ändras RSRP men inte RSSI. Det är RSRQ som bestämmer om cellbyte ska ske och det värdet påverkas av trafikbelastningen till uppkopplad cell.

Det du beskriver består av diskreta hopp mellan två nivåer och inga gradvisa förändringar. Den rimliga yttre förklaringen är att en cell nära dig slås av och på. Du får bättre bandbredd när den generella signalnivån stärks vilket innebär att ökningen i RSSI kommer från uppkopplad cell och inte från interferens. Annorlunda uttryckt så består den större delen av RSSI av RSRP när det är bra. Här har du en förändring i RSSI med 24 dBm mellan de två nivåerna. Om RSRP förändrad i samna mån förklarar det förändringen i bandbredd för även vid oförändrad relation av RSSI och RSRP försämras dataöverföringen då signalnivån försämras eftersom routerns brusnivå får större inflytande på SINR. Vid RSSI -83 dBm hamnar RSRP kring -110 dBm och här spelar egenbrus roll, framför allt om det är en medioker router.

Vid den sämre nivån kan relationen mellan RSSI och RSRP vara densamma om det finns ett hinder i signalgången till routern, t ex ett hopp mellan routerns inre antenner och yttre antenner.

Fel i routern kan inte uteslutas. Sådana fel kan vara intermittenta. Om det är glappkontakt i en antennanslutning skulle effekten kunna uppstå. I en del routrar är radiokortet anslutet till routerns inre antenn alternativt kontakt för yttre antenn med en tunn koaxialkabel. Kontakterna för dessa anslutningar är mycket små och dålig överföring kan förekomma. Då får man försiktigt vrida på sladdanslutningen och se om RSSI ökar.

På hittillsvarande routrar går signalen från router till bas endast över en antenn, Rx0. En möjlig orsak till hoppen skulle kunna vara att den andra antennanslutningen glappar. Dock brukar bortfall av den antennen Rx1 inte ge så stor skillnad i RSSI som i din router är totalvärdet för båda ingångarna. Det är inget medelvärde utan det bästa värdet som visas. Därför är det mycket möjligt att felet inte sitter i fysiska antennkontakter utan i elektroniken.

Edit: så länge bruskomponenten i SINR är liten så borde en dämpning av signalstyrkan inte spela någon roll eftersom styrkan av RSRP i förhållande till totala signalnivån RSSI är oförändrad. Men - även vid oförändrat förhållande SIR (obs ingen komponent N noise) så sjunker bandbredden vid svagare RSRP. Någonstans bland alla mina inlägg finns ett diagram som visar detta. ( denna edit skulle hamnat sist men råkade komma fel. Skriver på en ipad så det är svårt att flytta stycken.)

I AVM routrar mäts och visas signalnivåerna på varje ingång separat och man finner fel i kontaktanslutningar omedelbart. Finns ett kontaktfel så använder man antenninställningsfunktionen för att se signalnivåerna i en graf i realtid. Jag hade ett sådant kontaktfel i en 6820 router där antennanslutningen modifierats efter leverans från fabrik för att möjliggöra anslutning av yttre antenn.

Ett fel i nätet av beskrivet slag är faktiskt mycket osannolikt eftersom det skulle upptäckts. Det vore en hel cell som går av och på. I så fall ändras PCI. Teoretiskt skulle väl bortfall av den ena antennen i cellen Tx0 eller Tx1 kunna ge en ändring i RSSI men inte så kraftig som noterats. Och Tre hävdar att du varit ansluten till samma cell.

Betydligt mer sannolikt är fel i konsumentutrustning som din router. Har man tillgång till en 4G telefon annat än Sony så kan man kolla RSSI mm med enkla kommandon för att se om hoppen i RSSI även yttrar sig där. Bottom line: med största sannolikhet finns felet i din utrustning. Nu tänker aldrig support från användarperspektivet för personalen där vet inte vad SINR är, än mindre kan de något om den ofrånkomliga försämringen i överföringshastighet vid strypt signalstyrka. Annars borde de tänkt i samma banor för länge sedan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

73

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Stort tack för den uttömmande förklaringen jonasolof !!


Att det skulle vara fel i (min) konsumentutrustning tycker jag att jag uteslutit genom mina prov med två USB-pinnar, dels mitt gamla Huawei E398 dels det från 3 nyinköpta Huawei E3372. Dessa båda gav samma resultat som ZTE MF28G.
Tryckte också in SIM-kortet i min sons 4G-telefon för två veckor sedan, och även där fick jag samma resultat som i ovanstående fall.

Då återstår så vitt jag förstår något fel i basstationen, vilken 3 inte orkar felsöka. sad


/Östen

3's 4G

74

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

mobilt bredband är som det är , att det är antingen bra eller dåligt , och juh och med det inte finns nån precis lag att mobilt bredband ska klara så här mycket och vara så här bra, så bryr sej inte operatörerna om kunderna.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

75

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Det där pedrosso är ingen analys utan bara snack, juh vah asså.

Östen, när du säger att de alternativ till din router som du provat gett samma resultat så är det bestickande men för att ge tyngd åt argumentet att det vore fel på basstationen så behövs registrerade mätvärden av åtminstone  RSSI och RSRP men även gärna PCI och SNR med de olka utrustningarna.  Först då är det visat att det verkligen sker språngvisa förändringar i RSSI som inte ligger på användarsidan. Du vill föra en diskussion med ingenjörer. De kräver mätvärden. Det finns externa mättekniker som jobbar för operatörerna men de är dyra. Innan operstören lägger 10-20 tkr på att mäta hos dig krävs det väldigt starka tecken på att felet ligger i stationsnätet.

Du kan väl nämna ungefär var i landet du bor så kanske det finns någon med en AVM router som kan mäta hos dig. Det är de enda routrar som närmar sig professionell mätutrustnng även om kontroll  av LTE näts funktioner innehåller många fler parametrar än ens de routrarna mäter.

Jag är i Kigali i Rwanda idag där de för övrig har en enormt hög interferensnivå i sitt nya 4 G nät mätt med AVM routrar. På måndag är jag i Bryssel och i Sverige först i april. Bor du nära Öland kanske jag kan hjälpa till om problemet består.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.