26

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Citat: "Hej Östen!

Det borde inte vara något problem för produkten av gamla LTE releaser att kunna fungera i vårt nät. 3GPP-standarden är gjord för att även produkter med tidigare release ska fungera fortfarande."

Så varför skulle inte MF28G fortsätta fungera i den utsträckning routern fungerat hittills. Att det inte är optimalt kan förmodligen accepteras.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Jag tror att MF28G inte klarar LTE (endast 3G) med uppgraderingarna i nätet. Routern är helt enkelt inte bakåt/framåtkompatibel av någon anledning. Men den är nog ganska ensam om detta, de flesta äldre modeller av modem/router kommer att fortsätta på FDD i samma utsträckning som idag.

Möjligen någon ZTE-modell till som inte fungerar, men Huawei lär inte vara några problem. Självklart kommer inte LTE A att stödjas…

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

28

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

enligt deras hem sida på http://www.ztedevice.com/product/Wirele … 36ff6.html
så klarar den LTE FDD DD800M/2.6G(B7); LTE TDD 2.6G(B38)/2.3G(B40); DC-HSPA+: 2100M/900M

så vad problemet är med att dom ska ta bort det är ännu oklart , jag tror som jonas säger att det inte är optimalt i deras nät helt enkelt.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

29

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Jag har en Huawei E5172A, den ska fortsätta fungera som vanligt, dock utan stöd för LTE A.

Den har ju inte stöd för något mera LTE-band än FDD 2100MHz (FDD 900,1800 använder inte TRE).
GSM Band     850, 900, 1800, 1900 MHz   
3G Band         900, 2100 MHz   
4G Band        FDD: 800/900/1800/2100/2600 MHz
TDD: 2600 MHz


/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

30 Senaste redigerad av östengurka (2016-01-04 14:24:46)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

3Support skrev:

Tyvärr är granuliteten på specar är ofta inte så djup som behövs men vi säkerställer alltid att de produkter vi säljer passar vårt nät.


Nu har jag testat detta påstående mot mina problem med ZTE MF28G efter att 3 uppdaterat sitt nät till CA, och att 3 påstår att det bara är ZTE MF28G som slutar fungera på 4G i deras nät.

Jag tågade därför iväg till den lokala 3-butiken och köpte ett splitter nytt Huawei E3372 från dem.
Väl hemma stoppade jag in mitt SIM-kort i den och började testa med följande resultat.....
(Hastigheterna mättes med BBK.)

TDD2600 - ingen signal yikes
FDD2100 - ingen signal
FDD2600 - 2 pinnar av 5
    DL 23 Mb/s, UL 6 Mb/s
FDD800 - 4-5 pinnar av 5
    DL 25 Mb/s, UL 19 Mb/s

Varför får man inte (längre!) någon signal på TDD2600?


Testade åter min ZTE MF28G.
Observera att i denna kan man inte välja eller se vilken frekvens den kopplar upp sig på. Dock har jag låst den till "endast 4G".

Signalstyrka 2 pinnar av 5 (RSSI -81dB)
D 25 Mb/s, U 9 Mb/s

Av detta drar jag slutsatsen att ZTE MF28G numera kopplar upp sig på FDD2600 (och inte den i mitt fall bättre FDD800)


Fram till dess att 3 skickade ut sitt "motivationsbrev" hade jag RSSI -61 dBm (DL 50 Mb/s, UL 25 Mb/s) som tidigare framgått i tråden"ZTE MF28G upphör att fungera på 4G". Efter "motivationsbrevet sjönk RSSI  till -81(-83)dBm!
Jag bor fortfarande ca 300 m från en av 3's basstationer i centrum av Sveriges fjärde största stad.


Detta testresultat reser (minst) två frågor:
1. Varför fungerar inte den Huawei E3372 jag precis köpte i 3's butik på TDD2600?
2. En alternativ fråga är om 3 har spärrat mitt SIM-kort för TDD2600 för att "motivera" att jag tecknar en ny 24-månaders bindningstid?


'3Support' som några dagar i slutet av november 2015 bidrog med svar här på forumet, är väldigt välkommen att återkomma och reda ut dessa förbryllande resultat....


/Östen


P.S
Jag fick dagen efter lämna tillbaka den Huawei E3372 jag köpt i 3's butik och fick pengarna åter. smile
D.S

3's 4G

31

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Vad fick du betala för modemet i  3 butiken?

32

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Jag fick betala 795 kr, men fick som sagt returnera det och fick pengarna tillbaka.

/Östen

3's 4G

33

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Om du vill beställa ett nytt så går det att få för 3-400kr inklusive frakt på E-Bay.

34 Senaste redigerad av östengurka (2016-01-04 16:07:35)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Jag vet det, MEN jag ville prova med 3' egna grejer!

Min test avsåg att prova flera saker:
1. Stämmer 3's påstående (forum-medlemmen 3Support) att all den utrustning de säljer passar i deras nät
2. Stämmer 3's "motivationsutskick" att det bara är ZTE MF28G som inte längre fungerar på 4G i deras nät
3. Beror den sänkning av signalstyrkan (och prestandan) jag fick efter  3's "motivationsutskick" bara på att jag har  ZTE MF28G

Jag tycker att jag fick svar på alla dessa frågor genom att prova med ett modem som 3 själva säljer.
Det finns ingen anledning för mig att köpa ett Huawei E3372 så länge det inte fungerar avsevärt bättre än mitt ZTE MF28G gör just nu. Och framför allt när det fungerar avsevärt sämre än mitt ZTE MF28G gjorde fram till   3's "motivationsutskick"!

/Östen

3's 4G

35

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Ar det inte sa att dom bytt mast (prylar) bara ?

huawei isf Seimens Ericsson osv

36 Senaste redigerad av östengurka (2016-01-04 22:33:47)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

De har inte bytt "mast" - de har fortfarande antenner i alla fyra hörnen på samma kvarter (300 m ifrån mig).
Detta är naturligtvis verifierat med 3's support ett anta gånger!

Om de bytt utrustning (Huawei, Siemens, Ericsson, eller andra), vad spelar det för roll?

Är detta en giltig anledning för att deras kunder skall behöva få en väsentligt försämrad tjänst som kunderna betalar för, ELLER behöva investera i ny hårdvara alt. binda sig för 24 månaders månadsutgift??

/Östen

3's 4G

37

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Tdd stor tex mer,
Sa att styra mot en teknik optimerar den bandbredd som kan ges kunder.
(Inga svenska bokstaver pa denna webblasare)

38 Senaste redigerad av östengurka (2016-01-05 20:20:00)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

I eftermiddags hade jag ännu ett samtal med en förvirrad person på 3's supportavdelning.

Jag försökte reda ut vad sänkningen av signalstyrkan med dryga 20dB (och mer än halverad bandbredd) i samband med 3's "motivationsbrev" i oktober 2015 berodde på.
Med underlag från mina jämförande tester med det nyligen köpta Huawei E3372 i 3's lokala butik, undrade jag om de kunde se var problemet fanns.

Var orsaken till den sänkta signalstyrkan och därmed halverade prestandan (både för ZTE MF28G och Huawei E3372) att:
- det blivit något fel på basstationen efter att 3 betalat någon miljon för uppgradering av den.....
- de hade lagt en spärr på mitt sim-kort som gjorde att jag efter deras "motivationsbrev" i oktober 2015 inte längre fick full hastighet   (jag har INTE nappat på deras "generösa" erbjudande)

Hon försvann flera gånger för att kolla med killarna på nätsidan vilken basstation jag var uppkopplad mot och om den fungerade som den skulle.
Precis som jag konstaterat vid mina tidigare samtal med 3's support i detta ärende så ökar signalstyrkan vid dessa "kolla med nätkillarna" tillfälligt med 10-20 dB. roll


Jag kan också konstatera att sedan i oktober 2015, när signalstyrkan minskade med 20dB och prestandan halverades så tar uppkopplingen mycket lång tid! Under uppkopplingen så ser jag att signalstyrkan "stegar ner" från 5 pinnar - 3 pinnar till att landa på 2 pinnar. Varje steg tar 10-20 sek!


Supportkvinnan bedyrade dock att de INTE KUNDE styra prestandan via informationen från SIM-kortet och därmed abonnemanget.

Då återstod således (enligt mig) endast alternativet att 3 hade betalat Huawei någon miljon för att uppdatera basstationen till bättre prestanda med resultatet att dess prestanda blivit halverat. sad


Därför ville jag (i 3's intresse) registrera en felanmälan om ett fel i basstationen så att de skulle kunna undersöka saken närmare, och kanske kräva att Huawei såg till att basstationen fungerade som den skulle. Det borde ju, tyckte jag, ligga i 3's eget intresse att få valuta för de pengar de betalat till Huawei för att uppgradera basstationen till bättre prestanda, när resultatet i stället blivit halverade prestanda.

Denna felanmälan av basstationen vägrade support-kvinnan ta emot. yikes
Hon kunde heller inte koppla mig till någon överordnad som hade befogenhet att ta emot en sådan felanmälan......


Jag tycker att denna fråga börjar lukta ganska illa.
Vad är det 3 håller på med egentligen?


Är det någon annan medlem i forumet som också bor i Uppsala och har 3 som operatör, så är jag intresserad av att prova mitt SIM-kort i ett till av 3's modem. Jag tycker frågan är mycket intressant, är det så att 3 blockerar prestanda för vissa SIM-kort beroende på om man bundit sig för 24 månader till eller inte?
Var snäll och PM'a mig om du bor i Uppsala och har lust att göra ett test!

/Östen

3's 4G

39

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Måste vara en tillfällighet, det finns ingen möjlighet att de kan skruva på någon ratt för att förbättra mottagningen medans ni pratar för att sedan skruva ned den när ni har lagt på samtalet med kundtjänst.
"Nätkillarna" är troligtvis någon form av andra linjens support, de har troligtvis ingen direktkontakt med nät/cellplanerare och gå in och konfigurera om i en basstation är ingen som görs på detta vis medans kundtjänst pratar med en kund.

40

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Det är väldigt konstigt eller hur....

Jag kollar periodvis väldigt ofta på signalstyrkan.
Den är mycket stabil, varierar aldrig mer än 1 max 2 dB, när jag hela tiden uppdaterar routerns web-interface.

Däremot under mina samtal med 3's support och de kollar vilken basstation jag är uppkopplad mot och om den fungerar som den skall så ÖKAR signalstyrkan med 10-20 dB !


/Östen

3's 4G

41

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Huawei är nätleverantör för 3 & Telenors gemensamma 3G nät på 2100 MHz (3GIS).

ZTE är nätleverantör för 4G (2100, 2600 & 800 MHz) & 3G 900 MHz.

Ericsson är nätleverantör till 3's egna 3G 2100 MHz nät.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

42 Senaste redigerad av Discover (2016-01-06 05:40:44)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

plun skrev:

Fröken Maria Jonsson har nog problem med att kunderna numera märker om de kör 3G eller 4G smile (vilket hon inte trodde för något år sedan)

Så det är väl måhända smart att då förpassa mobila bredbandskunder mot 3G så slipper en kund med en sprillans ny iPhone6s mötas av 3G pga att mobila kunder ockuperat en 4G basstation smile

Haha ja...

Undrar när fröken Maria ska förstå att folk vill ha ett 4G nät som täcker i stort sett hela sverige, ungefär som Net4Mobility och Telia's.

3's täckning idag är ganska löjlig, se bara täckningen i norra sverige och jämför sedan med t.ex Telia 4G. 3 har precis som Telia tillgång till lägre frekvenser, men har trots det valt att inte bygga ut i t.ex Sundsvall eller Umeå, eller mellan städerna.

Med Telia kan man t.ex surfa på 3G & 4G på sveriges högsta berg... eller på vägen dit om man nu vill det, eller på tåget mitt ute i ingenstans i landet brunsås.

Dessutom är 3's 4G nät idag ett fuskbygge då basstationerna sitter för glest, så mobilen växlar ned till 3G där den sedan stannar, hos Telia kan jag vara på 4G i stort sett överallt då de byggt seriöst.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

43

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

mm håller med dej discovery , telia och tele2 är dom två stora aktörerna som byggt ut här i norrland , medans 3 har täckning typ städer men inge mer och tror det räcker , men här uppe kräver vi mer än att det ska funka i stan då folk har stugor utanför stan och vill kunna surfa där ute också. där jag har stugan när vi åker till fjällen har telia byggt ut så, och det är bara typ fritidshus där runt medans telefoni knappt funkar , men 4G funkar , så det bästa sättet att veta att man kan ringa är via voip.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

44

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

PTS m.m sätt att räkna täckningen är "hur många procent av befolkningen som täcks, då är glesbygd totalt ointressant.
Telia tar ner sitt kopparnät i glesbygden, och hänvisar till mobiltelefoner.

45 Senaste redigerad av östengurka (2016-01-08 12:52:36)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Nu har jag testat igen!!

Kom på att jag har Hallon som mobiloperatör och de är ju 3's lågprisbolag och använder 3's nät.
Grävde också fram mitt första 4G-modem ur lådan, ett Huawei E398u-1 dvs den första strömhungrigaste modellen som bara klarar FDD2600. Det är Tele2-brandat men upplåst.

Jag tryckte in mitt Hallon mobil-SIM i modemet och tejpade upp det på fönstret bredvid de externa antennerna till ZTE MF28G
Ställde in Hallons data-APN dvs 'data.tre.se' och 'endast 4G' i nätvalet.

Signalstyrkan enligt modemet var RSSI -77dBm (två 'pinnar') vilket är ungefär lika med vad jag får med mitt ZTE MF28G och också med det E3372 som jag köpte i 3-butiken och testade med för några dagar sedan.


Kopplade så upp och testade bandbredden med Bredbandskollen.....
Jag fick DL 39 Mb/s och UL 17 Mb/s  yikes  yikes  yikes  yikes  yikes  yikes


Varför ger det urmodiga Huawei E398u-1 (med ett annat SIM-kort) dubbla prestanda mot samma uppgraderade basstation, som jag får med mitt ordinarie 3-SIM kort??
Det verkar helt orimligt att Huawei E398u-1 skall ge dubbla prestanda jämfört med det nya E3372 och ZTE MF28G med externa antenner monterade.


Nu är jag helt överygad om att 3 stryper prestanda för oss som inte nappade på deras 'generösa erbjudande' i oktober och band oss för ytterligare 24 månader!


Som jag tidigare skrev:

Jag tycker att denna fråga börjar lukta ganska illa.
Vad är det 3 håller på med egentligen?


/Östen

3's 4G

46

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Vad får du för resultat om du sätter in ditt 3 kort i USB-modemet?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

47

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Blir det lika dåligt som tre om du sätter hallon i E3372 och ZTE MF28G?

48 Senaste redigerad av östengurka (2016-01-08 17:28:10)

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Nu har jag gjort det självklara test jag glömde att göra !! (tack 'careface' för påminnelsen!)


Jag stoppade således mitt 3-bredband SIM i E398-modemet.
WTF...... jag fick DL 36 Mb/s och UL 16 Mb/s  yikes yikes yikes ..............

Fick därefter rusa iväg till tandläkaren och lät 3-bredband SIM'et sitta kvar uppkopplat i E398-modemet.
Nu ett par timmar senare testade jag igen med 3-bredband SIM'et i E398-modemet med samma (bra) resultat.


Bytte därefter nu och stoppade tillbaka 3-bredband SIM kortet i  ZTE MF28G.
Jag fick "jobba" en stund för att den skulle lyckas koppla upp sig, ett antal nekade uppkopplingsförsök och några omstarter behövdes. Så brukar det inte vara.....
Samma (ungefär) signalstyrka som tidigare RSSI -81dBm......
men prestanda var nu DL 36 Mb/s och UL 16 Mb/s  yikes yikes yikes


Förklara detta den som kan.........  roll roll roll


/Östen

3's 4G

49

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

A-Man skrev:

Blir det lika dåligt som tre om du sätter hallon i E3372 och ZTE MF28G?


Tyvärr kan jag inte prova med E3372, därför att jag lämnade tillbaka det till 3-butiken då det inte gav någon nämnvärd förbättring.
Jag har provat Hallon-kortet i ZTE MF28G men den vägrar koppla upp sig, därför att den är låst till 3 !

/Östen

3's 4G

50

Sv: Tre börjar med LTE Advanced

Det ska fungera med hallonkortet och apn data.tre.se hallon går i tres nät.