1 Senaste redigerad av jonasolof (2015-09-17 09:05:42)

Tråd: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

På inrådan från en god vän som använt appen mobilevoip i flera år för utgående utlandssamtal har jag nu testat i flera dagar och är mycket nöjd. Man kan välja mellan en mängd providers och jag har liksom han tagit SipDiscount. 

Man kan enkelt välja vilket caller id som ska visas. Praktiskt eftersom jag har både svensk och belgiskt mobilnummer.
Betalning sker med kort på nätet med automatisk påspädning med tio euro åt gången, ny dos när en euro återstår.
Efter ett antal samtal till Sverige och olika länder i Europa har 42 eurocent gått åt. Tre minuter till Frankrike fast telefon kostar 2 cent.

Ljudkvaliteten är utmärkt via Iphone 6+ ansluten till wifi och adsl, mycket bättre än GSM och lika bra som fast telefon.

Enda invändningen är att jag inte kommit underfund med hur man sparar ett slaget nummer till telefonboken. Appen använder iphones idiotiska kontaktlista med alla sina dubletter. 

Det går inte att ringa till appen med mindre än att man har en tjänst som medger det:

Unfortunately we do not offer DID's (inbound Voip/VoipIn numbers). You can however use a readily registered DID/VoipIn number, by verifying it in your account. If you would like to use this number with our sip-services, simply use your DID/VoipIn number in the settings. To start using a DDI/DID/VoipIn number, please look for a DID Number provider.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

AVM 6840 och VoIP
Under flera veckor har jag slitit med mina båda FritzBoxar för att få en väl fungerande VoIP men med dåligt resultat. Inställningarna är, förstås, föredömligt enkla och logiska men boxarna trivs uppenbarligen inte i Phonzos nät.

Problemet är att efter två till fyra timmar (i undantagsfall 20 minuter) slutar registreringarna mor telefonioperatörerns SIP-server att fungera - oavsett om några samtal utväxlas eller inte - och endast en omstart av FritzBoxen hjälper. Under den aktuella tiden ändras inte IP-adressen. FritzBoxens fellogg anger "anmeldung der Internetrufnummer XX war nicht erfolgreich. Ursache: Gegenstelle antwortet nicht. Zeitüberschreitung" dvs. att registrering inte var möjlig eftersom svar inte kunde erhållas från servern (på grund av överskriden väntetid). Felmeddelandena torde därmed motsvara felkoderna 408 (Request Timeout) resp. 503 (Service Unavailable) i SIP-protokollet. Följer man 6840:ans fortsatta trägna men fruktlösa registreringsförsök för resp. abonnemang ser man att försöken upprepas med olika intervall, först i snitt var 30 minut men sedan kortare (ned till kanske 7, 8 minuter).

Om jag i stället använder någon av mina H820-routrar tillsammans med vanliga ATA-boxar (Cisco SPA 2102 eller SPA122) under i övrigt identiska förutsättningar uppstår aldrig några problem; telefonlinorna ligger öppna i månader.

En möjlig parameterskillnad - det finns säkert fler som jag inte känner till - är att FritzBoxarnas registreringsintervall (enligt loggen) är betydligt längre än ATA-boxarnas där registreringarna mot SIP-servern sker i snitt var 10 sekund (bekräftat av Phonzos kundtjänst). Om detta är avgörande för skillnaden och därmed problemorsaken vet jag i dagsläget inte men just nu är detta min enda ledtråd. Phonzos kundtjäns uppger trösterikt att de har abonnenter som framgångsrikt använder FritzBoxar - men var finns dessa ? De olika inställningsmöjligheterna i en ATA-box är dramatiskt mycket fler än motsvarande för VoIP i FritzBoxen men här finns ju också ett problem. Att H820-routrarna har ICMP (som jag f.n har ställt in på 300 sekunder) borde inte spela någon roll eftersom kontrollen sker mot en Google-server och inte Phonzos SIP-server.

Från Phonzos sida vill man i övrigt inte supporta egenutrustning och från AVM väntar jag svar men misstänker att man gärna dumpar problemlösningen på just Phonzo. Den springande punkten är förstås att det fungerar utmärkt med annan utrustning - men inte just FritzBox.....

Finns det någon på Forumet som kör mot Phonzo med en FritzBox och inte har dessa problem är synpunkter mer än välkomna !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

jag kör med dovado go först som sedan bryggat till asus routern och sedan min spa112 som jag optimerat för att sända och ta emot fax , men samtal funkar utan problem , och det låter inte dåligt då jag provat prata i bägge telefonerna samtidigt ,

vart som nöjd man kan ringa samtidigt på bägge linjerna åt varann , då den använder 5060 porten på linjerna. men har aldrig märkt att samtalet avbrutits då man suttit och prata eller den inte kan registrera mot sip servern.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

4

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

Nu gällde ju mitt problem specifikt AVM6840 som ju förutom en massa annat godis också klarar fem fasta telefonlinjer och fax utan ATA-boxar men Din erfarenhet från andra enheter, liksom mina med separata ATA-boxar till H820, bekräftar min uppfattning att "problemet" ligger i just FritzBoxens hantering av VoIP.

Ytterligare en skillnad mellan Ciscos ATA-boxar och AVM6840 är att den förstnämnda använder portarna 16384-16482 för UDP-protokollet (mediasignalering) medan AVM6840 använder 7078-7109. Nu skall detta i sig inte spela någon roll eftersom båda använder port 5060 för handskakningen. Men - tittar man noga i FritzBoxens lista över för VoIP öppnade portar ser man att den inte öppnar portarna 443-444 som ATA-boxarna normalt sett använder för uppdateringar (registrering ??) genom TCP-protokollet. Såvitt jag kan se går det inte att manuellt öppna portar för VoIP i FRitzBoxen. Detta sker helt internt helt  automatiskt - för att inte krångla till det för användaren.

Möjligen (?) skulle en problemorsak kunna vara att FritzBoxens valfria användarprofiler för aktuell VoIP-operatör, som alltså används för den automatiska konfigurationen, bara upptar de stora telefonbolagen i Centraleuropa och att den manuella konfigurationen inte möjliggör annat än en generisk konfigurationsmodell. En intressant parallell finns för Gigasets avancerade DX800A all in one - kontorstelefon. Denna miniväxel för, liksom FritzBoxen, flera olika linjer och minst lika många DECT-handenheter - konfigureras automatiskt genom att man manuellt först väljer ut VoIP-operatören i Gigasets centrala databas varpå själva konfigurationen sker helt automatiskt. Till skillnad från i FritzBoxen har dock DX800A också möjlighet till helt manuell konfiguration ned till detaljnivå ("expert") om inte automatiken klarar det eller konfigurationsdata för aktuell operatör saknas.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

5

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

Tillsammans med Mr. Tyler, AVMs amerikanske och i Tyskland bosatte exportchef på icketyskspråkiga marknader besökte jag företag som är grossister på motsvarande utrustning i Sverige för ett par år sedan. De förmådde inte intressera sig för AVMs signaldata, trodde att kretsen av intresserade kunder var för liten. Bristen på 3G och 4G 900 var ett stort aber. Voip och DEct hann de knappt fram till innan intresset avsomnade. Följden blev att AVM betraktar Sverige som en lam marknad. Mot den bakgrunden kan det vara svårt att få AVM att engagera sig i problem med små svenska voip-leverantörer. Ett tips kunde vara att skriva på LTE-anbieter forum. De har en voip avdelning och dessutom en ingång för inlägg på engelska. Kruxet där är att det är svårt att få igång en diskussion eftersom tyskarna inte känner sig hemma på engelska.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

Tänkte först köra några varv med AVM:s support (bl.a vad gäller vilka portar som FritzBox egentligen själv öppnar för Voip och om dessa portar är olika för olika operatörer - vilket de borde vara om det skall fungera) och sedan ta upp problemet i den tyska delen av LTE_anbieter.

Funderade ett tag på om Phonzo(s eventuella configurationsfil) kanske finns i 6840:ans  internationella version men med större logik saknas i den tyska versionen. Kan någon som har den internationella versionen se om Phonzo finns med i nedrullninghslistan för operatörer ? Listan blir åtkomlig då man lägger upp ett nytt abonnentnummer.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

7

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

Det behöver väl inte vara ett riktigt abonnentnummer? Jag har ett ex av den internationella versionen men tvivlar på att den har senaste fw.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

Har inget fungerande abonnentnummer att testa med….I vilken meny är det du syftar på?

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

9

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

Vet inte hur det ser ut i den "tyska" modellen under regioninställningar, står så här på den internationella…….
https://imgi.se/i/Skarmavbild2015-09-23kl.18.02.58.md.png

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

10

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

Det gäller inte fast telefoni utan voip-operatörer, se vox fråga

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

För att få upp den aktuella subfliken måste man gå till den huvudflik som innehåller FritzBoxens olika "assistenter" - borde väl motsvara guider eller liknande på engelska. Där väljer man sedan den "guide" som hanterar inrättandet av ett nytt telefonnummer/abonnemang. Som en av de första punkterna här får man välja land (region) och sedan bland ett antal operatörer. Sedan kan man enkelt gå ur guiden utan att fullfölja om man bara vill kolla operatörsutbudet.  Jag vill minnas att man kan göra det här även om man dessförinnan inte har installerat någon lur - vilket man i logikens namn inte borde kunna göra förrän man konfigurerat abonnemangets med guidens hjälp...

Den ruta Du öppnat på skärmdumpen ("region och språk") ligger under huvudfliken "System" och finns överhuvudtaget inte i den tyska versionen eftersom de tysktalande områdena tillhör samma region.....

Vill samtidigt korrigera mina misstankar om betydelsen av portarna 443 och 444 för andra enheter än Ciscos 122-box. Från Phonzo har jag fått besked att dessa portar bara används för för uppdateringar av firmware och om uppdateringar sker av kundens användarinformation. Avsaknaden av dessa i FritzBoxens lista över VoIP-öppnade portar har följaktligen ingen betydelse. En misstänkt parameter mindre med andra ord.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

12

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

Är medveten om att det gäller VoIP, ville bara konstatera om det finns skillnader i Tysk och Int. FW. Då kanske det finns fler skillnader, t ex inställningar för just voip. Nu är jag tyvärr väldigt dåligt insatt i den tekniken…..

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

13

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

AVM 6840 och VoIP (2)
Efter flera mailvändor med Berlin har jag, på begäran, skickat över FritzBoxens grundläggande (primär ?) logg för ett antal timmar då routerns registreringar mot SIP-servern slutar fungera. Efter analys av loggen skriver man att "mitt" problem hittills är okänt och vill ha en detaljlogg med bl.a D-kanal-kommunikationen för närmare undersökning. Dock vill man först att jag testkör en Beta för OS 6.30 (v.105.06.21/2015-08-26) för att se om denna möjligen innehåller justeringar som hanterar problemet.
Imponerande att man tar till sig och direkt reagerar på enstaka uppkomna firmwareproblem även för en produkt som - hur avancerad den än är - inte tillhör kategorin proffsmaskiner. Heder åt AVM.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

14

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

Skrev du till AVM på engelska eller tyska?

Vad innebär D-kanal-kommunikation?

Hoppas det löser sig.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

D-kanal-kommunikation är ett gammalt ISDN begrepp. I ISDN körs all signalering på den s.k. D-kanalen.
Jag blev lite förvånad att de använder det begreppet.

16

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

jonasolof@: tyska - förstås - det påverkar samtalsklimatet positivt.....

svenix@: ja, jag vet sedan min egen ISDN-tid; dock tror jag fortfarande att jag ser termen (lite oegentligt) i VoIP-sammanhang ibland.

Av avsändarnamnen och verksamhetsavdelningen på e-posten från AVM att döma har i alla fall ärendet passerat första linjens support och är nu i närheten av folk som sysslar med betorna vilket är intressant. Just nu ligger bollen hos mig - skall testköra betan i morgon annans blir det till att leverera mera loggmaterial...

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

17

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

kört in appen csipsimple på mobilen och måste säga det funkar riktigt bra , den kör via 4G LTE över telefonen och har man tillgång till wifi, så slipper man att det drar nån trafik mängd ifrån abbonnemanget. får se nu när cellip tagit över fån phonzo om man får nå problem men har då inte märkt nåt hittills , har kört denna app i drygt 1 månad utan krusiduller.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

18

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

Problemet ned nedkoppling av telefonin som går direkt via FritzBox 6840 (se mitt inlägg ovan 2015-09-22 / 2) kvarstår även sedan Cellip nu tagit över.
Det blir således att fortsatt köra VoIP via till FritzBoxen anslutna ATA-boxar vilket i sig fungerar utmärkt. Efter AVM:s detaljanalys av FritzBoxens loggar framkom då att Phonzo hade en system/avvikelse - fel som vållade nedkopplingarna och att man även tidigare påträffat samma problem hos någon europeisk VoIP-leverantör.
Antingen kör Cellip nu tidigare Phonzokunder över en separat server med Phonzos tidigare system/mjukvara och vidare trunk till sitt ordinarie system eller har också Cellip samma systemfel ? För det förstnämnda talar bl.a ett felmeddelande från Phonzo/Cellip några dagar före migreringen där man berättade att den direkta inkopplingen av Phonzos kunder till Telias nät (som jag gissar Cellip har i botten) inte lyckades p.g.a någon avvikelse i Phonzos system varför man efter flera timmars testande hade fått lösa det med hjälp av en trunk in till Cellips system som sedan i sin tur kunde lämna över kommunikationen till Telias nät.
För denna tolkning talar kanske också det faktum att hela Phonzos kundstock lyftes över till Cellip utan någon form av modifieringar av klientutrustningen (ATA-boxar) vilken fortfarande ansluter till en/flera Phonzo SIP-server/servrar

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

19

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

mina ata boxar samt app kopplar upp mot phonzo servrarna , stod inget om att behöva byta till cellip , men man kan göra det om man loggar in på deras sida , då får du ett voip lösenord du ska skriva in mot deras server

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

20

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

jonasolof skrev:

På inrådan från en god vän som använt appen mobilevoip i flera år för utgående utlandssamtal har jag nu testat i flera dagar och är mycket nöjd. Man kan välja mellan en mängd providers och jag har liksom han tagit SipDiscount. 

Man kan enkelt välja vilket caller id som ska visas. Praktiskt eftersom jag har både svensk och belgiskt mobilnummer.
Betalning sker med kort på nätet med automatisk påspädning med tio euro åt gången, ny dos när en euro återstår.
Efter ett antal samtal till Sverige och olika länder i Europa har 42 eurocent gått åt. Tre minuter till Frankrike fast telefon kostar 2 cent.

Ljudkvaliteten är utmärkt via Iphone 6+ ansluten till wifi och adsl, mycket bättre än GSM och lika bra som fast telefon.

På din inrådan provade jag också SIPdiscount och tycker på det hela taget att det fungerat bra men efter närmare två år tycker jag att det sista halvåret fungerat sämre med betydligt fler störningar och allmänt sämre ljudkvalitet. Har du, eller någon annan här, hittat någon service provider som ni upplever har jämn och bra ljudkvalitet? Det är i stort sett endast samtal till mobilnätet och fasta nätet inom Sverige som är intressant för mig, gärna utan uppkopplingsavgift.

21 Senaste redigerad av jonasolof (2017-05-28 07:47:09)

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

SIPdiscount är ett av ett femtiotal likartade voiptjänster som Finarea i Luxemburg har. Andra heter sådant dom Voicecheap osv. Det tekniska sköts möjligen av tyska Betamax. Förmodligen kör alla över billigast möjliga vägar.  Jag fann under två månaders vistelse i Rwanda under vintern att Sipdiscount ibland funkade bättre än svenska Voicetech.se, framför allt vid dålig SNR.

Jag letar också efter alternativ till Sipdiscount eftersom de blivit dyra till Belgien. Andra finarea abb kan ha helt andra priser. Det fluktuerar. Kolla något voipforum.

Voip kräver bra bandbredd, dvs bra SINR om man kör över mobilt nät.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22 Senaste redigerad av Job (2017-05-28 08:51:48)

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

jonasolof skrev:

SIPdiscount är ett av ett femtiotal likartade voiptjänster som Finarea i Luxemburg har. Andra heter sådant dom Voicecheap osv. Det tekniska sköts möjligen av tyska Betamax. Förmodligen kör alla över billigast möjliga vägar.  Jag fann under två månaders vistelse i Rwanda under vintern att Sipdiscount ibland funkade bättre än svenska Voicetech.se, framför allt vid dålig SNR.

Jag letar också efter alternativ till Sipdiscount eftersom de blivit dyra till Belgien. Andra finarea abb kan ha helt andra priser. Det fluktuerar. Kolla något voipforum.

Voip kräver bra bandbredd, dvs bra SINR om man kör över mobilt nät.

Jag har bytt från Net1 till Tele2 och har fått bättre hastigheter men inte några bättre svarstider. Jag har hunnit glömma vad jag hade för SINR med Net1 men har runt 17-18 med Tele2. Värdena nu ser ut som följer:

RSRQ:    -4dB
RSRP:    -89dBm
RSSI:    -69dBm
SINR:    17dB

Även om allt annat blivit bättre med Tele2 har tyvärr inte voip-kvaliteten blivit bättre utan hellre sämre. Jag har en bra antenn - en Antennenwerk beställd från Tyskland efter din rekommendation.

23

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

Vad är bättre?

4G låst på 800 mHz:

RSRQ:    -5dB
RSRP:    -86dBm
RSSI:    -69dBm
SINR:    19dB



4G Låst på 900 mHz:

RSRQ:    -6dB
RSRP:    -93dBm
RSSI:    -71dBm
SINR:    22dB

24

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

Båda borde räcka för voip. 900 går att bättra på med ännu mer gain på antenn men jag tror inte att det hänger på det utan på för mycket trafik hos voipoperatören. Jag hade dålig kvalitet på sipdiscount sen förmiddag men bra morgon och kväll.

Testa sipdiscount direkt i telefon nära mast. Funkar det mer Skype test call?

Värt att prova annan voipoperatör, ej sipdiscountklon. Gärna voicetech som medger flera svarsställen. De låter dig nog testa. Prata med teknisk support.

Kolla att wifi är snabb nog.

Det finns ännu bättre antenner för både 800 och 900, yagi 15  dBi för 900 och panel 14 dBi för 800.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: MobileVOIP - enkel och bra voip från mobil med valbar caller id.

Jag har nu under ett år kört CosmoVoIP, både direkt som SIP men ibland också via deras svenska ingångsnummer, för kommunikation till fr.a svenska mobilnummer.
Samtalen har utgått både från någon av mina fast monterade routrar (ProRoute resp. FritzBox 6840 [som med senaste Fw numera är väldigt stabil !]) med takantenner eller från bilens router (ProRoute) med dubbla fasta takantenner och aldrig blivit nedkopplad eller haft störningar ens under peaktime. Ljudkvaliten är generellt mycket god och perfekt när uppkopplingen sker direkt via en 6840 med dess inbyggda SIP-server.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810