176

Sv: Universal Telecom byter till Telia

MasterJE skrev:

Mjo ja kände mej lite lurad där eftersom ja pratade med supporten 2 ggr innan ja beställde just för att veta att det gällde surf100 med. O självklart svara dem ja. Men eftersom inget nytt kort har dykt upp så pratade ja med en högre upp som förklarade läget. Tyckte att det va för bra för att va sant att få massa surf i telias nät hmm o självklart har man 2 j***a Telia master med 4g inom bra avstånd o klockrena hastigheter


Addressen du ansluter ifrån går i telias nät.
Som sagt tracerouta till en address så ser du vilken väg det går.

177

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Näe den går i telenors nät. Iaf surf100 o surf80 har samma signal på universal o telenor (har båda korten) får exakt samma värden o snarlika hastigheter. Får dock hem 42 Mbit kortet i veckan som ska testas o se om det bara är 3g nätet

Hur traceroutar man? Kan kolla det ikväll

178

Sv: Universal Telecom byter till Telia

MasterJE skrev:

Näe den går i telenors nät. Iaf surf100 o surf80 har samma signal på universal o telenor (har båda korten) får exakt samma värden o snarlika hastigheter. Får dock hem 42 Mbit kortet i veckan som ska testas o se om det bara är 3g nätet

Hur traceroutar man? Kan kolla det ikväll

Hur vet du att den går i telias nät?
Du kan inte se det på signalen.

Öppna ett terminalfönster i windows start- kör- skriv cmd

därifrån skriv tracert 8.8.8.8
Eller något annat
tracert dn.se aftonbladet.se eller någon annan pingbar ip eller domännamn.

179

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Då är det nog som jag trodde.....inget 4G för datatrafik i Telias nät.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

180

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Surf100 i telenors nät.

http://www.forumbilder.se/DCRKS/namnlos.png?width=150

181

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Kan du inte byta apn och gå i telias nät?

182 Senaste redigerad av MasterJE (2014-05-30 19:15:05)

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Nä har försökt 2 veckor med jämna mellanrum så jag tror mer på den jag pratade med idag än de 2 försäljarna tidigare. Men får hem 42mbit att testa med om det funkar. Så jag ska kolla om det fungerar i 4g eller bara 3g som den jag pratade med idag sade att det bara gällde smile tack o lov har man inte lagt en krona och kommer inte behöva det heller

183

Sv: Universal Telecom byter till Telia

MasterJE skrev:

Mjo ja kände mej lite lurad där eftersom ja pratade med supporten 2 ggr innan ja beställde just för att veta att det gällde surf100 med. O självklart svara dem ja. Men eftersom inget nytt kort har dykt upp så pratade ja med en högre upp som förklarade läget. Tyckte att det va för bra för att va sant att få massa surf i telias nät hmm o självklart har man 2 j***a Telia master med 4g inom bra avstånd o klockrena hastigheter

Det var precis detta jag menade när jag skrev inlägg i denna tråd tidigare. Varför i jösse namn skulle Telia släppa in en operatör som erbjuder mycket mycket lägre priser i sitt eget 4G nät? Det är Telia alldeles för sluga/smarta/kloka för att göra.
Finns ju ingen som skulle teckna ett abonnemang hos Telia när man kan få mycket mera surf till ett betydligt lägre pris hos Universal.
Nej det blir till att klamra sig kvar hos Telenor med mitt nuvarande abonnemang så länge jag får behålla de villkor jag har nu...

184

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Nalleman skrev:
MasterJE skrev:

Mjo jag kände mig lite lurad där eftersom jag pratade med supporten 2 ggr innan jag beställde just för att veta att det gällde surf100 med. Och självklart svara de jag. Men eftersom inget nytt kort har dykt upp så pratade jag med en högre upp som förklarade läget. Tyckte att det var för bra för att vara sant att få massa surf i telias nät hmm och självklart har man 2 j***a Telia master med 4g inom bra avstånd och klockrena hastigheter

Det var precis detta jag menade när jag skrev inlägg i denna tråd tidigare. Varför i jösse namn skulle Telia släppa in en operatör som erbjuder mycket mycket lägre priser i sitt eget 4G nät? Det är Telia alldeles för sluga/smarta/kloka för att göra.
Finns ju ingen som skulle teckna ett abonnemang hos Telia när man kan få mycket mera surf till ett betydligt lägre pris hos Universal.
Nej det blir till att klamra sig kvar hos Telenor med mitt nuvarande abonnemang så länge jag får behålla de villkor jag har nu...


De får betalt för kapaciteten de hyr ut.

185

Sv: Universal Telecom byter till Telia

A-Man skrev:
Nalleman skrev:
MasterJE skrev:

Mjo jag kände mig lite lurad där eftersom jag pratade med supporten 2 ggr innan jag beställde just för att veta att det gällde surf100 med. Och självklart svara de jag. Men eftersom inget nytt kort har dykt upp så pratade jag med en högre upp som förklarade läget. Tyckte att det var för bra för att vara sant att få massa surf i telias nät hmm och självklart har man 2 j***a Telia master med 4g inom bra avstånd och klockrena hastigheter

Det var precis detta jag menade när jag skrev inlägg i denna tråd tidigare. Varför i jösse namn skulle Telia släppa in en operatör som erbjuder mycket mycket lägre priser i sitt eget 4G nät? Det är Telia alldeles för sluga/smarta/kloka för att göra.
Finns ju ingen som skulle teckna ett abonnemang hos Telia när man kan få mycket mera surf till ett betydligt lägre pris hos Universal.
Nej det blir till att klamra sig kvar hos Telenor med mitt nuvarande abonnemang så länge jag får behålla de villkor jag har nu...


De får betalt för kapaciteten de hyr ut.

Jo visst får de betalt men Telia kan ju knappast hyra ut kapacitet billigare till en konkurrent än vad de själva tar betalt av sina egna kunder? Vilket företag skulle göra så? De vore ju att totalt undergräva sin egen ekonomi.

186

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Man tar betalt för olika tjänster, det är inte bara bredband och telefoni.

187

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Fick max 42 Mbit kortet idag som går i telias nät. 4g funkar men det blir inga jättehastigheter direkt. 10 ner o ca 6 upp trots full mottagning rsrp 73 o rsrq -5
I mobilen mot samma mast ligger ja runt 60 ner

Men ja 4G i telias nät funkar iaf (sen hur länge vet man aldrig)

188 Senaste redigerad av Nalleman (2014-06-07 14:13:25)

Sv: Universal Telecom byter till Telia

MasterJE skrev:

Fick max 42 Mbit kortet idag som går i telias nät. 4g funkar men det blir inga jättehastigheter direkt. 10 ner o ca 6 upp trots full mottagning rsrp 73 o rsrq -5
I mobilen mot samma mast ligger ja runt 60 ner

Men ja 4G i telias nät funkar iaf (sen hur länge vet man aldrig)

Då ÄR det alltså Telias nät som gäller och inte Telenor? Förvirrande är bara förnamnet.

189

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Upp till 42mbit är i telias nät
SURF80, SURF100 telenors nät.

Men det de sade till mig var att bara 3g skulle fungera i upp till 42 Mbit men jag kör långsamma 4G hastigheter.

Testa imorse och fortfarande runt 10 ned mot och 5-6 upp.
Mot mitt telia kort som knatar upp till 50-60 utan problem

190

Sv: Universal Telecom byter till Telia

MasterJE skrev:

Upp till 42mbit är i telias nät
SURF80, SURF100 telenors nät.

Men det de sade till mig var att bara 3g skulle fungera i upp till 42 Mbit men jag kör långsamma 4G hastigheter.

Testa imorse och fortfarande runt 10 ned mot och 5-6 upp.
Mot mitt telia kort som knatar upp till 50-60 utan problem

Lika här har ett 42surf och kör i Telias nät med 4G. Känns som det ligger någon form av begränsning på abonnemangen från universal.

191

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Köpte mig en TP-Link MR3420, kopplade in strömmen, anslöt usb-sladden till MF93D och allt bara fungerar. Så skulle det alltid vara smile
   Skulle man lägga dem på olika nät (192.168.0.1 och t ex 192.168.2.1)? Något annat att tänka på?

192

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Nä, lägg dem på olika nät så funkar det bra. Du har visserligen dubbel NAT men det spelar föga roll verkar det som. Behåll org fw, det funkar inte med tethering till MF93D med Huntsman.- Det som är kul med arrangemanget är att man får SINR från MF93D via wifi (och via LAN om man går genom TP-linken till MF93Ds Ip adress.

MF93D funkar bra tethered till flera routrar som tar USB-modem, t ex Dovado, Asus, TP-link och AVM. Har inte testat fler. AVM är därvid den enda som särskiljer tethering från USB modem med särskild inställning. I praktiken innebär det att tethering är snabbare än modem (för att AVM plus midem är rätt långsamt).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

193

Sv: Universal Telecom byter till Telia

jonasolof skrev:

Du har visserligen dubbel NAT men det spelar föga roll verkar det som.

Dubbel NAT funkar bra. Enda nackdelen är om man vill öppna portar inåt, då måste man göra det i två steg. Folk brukar ha svårt att hantera öppning/vidarebefordran av portar i en instans. Skall man göra det i två steg så blir det dubbelt komplicerat.
Men har man bara koll på detta så är det inga problem.

194

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Job var det som funkade bra Universal med telia?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

195

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Jo, det var simkortet som går i Telias nät. Men Telia har som sagt inte satt upp sina 4G-master än så jag vet fortfarande inte ifall jag kommer att kunna nyttja 4G via Telias nät.
 
Om det verkligen inte finns något direkt att vinna på att gå ifrån dubbel NAT, då ligger jag kvar som det är. Det är onödigt att försöka laga det som inte är trasigt...

196

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Det finns ingen option att brygga MF93D. Du kan nu lätt kolla skillnaden i fart genom att ta wifi från MF93D eller MR3420. För övrigt är det bättre att köra MF93D på snabb 5 GHz om anslutna enheter klarar det. Då funkar t ex ipad bättre till bluetoothhögtalare. För mkt wifi på 2.4 stör bluetooth med skumma avbrott som följd. Så wifi från mifi och LAN från 3420 är bra. Notera att du har tre effektlägen på wifi i MF93D.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

197 Senaste redigerad av Job (2014-06-06 12:31:49)

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Jag kommer inte åt MR4320, oavsett med dubbel NAT eller inte. Med dubbel NAT har båda 192.168.0.1 men efter att jag lagt dem på olika nät har MF93D 192.168.2.1, borde jag inte då kunna nå MR3420 på 192.168.0.1 vilket är dess default-adress? Alltså, även om jag ansluter till MR3420 och sedan i Ff provar med 192.168.0.1 så får jag bara "fel vid sidhämtning". Med dubbel NAT: Om jag ansluter till MR3420 och sedan knappar in 192.168.01 - då kommer jag ändå till MF93D:s gränssnitt!!

198

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Nå  via wifi eller LAN?

Jag nådde båda när jag testade så jag vet inte vad som är fel. Bäst att du stänger av DHCP på båda så länge och kör med statiska adresser tills du når båda. Kolla wifi i MR3420 via LAN.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

199 Senaste redigerad av Job (2014-06-06 16:46:01)

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Oavsett wifi eller lan. Proplemet är alltså att jag inte kommer åt att logga in i MR3420.

Jag har gett MF93D 192.168.2.1 och kopplat den via usb till MR3420 och via lan sitter sedan en bärbar dator.  Jag tänkte då att jag borde kunna nå MR3420 (som alltså är kopplad via kabel) via dess defaultadress: 192.168.0.1, men det leder fortfarande till gränssnittet i MF93D. Blir det automatiskt så om MR3420 är kopplad via usb till MF93D? Och hur gör jag i så fall för att komma åt gränssnittet i MR3420?

200

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Om du stänger av MF93D så når du väl gränssnittet?

Vad händer om du försöker logga in på 192.168.0.1 via MF93D? Långsökt, jag vet.

Det kan hända att sammankopplingen av routrarna lett till att MR3420 fått en annan adress. Kolla doskommandot arp -a via LAN eller gör en nätscan via laptopen eller någon enhet som ansluter med wifi till mr3420.

Nätmasken 255.255.255.0 i datorn borde väl inte medge att du kommer in både på 192.168.0.1 och 192.168.2.1. Har du kopplat bort DHCP i datorn?

Pröva att byta mifins gatewayadress till t ex 192.168.2.2

Jag har ett osäkert minne av att jag en gång när jag använde MF93D tethered till MR3420 och råkade ha samma gatewayaddresss på båda, det hände att den ena av enheterna spontant antog en annan adress.

Bottom line är att det ska gå att nå båda.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.