1 Senaste redigerad av larsnext (2014-06-09 21:48:50)

Tråd: Tele2, APN och omöjligt att få en publik IP

Sedan flera månader har det slumpvis blivit privat eller publik IP med Tele2 4G. Jag felanmälde för ett tag sedan och Tele2 svarade då att det var en bugg.

Sedan några veckor får jag dock alltid en privat IP (bakom tele2s proxy) med adress på 100.x på den ena av mina abonnemang.

Jag har två likadana 4G abonnemang hos Tele2. Jag har två olika typer av utrustning. En FritzBox 6840 LTE och en Dovado DOMA med sticka.

FritzBoxen får alltid privat IP, Dovadon får alltid publik IP!  (oavsett vilket SIM-kort som sitter i vilken)

Det verkar som att Tele2 styr IP-adressen beroende på vilken utrustning man använder.

Någon annan som upplever samma sak?

/Lars

2

Sv: Tele2, APN och omöjligt att få en publik IP

Ingen erfarenhet av detta tyvärr.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Tele2, APN och omöjligt att få en publik IP

Har du olika APN i Dovadon och FritzBoxen?

4

Sv: Tele2, APN och omöjligt att få en publik IP

Hej,

Tack för era svar.

Nej, jag har samma, 4g.tele2.se

Mvh
Lars

5

Sv: Tele2, APN och omöjligt att få en publik IP

Har du senaste fw och internationell eller tysk version? Saken är märklig och borde föranleda förfrågan hos AVM support också. Kan det ha med voip att göra?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av Sam (2014-06-10 12:38:38)

Sv: Tele2, APN och omöjligt att få en publik IP

Om Fritzen innehåller ett VPN klient, så kan du fundera på att använda den för att få publikt IP:

http://www.dovado.com/en/dovado-blog/en … ss-use-vpn

Sam / Team DOVADO

7 Senaste redigerad av larsnext (2014-06-10 13:21:38)

Sv: Tele2, APN och omöjligt att få en publik IP

Jag har den senaste tyska FW (6.04) på FritzBoxen.

Har skickat frågan till Tele2 idag som svarade att de skickar frågan vidare till tekniker.

FritzBox innehåller en IPSEC VPN klient och den fungerar inte över Tele2s proxy :-(

Kanske behöver jag gå över (tillbaka) till Dovadon, men den saknar multipla VPN? Den har också visat något större paketfördröjning och lägre signalstyrka än Fritz. Jag sitter illa till med täckningen mellan hus.

Intressant tanke att de skulle kunna ha med VOIP att göra.

8 Senaste redigerad av larsnext (2014-06-12 18:26:56)

Sv: Tele2, APN och omöjligt att få en publik IP

Tele2 svarade och till om med löste problemet :-)

Visar sig att Tele2 numera styr tilldelningen av IP-adress baserat på IMEI-numret. De använder inledningen av IMEI-numret för att avgöra tillverkare och modell på utrustningen och väljer därefter vilken IP-adress som tilldelas.

De löste detta för min router specifikt (de vad var de sa i alla fall) genom att använda min routerns hela IMEI och ställa in så att den får publikt IP.

Om någon annan har samma problem med IP och Tele2, kontakta deras kundtjänst.

De fixade detta på två dagar totalt vilket jag tycker ger en guldstjärna till dem :-)

/Lars

9

Sv: Tele2, APN och omöjligt att få en publik IP

Då detaljstyr tele2 anslutningarna, för andra, på ett sätt som noterats tidigare, nu på bevisligen nya sätt.

10

Sv: Tele2, APN och omöjligt att få en publik IP

"Alla" operatörer gör antagligen det. Jag hade publik IP hos Telenor men inga portar öppna utifrån, sporadisk gick det att komma åt en och annan "vanlig" port antagligen pga dynamisk öppning efter använda applikationer utåt.
Efter mail till Telenor och ett svar där dom sa att jag visst skulle ha alla portar öppna och en dum förklaring hur jag skulle stänga! av brandväggen, inte portforwarda så efter några dagar så var helt magiskt alla portar öppna och är det än i dag.

11

Sv: Tele2, APN och omöjligt att få en publik IP

Hej där ute... Detta ämne tilltalar mig mycket för tillfället. Jag har lagt ganska många timmar nu på att hitta information om detta med (i mitt fall Tele2) apn, ipv6, dns och gud vad allt heter!

Mitt bekymmer är egentligen ett kundbekymmer. Kunden vill ha lite extra koll i sin sommarstuga. Larm, temperatur, styra belysning o.s.v. Det finns nog säkert många fler än han som vill göra just detta. Han hade i alla fall införskaffat sig en Dlink DWR921 med (då) Telia abonnemang. Efter ett par samtal med Telias support så kom vi fram till att det var omöjligt i deras mobilnät. Smart som jag var så gick jag ut i bilen och hämtade in min "jobbrouter" från Tele2. Huawei B593. Jag fick igång hans sommarstuga på ett par minuter med diverse port forward, dyndns och lite duttidutt. Stugan fanns där, via internet utifrån! Perfekt, köp ett Tele2 kort sa jag då, vilket han gjorde. Tror ni att det går att få igång i hans Dlink? Icke!

Jag har en Huawei B593 i jobbet. Jag har en likadan hemma privat. Jag har även Tele2 i min telefon. Samtliga 3 av dessa simkort jag har tillgång till - hur jag än flyttar runt dom - fungerar direkt och får en publik IP adress som är åtkomlig varifrån som helst i båda minaroutrar. Allt fungerar kanon, till och med via dyndns.org. Ip adresserna uppdateras omgående. Stoppar jag i något av mina simkort i hans Dlink router funkar även detta. Men...

Om jag tar hans simkort och petar in i någon av mina routrar så funkar det perfekt. Sätter jag tillbaka det i hans router från Dlink funkar inte ett jotta. Det enda jag får är någon skitadress som oftast börjar på 100.x.x.x och jag kommer, som ni säkert förstår, inte åt huset utifrån. Vad är det som får hans simkort att funka min router, men inte i hans egen?

Kan tillägga att killen på Tele2 supporten hävdade bestämt: "Men, alla ip adresser är ju publika, annars kan du ju inte surfa". Varpå jag inte längre hade ork att prata ip och skyndade mig att avsluta samtalet... Som ni säkert förstår!

12

Sv: Tele2, APN och omöjligt att få en publik IP

Reset provat ?

13

Sv: Tele2, APN och omöjligt att få en publik IP

100.x.x.x är en giltig IP-adress på internet.

14

Sv: Tele2, APN och omöjligt att få en publik IP

Jag får iaf publik ip med comviq.

15

Sv: Tele2, APN och omöjligt att få en publik IP

Verkar väl som om problemet är med routern. Dlink är knappast förstahandsval för väl fungerande 4G routrar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Tele2, APN och omöjligt att få en publik IP

svenix skrev:

100.x.x.x är en giltig IP-adress på internet.

Inte om det är 100.64.x.x - då kallas det för Carrier-grade NAT:

http://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT

Sam / Team DOVADO

17 Senaste redigerad av svenix (2014-11-20 09:34:20)

Sv: Tele2, APN och omöjligt att få en publik IP

Sam skrev:
svenix skrev:

100.x.x.x är en giltig IP-adress på internet.

Inte om det är 100.64.x.x - då kallas det för Carrier-grade NAT:

http://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT

Sam / Team DOVADO

Sant. Det var ett nytt påhitt för mig.

Dessutom verkar Tele2 köra nåt fusk även med 100.x.x.x som inte är 100.64.x.x.

Jag har just nu på min mobil 100.79.138.237 men när jag går till www.whatismyip.com så har jag IP 77.218.226.237.

Så Tele2 NAT:ar på nåt sätt som får utforskas vidare...  sad

18

Sv: Tele2, APN och omöjligt att få en publik IP

Mobil = 3G ???
PC/laptop = 4G ???

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

19

Sv: Tele2, APN och omöjligt att få en publik IP

VPN via extern server bör väl ändå fungera i carrier NAT?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Tele2, APN och omöjligt att få en publik IP

jonasolof skrev:

VPN via extern server bör väl ändå fungera i carrier NAT?

Nej är portarna upptagna so kan vissa saker "protokoll" ej funka då dessa kan vara beroende på tex en port.
Vpn är ett samlingsnamn som voip.

21

Sv: Tele2, APN och omöjligt att få en publik IP

Bytte från Telenor till Tele2 p.g.a prishöjning. Nu får jag inga publika ip-addresser med Tele2. Ringde support men killen fattade inte frågan så han återkom efter tio min och sade att man var tvungen att köpa routern av Tele2 för att kunna få publik ip-address.
Han sade att även om man har en likadan router som de säljer som är olåst men inte köpt av Tele2 så får man inga publika ip-addresser. Jag har en router som de säljer som är olåst E572T och Telenors olåsta DWR-923. Ingen av dessa routrar får publik ip-adress. Kan någon teknisk kunnig förklara varför det inte fungerar med en olåst router som inte är köpt av Tele2? Är det en inställning i routern som de gör i sina routrar? eller?Det kan ju knappast vara för de vill tjäna pengar på att sälja routrar för de verkar rabatterade av Tele2. Vore bra att veta så kanske man kunde resonera med dem så man slapp köpa en likadan router igen, känns onödigt.
/brian

22

Sv: Tele2, APN och omöjligt att få en publik IP

brian45 skrev:

Är det en inställning i routern som de gör i sina routrar?

Har du provat köra "4g.tele2.se" som APN?

Sam / Team DOVADO

23

Sv: Tele2, APN och omöjligt att få en publik IP

Sam skrev:
brian45 skrev:

Är det en inställning i routern som de gör i sina routrar?

Har du provat köra "4g.tele2.se" som APN?

Sam / Team DOVADO

Ja, jag kör detta APN

/brian

24

Sv: Tele2, APN och omöjligt att få en publik IP

Det finns ett gäng parametrar som styr, bla typ av abonnemang, vilken APN du kör med samt att Tele2 har identifierat ditt modem (IMEI) som en router och inte en smartphone.
Jag skulle ringa igen och be att få tala med teknisk support och där försöka hitta någon som vet vad som gäller.

25

Sv: Tele2, APN och omöjligt att få en publik IP

minigranis skrev:

Det finns ett gäng parametrar som styr, bla typ av abonnemang, vilken APN du kör med samt att Tele2 har identifierat ditt modem (IMEI) som en router och inte en smartphone.
Jag skulle ringa igen och be att få tala med teknisk support och där försöka hitta någon som vet vad som gäller.

Ok,tack. Jag ska ringa igen och försöka få tag i en tekniker.

/brian