1

Tråd: antennförstärkare för smartphone

Finns det någon sorts antennförstärkare att köpa till smartphones? Sedan Universal bytte tillbaka till Telenors nät (från Telias) har jag fått klart försämrade prestanda när jag använder telefonen som wifi hotspot. För mig är telefonen i stort sett bara användbar när jag har 4G och det är nu mycket mer instabilt, där uppkopplingen bara kortare stunder ligger på 4G och sedan hoppar mellan E och H+. Själva telefonin har också blivit i stort sett oanvändbar, men det är bara datatrafiken som är intressant för mig.

Jag har en Note 3. Som alltså fungerade utmärkt som wifi hotspot när de körde i Telias nät. Jag kunde ligga kvar på 4G i timmar. Tyvärr kan man inte välja att låsa Note 3:an på endast 4G.

2

Sv: antennförstärkare för smartphone

Någon som har några synpunkter på en sådan här produkt:

http://www.networkexpertise.com/antenner/smas3b

3

Sv: antennförstärkare för smartphone

Otroligt liten antenn. Tänk på överföringsförlusterna i kabeln och baksidan. Skulle inte lägga en spänn på en sådan produkt.

En direktansluten antenn är bättre även om antennkontakterna på bl a Note 3 numer är mycket små. Kolla här inkl länken:

  I found this website:
www telcoantennas com au
to be very useful.
If Samsung models in Australia are the same as the US it looks like samsung is taking a turn for the worse on this matter.
It looks like the s5 and note 3 are a smaller miniRF connector than the older models:
www telcoantennas com au/site/patch-lead-samsung-galaxy-s5
And it is reportedly flimsy. the patch lead cables for it are 5 times as much than the miniRF patch cables for the note 2 and s4.

Telco skriver att man får räkna med 6-9 dB förlust även med en välanpassad induktionsplatta.


det finns en australiensisk antennplatta som man kan lägga telefonen på. Till plattan ansluter man en rejäl extern antenn. Och då finns det chans att man får hygglig signal. Prat kan gå över Bluetooth och data över wifi. Jag har använd det med framgång på 900 men plattan är bredbandig. Har inte namnet just nu. 

Det är ett monumentalt feltänk att använda en smartphone som hotspot när signalstyrkan är dålig om det nu är data som är detr intressanta. Kör en bra mifi som MF910 istället och koppla in externa antenner vid behov. Du kan få eterhetutgång med lanadaptern för 149 kronor.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: antennförstärkare för smartphone

jonasolof skrev:

Det är ett monumentalt feltänk att använda en smartphone som hotspot när signalstyrkan är dålig om det nu är data som är detr intressanta. Kör en bra mifi som MF910 istället och koppla in externa antenner vid behov.

Jag har en MF93D och en bra antenn men jag får, med all sannolikhet, fiber om ett drygt halvår så det handlar om en enkel lösning tills dess. Jag vill inte behöva plocka i och ur simkortet varje gång jag kommer till stugan för några dagar, och det har som sagt fungerat utmärkt att köra med telefonen tidigare. Jag skulle bara behöva något som förbättrar mottagningen tillfälligt och lite grann. Det skulle räcka.

5

Sv: antennförstärkare för smartphone

Ämnet är rätt väl täckt här

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=6298

Rekommenderar den nämnda antennplattan från onewireless.com.au, den funkar om du har bra insignal.  Kolla mina mätvärden.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: antennförstärkare för smartphone

Den där antennfoten med vindskupeliknande förhöjning över kabelgenomföringen är en vanlig dussinprodukt för många enklare antennspröt (har själv ett halvdussin liggande som bara "följt med" diverse routrar). Utgående kabel är cirka 3 mm i diameter och torde - i den här prisklassen - vara en RG-174. Att leverera den här konstruktionen med 6 meter RG-174 är sanslöst. Givet att det nu är en RG-174 blir bara kabelförlusterna vid 900 MHz ca 6 dB och vid 1800 MHz knappt 10 dB.......  Det vill då allt till att man har basstationen på grannhusets tak om man inte bara är intresserad av stödköp hos leverantören.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

7

Sv: antennförstärkare för smartphone

@Jonasolof: spelar det någon roll att det är 4G 800 i "min" mast och att plattan säger 850 MHz?

@Vox: Det låter som ett dåligt köp med andra ord wink

Intressant är att plattan Jonasolof rekommenderar nästan inte blir något dyrare, även med frakt inräknat.

8

Sv: antennförstärkare för smartphone

@Job: mycket dåligt köp, typ "prov utan värde"......

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

9

Sv: antennförstärkare för smartphone

PLattans spec säger att den börjar vid 805 MHz vilket är undre gränsen för Au 850 band. Undre gränsen för europeisk 800 ligger bara 10 MHz lägre och jag tror inte att det spelar någon roll. Notera att du bör ha en bra riktantenn med högt gain för att få tillräcklig signal till plattan. Koaxialkabeln ska vara kort och bra.

Vore det inte enklare med ett extrakort som du sätter i MF93D? Det inte om det finns för Telenor men jag kör med det både på Telia och tre.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: antennförstärkare för smartphone

jonasolof skrev:

Vore det inte enklare med ett extrakort som du sätter i MF93D? Det inte om det finns för Telenor men jag kör med det både på Telia och tre.

Jo, jag funderar i de banorna. Finns det över huvud taget några bordsantenner till MF93D som du skulle rekommendera? Jag har nämligen hunnit plocka ner utomhusantennen och det här skall bara vara för en period på ett drygt halvår. Sedan kan det kanske vara bra att ha en bordsantenn för reservlägen, ifall det blir stopp på fibern.

11

Sv: antennförstärkare för smartphone

Kjell o co: sök på antennfot. Du ser dels en fot med två SMA kontakter. Den här har kortare (förlustbringande) kabel än de andra liknande antennfötter de har.

Dessutom ser du paddelantenner för 4 G från Delocke. De rekommenderar jag för 800 och 2600. Ska det vara för 900 eller 1800 rekommenderar jag sprötantenner från tradlost.se, de har sma-kontakter. De långa dyra antennerna Kjelle säljer sägs ge 7-8 dBi antennvinst på alla band. Det är omöjligt och bara ljug.

Den rekommenderade foten ich antennerna är ett mycket bra komplement till MF93D. Brukar ha dem med mig för att få bättre signal vid behov.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: antennförstärkare för smartphone

Det är för 800 så det där verkar ju mycket bra. Med en meter kabel kan man ju ha den på fönsterblecket, med MF93D inne. Ser ut som den lösning jag är ute efter.

13

Sv: antennförstärkare för smartphone

Skulle du säga att antennfoten + 2 paddelantenner + MF93D ger en märkbart bättre (stabilare) mottagning än den jag får med simkortet i en Note3?

14

Sv: antennförstärkare för smartphone

Det bör ge några dBm mer så signalen bör bli stabilare. Redan MF93D har bättre antenner än smartphones och med de yttre får du ännu bättre signal.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.