26

Sv: Succé med DWR-923: Hack'a'day! :)

Jovisst. Det blev mer. Men källkoden som Dlink släppte är inte helt enkelt att fixa. Dvs. den går ej att använder sig av rakt ut. Det finns rätt så många fel i den.

MEN: Jag har snart klart två patch filer som vem som helst kan köra mot originalkoden från Dlink och får ut en firmware-image UTAN root lösenord och som fungerar, utan Telenors VOIP (kan inte testa detta för att jag lämnade Telenor för ett tag sedan).

Återkommer med mer snart.

Till de nyfikna: Det som krånglar just nu är att iptables biblioteker inte byggs ordentligt. Men som sagt, det är bara ett litet steg till.

Därefter tänkte jag kolla med en lite mer aktuellare linux kernel (den som finns på routern är ju hur gammal som helst. Inte minst därför ska man egentligen inte använder den).

Sedan är mitt mål att får klart ett Lede/OpenWrt-bygge (helst Lede, för att dem använder senare kernel än OpenWrt).

27

Sv: Succé med DWR-923: Hack'a'day! :)

Jovisst. Det blev mer. Men källkoden som Dlink släppte är inte helt enkelt att fixa. Dvs. den går ej att använder sig av rakt ut. Det finns rätt så många fel i den.

MEN: Jag har snart klart två patch filer som vem som helst kan köra mot originalkoden från Dlink och får ut en firmware-image UTAN root lösenord och som fungerar, utan Telenors VOIP (kan inte testa detta för att jag lämnade Telenor för ett tag sedan).

Återkommer med mer snart.

Till de nyfikna: Det som krånglar just nu är att iptables biblioteker inte byggs ordentligt. Men som sagt, det är bara ett litet steg till.

Därefter tänkte jag kolla med en lite mer aktuellare linux kernel (den som finns på routern är ju hur gammal som helst. Inte minst därför ska man egentligen inte använder den).

Sedan är mitt mål att får klart ett Lede/OpenWrt-bygge (helst Lede, för att dem använder senare kernel än OpenWrt).

28

Sv: Succé med DWR-923: Hack'a'day! :)

Spännande att se vad du får fram smile

29

Sv: Succé med DWR-923: Hack'a'day! :)

Ok. Here we go:

Jag skapade ett repository på github:

https://github.com/wwebers/dwr923-dlink

Detta innehåller några instruktioner hur källkoden kan byggas.

Sedan ladde jag upp resulterande firmware på MEGA. Den som vill kan ladda ned detta och testa.

https://mega.nz/#!1oJ20BrZ!4Kp9uVjUbqf- … Bia3e7LOjI

OBS: Jag vet att följande INTE fungera än:

- 4G
- VoIP

Detta för att DLINK inte släpper alla filer som behövs till detta.

30

Sv: Succé med DWR-923: Hack'a'day! :)

Inte gått att splicain tex open wrt delar i det som saknas? (4g osv)

31

Sv: Succé med DWR-923: Hack'a'day! :)

Nej. inte riktigt. Jag håller på (i mån av fritid) att kommer igång med OpenWRTs toolchain så att jag kan bygger original källkoden med den. Compilern som följer med DLinks arkiv är hur gammal som helst. Men just nu tyvärr den enda som jag kan använder mig av.

Problemet är att alla möjliga delar är proprietär utan någon källkod sad