1 Senaste redigerad av Jonny (2014-06-18 05:57:52)

Tråd: värmekabel i kamera

Hej.

någon som sett om det finns 12v värmekabel (kort) som man kan använda till att hålla ljummet i kameran under vintertid?

tanken var att linda lite värmekabel runt i botten inne i kameran(under locket- under kretskortet) och på så sätt set till att kameran klarar vintern.

matningen till den skulle kanske kunna tas från samma matning som kameran tar sin ström ifrån ?
kameran har matning 12V 2A eleminator

Har sett att det finns kameror som har linsvärme(hur nu det fungerar?) så teoretiskt så borde det gå wink ... praktisk en helt annan femma troligtvis... men intressant tanke tycker jag. vad tror ni?

om någon vet hur linsvärmen fungerar...... feel free to speak wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

2 Senaste redigerad av svenix (2014-06-18 07:25:39)

Sv: värmekabel i kamera

Det enklaste vore nog att helt enkelt använda ett effektmotstånd.
Man får göra en avvägning hur mycket värme som behövs kontra hur mycket ström man kan norpa från spänningsmatningen utan att kameran får problem.

T.ex. skulle man kunna använda ett 47ohm motstånd:
http://www.electrokit.com/motstand-5w-47ohm-5-47r.43952

Vid 12V ger det ungefär 3W värme. Jag gissar att det kan vara lagom till ett litet utrymme. Och det kommer att dra c:a 0,25A ström från spänningsmatningen. Gissningsvis klarar sig kameran på de 1,75A som blir kvar?

Sedan kan man ju experimentera lite med värdena. Man kanske inte ska gå lägre än 47ohm om man inte är säker på hur mycket/lite själva kameran drar.

Vill man ha lite lägre värmeeffekt kan man prova nedanstående värden:
68ohm ger c:a 2,1W värme
82ohm ger c:a 1,75W värme
100ohm ger c:a 1,5W värme
120ohm ger c:a 1,2W värme

Skulle det visa sig att spänningsmatningen klarar att lämna 0,5A mer än kameran behöver så kan man parallellkoppla 2 st. 47ohm motstånd som då kommer att lämna 6W värme.

Man får dock tänka på att även förhållandevis små effekter kan göra det rejält varmt inuti en liten instängd låda så det bästa vore kanske att kombinera värmeelementet med en termostat som slår ifrån ifall temperaturen blir onödigt hög.

Man kan t.ex. använda något sånt här för att reglera temperaturen:
http://www.electrokit.com/termostat.44092
Man får bara tänka på att den drar ytterligare 0,1A från spänningsmatningen.

3 Senaste redigerad av Jonny (2014-06-18 13:46:11)

Sv: värmekabel i kamera

hej @svenix

tror du 3w skulle räcka att klara en mini doom kamera eller en vanlig ip kamera en normal vinter tror du? runt -15
eller kanske 1.2w

har svårt att föreställa mig den värme en 3w eller 1.2w ger så att säga....( saknar referens)

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

4

Sv: värmekabel i kamera

Jag har heller ingen referens när det gäller saker utomhus i kyla. Jag vet att ett par watts effekt i en liten stängd låda kan bli rejält varmt inomhus i rumsvärme. Men utomhus har inte jag gjort några experiment. Kanske G-man eller någon annan har provat?

Är det bara en liten doomkamera och du avser att montera in värmeelementet inne i själva kameran hade jag nog inte börjat med mer än 1W effekt. Som sagt, det kan bli rejält varmt i små utrymmen. Samtidigt blir det ju också kraftig avkylning om den sitter utomhus i säg -20 grader så det är väldigt svårt att gissa.

Det säkraste alternativet vore väl att börja med 1W plus termostat för att förhindra överhettning och se hur det verkar. Räcker det inte till kan man ju prova att höja effekten.

När jag föreslog att börja med 3W tänkte jag mer ifall man monterar kameran inne i en liten låda och värmer upp den. 3W är nog i mesta laget om man ska sätta värmen inne i kameran bland elektroniken gissar jag.

5

Sv: värmekabel i kamera

aha ja du menar så....ja du har rätt man får helt testa lite...

hade varit kalas om det fanns värmekabel på 1-3w som gick att klippa i önskad längd så om man kunde linda runt så att säga...
men värmekabel på 12v hittar jag bara på 1,5 meter samt på betydligt högre watt än vad vi pratar:

http://www.esska.se/esska_se_s/Vaermeka … -7230.html

http://www.esska.se/esska_se_s/Rustsats … -7230.html

http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6

Sv: värmekabel i kamera

Kameran genererar värmen som behövs, sluta slösa koldioxid ;-)
Ta lite bubbelplast, inte den som kan knäppas utan den mjölkvita'skumplasten' som isolering....
Funkat ypperligt för mig.

Det du KAN göra om kameran inte är på 24/7 och får kallstarter, Montera effekt med mekanisk termostat som är växlande, växla mellan kameran och värmen, kör 1,5A el dyl som värme så går det snabbt, och isolera.
Kameran kommer hålla det ok av egen värme, annars får du sluta köpa eco kameror...

All uppvärmning KRÄVER termostat, annars kan det smältvarmt i lådan.
Finns doam'ar med inbyggda fläktar och värmeelement, är dyr kamera lösningen, detta behövs pga hög värme i lådorna i tex direkt sol osv.

7

Sv: värmekabel i kamera

aha @G-man
var finns den mjölkvita skumplasten ?
bubbelplasten känner jag till men ej den andra du nämner
(hade jag haft stor plånbok så hade jag köpt värsting kameror direkt wink)

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

8

Sv: värmekabel i kamera

Brukar vara den som är lindad runt tex keramik och glas, samt vissa el prylar tidigare.
Annars funkar liggunderlag om den få plats.

9

Sv: värmekabel i kamera

okey tack @G-man & @svenix för infot

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

10

Sv: värmekabel i kamera

en fråga till förresten smile
är det kretskortet i botten som är kritiska punkten eller delarna vid linsen som är kylkänsliga? (dum fråga kanske men ändå)

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

11

Sv: värmekabel i kamera

https://www.dropbox.com/s/6zestjphud7c9 … babbel.jpg

Här är plasten,
Bubbel som ref brevid.

12

Sv: värmekabel i kamera

Vad som är känsligt beror på kameran.
Kameror med tex mekanisk zoom och focus är känsliga, går det trögt pga kyla pajar motorn osv.
Kameror med vissa sensorer för bilden pajar om dom startas kalla, dessa förblir svart/vita, eller blaskiga färger.

13

Sv: värmekabel i kamera

Jonny skrev:

en fråga till förresten smile
är det kretskortet i botten som är kritiska punkten eller delarna vid linsen som är kylkänsliga? (dum fråga kanske men ändå)

Jag skulle väl tro att det som är känsligast är ev. rörliga delar. I andra hand kommer nog linsen om den har en tendens till att imma igen. Själva elektroniken klarar sig nog bra då den precis som G-man säger värms upp av sin egen effektförbrukning.

14 Senaste redigerad av Jonny (2014-06-18 16:10:02)

Sv: värmekabel i kamera

tackar igen smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

15

Sv: värmekabel i kamera

Behövs det verkligen extra värme ? Jag har kört med Maygion hela vintern utan problem. Den är inne i en tät kåpa men inte isolerad. Det har aldrig varit problem.

16 Senaste redigerad av Jonny (2014-06-18 16:41:17)

Sv: värmekabel i kamera

men hur funkar det då med tät låda....ser den något i vinternatten o dagen(is) eller hur menar du med tät låda(foto kanske)
har själv 6 st maygion nu ett par av dom sitter ute i det fria(med gbglasslåda som tak) och en del i garage utan värme....så vet ej hur dom kommer att klara vintern....vet bara att dlinkarna ej klarade det och ej heller tenvis iprobot3 där mörkerseendet har blivit grågrynigt bara... dagseendet är fortfarande synligt men sämre skärpa än innan.

hur kallt hade du i vinter @nhu?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

17 Senaste redigerad av nhu (2014-06-18 16:47:19)

Sv: värmekabel i kamera

Jag köpte den här:

http://www.ebay.co.uk/itm/121238202327? … EBIDX%3AIT

Och den var bra för kablarna som kom med passade precis. I vintras var det som kallast -25 grader i ett par veckors tid och det klarade kameran. Ibland blir det litet kondens på glaset men det smälter fort i solen. Mörkerseendet är det värre med. Jag måste stänga av IR-dioderna eftersom de reflekterades i glaset. Möjligen hade det hjälpt att flytta kameran litet men det hade jag inte tid att experimentera med.

18

Sv: värmekabel i kamera

oj viken pjäs smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

19

Sv: värmekabel i kamera

@nhu

ha du möjlighet att kontrollera lite sen om det går att få bort reflexerna i kåpan..
det går alltså att flytta kameran inne i kupan? eller?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

20

Sv: värmekabel i kamera

Jo, men jag måste då bygga om fästet till kameran och det kan ta en hel del tid för man måste installera allting på nytt och kolla allt emellanåt.  Få se när jag hinner med det. Vårt kök brann upp så jag håller på att jobba med det. Visserligen är det sommar men så småningom vill man ha ett fungerande kök i alla fall :-). Var försiktiga med filter i spisfläkten som är fulla av fett - det brinner som bensin !

21

Sv: värmekabel i kamera

Köp kamera som är monterad i en kupol istället, å bespara dig veckas arbete.
Jag har trixat med reflexerna, och löst dessa.

22

Sv: värmekabel i kamera

Oj hoppas det blir bra med restaureringen @nhu
jo @g-man....så är det men tänkte om det skulle fungera så hade det varit bra..
och som du säger....det går att lösa smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

23

Sv: värmekabel i kamera

Hmmm. Vad sägs om silikon som fyllning runt kretskort antinen på undersidan eller på bägge sidorna om kretskorten i dom fall där det inte fr plats eller svårtmed att täcka i kameraskalet ?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )