151

Sv: Universal Telecom byter till Telia

A-Man skrev:

Kolla uppsägningstiden antar att den inte är 30 dagar.


Är väl lag nu på att uppsägningstiden får max vara 1 månad ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

152

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Har den trätt i kraft var inte det bara ett lagförslag?
Läs det finstilta.

153

Sv: Universal Telecom byter till Telia

träde kraft 1:a maj vad jag förstått?
står när ja lagt allt i varukorgen hos universal samt hos andra operatörer med.

Vid portering av befintligt mobilnummer gäller 0 månaders bindningstid.

Kostnadsfria samtal och datatrafik inom Sverige i 6 månader från och med aktiveringsdatum. Betalsamtal, utlandssamtal och roaming debiteras enligt ordinarie prislista. Efter dina 6 gratismånader löper ditt abonnemang med en 1 månad uppsägningstid. Kampanjen gäller vid tecknande av nytt mobilabonnemang innan den 30 april 2014. För att ta del av kampanjen krävs det att abonnemanget akriveras senast den 31 maj 2014

154 Senaste redigerad av plun (2014-05-04 06:57:32)

Sv: Universal Telecom byter till Telia

PTS meddelande om 1 månads uppsägningstid:

http://www.pts.se/sv/Nyheter/Telefoni/2 … -operator/

Och det här är det viktiga:

För privatabonnemang som tecknas från och med den 1 maj 2014 får uppsägningstiden vara högst en månad. Däremot är det fortfarande tillåtet att avtala om bindningstid, för konsumenter får den dock vara maximalt 24 månader.

EDIT samt det här förtydligandet:

Lagändringarna gäller konsumenter som tecknar abonnemang för elektroniska kommunikationstjänster från och med den 1 maj 2014.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

155

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Eftersom det står 0 bindningstid så borde ja kunna säga upp det månad 5 på gratis perioden? hur som helst, någon här som har universal här som kan intyga om att deras nät fungerar ringa, sms samt surfen funkar?

156

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Jag har inte använt det mycket men det har fungerat felfritt så långt.

157

Sv: Universal Telecom byter till Telia

För mig fungerar inte 4G, jag antar iaf att det är så då supporten skulle ringa mig på mitt ordinarie nummer när de skulle ta tag i mitt ärende...

Utan 4G är det inte så mycket att ha tyvärr.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

158

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Fick du inställningssms:n? Jag hade lagt in allt redan innan, och det hade fungerat, men valde ändå att klicka Installera i de två sms:n. Och det fortsatte att fungera.
  Jag hade för övrigt ett avbrott, i går, efter att jag skrev förra inlägget, där 4g kopplade ner och telefonen inte gicck över till 3G utan där jag själv var tvungen att gå in och söka efter leverantörer manuellt. Men jag har, som sagt, använt det för lite för att kunna säga något säkert...

159

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Min telefon stödjer ej 4G men kommer införskaffa en ny iphone när nästa kommer i höst. och dem kanske har fått ordning på allt tills dess med 4G då.

Men ni kan ringa och smsa utan problem iallfallal hoppas jag?

160

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Job skrev:

Fick du inställningssms:n? Jag hade lagt in allt redan innan, och det hade fungerat, men valde ändå att klicka Installera i de två sms:n. Och det fortsatte att fungera.
  Jag hade för övrigt ett avbrott, i går, efter att jag skrev förra inlägget, där 4g kopplade ner och telefonen inte gicck över till 3G utan där jag själv var tvungen att gå in och söka efter leverantörer manuellt. Men jag har, som sagt, använt det för lite för att kunna säga något säkert...


Det fungerade när jag fick kortet, sen drabbades jag av problemet som många drabbades av när de blev av med dataanslutningen, efter det fungerar inte 4G.

Har alltid haft rätt inställningar.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

161

Sv: Universal Telecom byter till Telia

det kanske är just nu i och med övereflytten till telia de har problem?


Ringde tre och de kunde erbjuda 30% dvs 279kr månaden fast 5GB surf (30% är ju 245 räkna jag ut nu :S)
och ja frågade om jag kunde få 3 månader gratis då universal erbjuder 6mån
jag har då 3 mån uppsägningstid hos 3 därmed ville jag ha 3 mån gratis men det gick inte. vart kund där över 4a år och känns inte som det är riktigt rättvist.
Så de blir universal nu verkar det som. eller borde jag inte få det för 245kr månaden

162

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Jag fick det till 195 kr

163

Sv: Universal Telecom byter till Telia

räknade ifrån 349 mitt nuvarande, fast fattade att han nu räknade på 30%  på deras 399:- månaden 5GB surf.
Gör bytet från tre nu i alla fall så jag får hoppas att det blir bra, annars går jag över till hallon bara.

164

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Har kört igång ett mobiltbredband med  universal surf 42. Har tidigare kört Telia med ca: 23Mbit/s ner och 15 upp. Då universal kör på Telias nät borde jag få samma hastighet vilket inte är fallet 9Mbit/s ner och 4 upp.  Kör med fast router och yttre antenn mot samma Bst båda anslutningarna är 4G. Har felanmälan, men de lyckad inte lösa det. Är det någon annan som har samma problem? Synd om jag måste avsluta abonnemanget som är mest prisvärt på marknaden just nu.

165

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Vilken är den högsta hastighet abonnemanget ska kunna ge på 4G?  Signalvärden, fr a RSRP och RSRQ?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

166

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Är ni säkra på att det mobilabredbandet verkligen ÄR Telias nät?

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

167

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Om man ska lita på ip adressen axe kommer ifrån så är det via Telias nät.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

168

Sv: Universal Telecom byter till Telia

jonasolof skrev:

Vilken är den högsta hastighet abonnemanget ska kunna ge på 4G?  Signalvärden, fr a RSRP och RSRQ?

Det ska kunna leverera 40 M/bits men på den mast jag kör mot så kan det leverera ca 23 M/bits.
Det är helt rärtt Universal har kör sina abonnemang på Teliasnät.

169

Sv: Universal Telecom byter till Telia

danne skrev:

Är ni säkra på att det mobilabredbandet verkligen ÄR Telias nät?

/danne

Japp Universal kör sin trafik i Teliasnät

170

Sv: Universal Telecom byter till Telia

De blå simkorten går fortfarande i Telenors nät. Man verkar också kunna välja att ha dem kvar där, åtminstone tills vidare.

171

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Jag pratade med en person idag angående deras mobila bredband.
Upp till 42 Mbit är telias 3g o surf100 som nu är surf80 kör i telenors nät o kommer vara så. Så det enda 4g dem har är telenors iaf när det gäller mobilt bredband. Beställde ett surf100 för ja trodde de skulle flytta till Telia samt att supporten även sa att det gällde surf100 med men så va icke fallet.

172

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Det är ju bara kolla vilken väg det tar så ser ni direkt i vilket nät trafiken passaerar.

173

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Ok där kom rätt intressant info om det är att Surf 42 är Telia3G och Surf 80 Telenor4G.

Och som a-man säger kan man köra en tracert för att se vilken isp trafiken studsar ut ifrån.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

174

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Mjo ja kände mej lite lurad där eftersom jag pratade med supporten 2 ggr innan jag beställde just för att veta att det gällde surf100 med. Och självklart svara de jag. Men eftersom inget nytt kort har dykt upp så pratade jag med en högre upp som förklarade läget. Tyckte att det var för bra för att vara sant att få massa surf i telias nät hmm o självklart har man 2 j***a Telia master med 4g inom bra avstånd o klockrena hastigheter

175

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Blir intressant att se vad som gäller för mobilabonnemangen. Som tur är har jag inte flyttat över det blå simkortet till Telias nät. Och med det kunde jag köra 4G på Telenors nät.