26

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Knäpp webbsida hos uni,
Villkoren täcks av div grafik.

Men det är hilink modem med 4G abg iaf, samt hastigheten sänks till 0,3mbit vid över quota.

27

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Står ju ingenstans att detta med Telia gäller mobilt bredband? Hade ju varit rätt intressant med 100mbit med 60gb kvot på Telias nät. Är ju inte direkt så deras egna abonnemang går att jämföra med det.

28

Sv: Universal Telecom byter till Telia

http://telekomidag.se/alltele-lanserar-4g/

29

Sv: Universal Telecom byter till Telia

En person vid namnet Mark Hauschildt är den största enskilda ägaren i Alltele och är ägare till Universal Telecom. De var på tapeten i januari 2013 att Alltele skulle köpa upp Universal Telecom på Mark´s begäran men Allteles styrelse var lagom pigga över förslaget. Osäker på vad som hände efter om köpet blev av eller inte.

PS, har sökt på intranätet men hittar ingen nyhet/info om att Universal Telecom och Telia avtal, men såg denna notis på intranätet från Januari, "AllTele Företag lanserar som MVNO i Telias mobilnät 4G och mobil hårdvara mot företagskunder "

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

30

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Andreas skrev:

PS, har sökt på intranätet men hittar ingen nyhet/info om att Universal Telecom och Telia avtal, men såg denna notis på intranätet från Januari, "AllTele Företag lanserar som MVNO i Telias mobilnät 4G och mobil hårdvara mot företagskunder "

Jo jag fick en bekräftelse av Universal Telecom igår om att de migrerar till Telia, se sida 1 där jag postade vad de skrev!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

31

Sv: Universal Telecom byter till Telia

På denna sida:
http://universal.se/mobiltelefoni/kampanj/Default.aspx
framgår dels att de att de byter till Telia "Nu med Telias mobiltäckning".
Längst ner kan man också läsa:
"A product of AllTele Luxembourg".

Så, ja - de byter till Telia och ja - AllTele äger Universal sedan 2013.

Själv har jag varit mycket nöjd Universal-kund på ADSL och hemtelefoni sedan flera år. Mobil-telefoni har jag avvaktat med p.g.a. begränsad data-hastighet (1 Mb/s).

32

Sv: Universal Telecom byter till Telia

careface skrev:

Tyvärr verkar det bara som att 3G ingår i mobilabonnemangen.

Troligtvis kommer det information närmare bytet. Får se när mitt nya simkort kommer! Kanske det publiceras något i samband med det.

Skickade en fråga om 4G till deras kundservice och fick detta svar:

Alla våra SIM-kort har tillgång till 4G täckning, det beror på vad du har för mobiltelefon, kan din mobiltelefon ta emot 4G så kommer SIM-kortet även göra det, hastigheten är 1 Mbit/s oavsett om du surfar på 3G eller 4G nätet.


Så jag beställde nyss, när Telia har kommit upp till 90 % yttäckning med 4G så är det ett vettigt alternativ till Net 1.

Jag har tänkt att ha abonnemanget i min Galaxy S4 Mini och efter att jag bytt från Tele2 till 3 så sätter jag Universal i MF93D (så man kan använda externa antenner).

http://www.universal.se/mobiltelefoni/kampanj/surfis57

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

33 Senaste redigerad av Job (2014-03-11 05:59:38)

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Universal Telecom: "Under kampanjperioden ingår gratis surf inom Sverige. Efter 6 månader kostar tjänsten Mobil surf 50 kr/mån". Verkar som att de 57 kronorna per månad för det här abonnemanget alltså bara är under kampanjen. Så förstår jag det i alla fall. Det är lite märkligt med tanke på att de på sidan för abonnemangen har de ordinarie priserna för samtal och sms och där tycker jag att det framstår som att surf (obegränsad) ingår i ordinarie pris (alltså de 57 kronorna)!? Jaja.
  (edit) Det verkar mer än lovligt rörigt på deras sajt. På en annan sida framgår det inte alls att det tillkommer 50:-/månad för surf.

34

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Med Surf-abonnemanget för 57kr/månad tillkommer inte priset för surf. För 18-kronorsabonnemanget tillkommer 50kr för surf efter kampanjperioden.

Så tolkar jag det iaf.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

35 Senaste redigerad av Job (2014-03-11 07:22:25)

Sv: Universal Telecom byter till Telia

careface skrev:

Med Surf-abonnemanget för 57kr/månad tillkommer inte priset för surf. För 18-kronorsabonnemanget tillkommer 50kr för surf efter kampanjperioden.

Så tolkar jag det iaf.

Om du går via startsidans meny: Mobiltelefoni - Mobilabonnemang, och sedan väljer Surfis 57, då står det finstilt, en bit ner på sidan, visserligen under Tilläggstjänster, men fortfarande under Surfis 57: "Under kampanjperioden ingår gratis surf inom Sverige. Efter 6 månader kostar tjänsten Mobil surf 50 kr/mån." Jag kan inte påstå att det är tydligt vad som gäller wink
  Och om 50:- bara tillkommer på de mindre abonnemangen vore det mer ekonomiskt att välja Gratis och sedan som tillval Mobil surf för 50:-/månad. Då får du dessutom bättre samtalspriser... Ja, eftersom man verkar kunna välja till Mobil surf på alla abonnemang så blir det ju faktiskt alltid billigare att gå på Gratis, bortsett från de sex kampanjmånaderna. Som jag förstår det.

36 Senaste redigerad av careface (2014-03-11 07:24:36)

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Det är så det har varit tidigare, alltså att man har kunnat välja Gratis och lagt till surf. Surfis finns väl mer för om man vill skaffa abonnemang med en telefon. Då finns ju inte alternativet gratis + surf för alla telefoner.

På sidan för tilläggstjänster står det ju också att surftillägget är till för Gratis 0 och Pratis 18.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

37

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Jo, det verkar vara en fördel om man köper med mobiltelefon. Och så verkar öppningsavgiften på Surfis 57 vara 0,09 öre jämfört med 0,88 öre för Gratis.
  Är det någon som har provat att säga upp ett abonnemang? Hur pass besvärliga är de? Kan det sägas upp via Mina sidor?

38

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Discover skrev:
careface skrev:

Jag har tänkt att ha abonnemanget i min Galaxy S4 Mini och efter att jag bytt från Tele2 till 3 så sätter jag Universal i MF93D (så man kan använda externa antenner).

http://www.universal.se/mobiltelefoni/kampanj/surfis57

Återkom gärna när du testat det i din MF93D, vore kul att höra hur det fungerar. Att ersätta Net1 med just den lösningen är en intressant tanke.

39

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Ja uni, är en av dom operatörerna med rörig webbsida, css popups täckte vissa vilkor men det kan vara skärmsupplösningsberoendeiofs.

40

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Vet inte vad man ska tro om deras täckningskarta som de bara tog från Telenor(!)...   http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/a014.gif
http://i.imgur.com/ptCFcJf.png

Enligt mina tester är det bara Telenor och Tele 2 som har 4G-täckning i mitt område...
http://i.imgur.com/0z6tIBE.png

De andra har inte kommit ifatt ännu...
http://i.imgur.com/5FJoWa5.png
http://i.imgur.com/kk1is83.png

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

41

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Micke: de använder fortfarande Telenors mobilnät, så än så länge stämmer täckningskartan de har från Telenor. Från och med månadsskiftet mars/april kommer det inte att stämma längre.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

42

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Okay, tack! Då  blir det nog en "glad" överraskning för många i april?  http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/swoon.gif

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

43

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Fick sms nu:

"Hej, nu har ditt nya SIM-kort gått iväg till dig.
Du kan om några dagar följa leveransen
genom att söka på försändelse-id RRXXXXXXXXSE på posten.se"

Äntligen :-)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

44

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Fick ett brev idag från Universal Telecom.
"Vi på Universal Telecom jobbar för ständig förbättring av våra tjänster och produkter. I linje med vårt arbete kommer därför samtliga våra mobila tjänster uppgraderas under april månad och då även få access till 4G-nätet i Telias nät. Med Telias mobiltäckning får du en överlägsen användarupplevelse och uppkoppling var du än befinner dig i landet. Vi känner en stor trygghet i detta byte och vi tror att du som kund endast kommer att uppleva det som positivt. Den (ditt unika datum och tid) kommer din tjänst hos oss på Universal Telecom att uppgraderas till ett ännu bättre och bredare nät."

Sen står det lite beskrivet om vad som fördelarna med 4G är. Vad som händer nu.

För mig kommer det nu bli så att jag har en Dual-sim telefon där både Universal och ett Telenor-kort kommer att sitta. I min vanliga kör jag med Tre. Då har jag nog täckning överallt!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

45

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Jag var fullt inställd på att hoppa på erbjudandet från Universal med 6 månader gratis abonnemang. Så jag ringde Tele2 som jag haft mobilabonnemang hos i många år för att höra hur det fungerar med uppsägning och portering av numret.
Som väntat blev jag överöst med div. erbjudanden för att jag skulle stanna kvar som kund. Jag sa nej till flera varianter och menade på att Universals erbjudande var bättre.

Det slutade med att jag blev kvar hos Tele2 men fick abonnemangsavgiften sänkt till 69:-/mån mot ordinarie 99:- samt att jag fick tre månader helt utan abonnemangsavgift och löfte om att få behålla priset i 24 månader. Så på ett bräde sparade jag 30x24 + 3x69 = 927 kronor.

Detta sagt som information att det finns utrymme att pruta ganska friskt på operatörernas priser. I alla fall när man hotar med uppsägning.  wink

46

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Du fick alltså en bindningstid på 24 månader?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

47

Sv: Universal Telecom byter till Telia

careface skrev:

Du fick alltså en bindningstid på 24 månader?

Nej, han sade uttryckligen att det inte var någon bindningstid utan jag var fri att byta operatör när jag ville. Det är bara priset som är låst i 24 mån (fast de tre första gratis).

Jag fick namn på personen och ärendenummer att hänvisa till om det skulle bli någon diskussion om villkoren.

48

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Du borde ha spelat in samtalet som operstörerna gör när det är till deras fördel.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

49

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Jag har ringt liknande samtal, och fått liknande erbjudanden, skrev om det för nått år sedan tror jag...
Tex gratis ett år (abg avg)

Så nog finns det prututrymme med samtliga operatörer via deras egna desk.

50

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Inte för att räkna med att säljaren har talat osanning, men om jag var dig skulle jag ringa till Tele2 och dubbelkolla vad som har tecknats. Har varit med om Bredbandsbolaget där de har sagt liknande saker - där bindningstid ändå har lagts på osv.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776