1 Senaste redigerad av jonasolof (2014-05-29 14:48:16)

Tråd: Ringa ut via voip över en egen GSM i annat land - hur? Alternativ?

En vän bosatt i Bryssel har verksamhet i Burundi och behöver ofta nå folk lokalt med samtal till deras GSM telefoner vilket så klart är dyrt från Bryssel. Han har hus därnere med fungerande bredband och GSM täckningen är god. Skypesamtal funkar utmärkt vilket visar hygglig bandbredd. Huset har ingen fast lina.

Det upplägg som jag söker bättre alternativ till är följande:

Från bredbandsroutern till en ATA box, därifrån analog lina till en Xlink BTTN (analogingången).xlink kopplar över bluetooth till en GSM lur. Då han ringer över voip från Bryssel går samtalet ut via GSM telefonen i Bujumbura. När han är på plats använder han samma GSM med det lokala simkortet.

Ett aber kan vara att kombinationen GSM och voip kan ge dåligt ljud.

Edit: Man behöver inte gå över BT till en GSM telefon om man har GSM-gateway för analog ingång som denna:
http://www.2n.cz/en/products/gsm-gatewa … ct-content

Finns säkert andra. dessutom har www.2n.cz voip/GSM gateways men frågan är om det lönar sig för enstaka linjer. Här är en single line voip to GSM gateway för 130 GBP:

http://www.novavox.co.uk/voip-/-sip-gat … bj6c3qo386

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Ringa ut via voip över en egen GSM i annat land - hur? Alternativ?

Vad räknas som dyrt? Skype direkt till kund i Burundi från Bryssel kostar 0.12 €/min.
Är det så att han vill ringa, så det ser ut som lokalt samtal, erbjuder t.ex. Voip.ms det. http://voip.ms
Samma minut-pris som Skype fast i dollar.

Voip.ms anses allmänt erbjuda hygglig kvalitet på förbindelserna, dvs bättre än Betamax och andra lågpris-voipar där man kanske kan hitta halva minutpriset.

3

Sv: Ringa ut via voip över en egen GSM i annat land - hur? Alternativ?

Tack för tipset. Voip är ett ännu rätt okänt område för mig som jag behöver sätta mig in i hur det fungerar i olika varianter. Om jag förstod rätt så skulle det vara möjligt att ringa ut i Burundi och förete mitt eget lokala GSM nummer. Och samtidigt ha detta nummer på ett burundiskt sim. Jag vet att jag kan skicka SMS via Skype och förete mitt GSM nummer men visste inte att det går att ha numret parallellt. Vad händer då om folk ringer tillbaka på GSM numret de sett i de två falllen.  att GSM inte är igång alt. att den är det. När går inkommande samtal via voip tillbaka till mig?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4 Senaste redigerad av E Kafeman (2014-05-30 13:04:44)

Sv: Ringa ut via voip över en egen GSM i annat land - hur? Alternativ?

Jo jag har det så själv, att min växel distirubuerar vidare min mobiltelefons nummer när jag ringer över telefonväxeln, om jag nu vill det. Ibland väljer jag hellre ett annant nummer eftersom om någon ringer direkt till min mobil och jag är utomlands så får jag betala även för att ta emot samtalet. Vill han ta emot samtal lokalt i Burundi på detta nummer men svara i Bryssel, behövs en GSM-VOIP gateway. Tror en sådan här kan göra jobbet: http://www.ebay.com/itm/HOT-GSM-VOIP-Ga … 3f2cad1fd9
Den placeras i Burundi, kopplat till internet så att inkommande samtal kopplas till hans VOIP-telefon, vilket kan vara en app i mobilen.

Enklast att få känsla för hur VOIP fungerar är att kolla länken till prislistan och välja en operatör som har låga kostnader till länder av intresse samt helst inga uppkopplingsavgifter. Testa t.ex. http://www.powervoip.com/ Samtal förskottbetalas. Köp in dig för $10.
Pengarna står kvar till du ringt upp dom. Inga fasta avgifter.
Ladda hem PC-appen som tillhör denna operatör. Med denna kan du ringa via datorn, men framförallt kan du använda den för att lägga upp vilka nummer du vill ska kunna synas i mottagarens nummerpresentatör. Det sker en automatisk motringning som verifikation att du äger numret i fråga.
Vill du skapa ett svenskt telefonnummer som är kopplat till detta konto kan du få ett sådant gratis via Phonzos cash-abb.
Har inte koll på vilka gratismöjligheterna är i Belgien för eget lokalt nummer.

Installera sedan en VOIP-telefon i mobilen. Ta en fristående som tillåter flera opratörer. Zoiper är ett förslag som är gratis på Google play och som fungerar med flera operatörer. Lägga in uppgifterna från resp operatör, powerviop och Phonzo. Det är inga krångligheter utan det räcker med namn/passw/operatörens server.
Nu kan du låta powervoip motringa till ditt Phonzo-nummer och du bekräftar genom att svara i mobilen.
De som ringer till ditt svenska nummer betalar vanlig tele-taxa och det ringer då i din mobil oavsett var du är. Vill du ringa ut med detta nummer ringer du då via powervoip till låg taxa över större delen av världen och det ser ut som att du ringer via ditt svenska nummer. Utan att vara helt säker, du anger i Zoiper ditt utgående nummer, vilket då accepteras av Powervoip, om det sedan tidigare är registrerat.
Skaffa ytterligare ett Powervoip-konto och du ringer gratis mellan dessa kontona. Du kan t.ex ha en mobil i Sverige och en i Belgien. Du ställer själv i mobilen om Zoiper bara får ligga uppkopplad via WiFi eller om den även får använda 3/4G.
Beror även på om din bredbandsoperatör tillåter IP-trafik utan vidare eller om du behöver tunnla trafiken.

Se förslaget ovan bara som en första test i VOIP-världen, där jag inte känner vilken kvalitet som Powevoips ger eller om de har någon finstilt bergränsning. I värsta fall så förlorar du $10.

Det är först när man sätter upp en egen telefonväxel som det roliga börjar. I synnerhet om man i företag med fler än en anställd så måste det till en telefonväxel. Telefonsvarare, telefonbrevlådor, automatisk vidarekoppling beroende på om telefonen är igång eller inte eller omkoppling till olika telefonnummer beroende på om det är arbetstid kan sättas upp utan större problem med 3CX.
Själv kör jag 3CX på en liten Atom-dator som drar 15 Watt och är stor som två routrar ungefär. Växeln sätts på en plats där bredbansförbindelsen är bra, behöver alltså inte nödvändigtvis vara där företagaren befinner sej. Eftersom datorn har fjärrstyrning installerad så kan jag själv ändra inställningar vid behov även om jag är på andra sidan jordklotet.
Det går även ha televäxeln inhyst på någons server. För privat bruk erbjuder t.ex. http://www.freepbx.org/ detta gratis, visserligen rätt begränsat men kan nog räcka för mångas behov.