1

Tråd: Köpråd modem

Hej!

Ny på forumet och tänkte rådfråga de mer kunniga om vilket modem man bör välja. Jag sitter för närvarande med ett D-Link DWR-923 vilket jag snarast vill kasta i soptunnan och aldrig mer se röken av. Det klarar inte av att bryggas utan att kräva omstart minst en gång varje dygn. Det klarar över huvud taget inte av hög trafik (=torrents mm) utan att överhettas (just nu är det pålimmade flänsar och utan plastskal vilket har åtgärdat det problemet). Modemet lämnar helt enkelt mycket övrigt att önska.

Jag får in ett antal master där jag bor med BBB (går i Telenors/Tele2s nät). Jag använder Poynting XPOL MIMO-antenn monterad på fasaden. När (och om) jag får bättre möjlighet att rikta in på master så kommer jag att bygga frekvensavstämda antenner och montera i maströr på taket. Då bör jag komma upp runt 7 meter.

I vilket fall som helst. Modemet jag söker behöver inte ha några som helst funktioner då mitt LAN kommer att ta hand om allting (Routing, switchar, accesspunkter mm) utan det optimala hade varit en liten låda med två antenningångar och en RJ45 utgång, gärna PoE matat men absolut inget krav.

Det måste vara stabilt och hålla hög prestanda. Det skall även gå att utläsa vettig information om signalkvalitet.

Har kikat en del på AVM 6840 vilket verkar vara ett väl omtyckt modem. Dock innehåller det en massa funktioner jag inte kommer använda eftersom jag ändå kommer stänga av WiFi och brygga modemet. Dessutom verkar det för närvarande vara svårt att få tag på.

Internationellt sett verkar det vara svårt att hitta speciellt mycket. Framförallt vettiga data om de olika modellerna.

Zyxel 7410 verkar vara en trevlig sak, även om jag föredrar separata antenner, men annars är det ungefär någonting sådant jag söker.
Ett annat alternativ jag kan tänka mig är någonting kopplat direkt till en Microserver (USB eller PCIe, typ Huawei ME909u-521) som i så fall också kommer att köra pfSense.

Vad säger experterna?

2

Sv: Köpråd modem

En ytterligt stabil och prismässigt - i förhållande till prestande - billig router är ProRoute H820. Har två i drift sedan snart två år (i bilen och stationärt):

http://www.3grouterstore.co.uk/3G/Proro … outer.html

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Köpråd modem

Kolla även mifin MF910, kan ges RJ45 utgång med teliasåld adapter.

Avm har inte 900 MHz eller 3G.

Bra om routern visar sinr som dock bör uppdateras automatiskt. Det klarar inte aircard 785s eller huawei B593.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4 Senaste redigerad av Dash (2015-08-26 13:19:50)

Sv: Köpråd modem

Vox medievalis skrev:

En ytterligt stabil och prismässigt - i förhållande till prestande - billig router är ProRoute H820. Har två i drift sedan snart två år (i bilen och stationärt)

Den såg ju faktiskt rätt OK ut, trevligt med funktioner mycket bra inställningsmöjligheter. Dock lite dåligt med signalparametrar? Läste även din recension av den.

jonasolof skrev:

Kolla även mifin MF910, kan ges RJ45 utgång med teliasåld adapter.

Avm har inte 900 MHz eller 3G.

Bra om routern visar sinr som dock bör uppdateras automatiskt. Det klarar inte aircard 785s eller huawei B593.

Om den är riktigt vass kanske det också kan vara ett alternativ. Hur är det med presentation av diverse signalstyrkor, och går det stänga av WiFi samt brygga den?

Mikrotik verkar sälja en del prylar, där även ett Huawei kort som går att plugga in via PCIe, det skulle man kanske kunna använda för att integrera i någon av deras routrar. Någon som provat en liknande lösning eller är det för dåligt mjukvarustöd?

Kanske ska tillägga att jag klassar mig själv som en avancerad användare. Har inget som helst emot att konfa något via CLI, telnet, serieportar mm. Då jag delvis jobbar med sådant. Undviker dock helst att skriva egen mjukvara.

Bakomliggande nät kommer bestå av server med pfsense, switch och 4st Ubiquiti UniFi APs. Därför vill jag undvika sådana funktioner eftersom jag är övertygad om att servern och UniFi gör ett bättre jobb.

5

Sv: Köpråd modem

Vitsen med MF910 är att du får ut RJ4 från adaptern och slipper dubbel nat via en wifirouter som MR3420. Däremot visar inte MF910 SINR vilket dock MF93D gör (om man får tag i rätt version ännu).

Kolla manualen om bryggning. Wifi kan stängas av.  AC 785S lär kunna bryggas men där får du köra tethering till någon router eller över wifi.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.