1 Senaste redigerad av jonasolof (2017-01-21 20:08:05)

Tråd: Tips på bra voip DECTmed två lurar?

det bör även gå att från dect lur välja mellan voip och till basen ansluten fast landlina. Ljudkvalitet är viktig. Voip går över bredband med bra bandbredd och låg pingtid.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Tips på bra voip DECTmed två lurar?

Jag har kört länge med Siemens som är väldigt bra på telefoni. Däremot är de usla på IP-teknik så jag använder numera en Linksys ATA plus gammaldags Siemens Gigaset DECT (analog). Det går att koppla flera lurar till samma basenhet. Kolla in gigaset.com för att välja lämplig modell. Jag använder ännu två Gigaset med DECT-lurar. De har anslutning till både gammaldags trådtelefon och IP. På den ena har åskan slagit ut trådanslutningen men IP-delen fungerar.

Jag testade också en del andra DECT men de var av dålig kvalitet jämfört med Gigaset.  Å andra sidan brukar kvaliteten småningom bli sämre på allting :-).

3

Sv: Tips på bra voip DECTmed två lurar?

Gigaset A510IP har två landlinor och 6 IP nummer.
Har dock inte sett den med fler lurar men det funkar ju med vad som GAP-kompatibelt

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

4

Sv: Tips på bra voip DECTmed två lurar?

Jag rekommenderar också Siemens Gigaset IP-modeller. De enda som verkar säljas nu är:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=908886
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1038817

Själv kör jag med en äldre modell S675IP sedan många år. Basenheten verkar snarlik på alla deras modeller och klarar en fast telefonlina plus upp till 6 st. IP-nummer. Man kan ansluta upp till 6 handenheter till en bas. När du ringer ut från en handenhet kan du välja vilket nummer du vill ringa ut från. Dels ställer du in ett defaultnummer, men kan även välja annan linje med olika knapptryckningar. Det är också helt fritt att ställa in vilka inkommande nummer som ska ringa på olika handenheter. Jag är på det hela mycket nöjd med min Siemens Gigaset S675IP. Det enda jag kan klaga på är att den hänger sig ibland och kräver en omstart. Det sker dock ganska sällan c:a 2-3 månaders mellanrum. Fenomenet verkar kopplat till Siemens "intelligenta tjänster" och sedan jag slog av dem så tror jag inte den hängt sig.

När man ansluter fler handenheter är det en fördel att välja en handenhet ur samma serie. Alla GAP-kompatibla handenheter går att ansluta, men det varierar hur mycket av menyer och andra finesser som fungerar mellan olika modeller. Siemens har en "compability database" där man i förväg kan kolla hur pass kompatibel en viss handenhet är med basen man har. Kolla på www.gigaset.com

5

Sv: Tips på bra voip DECTmed två lurar?

Tack Svenix m.fl. Ingen som testat Panasonic IP?

Jag delar nhu's pessimistiska inställning till utvecklingen. Risken är att när fabrikanten lägger till en finess som IP då samtidigt gör avkall på någon annan funktion som räckvid.

På MediaMarkt rekommenderade försäljaren panasonic KX-TG6811BL (bad inte om IP modell då) eftersom jag sade att jag ville ha dect för analog lina och lång räckvidd. Räckvidden är förvånansvärt bra.

Så när det gäller IP modeller är räckvidden en viktig parameter också. Några synpunkter på olika modeller i detta avseende?

Jag kommer nog att testa med både ATA boxar enligt nhu och ip dect enligt Svenix. Målet är att ta fram ett koncept för småföretagare som har dålig telefontäckning och därmed förmodligen öven dålig täckning för mobilt bredband. (3G eller 4G). Med den Xlnk BTTN som jag beskrev i annan tråd plus yttre antenner kan jag fixa GSM-täckning så att samtal till tre GSM kan gå till varsin Dect-lur. Det finns även en analog utgång på xlink, den kan då gå till en ATA box men då blir det bara en IP lina ut.

Alternativet är att använda ip dect som även har analog utgång. Den analoga utgången går då till xlinks tre kanaler  för GSM så att man kan välja att ringa ut på någon av dem. Slutligen kan den analoga dectutgången koppla till xlinkens analoga utgång  t ex  om det finns en fast lina.

Sedan gäller det att allt även funkar för ingående samtal.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Tips på bra voip DECTmed två lurar?

Ett försök till beskrivning hur jag gjort med egen IP-tel. Som vanligt skriver jag långt och slarvigt så antingen får ni hoppa över eller fråga vad jag menade, om det finns något som intresserar.

Har bostad/arbete samt sommarstuga där bägge platserna tidigare hade fast Telia telelina. Som ett första steg kopplades dessa linor in i mitt ip-nät via 2 st Linksys SPA-3000. Dessa anslöts i sin tur till husens befintliga trådade tele-linor samt DECT.

När allt fungerade bra blev nästa steg att sätta upp en egen televäxel. I bostaden finns en en fil-server som jag la in telefonväxel på, från 3CX. Till denna anslöts samtliga VOIP-enheter såsom Linksysarna, samt två Siemens IP/DECT-basar, datorer med IP-telefon, mobiltelefoner med 3cx's tunnlade IP-telefoni. Har på detta viset ca 20 interna anknytningar.

Tredje steget, när jag sett att växeln fungerade bra var att avsluta Telia-abbonemanget och flyttade inkommande fasta nummer till gratiskonton på www.phonzo.se vilka sedan bara används för inkommande samtal via telefonväxeln.
Utgående samtal går via telefonväxeln som skickar vidare samtalet till passande trunkar. Där finns en mångfald av trunkar installerade och vilken som väljs styrs i huvudsak av det utgående telefonnumret. Bland trunkarna ka nämnasi iptel, goggle talk, ipcomms.net, dialnow.com, voicetech,  och tre konton på Phonzo. Ringer jag  till någon av de egna fasta eller mobila numren så kopplas allt lokalt. Utrikes och svenska mobiler kopplas oftast via dialnow.com som just nu kostar 4 öre i minuten till Svenska mobiler samt via google talk som t.ex. inte kostar något alls till fasta och mobiler i USA. Jag ringer en hel del till EU/US/Kina. Billigast valet i kombination med bra förbindelser ändrar sej med tiden, så jag har alltid några extra alternativ som enkelt kan styras om via telefonväxeln. Även när jag är på resa i världen så är jag nåbar på hemtelefonen, som kopplar vidare till IP-telefonen i mobilen, om det finns tillgång till bredband/WiFi, vilket telefonväxeln känner av. Alternativt kan den välja att ringa upp mej via någon av de ordinarie tjänsterna. Har även lagt upp en serie med egna inkommande telenumer (DID) i USA så att jag själv och mina kunder kan nå min televäxel till låg kostnad via vanliga telenätet. Skulle jag vara utan fysisk telefon, så har jag lagt upp en egen web-sida som fungerar som en telefon ansluten till min televäxel, så valfri dator med internet-anslutning kan jag använda som egen telefon.
Kräver givetvis bra lösenordsskydd och för samtal via dator är headset närmast ett villkor om man inte har särskild eko-dämpning.
För vänner och släktingar har jag lagt upp en VOIP-pool där de valfritt kan ansluta för att ringa till mej både fast och mobilt.
Jabber, som ingår via Siemens-basarna är nåbara här, gratis men de har nog aldrig använts mer än som test.

Största besparingen var att göra sej av med 2 st abonnemang Telia fast+ADSL.
Bostad/jobb körs nu över fiber och sommarstugan har 4G.
Rörliga kostnader för fast telefoni ligger nu på ca 10 kr/mån vilket då inkluderar några timmar utrikes samtal och telekonferanser.

Den största nackdelen är att jag måste hålla igång en server. Utan den så så upphör det mesta att fungera, men har en backup så att inkommande telefonsamtal automatiskt omroutas till min mobiltelefon och det Telia-abbonemang som följde telefonen.
Dessa backupsamtal kopplas via ett annat konto på Phonzo, vilket då kostar mej pengar för både in och utgående samtal. Har på 3 år gjort av med ca 70 kr på detta konto. Förinbetalde 100 kr.

Det behövs även någon form av bredband till mobiltelefonerna. Just nu så körs två av familjernas mobiler på enbart Fogg, och två går på Telia-abb som följde telefonerna. Telefoni via surfbrädor och datorer kostar inget utöver bredbandsanslutningen.
Stannar jag längre på något ställe utomlands så skaffar jag ett kontant-kort för bredband, men annars så duger oftast gratis WiFi på hotell, flygplatser och de företag jag besöker.

När man ansluter många olika telefoner via en växel måste man se till att att de utgående trunkarna tillåter alternativa CID för att mottagaren ska se rätt telefonnummer på sin presentatör. Vissa trunkar fungerar inte heller att ringa ringa till 112 eller till teletjänster som kräver extra debitering, typ Bingoloto. För 112 och liknande ligger ett undantag inlagt i televäxeln så att den kopplar upp med en svensk operatör, Voicetech, enligt ett specialavtal, vilket jag hitintills inte behövt använda.
Mer att se upp med är att vissa gratis-tjänster har max minuttid per månad eller något sådant, eller tillåter max X antal samtidiga anslutningar. Vi är fyra personer som delar på växeln men det är ytterst sällan mer än två samtidiga samtal på gång samtidigt så det är sällan problem utan att växeln hittar lediga trunkar.

Utöver att jag är nåbar på ett antal vanliga telefonnummer så fungerar det även att ringa mej på sip:namn@mittdomän.se om man har telefon med inbyggd sip-stack, vilket t.ex. många Android-lurar har förinstallerat.
Telefonväxeln 3CX medger även att använda Skype-konton som trunk, men har inte testat detta och har aldrig haft ett Skypkonto då jag före Skype fanns körde SIP och har inget behov av det Skype kan erbjuda.

Programvaran 3CX finns som gratisversion med en rad begränsningar. i t.ex  användarinterfacet och max två samtidiga samtal. Det finns olika nivåer av licens-uppgraderingar, som samtliga är i mitt tycke rätt dyra. Nu går det lösa begränsningarna på olika sätt men är för omväxlingen skull ändå rätt sugen på att testa Raspberry Pi med någon variant av Asterisk VOIP server, då en sådan kan bli mer oberoende av nuvarande filservern som ändå börjar behöva uppgraderas pga ålder. Om Raspberryn fungerar bra så är den dessutom strömsnål och kostar mindre än en IP/Dect-telefon. Som det är nu så finns ingen spänningsbackup till servern, men routern är backuppad och den har en 3G-sticka med Fogg som backup ifall fibern går ner. Raspberryn är då tänkta att åka snålskjuts på routerns backup, vilket gör att mobilernas voip-anslutning ändå fungerar vid strömavbrott.
Att det är fiberlösning är för övrigt positivt då problemet med åska minskar risken betydligt för router och server.
Även om åskan orsakar överspänning på elnätet så är det betydligt mindre problem eftersom det nu inte går hitta strömavledning via tele-linan och det är strömmen, inte spänningen, som slår sönder mesta av elektroniken.

Mycket hade kunnat göras betydligt enklare, men det har blivit lite av sporten, att jaga billig lösning för mesta finesser.
Lågpris-trunkar är ofta detsamma som hackiga förbindelser med ständiga avbrott, men jag har inte alls sett detta problemet med Dialnow, som tillhör en franchise-kedja med VOIP-operatörer som är kända för att tillhöra bottenskiktet. Ljudkvaliteten har varit överlag bättre än med andra operatörer såsom Google, under det år jag haft Dialnow.
Här finns en prisjämförelse av lågprisbolagen: http://www.backsla.sh/betamax

Ytterligare ett sätt att förbättra telefonfunktionens upptid är att köpa ett billigt GSM/VOIP-modem som alternativa anslutningar till omvärlden.
Fördelen är att man då kan styra ett eget mobilnummer via växeln, till den telefon där man faktiskt är anträffbar. För att ytterligare förbättra backup-funktion om andra tele-nät går ner typ trådnät och fast bredband, går den även använda för utgående samtal som ett vanligt mobilsamtal, dvs ej VOIP.

Mest problem med att få upp en växel handlar nog om brandvägg och codecar. I synnerhet om man har lite klent bredband så kan det kräva att man testar igenom CODEC-inställningar väl. För bästa ljud krävs bredbandig CODEC men en sådan codec låter sämre än det mesta om nu inte bredbandet räcker till. Då fungerar det bättre att redan från början starta med något mer smalbandigt ch mindre krävande codec. Likaså fungerar olika codecar olika bra mot olika trunkar.

Mobilt bredband och WiFi på flygplatser och hotell, samt vanligt bredband via t.ex. Fogg, där är IP-telefoni ofta spärrad om man inte tunnlar trafiken. De flesta VOIP-appar för Android stödjer inte tunnling typ den 3CX använder men 3CX egen VOIP-app har fungerat bra för mej. Det går säkert gå runt dessa spärrar med andra VPN-alternativ men har inte testat.

Om man kör egen SIP och FTP-server tycks det vara lockande för hackers, som flugor på en sockebit. De försöker ta sej in för att stjäla filer och telefon-tid eller rent av sätta upp sin egna server. Har dagligen sådana försök.
Bra lösenord samt automatiska hackerskyddet i 3CX har hitintills varit tillräckligt.
För att roa mej så har jag medvetet gjort vissa portar och tjänster lättåtkomliga via routern, men de som loggar in med användarnamnet "admin" eller "guest" kommer till fejkade SIP och FTP servrar där de bjuds på skojiga överraskningar vad gäller filinehåll och SIP-uppkoppling. Hade jag inte släppt in dom så hade de fortsatt hacka och kan då störa ordinarie trafiken genom överbelastning i någon ände. Nu släpps de in en gång och kommer därefter aldrig tillbaka.

Samma sak med oönkade telefonförsäljare. De spärras inte, för då kommer de bara fortsätta försöka ringa. I stället kopplas de fram till en special telefonsvarare som varierar sej med att ibland försöka sälja tvättmedel, imiterar en fax, eller en urflippad telefonsvarare som erbjuder gratis kryssning till Bahamas. Det sparar tid för både mej och säljaren som inte kommer att återkomma utan hellre sätter upp mitt nummer på deras interna spärrlista.
Vilka som kopplas till denna telefonsvare hämtas från spärrlista via vemringde.se samt en fast spärrlista som jag själv kan redigera.
Övriga okända inkommande telefonnummer slås upp på hitta.se, eniro.se och 118100.se och presenteras som en hemsida eller popup i datorn, så man har koll på vem som ringer innan man svarar. Detta ligger utanför 3CX och är egenprogrammerat.
Intergreringen av eget program med 3CX krävde en hel del jobb, vilket jag inte vill göra om just nu, så därför får Asteriks vänta ett tag.

En stor nackdel med Siemens IP-telefoner i kombination med 3CX telefonväxel är att det är mycket besvärligt att flytta över ett samtal till en annan anknytning. Om jag svarar i en Siemenstelefon och det är någon som söks som bara ät tillgänglig på sin mobil-voip så får jag oftast be dessa ringa upp på nytt. Däremot fungerar det bra via mobiltelefonen att flytta samtal till en Siemenstelefon. Kommer nog inte köpa fler Siemenstelefoner utan hellre köpa billiga Androider som bara används som hemtelefon. De behöver inte ha något aktuellt sim-kort. Kör förresten redan så med en Nokia E51 till vilken jag har bordladdare.
För egen del är det viktigt med fasta bordladdare på hemtelefoner. I annat fall har telefonen en förmåga att inte finnas på plats när man ska svara.

7

Sv: Tips på bra voip DECTmed två lurar?

En ovanligt avancerad hemmalösning får man väl säga. Berätta gärna mer om du kommmer i gång med server på Raspberry. Det finns mängder av andra delfrågor men det får vänta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av svenix (2014-05-30 08:55:31)

Sv: Tips på bra voip DECTmed två lurar?

En liten kommentar till er som funderar på att ev. köra Asterisk på Raspberry Pi. Det finns en liknande minidator i samma prisklass som heter Beaglebone Black. Jag rekommenderar att välja en sådan istället.

Det finns en speciell Asterisk distribution för Raspberry Pi som heter RasPBX. RasPBX rekommenderar själva att man väljer att köra på Beaglebone Black istället:
"From all the similar boards available, only the recently announced BeagleBone Black comes close to the RPi. It is slightly more expensive, but features more powerful hardware. RasPBX has already been ported to this hardware, you can find all the details at the spin-off website beaglebone-asterisk.org. From now on, RasPBX will be supported on both platforms. If your hardware has not been ordered yet, the BeagleBone Black is definitely an alternative worth considering."

Jag kör mycket Raspberry Pi, har f.n. sju st. igång på olika projekt och älskar den lilla datorn. Men den räcker inte riktigt till för att driva en Asterisk med alla "bells and whistles". Så i enlighet med rekommendationen valde jag en Beaglebone Black för min Asterisk-växel. Och jag kan intyga att den maskinen känns mycket kvickare och rappare än Asterisk på Raspberry Pi som jag också provat. Så välj hellre en Beaglebone Black just för Asterisk.

http://www.raspberry-asterisk.org/
http://www.beaglebone-asterisk.org/
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1987444

Jag har kört min Asterisk på Beaglebone Black sedan i mars utan större problem. Mitt behov är dock ganska enkelt då jag bara använder den för ett hushåll som ringer ganska lite. Tidigare har jag i många år kört Asterisk på en fullstor PC, men den gav upp andan vid jul och är alltså numera ersatt med Beaglebone Black. Inom parantes kan nämnas att det är underbart att ersätta stora strömslukande PC-burkar med små strömsnåla ARM-datorer som inte är större än ett cigarettpaket! Hela min personliga serverpark är numera migrerad från 3-4 stora PC-burkar i källaren till små minidatorer som lätt ryms på ett hyllplan i arbetsrummet.  smile

Edit:
Hittade en bra sida som förklarar skillnaderna mellan Beaglebone Black och Raspberry Pi:
http://www.beaglebone-asterisk.org/beag … pberry-pi/