26

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Kolla vad du får för IP-adresser från Tre resp. Telia. Misstänker att problemen beror på att Telia delar ut "svarta" IP-adresser. Om NAT är inblandat blir det ofta problem med SIP.

27

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Telia 4G och Phonzo fungerar utmärkt och har gjort så under flera månader

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

28 Senaste redigerad av pererikl (2015-04-19 19:17:47)

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Jag kör telia kontantkort (mobilt bredband) och cellip och det funkar

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

29

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

lånar tråden lite jag med och undrar om det är i modemen dom stryper så phonzo inte funkar , har telia 4g (kontant mobil bredband) och ett ZTE mf823 och det går inte köra med cisco spa112 och använda ip telefoni , provat flera gånger får ingen ton alls då.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

30

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Litet underligt dethär. Jag satte tillbaka telefonerna (Linksys PAP2T) till Telia och allt verkade frid och fröjd. Men sedan bröts kontakten till servern efter en halv timme ... Då jag flyttade över IP-telefonerna till Tre så fick de kontakt med servern genast.

31

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Tappad kontakt med SIP-servern under lite längre tid (10-20 minuter) kan - enligt min erfarenhet - uppstå i samband med byte av basstation och under förutsättning att router/modemet inte flyttar sig. Om routern/modemet sitter i ett fordon under färd blir - de naturligtvis frekventa - avbrotten vid basstationsbyte väldigt korta (under 1 sek) men resulterar nästan aldrig i att telefonilänken kopplas ned.

Avbrottsproblematiken vid stationär router/modem är förhållandevis lätt att komma till rätta med genom att använda en så kraftig riktantenn mot en specifik bas att signalnivåerna aldrig underskrider tröskeln för basstationsbyte, en sorts signalberoende och klientstyrd låsning till en och samma bas således Sammantaget verkar det alltså - rätt eller fel - som om telefonilänken klarar väldigt korta avbrott men inte längre.

Jag har i undantagsfall, vid mobil drift, varit med om avbrott vid basstationsbyte på uppemot 10 sekunder men då har fortfarande kontakten med SIP-servern hållits kvar och samtalet fortsatt efter de 10 sekunderna. Det här sistnämnda fenomenet var inte ovanligt i 4G:s "barndom" men numera upplever jag det inte längre. Notera att dessa iakttagelser gäller Telias 4G.

Vill minnas att jonasolof tidigare har kommenterat de här intressanta iakttagelserna med hänsyn till optimeringen av basstationsväxlingar i 4G-systemet för mobil drift.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

32

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

har då lyckats få till det med voip på mitt 4G fast kör med comviq kontantkort och delar ut via ethernet porten på bärbara och då funkar det att ringa både till och från nu. ska prova och faxa också

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

33 Senaste redigerad av pedrosso (2015-05-31 12:09:17)

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

fax funktion funkar det med , men bara om jag delar ut internet via ethernet på bärbara , kör jag via routern som är en dlink dwr-116 funkar det varken ringa in och ut eller ta emot fax. även om jag öppnar upp port 5060 i routern

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

34

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

SIP funkar kanoners med DOVADOs routrar för mig ivf.

35

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

vilken dovado kör du med ???

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

36

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

UMR.
Men den går ej att köpa mer, samt det är en 3G router.

De andra funkar lika bra för mig med SIP.
Dovado har ej någon analog port, så krävs yttre ata box.
Jag kör med Siemens dect eller huawei med inbyggd ata.

Båda alternativen funkar ok.

37

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

jag kör med en cisco spa112

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

38

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Telenor 4g och Phonzo  fungerar ypperligt och billigt

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000

39

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

funderar på en dovado tiny , med 12 adapter så man kan ha med i bilen också samt i husvagnen

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

40

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

blev en dovade go då den har batteri och klarar hålla uppkoppling tills strömmen är tillbaka. så hoppas den klarar av min cisco spa112 så om man skulle behöva ringa att det går.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

41

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

fått min Dovado GO och den funkar jättebra , funkade direkt med spa112 så jag kan ringa eller ta emot fax om jag vill det, men man var tvungen uppdatera den, min var gjord 2013 vecka 19

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

42

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Som jag skrev, DOVADO funkar perfekt med sip.

43

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

hehe jo du hade rätt men är många som varit missnöjda i min omkrets som provat doavado go, men det var då dom nyss kommit ut och jag sa det att nu är dom problemen dom hade borta.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

44

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Största problemet jag haft med GO är att den inte startar utan batteri.

45

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

okej jo läste nånstans om det där att batteriena kunde ta slut fort och sluta funka, men borde väl funka om man löder snabbkoppling med nå kablar samt ett batteri med  + - och jord och köper  batteriet från ebay eller om man har nån telesom pajat och batteriet är fräscht, som är betydligt större men då passar  det inget lock längre under den

och man får bygga om den litegrann men den kan säkert hålla strömmen längre, men så länge det finns batterier att köpa så behöver man inte göra den epa lösningen

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

46

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Har man den på, och låter den köra batteriet dött vardera gång så kan man på några tiotal urladdningar döda batteriet...
Är svårt att veta hur GO mäter laddningen, och när den stänger ner. Om den verkligen helt stänger av, då tex mobiltelefoner är på så länge batteriet är monterat(dvs de laddarur sig fast avstängda).

Som jag tolkade det är det ett "standardbatteri" i GO. Så borde gå att frambringa även om GO blir eol.

Jag litar ej 100% på att ha den i fordon,
Dels pga värmen i bilar med kombination av batteri som ev är brandfarligt i extrema situationer.
Samt att den skall manuellt sättas på och av, ingen auto start när usb/laddporten blir tex strömsatt.

Jag kör med några UMR samt tiny i fordon fnv.
Tyvärr bara 3G på umr.

47

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

okej men ska väl köpa en tiny också och prova och jämföra då , köpa en ciggladdare så man kan prova bägge samtidigt i bilen eller i husvagnen då man är och åker runt på olika ställen 

har juh 2 st ZTE MF823 modem från telia, och dom har då funkar väldigt bra för mej , kör en med comviq kontant och en med telia kontant

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

48 Senaste redigerad av östengurka (2015-06-05 19:15:49)

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Hur svårt kan det vara....

Köp i stället TP-links motsvarande modeller för 30% av priset för Dovados överprissatta exemplar.
Då kan ni, om TP-Links tillförlitliga original-firmware inte räcker till, köra ännu mer tillförlitlig open-source firmware, tex. Open WRT, i stället för Dovados genuint buggiga firmware!

/Östen

3's 4G

49

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

ja inte för att tp-links produkter är dåliga men då dom haft en genomsnittlig livstid på 3-6 månader så är jag inte så impad av att dom kostar 30% av priset av vad du ger på en dovado, samt jag har provat några olika märken , provat asus , d-link och tp-link.

varav jag nu köpt dovado , och tror den då håller då längre än max 6 månader. och säga att doavado har buggig firmware så håller jag icke med om, jag har bara uppdaterat programvaran nu på doavado go och den funkar hur bra som helst , samt voip funkar, och angående buggiga firmware har du inte provat asus firmware.

men sedan är kraven olika hos alla. och open wrt har sina fördelar och nackdelar, det mesta är en smaksak , men självklart ska alla få ha sin åsikt om vad dom tycker bra och dåligt med olika modeller av 4G routrar, och tråkigt att du inte tycker om dovados firmware  östen, tycker den blivit riktigt bra nu med senare versioner,

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

50

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Jag har inte haft några problem med TP-Link (3420) och jag har haft flera som snurrat i åratal. De mindre modellerna har jag ingen erfarenhet av.