76

Sv: Ny Raspberry Pi 2

Njau, det blir väl mest ett ryys när jag ser den här typen av guide typ Emacs smile   

http://www.cuddletech.com/articles/rrd/index.html

Jag kan inte särskilt mycket kodande men guiderna jag länkade till så fattar jag iaf vad jag håller på med inkl "kopiera/klistra in" diverse kommandon mha Putty så går det snabbt.

Hursomhelst så innebär Linux många val, både på gott och ont.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

77 Senaste redigerad av plun (2015-03-01 15:56:07)

Sv: Ny Raspberry Pi 2

"Härdade" installationen med en riktigt kopplingslåda plus sockerbit smile

Våran hund tyckte alla sladdar var skoj i veckan och rensade rent smile

Mjukvarumässigt så snurrar nginx och sqlite alldeles utmärkt, gjorde två databaser tills jag kommer på hur man hanterar allt med en databas, framtida sak att lära mig.   Operativet är Debian Jessie inkl Mate (Gnome2).

http://i.imgur.com/9U3U4yNm.jpg

Kul!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

78

Sv: Ny Raspberry Pi 2

Har två Pi numera och i Linuxkretsar finns det en svensk som med sann glädje kokar ihop egna distributioner.
(han retar sedan gallfeber på fundamentalisterna där ute)

För Pi har han nu kokat ihop en mix av Debian Jessie, Ubuntu Vivid samt Linaro smile .

http://raspex.exton.se/

Testing!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

79

Sv: Ny Raspberry Pi 2

Det fina med Hallonpajen är att man kan använda ett skilt kort för varje funktion eftersom kostnaden är minimal. Och så kan jag köra Debian som jag har i alla andra maskiner.  De äldre varianterna går bra för väderstationen och för 1-trådsnätena. Jag har tre igång och tre till på kommande.

80 Senaste redigerad av svenix (2015-04-05 13:42:06)

Sv: Ny Raspberry Pi 2

nhu skrev:

Det fina med Hallonpajen är att man kan använda ett skilt kort för varje funktion eftersom kostnaden är minimal. Och så kan jag köra Debian som jag har i alla andra maskiner.  De äldre varianterna går bra för väderstationen och för 1-trådsnätena. Jag har tre igång och tre till på kommande.

Absolut!
Jag är inne på samma linje. Eftersom kostnaden är minimal och även strömförbrukningen så kan man köra en separat maskin för varje funktion. Jag har:
6 x Raspberry Pi model B Rev.2
2 x Raspberry Pi model B+
2 x Raspberry Pi 2 model B
samt
2 x Beaglebone Black
3 x Seagate Dockstar

Sammanlagt f.n. 15 små Linux-maskiner som går som väderstation, IP-växel, web-server, file-server, home-automation, media player, IPv6-gateway m.m. Samt några för labb av olika slag. smile

81 Senaste redigerad av plun (2015-04-05 14:11:14)

Sv: Ny Raspberry Pi 2

Extons bygger funkar bra.....

Nästa pausprojekt jag testade är att få Pi att bli en router, "downundersnubbarna" med dairyman i spetsen har en image men den bootar inte.

Hittade den här men han kör föregående modell.
http://fu11circ1e.so/install-openwrt-raspberry-pi/

Hursomhelst så byter jag ut boot-filerna med extons så bootar Pi men haltar efter att man fått upp drinkreceptet....    hittar inget bra om jag googlar heller för senaste modellen.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

82

Sv: Ny Raspberry Pi 2

Vad ska du routa emellan?
I princip är det bara att installera valfri Linux t.ex. Raspbian och aktivera IP forwarding.
Sedan kan det tillkomma drivrutiner för den typ av extra ethernet-interface man väljer eller drivrutiner för USB-tethering el. USB-modem.

83 Senaste redigerad av svenix (2015-04-05 15:25:47)

Sv: Ny Raspberry Pi 2

Längst ner på denna sida kan du hämta openwrt för Raspberry Pi 2:
http://dab-embedded.com/en/blogs/openwr … erry-pi-2/

84

Sv: Ny Raspberry Pi 2

Bara att bygga verktygen tar sju svåra år....  plus osäker på exakt rätt menuconfig!

http://i.imgur.com/KI0tEMZt.png

Njau, nån borde ha byggt en image smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

85

Sv: Ny Raspberry Pi 2

Den finns ju färdigbyggd att hämta längst ner på sidan som jag skrev...  wink

http://dab-embedded.com/upload/iblock/d … t-ext4.zip

86

Sv: Ny Raspberry Pi 2

Funkar, sen kunde jag använda boot-filerna från den imagen för att starta dairymans multiweb-image.

Enbart för lärande  smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

87 Senaste redigerad av plun (2015-04-06 10:59:18)

Sv: Ny Raspberry Pi 2

Nästa test, hittade min favoritdist och ska testa.

Sen direkt kolla om man kan uppgradera till Vivid smile

https://wiki.ubuntu.com/ARM/RaspberryPi

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

88 Senaste redigerad av plun (2015-04-06 19:32:43)

Sv: Ny Raspberry Pi 2

Vivid har uppgraderat ett par timmar.....

Exton har lyckats kompilera en Lollipop 5.1, måste vara först i världen!  Delforumet hos raspberry är stängt eftersom man inte trodde man skulle kunna kompilera en fungerande utgåva.

http://blogg.idg.se/exton/2015/04/05/ru … erry-pi-2/

Men... Exton ska ha $9 och den här är nog snabbt klonad... smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

89

Sv: Ny Raspberry Pi 2

Jag satte in Raspex på Raspberry Pi 2 och det fungerar bra. Men Emacs och Firefox fungerar inte och det är ganska katastrofalt. Jag hatar vim sedan 70-talet och var mycket nöjd då Stallman kom med Emacs. Chromium gillar jag inte på grund av Googles skumma verksamhet - jag ser den närmast som ett spionprogram.

Jag väntar på en standard Debianversion för 2:an (Jessie).

90 Senaste redigerad av plun (2015-04-11 09:25:28)

Sv: Ny Raspberry Pi 2

Jessie kör jag på en Pi den med min meterologistation, man har ju sedan länge fryst utvecklingen och letar enbart de sista buggarna innan release.

sudo nano /etc/apt/sources.list

Bara att ändra wheezie till jessie så byter man repo.

Ubuntu Trusty funkar också utmärkt men Vivid klickade pga x-problem, jag la på både ubuntu-desktop samt lubuntu-desktop och sedan rullar det på fint!

På mitt tredje SD-kort har jag Lollipop rullande och det var väl mest ett test.

(Stallmans bravader lämnar jag okommenterade för jag tål inte karln smile )

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

91 Senaste redigerad av plun (2015-04-11 14:26:41)

Sv: Ny Raspberry Pi 2

nhu skrev:

och Firefox fungerar inte och det är ganska katastrofalt.

Kom på en till sak, i Debians extrema licensknastotalnojjarenhetsiver så heter ju Firefox Iceweasel och iaf med Jessie så funkar Firefox/Iceweasel aldeles utmärkt, sen är jag då en sådan användare som även nyttjar Flash utan några som helst skrupler smile.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

92

Sv: Ny Raspberry Pi 2

hur går det med windows 10 till raspberry 2 ??

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

93

Sv: Ny Raspberry Pi 2

pedrosso skrev:

hur går det med windows 10 till raspberry 2 ??

Det blir aldrig nåt Windows 10 som du troligen tänker dig. Alltså det kommer aldrig att bli någon Windows 10 desktop som liknar det Windows du kör på din PC.

Det som lanserats nu är en Windows 10 programvara som gör Raspberry Pi till någon slags remote extension av en vanlig Windows 10 PC. D.v.s. du kan styra Raspen och få den att göra saker från en Windows 10 PC.

https://www.raspberrypi.org/windows-10-for-iot/

94

Sv: Ny Raspberry Pi 2

att det skulle bli en desktop trodde jag aldrig , då måste prestandan öka mycket mer , men bra om du kan styra saker från den hemmifrån och den tar lite ström.

som för dej som hade hus i finland om jag inte minns fel du skrivit om , då du använder raspberry pi till att fjärrstyra och övervaka med.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

95 Senaste redigerad av svenix (2015-05-14 17:13:44)

Sv: Ny Raspberry Pi 2

Om det är mig du syftar på så bor jag i Göteborg och har ingen anknytning till Finland. Du tänker nog på någon annan.

Jag använder förresten många Raspberry Pi till div. ändamål inkl. styrning av belysning m.m. Men då föredrar jag att köra Linux på dem.  smile

I min värld finns det ingen fördel med att använda Windows 10 framför Linux, men det kan ju hända att det finns något visst område där Windows 10 kan lämpa sig.

Min personliga åsikt är att Windows är ett bra Desktop-operativ. Jag kör Windows (8.1) på min Desktop-dator. Men allt vad gäller servrar och liknande kör jag Linux på. Linux är helt oöverträffat vad gäller skalbarhet och pålitlighet. En Raspberry Pi med Linux snurrar utan vidare obekymrat i åratal utan åtgärd. Ska bli intressant att se vad det blir för upptid på Windows-Raspberry Pi...?

96

Sv: Ny Raspberry Pi 2

Jag har hus både i Finland och Sverige och kör med Raspberry över ssh. Men jag använder enbart Linux på alla mina maskiner. Upptiden är mycket bra. Jag kör alltså dygnet runt med mina maskiner och stänger dem aldrig (utom i specialfall). Raspberryn i Medåker har snurrat med Raspbian (=Debian Linux) sedan december nu utan problem. Jag hade problem med operatörerna som stängde alla inkommande portar men med autossh får jag kontakt varifrån som helst.

Jag håller med svenix att Linux är mycket bra. Jag har faktiskt aldrig kört Windows utan började med UNIX på gamla PDP-15 och gick sedan över till Linux så fort det kom. Raspberry 2 kan man redan köra som en hyfsad allmändator men jag kör liksom svenix en mängd Raspberry - en för varje tillämpning.

97

Sv: Ny Raspberry Pi 2

hmm det var jag som blandade ihop er, var nhu som jag syftade på , men jaja fel blir det ibland i tankebanorna även om man bara passerat 30 sträcket, jag kör väl mest windows då jag fortfarande är en sån där som spelar nya moderna spel och linux är inte riktigt ikapp där ännu,

men när det till slut inte spelar nån roll om det är windows eller linux man har till nya moderna spel så kan jag med lätthet byta och köra linux då det är gratis och har mer mogna användare , windows användare har en tendens att vara så otrevliga och våldsamma när det kommer till spel.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

98

Sv: Ny Raspberry Pi 2

Jo, på spelsidan är Windows säkert bättre. Men jag är mest intresserad av själva tekniken. Fast jag "spelar" just nu genom att blockera diverse skurkar som försöker bryta sej in i mina system. Och på den fronten har Linux ganska tuffa verktyg.

99

Sv: Ny Raspberry Pi 2

nhu skrev:

Jo, på spelsidan är Windows säkert bättre. Men jag är mest intresserad av själva tekniken. Fast jag "spelar" just nu genom att blockera diverse skurkar som försöker bryta sej in i mina system. Och på den fronten har Linux ganska tuffa verktyg.

Jag hade också mycket problem med intrångsförsök. Min strategi är att bara ha ssh öppet och lägga den på en non-standard port. Då slipper man det mesta. Behöver man sedan komma åt någon annan tjänst sätter man tillfälligt upp en ssh-tunnel.

100

Sv: Ny Raspberry Pi 2

har haft funderingar att prova en raspberry pi upp i stugan och köra 4G comviq kontant och ha en ups som står och matar ström till raspberry pi , har en ups som batteriet dörr på funderar stoppa på ett större batteri typ ett 60 ah så när strömmen far så slår den över till ups och håller uppe strömmen samt med ups får man en gratis 12 till 220 volt i ett paket.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi