126

Sv: Universal Telecom byter till Telia

irenicus skrev:
Nalleman skrev:

Det ser väl inte ut att vara någon större skillnad på abonnemangen mot tidigare?

Kommer inte ihåg exakt hur det såg ut innan men gamla Surf mini hade ju öppningsavgift på 9 öre, det finns inte längre.

Aha - jag tänkte mest på abonnemangen för mobilt bredband när jag skrev mitt inlägg.

127

Sv: Universal Telecom byter till Telia

plun skrev:

Jo och Telias 3G utbyggnad berör enbart en liten population,  bara Tre som köper upp skrot på marknaden och blåser kunder med det junket,  "4g for the people" smile

Sedan blir det sedan skoj att se täckningen 2016 avseende 4G... Tre i konkurs och babblar fortfarande om att kunderna inte ser någon skillnad på 3G/4G.  smile  Vilka skojare!

Njaa, det är inte SÅ stor skillnad. Min svärson jobbar med basstationer på Nokia och anser att ifråga om kapacitet och hastighet så är 4G inte mycket bättre. Det är större skillnad mellan modellerna inom 3G. Personligen anser jag att 4G är bättre närmast för att det är ett rent datanät men Tre har en poäng i att kunderna inte ser så väldigt stor skillnad. Förstås är det stor skillnad mellan dåliga 3G-prylar och nya 4G-prylar men det gäller inte själva nätprincipen.

128

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Discover skrev:
G-Man skrev:

Sedan bygger tre enbart söder om gävle med dessa eib pengarna eller hur det var tre sa på lokalnyheterna.
Där finns redan god täckning rent krasst.


Vilka lokalnyheter ?

svenska lokalnyheter

129

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Under somrarna när jag är i Sverige testar jag kontinuerligt alla nät både på Öand och vid resor.  Där Tre 3G och 4G finns har det fungerar bra. Samma med övriga men någon detaljkunskap om belastningssituationen i telias och tele2s 3G 2100 nät i högbelastningsområden har jag inte.

Om det är någon dom håller på med FUD så är det väl plun i sina angrepp på Tre. Careface har inte postat en karikatyr av någon som pissar på Telia men det gjorde Plun där det pissades på Tre. Den togs bort såsom grovt osaklig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fear,_unce … _and_doubt

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

130

Sv: Universal Telecom byter till Telia

G-Man skrev:
Discover skrev:
G-Man skrev:

Sedan bygger tre enbart söder om gävle med dessa eib pengarna eller hur det var tre sa på lokalnyheterna.
Där finns redan god täckning rent krasst.


Vilka lokalnyheter ?

svenska lokalnyheter

Aha, kan du ge någon källa då ? När (vilket datum) sades det att 3 bara ska satsa söder om Gävle ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

131

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Samma dag som trä relz'ade till pressen, finns någon trån om det, den startade samma dagish.

Tror svt tarbort ga nyheter efter en vecka på pläj

132

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Någon som vet vad man ska ha för inställningar på Nexus 5?

133

Sv: Universal Telecom byter till Telia

För vad?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

134

Sv: Universal Telecom byter till Telia

LinAGKar skrev:

Någon som vet vad man ska ha för inställningar på Nexus 5?

Antar att du menar APN adressen? Dvs uppkopplingspunkt för dataanslutningen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

135 Senaste redigerad av LinAGKar (2014-04-23 10:42:15)

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Andreas skrev:
LinAGKar skrev:

Någon som vet vad man ska ha för inställningar på Nexus 5?

Antar att du menar APN adressen? Dvs uppkopplingspunkt för dataanslutningen.


APN är satt som online.telia.se just nu, är det inte det det ska vara? Finns det några fler inställningar man behöver ändra? Om man sätter kortet i en annan telefon (Galaxy S III mini) funkar det direkt.

136 Senaste redigerad av anigma (2014-04-23 10:58:22)

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Någon här som fortfarande har problem med mobil-data?

Mitt nummer portades den 14/4 kl. 03.00 (var dock fördröjt med mer än ett dygn, runt 08.00 den 15/4.)

När jag startar mobilen så går den direkt in i roaming-läge, med en notifikation att jag inte har någon mobil-data eftersom jag har lämnat mitt hemnätverk med roaming-data avstängt. Även då jag aktiverar roaming-data fungerar det inte.

Roaming läget kan jag unvika genom att söka operatörer manuellt i telefonen och sedan välja "den andra" Universal i listan. Då fungerar samtal/sms utan roaming, dock ej data.

Är portad från Telia ifall detta gör någon skillnad, vilket det verkade som i ett inlägg av användaren pacman i en tråd på swedroid.

Har kontaktat Universal flera gånger, och det är felrapporterat till deras tekniker, men ännu ingen lycka, suck!

137

Sv: Universal Telecom byter till Telia

I android, markera i
'Roaming för data' annars funkar det ej

138

Sv: Universal Telecom byter till Telia

G-Man skrev:

I android, markera i
'Roaming för data' annars funkar det ej

Vet inte om det var mig eller inlägget ovanför mitt du svarade på. Men för mig gör det då ingen skillnad.

139

Sv: Universal Telecom byter till Telia

När är det bestämt att bytet ska ske? för här i krokarna går de fortfarande i Telenors nät. sad

140

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Jag antar att du har det blå simkortet? Du skall få ett vitt sim hemskickat, då först använder du Telias nät.

141

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Japp mycket riktigt smile ja då är det bara vänta då. Då lär det bli sprutt på grejorna big_smile

142

Sv: Universal Telecom byter till Telia

anigma skrev:
G-Man skrev:

I android, markera i
'Roaming för data' annars funkar det ej

Vet inte om det var mig eller inlägget ovanför mitt du svarade på. Men för mig gör det då ingen skillnad.

Och för mig gör det inget heller.

143

Sv: Universal Telecom byter till Telia

LinAGKar skrev:
anigma skrev:
G-Man skrev:

I android, markera i
'Roaming för data' annars funkar det ej

Vet inte om det var mig eller inlägget ovanför mitt du svarade på. Men för mig gör det då ingen skillnad.

Och för mig gör det inget heller.

Då är det annat som strular..

Det hjälper när vissa operatörer delar nät, och man har gammalt sim, iaf för mig :-)

Kolla att apn m.m. är ok, annars vänta på nytt sim eller kontakta operatören

144

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Behöver man ställa in nån proxy kanske?

145

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Alltele har påsk-kampanj och bjuder på mobilt bredband i 6 månader. T.o.m. 30/4.
För bra för att vara sant?  Finns det nån hake?

Har testat:
Mobila bredband: Telia, Tele2, Telenor, TRE
Routrar:               Dovado TINY, Dovado PRO, ZTE MF28G, Huawei B593,
USB-modem:       Huawei E398, Huawei 3276 m.fl.

146

Sv: Universal Telecom byter till Telia

El Dovado skrev:

Alltele har påsk-kampanj och bjuder på mobilt bredband i 6 månader. T.o.m. 30/4.
För bra för att vara sant?  Finns det nån hake?

25års bindningstid ? :-P

Står

Övriga samtal och tjänster         
Samtal till nödnummer 112     0 kr     0 kr
Samtal till 020- och 0200-nummer     0 kr     0 kr
Samtal till 077- och 078-nummer     0,18 kr/min     0,77 kr/min
Vidarekoppling av samtal     0,18 kr/min     0,77 kr/min
Medflyttning     0,18 kr/min     0,77 kr/min
Videosamtal till svenska abonnemang     4,50 kr/min     4,50 kr/min
Röstbrevlåda     ingår     ingår
Samtal till röstbrevlåda     0,18 kr/min     0,77 kr/min
Nummerpresentation     ingår     ingår
SMS och MMS till utlandet     1,99 kr     1,99 kr
Standardpriser för internationella destinationer     klicka här     klicka här
AllTele Utland (Lågt pris till utlandet)     18 kr/mån     18 kr/mån

*5 000 samtalsminuter inom Sverige ingår. När de 5 000 minuterna har passerat debiteras 0,18 kr/min. ** 5 000 SMS & MMS inom Sverige ingår. När 5 000 SMS respektive 5 000 MMS har passerat debiteras du 0,29 kr per SMS och 1,59 kr per MMS. *** Om användandet av surf överstiger den valda GB gränsen kommer hastigheten att sänkas till 32 Kbit/s under resterande tid av månaden. Väljer du att ladda på med 1 GB extra efter det att din vanliga GB-gräns har överstigits gäller också detta till månadsslutet.

Samt nästan 440kr/månad för 10gb data... efter sex månader. Samt hutlös startavgift på samtal.

147

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Någon som kan bekräfta att Universals telecoms mobil fast pris för 288kr månaden funkar bra?

Mitt tre går ut nästa månad 22 juni 350kr/månaden fritt allt med 10GB surf
Men behöver nu något nytt och universals priser verkar helt okej för min användning. förbrukar ca 3GB surf  och ringer ca 200minuter och smsar 600 ungefär.

Tjänar in 1440kr då ja kommer få 5(6) månader gratis. så något som motsäger att jag inte borde byta? vill ju som sagt att det ska fungera bara.

148

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Om du är nöjd med tre så hade jag valt hallon med deras 5gig för 249kr.
Just för surfens skull.

149

Sv: Universal Telecom byter till Telia

okej men vad är så dåligt med universal då? det dära 5 månaderna ja tjänar in hos dem måste ju vara mest värt. sen går de ju säga upp de 1månad innan slut och byta operatör?

150

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Kolla uppsägningstiden antar att den inte är 30 dagar.