101

Sv: Ny Raspberry Pi 2

Jo, men kolla att strömmen från UPSen inte blir för stor (det blir den inte med bara Raspberry). Jag hade en UPS med 60Ah batteri (vanligt bilbatteri från Biltema) och det fungerade bra med min stora hemmadator tills strömmen var borta i många timmar. UPSen klarade sej annars bra men den är dimensionerad för små batterier som ger sröm bara i 10-20 minuter. Då den kördes från ett stort batteri så blev den så het att plastskalet började smälta ... Nu har jag bytt till en skild inverter på 1000W (2000W korta stunder) och skild underhållsladdare (10A Mascot)  för den stora maskinen som är på dygnet runt. Skall man köpa UPS som är dimensionerad för många timmars reservel så blir den svindyr !

Jag kör nu med Telias halvårs 4G kontantkort sedan i fjol och det tycks fungera. Priset är underligt nog bland de lägsta. Men priserna ändras stup i kvarten. Raspberryn och TP-links MR-3420 kör jag direkt från batteriet så där behövs varken UPS eller inverter. Till Raspberryn har jag en DC-DC-omvandlare 12V/5V från m.nu i Linköping. En tuffare variant som jag använder där det behövs mera ström är Meanwell SD50 5V.

102

Sv: Ny Raspberry Pi 2

oki ska kolla nån om hur lång tid den har original med batterierna som följer med. men får se hur man gör angående med strömdelen annars får jag köpa solpanel och batteri och ta ett 12 volt uttag och sedan en telefon laddare som ger  2A  det borde räcka att driva den utan problem.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

103

Sv: Ny Raspberry Pi 2

Köpte litet DIY paket med solceller, 40 ark med fluxpenna och ledande kablar, kostade typ 100kr från ebay.
http://www.ebay.co.uk/itm/320951878340
Står att cellerna är upp till 17,6% effektiva vilket jag antar är greppat ur luften och man får helt enkelt se hur resultatet blir.

Tänkte bara testa mata ett vanligt "battery bank" 10A/5V som har usb in/ut för laddning/användning, valde billiga xiaomi powerbank när jag var ute och reste i asien.
Min tanke var att använda det för att driva fläkt på solluftfångare, men kan ju ladda mobilen eller en pi med det också.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!