1 Senaste redigerad av Jonny (2014-03-14 19:07:10)

Tråd: service o genomgång på IP kameror efter vintern - summa sumarium

Har nu flyttat runt lite av dom kameror jag har och kollat lite på dom.

från början (sedan förra hösten)hade jag följande kameror gjorda för inomhusbruk.

1 st D-link 932L = trasig ingen bild. inne kamera som satt i ett kall förråd.

4 st D-Link 942 från början.

1 av dom dog bilden på(satt ute) och med kontakt med deras support så gällde inte garantin längre då jag
   målat kameran svart för att inte synas lika bra som när den var vit  trasig - Du får gissa om det blir 
   något köp av D-link igen?  wink


dom andra 2 942L D-Link som är kvar fungerar IR inte 100% så man får inte alltid bilder
eller videoclip vid motion detektion, och skärpan har försämrats avsevärt (oskarp och grynig) 640x480 kamera dock men duger inte längre till att identifiera någon person då bilden är för dålig på ett par meters håll (kanske på dagtid dock) = du får åter igen gissa om det blir flera D-link wink

2 st Focam kopior som jag dödade i samband med fw uppdatering = wink mitt fel 640x480 kameror grynig 
   skärpa började komma. satt i kallgarage

1 st VstarCam 720hd som endast kan skicka foto till windowsdator sad inte ens till ftp med bilder) dock bra   
   skärpa (men inte så mycket använd heller) men duger endast till dörr kamera för att se vilken som ringer
   på dörren möjligtvis.

1 st Maygion 720hd från pete på Micro_sat_uk nyinköpt men har bra skärpa men heller ej så gammal.
   sitter ute, så tiden får avgöra hur pass bra den är efter ca 6 månader.

1 st Maygion kopia tubkamera med 25 ir dioder på... 640x480 kamera som håller en ok skärpa fortfarande,
   dock ej videoclipp till ftp.

nja... vad man ska köpa här näst för att ersätta det skräp man har så verkar Mayigon kanske vara en lågbudget alternativ ? tiden får utvisa hur pass bra skärpan är efter något halv år eller så

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

2

Sv: service o genomgång på IP kameror efter vintern - summa sumarium

Jag har tre D-link inne som funkat bra i flera år. Satte svart strumpa på ett par istället för att måla. Udda strumpor finns det gott om. Ingen av kamerorna finns i utrymmen med risk för kondens.

En Axiskamera inne har funkat fint i ca fyra år.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: service o genomgång på IP kameror efter vintern - summa sumarium

Haha, fler nöjda D-Link kunder ser jag ;-)

Inte ens deras utekameror funkar ok ute tycker jag iaf med tanke på priserna dom begär faktiskt, samt det faktum att D-Linlk och huawei bla inte uppdaterar programvaran på vettit sätt utan ställer dom EOL och droppar dom istället för att åtgärda fw.

Jag har tex foscam-kopior som suttit ute i många år som funkar fortfarande.
Har många axis kameror som suttit ute i många år som funkar ok, men deras inne kameror slutar tex att funka om det är under +10°c - lätt mysko bygge... men vaknar upp när varmt.

4

Sv: service o genomgång på IP kameror efter vintern - summa sumarium

av dom3 942L Dlink som fortfarande fungerar så blir skärpan sämre...... suddig i konjunkturerna..... så helt rätt @G-man..... ingen mer D-link wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: service o genomgång på IP kameror efter vintern - summa sumarium

jonasolof skrev:

Jag har tre D-link inne som funkat bra i flera år. Satte svart strumpa på ett par istället för att måla. Udda strumpor finns det gott om. .

har en fru wink inga udda stumpor här inte...... återstår biltemas svarta sprafärg=funkar men dock inte enligt Supporten på Dlink wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6 Senaste redigerad av nhu (2014-03-14 21:15:57)

Sv: service o genomgång på IP kameror efter vintern - summa sumarium

Min Axis har fungerat bra i över fem år ute i en kall farstu - sommar som vinter. Problemet är att den krånglar med Java (påstår att Java inte är installerat fastän alla andra kan använda det utom Axis) och så är det för litet pixlar i den. Inte heller kan den svängas. Och dyr var den ...

Maygion HD som jag kört med nästan ett år har fungerat utmärkt. Den är inne i ett hölje med plastkupa och klarar kölden utmärkt. Vändningen fungerar också bra. Den var ca. en femtedel av priset på Axis så om den håller ihop i framtiden så var det ett bra köp (microsat_uk).

Jag använder också en Edimax som fungerar bra men inte kan vridas. Bilden är utmärkt och den klarar köld bra inne i en lykta från Biltema.

En fast TPlink har också fungerat bra på en kall vind bakom ett fönster men har för litet pixlar.

Det lutar åt att ersätta de fasta kamerorna med Maygion HD. Att kunna vrida kameran är faktiskt nyttigare än jag hade trott så framtida kameror blir säkert vridbara.

7

Sv: service o genomgång på IP kameror efter vintern - summa sumarium

@nhu
ja jag håller med dig att det bör vara vridbara kameror ( går ju att spionera mera effektivt då smile ).

Jag har med en maygion HD från Microsat_uk..... "har skärpan försämrats vad du kan se mot när du köpte den?"

väldigt intressant att veta för dom andra jag har verkar dala fort vad det gäller just skärpan i bilden

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

8

Sv: service o genomgång på IP kameror efter vintern - summa sumarium

Rengör linsern, setill att kamerorna sitter dammfritt, annar blir det dålig bild pga smuts. Sedan kan det vara kamerasensorn som är av dålig kvalle, finns lite information om detta att läsa samt anledningen till det - kemiskt.

9

Sv: service o genomgång på IP kameror efter vintern - summa sumarium

Jag tycker inte att skärpan försämrats på min Maygion men den är inte SÅ gammal. Den är också inne i en tät kupa vilket dels gör att den inte blir dammig, dels gör att temperaturen inte blir så väldigt låg.

10

Sv: service o genomgång på IP kameror efter vintern - summa sumarium

@G-man
Jo ska putsa linserna men det verkar som att det är dåliga komponenter som ej klarar  -5-15 grader om än i kallgarage på den ena IProbot 3 720hd så ser man nästan inget längre i mörkret.... den andra är grynigare än d-linken då man kollar. tror helt enkelt det är vääääääldigt dåliga komponenter i dom..

@nhu
fungerar mörkerseendet med ir då du satt den i kåpa? speglar den sig inte?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

11

Sv: service o genomgång på IP kameror efter vintern - summa sumarium

Man kan vrida linsen (svarta runda ringen) för att fixa skärpan manuellt.

12

Sv: service o genomgång på IP kameror efter vintern - summa sumarium

vet @Sam

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

13

Sv: service o genomgång på IP kameror efter vintern - summa sumarium

Man kan skruva linserna(oftat) hela vägen ut för 'service' el byte, utom på dlink ;-)

14

Sv: service o genomgång på IP kameror efter vintern - summa sumarium

Nä, mörkerseendet fungerar inte med de inbyggda dioderna. Jag tänkte skaffa IR-lampa som jag installerar utanför men den vrids ju inte med kameran. Nu på vintern ids jag inte experimentera men vi får se i sommar ...

15

Sv: service o genomgång på IP kameror efter vintern - summa sumarium

Det funkar,
Hint, kolla de med ir. Där funkar det.

Jag har byggt om en foscrap så det funkar.

16

Sv: service o genomgång på IP kameror efter vintern - summa sumarium

Jo, men det blir speglingar mot kupan om man använder de inbyggda IR-dioderna.

17

Sv: service o genomgång på IP kameror efter vintern - summa sumarium

Inte efter ombyggde av kameran, men jag har även annan optik.

18 Senaste redigerad av Jonny (2014-03-16 09:44:30)

Sv: service o genomgång på IP kameror efter vintern - summa sumarium

@g-man
kan du ge en instruktion till hur du byggde om den , gärna med länk till dom grejor du använde ?

fråga,, om man sätter ut en kamera i en kub... blir det inte samma som när man kommer ut på morgonen och blir tvungen att skarpa bilrutan ?.... is eller frost på kupan om detär tex -10-15 minusgrader

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

19

Sv: service o genomgång på IP kameror efter vintern - summa sumarium

Byrolådssaker som användes vid ombygget.
Beskrivning, nja jag byggde enligt eget huvud.
Enkelt så, fåbort reflexerna bara så funkar det. Finns många sätt, använd det som passar för dig.
Några enkla tips, byt lins, flytta ir dioderna utanför siktspannet.... :-)

Is, nej. Det är varmare i den mot utanför, så inverterad frys. Dvs konstant på defrost.

20

Sv: service o genomgång på IP kameror efter vintern - summa sumarium

Jonny skrev:

1 st D-link 932L = trasig ingen bild. inne kamera som satt i ett kall förråd.

Min tuffar på fint men används bara inomhus i hallen.

Har varit ett par firmwarebyten, sedan gav jag upp med att ha rörelsedetekteringen igång och lagra bilder i en stationär dator. Appen till min Android-lur funkar bra så går larmet så är det bara att kolla kameran via luren.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

21

Sv: service o genomgång på IP kameror efter vintern - summa sumarium

Ska prova en utomhus.... hos aliexpress hittar man massor och skräpfaktorn är hög smile

http://www.aliexpress.com/item/Wireless … 35804.html

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

22

Sv: service o genomgång på IP kameror efter vintern - summa sumarium

plun skrev:

Ska prova en utomhus.... hos aliexpress hittar man massor och skräpfaktorn är hög smile

http://www.aliexpress.com/item/Wireless … 35804.html


är ingenHD kamera så jag hade skippat det. smile
sjäzlv har jag börjat byta ut mina skräp(3-400:-kronors) kameror mot microsat_uk Maygion kameror.
beställde 4 i ett paket.... så har 5 totalt nu..... funkar bra med bra bild.... blir nog ett gängtill om den älsta fungerar ok efter sommaren

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

23

Sv: service o genomgång på IP kameror efter vintern - summa sumarium

Jo... jag gör ett test och via Aliexpress är det ju helt utan mellanhänder som fördyrar, direkt från GuangDong/Kanton.

Topplistan:
http://www.aliexpress.com/premium/categ … isViewCP=y

Sen känner man igen flera av kamerorna som då säljs under brandade namn när de når Europa.

Kul att se vad som ev dyker upp smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

24

Sv: service o genomgång på IP kameror efter vintern - summa sumarium

http://www.aliexpress.com/item/Hikvisio … 08829.html

måste nog provköpa denna...... verkar lovande om det nu stämmer

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

25

Sv: service o genomgång på IP kameror efter vintern - summa sumarium

Jonny skrev:

http://www.aliexpress.com/item/Hikvisio … 08829.html

måste nog provköpa denna...... verkar lovande om det nu stämmer

Jo jag köpte mitt TP-Link ML13U via Ali och det var inga problem.

Trubblet nu är nog mera att tullen har vaknat för invasionen av direktimporterade pryttlar  smile (kan ta tid)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile