76

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Har inte det att göra med Telenors spärr mot internetdelning?

77 Senaste redigerad av Job (2014-04-15 09:24:27)

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Det är services.telenor.se som gäller. Får nu runt 1mb/s med MF93N ute på bron. Det lite underliga är att jag får bättre mottagning med de inbyggda antennerna än med både den externa riktantennen och en extern rundstrålande?!
  Hur ser dom här värdena ut?

Cell ID 341bc0a
Nätverkstyp LTE
Operatör Telenor SE
Anslutningsstatus Ansluten
Primär DNS 195.54.122.221
Sekondär DNS 195.54.122.211
Status för roaming Av
PCI 91
RSRP -121dBm
RSSI -94dBm
RSRQ -10dB
SNR 4.6dB
LTE frekvens 800 Mhz

Och kan man med Cell ID:t på något sätt få fram vilken mast jag går mot?

78

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Jag håller på att justera in riktantennen - vilka värden är viktigast att hålla koll på (i nätstatus i MF93D:n)?

79

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Om du byter från telenor till telia så är det olika master troligen

RSRQ
OCH SNR

Ed,
Är det lte du är ute efter som jag tolkar det?

80

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Job skrev:

Med services.telenor.se så ansluter den, men med hastigheter i kbit-klassen (trots riktantenn).

Om den ansluter med services.telenor.se så har du det blå simkortet. Med dom vita simkorten fungerar inte services.telenor.se.

Jag har testat med APN services.telenor.se med massa inställningar, standardinställningar har alltid gett mig 1Mbit ned och 0,11 Mbit upp. Både i 3g-dongel och i olika telefoner.

Om du får hastigheter mindre än det vet jag inte vad som är fel. Du kan testa med apn sp-internet oxå, den ska vara alias för services.telenor.se tror jag, men ibland har den fungerat bättre, och ibland sämre.

Mvh Andreas

81 Senaste redigerad av Job (2014-04-15 11:10:54)

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Jo, det är det blå kortet. Och det är bara services.telenor.se (innebär den apn:n förresten att jag går mot Telenors mast eller kan det ändå vara Telia?) som fungerar - men det hade varit intressant att se vilken mast jag går mot då Telia inte förrän tidigast i Juli sätter upp två 4G-master inom en mil från mig.

RSRQ och SNR - är lägre eller högre värden bättre?

Jo, det är lte jag kör på. Jag har ställt den att låsa på 4G, 800 Mhz. Det verkar ge bäst resultat.

Jag ligger på runt 0,7 ned, med riktantenn. Tyvärr ligger jag stabilt på 0,01 upp!?

82

Sv: Universal Telecom byter till Telia

När det gäller RSRQ så är -6 bättre än -9. Av defintionsmäsigga skäl kan RSRQ inte bli bättre än -3.

För SNR är 12 bättre än 3. Ett värde på 0 betyder att signalen ligger på samma nivå som bruset. LTE klarar till och med lite sämre, dvs negativa värden, men förbindelsen blir dålig och instabil.

har du tillgång till SNR kan du strunta i RSRQ. SNR innefattar signal/interferensnivå och det är den viktigaste parametern. RSRP kommer sedan.

Du kan inte nå telias nät med telenor apn. Du kommer inte att få ladda ned data.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

83

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Okej, jag ska prova att vrida riktantennen vid tillfälle och se ifall jag kan få ett högre SNR... Det är inte möjligt att via cell_id få fram var någonstans masten står?

Ni som har dom vita korten - skickades dom ut automatiskt, som en uppdatering, eller måste man kontakta Universal?

84

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Dom vita korten kommer automatiskt. Du får SMS + fysiskt brev om det.
Men du vill nog inte ha dom vita korten än, det är många som inte fungerar. Fortfarande har jag 2 som inte funkar än.
Med "inte funkar" menar jag dels att internet inte alls fungerar, dels att din abonnemang försvinner från Universals kundtjänst-hemsida, så du kan inte längre styra vilka tjänster du vill ha.

Mch Andreas

85

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Det är som sagt förmodligen också ungefär 6 månader till dess att Telia fått upp 4G-masterna här, så med ett vitt kort kommer jag knappast åt 4G sad Slutar de blå fungera i samma stund som man får de vita - eller kan man välja att inte aktivera det vita?

86

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Gåin på operatörens hemsida, och mast/täckningskartan(som simkortet använder)

Hos tele2 sesmaster tex.
Tex delar tele2 3G nät TILL telia som ej fick egen licens.
Kollar man kartorna så kan man få ett hum vems som är vart, för masterna syns normalt bra, och ligger ofta vid vägar.

87

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Jag ska lugna mig lite; det är lika bra att vänta till dess att det vita kortet kommer. Telias master vet jag också var dom kommer att hamna.

88

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Har också fått nytt simkort nu. Får ut ca 5mbit på surfen. Lite märkligt också att det gamla kortet fortfarande fungerar, går både att ringa ifrån och skicka sms fastän det är samma nummer som det nya.

89

Sv: Universal Telecom byter till Telia

irenicus skrev:

Har också fått nytt simkort nu. Får ut ca 5mbit på surfen. Lite märkligt också att det gamla kortet fortfarande fungerar, går både att ringa ifrån och skicka sms fastän det är samma nummer som det nya.

Hade varit bra ifall möjligheten till dubbla simkort på ett abonnemang funnits. Men man kan väl inte hoppas alltför mycket på det.

90

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Nu började internet fungera på mitt ena universal-abonnemang. Det är av gamla typen Fastpris188 med 1Mbit internet, men speedtest visar att jag har:

Ping 55ms
Down: 9Mbit
Up: 2,5

Gött!

91

Sv: Universal Telecom byter till Telia

AndreasHansson skrev:

Nu började internet fungera på mitt ena universal-abonnemang. Det är av gamla typen Fastpris188 med 1Mbit internet, men speedtest visar att jag har:

Ping 55ms
Down: 9Mbit
Up: 2,5

Gött!

Vad har du för modem? ifall det är 4g eller 3g modem, ms tyder på bra hspa+ eller kass 4g. smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

92

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Andreas skrev:
AndreasHansson skrev:

Nu började internet fungera på mitt ena universal-abonnemang. Det är av gamla typen Fastpris188 med 1Mbit internet, men speedtest visar att jag har:

Ping 55ms
Down: 9Mbit
Up: 2,5

Gött!

Vad har du för modem? ifall det är 4g eller 3g modem, ms tyder på bra hspa+ eller kass 4g. smile

Har en Motorola Moto G telefon med 3G, ej 4G.

93

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Jag ser att de uppdaterat sidan med nya abonnemang, och de gamla finns inte kvar? Undra om man får ha kvar det gamla, känns lite skumt i med att de höjt surfhastigheten..

94

Sv: Universal Telecom byter till Telia

irenicus skrev:

Jag ser att de uppdaterat sidan med nya abonnemang, och de gamla finns inte kvar? Undra om man får ha kvar det gamla, känns lite skumt i med att de höjt surfhastigheten..

Det ser väl inte ut att vara någon större skillnad på abonnemangen mot tidigare?
Det jag inte kan fatta är att de kan erbjuda så generösa villkor när de använder Telias nät med tanke på de priser Telia tar ut för sina abonnemang? Varför släppa in en konkurrent som är mycket mycket billigare i sitt eget nät?

95

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Nalleman skrev:

Det ser väl inte ut att vara någon större skillnad på abonnemangen mot tidigare?
Det jag inte kan fatta är att de kan erbjuda så generösa villkor när de använder Telias nät med tanke på de priser Telia tar ut för sina abonnemang? Varför släppa in en konkurrent som är mycket mycket billigare i sitt eget nät?

Telia satsar ofantliga 5 miljarder iår och de ser med säkerhet att de har en rejäl överkapacitet som man då låter Universal nyttja. Sen har de likaså med stor säkerhet möjlighet att kontrollera trafiken om Universals trafik på något sätt skulle störa Telias egen (som med Halebop).

Om fem miljarder:
http://www.idg.se/2.1085/1.557155/hon-i … er-om-aret

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

96

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Universal hyr kapacitet av telia vilket gör att telia får tillbaka på sin investering.
Sen tror jag inte universal är något större hot mot telia,  telia har mycket företagskunder.

97

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Telia har problem med kapaciteten i 3G-nätet fortfarande. Det är inget som kommer att försvinna i och med dessa miljarder, detta är en annan investering deb behöver göra. Däremot så kommer nog inte Universals kunder att påverka denna överbelastning i princip alls, när allt är klart kommer ju hastigheten att sjunka till 1Mbit/s för de kunder som har kvar ett abonnemang med obegränsad data.

Jag tror inte heller att Universal och AllTele har så pass många kunder för mobilabonnemang att det skulle påverka hela Telias 3G-nät eller ens påverka det märkbart på någon av platserna där någon Universal/AllTele-kund befinner sig.

Telias kunder påverkar betydligt mer. Detta är dessutom något Telia garanterat har tänkt på och har koll på.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

98

Sv: Universal Telecom byter till Telia

careface skrev:

Telia har problem med kapaciteten i 3G-nätet fortfarande. Det är inget som kommer att försvinna i och med dessa miljarder, detta är en annan investering deb behöver göra. Däremot så kommer nog inte Universals kunder att påverka denna överbelastning i princip alls, när allt är klart kommer ju hastigheten att sjunka till 1Mbit/s för de kunder som har kvar ett abonnemang med obegränsad data.

Jag tror inte heller att Universal och AllTele har så pass många kunder för mobilabonnemang att det skulle påverka hela Telias 3G-nät eller ens påverka det märkbart på någon av platserna där någon Universal/AllTele-kund befinner sig.

Telias kunder påverkar betydligt mer. Detta är dessutom något Telia garanterat har tänkt på och har koll på.

Men "lägg ner" någongång!! Telia behöver iaf inte ta nödlön av EIB iaf smile  (ingen ägare tror på Tre)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

99

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Det finns inget skäl varför Careface ska lägga av med sakliga resonemang

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

100

Sv: Universal Telecom byter till Telia

jonasolof skrev:

Det finns inget skäl varför Careface ska lägga av med sakliga resonemang

Nej men han kör ju med rent FUD och eventuellt så var det här inlägget inom ramarna.

I sak så kommer Telias nät att slå det mesta och Tre har då sökt och fått ett nödlån hos EIB (ingen av ägarna verkar vilja satsa pengar i Tre)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile