26

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

careface skrev:

Du vet mycket väl själv att ingen operatör är bäst, överallt. Men där jag har varit och en del av tester jag gjort så har 3 varit bäst på vissa platser och Telenor på andra. Det är de två operatörerna som är bäst när det kommer till surfhastighet enligt många tester. Om jag hade tyckt att 3s nät var perfekt eller absolut bäst på alla sätt, varför skulle jag då ha skaffat ett abonnemang till från Tele2 och ett ytterligare från Bredbandsbolaget? wink

De senaste månaderna har jag inte haft något Telenor-kort utan bara ett Tele2-kort med 1GB cap vilket man inte kan testa mycket med. Men nu har jag ett, som enligt BBB inte ska ha någon databegränsning än, så jag kan testa mer. Så får jag se hur Telenors nät står sig. Jag hade ju t.ex BBBs mobila bredband som enda bredband ett tag - men tyvärr krånglade det även fast hastigheterna då var mycket bra.

Du får gärna åka förbi Gränby, ställa dig på samma parkering och se vad du får för resultat! Så fort jag får nanosimkortet från BBB så ska jag också testa med det direkt i min iPhone och se om det blir någon skillnad i hastighet.

Ska då även försöka åka runt det huset lite mer och se om hastigheten varierar åt olika riktningar. Ska även försöka åka förbi lite olika tider - om det är belastningsproblem så lär det ju bli bättre hastigheter vissa tider på dygnet. smile

Jo men sluta då med Tre-tugget du kör överallt i varenda tråd du får mojlighet, för mig kommer Tre för alltid att vara rent skit och så är det bara! (som man bäddar får man ligga som operatör)

Sen tebaks till topic så är den här bassationen vid Gränby mycket intressant om dina mätningar är riktiga plus att Telenors snubbar INTE känner till den.... förstår jag inte och kapaciteten är ju enorm för en 80 Mbits basstation, mycket mysko???

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

27

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

Det finns andra saker som kan göra någon missnöjd också. Jag är också nöjd, så jag ser inte varför jag ska byta. Tele2 är jag dock missnöjd med, därför är det abonnemanget uppsagt. Försöker inte ändra någons åsikter heller. Anledningen till att jag tog upp det nu var för att resultaten skulle vara jämförbara med något. Men nog om det nu.

Men gärna, om du har vägarna förbi Uppsala får du gärna besöka Telenor-butiken i Gränby Centrum och testa själv där. Jag ska som sagt även ta mig tillbaka dit med simkortet i min mobil och se om det skiljer, ska även ta mig dit en tid när det inte är lika mycket folk där och se om det påverkar resultatet.

Finns ingen anledning alls till att jag skulle presenterat resultat som inte stämmer eller som är gjorda så att de skulle bli sämre än vad de egentligen är. Skulle inte tjäna något alls på det. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

28

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

careface skrev:

Det finns andra saker som kan göra någon missnöjd också. Jag är också nöjd, så jag ser inte varför jag ska byta. Tele2 är jag dock missnöjd med, därför är det abonnemanget uppsagt. Försöker inte ändra någons åsikter heller. Anledningen till att jag tog upp det nu var för att resultaten skulle vara jämförbara med något. Men nog om det nu.

Men gärna, om du har vägarna förbi Uppsala får du gärna besöka Telenor-butiken i Gränby Centrum och testa själv där. Jag ska som sagt även ta mig tillbaka dit med simkortet i min mobil och se om det skiljer, ska även ta mig dit en tid när det inte är lika mycket folk där och se om det påverkar resultatet.

Finns ingen anledning alls till att jag skulle presenterat resultat som inte stämmer eller som är gjorda så att de skulle bli sämre än vad de egentligen är. Skulle inte tjäna något alls på det. smile

Tjau vem vet? du är ju inne i varenda tråd du kan komma över angående att Tre's förträfflighet.  Careface-Cammen och Hörnfeldt... vilket gäng! smile

-----

Fortfarande mysko om det är en äkta 80 Mbits-station delad av Telenor samt Tele2, har själv aldrig stött på liknande som du mäter så nära stationen oxå!  Mycket mysko!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

29 Senaste redigerad av careface (2014-01-11 19:07:02)

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

Tråkigt att du tycker så, inte min avsikt. Som jag sagt förut, så har jag ingen relation till Hörnfeldt.

Du kan ju kolla här på BBBs inomhuskarta och se att det är en 80Mbit-basstation.

http://217.174.67.234/coverageportal/ho … ndsbolaget

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

30

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

careface skrev:

Tråkigt att du tycker så, inte min avsikt. Som jag sagt förut, så har jag ingen relation till Hörnfeldt.

Du kan ju kolla här på BBBs inomhuskarta och se att det är en 80Mbit-basstation.

http://217.174.67.234/coverageportal/ho … ndsbolaget

Hur tusan ser du den exakta positionen för en basstation med BBBs karta dvs Telenors!?

Det är ju läget av basstationen som gör att jag inte får ihop det inkl ditt eget foto på stationen från Gränby köpcentrums parkering, extremt mysko!  Hmmmm?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

31

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

Jag ser inte den exakta placeringen på BBBs karta, men väljer man att visa inomhustäckningen så ser man hur antennerna är riktade.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/71305977/Forumbilder/Mobilabredband/hastighetstester/Granby/2014-01-11/BBB%20Gr%C3%A4nby.PNG
När man visar inomhustäckningen blir det ganska tydligt hur antennerna är riktade, det blir tydligt när det är i utkanten av ett 80Mbit-område och genom detta kan jag ju se att Telenor har en mast inom det området och då är det rimligtvis samma som visas på Tele2s karta.

Det är mitt antagande, för jag har svårt att tro att det skulle se ut som det gör annars. Alltså att en basstation är markerad på Tele2s karta, det finns antenner på huset i verkligheten samt så visas det ungefär som mitten i ett täckningsområde enligt Telenors kartor.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

32

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

den första skärmdumpen på telenor i Gränby är gjord på 900 men mifin är inte ansluten vilket man bör göra vid test.  tex srömmande radio. Hur som helst är något fel eftersom du får DL 5 mbps trots extremt bra RSRP och SINR på ca 20. Det ska ge hastigheter över 30 mbit/s även på 900. Påpeka SINR för butikspersonalen som kan vidarebefordra till support. Det finns ingen ursäkt att hastigheten inte är högre. Vore intressant att se resultaten från MF93D över 5 GHz wifi till telefon. Bör ge minst 30 mbps. Och mifin som säljs av telenor bör ju vara anpassad till N4M nätet så de bör inte kunna skylla på din utrustning.

Det är starkt misstänkt att något är fel med masten. Erinrar dock om de konstiga resultat jag fick med min första MF93D som inte ville ge hög DL där SINR varca 20, detta mot telenor i Kalmar. Senare två ex funkade normalt. Men eftersom (något ) modem mot dator inte heller gav hög DL så är det mycket misstänkt att någor är fel i masten. Vid SINR 20 SKA farten vara mycket högre såvida inte masten är fullkomligt överbelastad vilket förefaller osannolikt. I så fall bör man kolla tidig morgon.

Jag tror forumet skulle uppskatta om Carefaces inlägg inte hela tiden behövde åtföljas av generell kritik och propagande mot Tre. Sådana opinionsyttringar kan läggas i separata trådar så kan de som vill stämma in i kören eller säga emot efter tycke och smak. Careface företräder inte Tre även om han har god information om deras verksamhet. Careface ska ha erkänsla för att han inte tar påhoppen personligt. Operatörer är som människor, inte entydigt goda eller onda.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

33

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

Alla tester är gjorda med MF93D på 5GHz till telefonen. Eftersom jag har bluetooth på, då det finns i bilen vi har, har jag som vana att alltid köra på 5GHz för att minska risken för att BT ska påverka hastigheten osv.

Jag kan få bra hastigheter - har fått upp emot 50Mbit/s med denna på lite olika ställen. Men inte på just denna plats.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

34

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

Alltså är det fel på masten. Försök pröva med annat modem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

35

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

jonasolof skrev:

Alltså är det fel på masten. Försök pröva med annat modem.

Vete tusan... när inte ens Telenors egen personal känner till basstationen så verkar det skumt trots foto.

Jag har aldrig stött på personal i en operatörsbutik som inte har koll på basstationerna i närheten.  Det ligger ju i "måsten" för att dema en mer krävande kund hur det ser ut.... fortfarande mysko!?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

36

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

har du kollat skylten på masten, kanske är net1 :-)

37

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

Det kan ju bero på många saker, antingen ett icke-intresse att hjälpa en befintlig kund utan bara vilja komma vidare till nästa kund som potentiellt köper något. Det kan ju också ha berott på att man inte ville kännas vid den masten, pga de hastigheter som vi fick fram. Han pratade inte heller om någon annan mast i närheten.

Ska som sagt försöka ta mig till den andra Telenor-butiken men även till Gränby vid en annan tid. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

38

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

med RSSI -47 dBm och RSRP -73 dBm står man högst ett par hundra meter från masten. Det kan t ex inte vara en mast en km bort. Det är bara att ta sig runt masten och se hur Cell ID och PCI ändras. PCI kan hoppa men Cell ID bör inte ändras mer än på sista två siffrorna, förmodligen bara sista siffran. När man kollat in sektorgränserna är det solklart och ovedersägligt var masten står. Dessutom kan man roa sig att pröva med lociloci på GSM. Bör vara samma mast för GSM 900 och LTE 900.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

39

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

careface skrev:

Det kan ju bero på många saker, antingen ett icke-intresse att hjälpa en befintlig kund utan bara vilja komma vidare till nästa kund som potentiellt köper något. Det kan ju också ha berott på att man inte ville kännas vid den masten, pga de hastigheter som vi fick fram. Han pratade inte heller om någon annan mast i närheten.

Ska som sagt försöka ta mig till den andra Telenor-butiken men även till Gränby vid en annan tid. smile

Jag vidhåller att det är mycket konstigt och just Gränby har ju sin ställning som "månglarnas tempel".... smile

Som jag sedan skrev har jag ALDRIG varit inne i en operatörsbutik som inte har full-koll på sin basstationsomgivning!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

40

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

Hejåhå, ett till kategoriskt uttalande.

ÅK till telenorbutiken på Kaggensgatan i Kalmar. Jag fick berätta för dem var de basstationer låg som man kunde nå från butiken. De verkar ha som en principsak att inte vara insatta. "Vårt jobb är att sälja, inte att vara insatta i sådana teknisk frågor". Pröva även den tjusiga telenorbutiken vid Östermalmstorg i Stockholm. 

Fråga: ni säljer miniroutern MF93D (wifi+ USB) som enda routeralternativ till både privatkunder och företag. Men om nu kunden behöver lanportar, hur löser ni det? Svar från fem telenorbutiker där jag av pur gemenhet ställt frågan: Vet ej.

Bredbandsbolaget på Sergelgatan i Stockholm i förra veckan: Man hämtar en 923 router från källaren. Men den routern har ju telenor (till skillnad från BBB) valt bort. Ingen kommentar. 

Om kunden slipper välja är det lättare att sälja.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

41 Senaste redigerad av plun (2014-01-11 22:05:03)

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

jonasolof skrev:

Hejåhå, ett till kategoriskt uttalande.

ÅK till telenorbutiken på Kaggensgatan i Kalmar. Jag fick berätta för dem var de basstationer låg som man kunde nå från butiken. De verkar ha som en principsak att inte vara insatta. "Vårt jobb är att sälja, inte att vara insatta i sådana teknisk frågor". Pröva även den tjusiga telenorbutiken vid Östermalmstorg i Stockholm. 

Fråga: ni säljer miniroutern MF93D (wifi+ USB) som enda routeralternativ till både privatkunder och företag. Men om nu kunden behöver lanportar, hur löser ni det? Svar från fem telenorbutiker där jag av pur gemenhet ställt frågan: Vet ej.

Bredbandsbolaget på Sergelgatan i Stockholm i förra veckan: Man hämtar en 923 router från källaren. Men den routern har ju telenor (till skillnad från BBB) valt bort. Ingen kommentar. 

Om kunden slipper välja är det lättare att sälja.

Njau..... det äckligaste stället jag vet är Tre's fålla i tidigare omtalade 9an i Gävle, Urrrk.. smile

Sen som jag kommer ihåg Gränby-Uppsala, har inte varit dit på ett par år så hade inte Telenor en riktig butik utan de hade en konstigt stånd mitt i gången.

Men vi får ju det vi förtjänar för ingen vill ju betala vad det egentligen skulle kosta för högklassig service.... smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

42 Senaste redigerad av careface (2014-01-11 22:16:47)

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

Telenor har numer en riktig butik i Gränby. Telenor och Tele2 ligger på 3s gamla plats då 3 flyttade till en större butik intill Telias. Har för mig att Phone Family har Telenors gamla stånd.

Delar av Gränby har genomgått stora förändringar och det ser inte ut speciellt mycket som tidigare i mittendelen, nu finns det fler våningar och är allmänt större med fler butiker!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

43

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

careface skrev:

Telenor har numer en riktig butik i Gränby. Telenor och Tele2 ligger på 3s gamla plats då 3 flyttade till en större butik intill Telias. Har för mig att Phone Family har Telenors gamla stånd.

Delar av Gränby har genomgått stora förändringar och det ser inte ut speciellt mycket som tidigare i mittendelen, nu finns det fler våningar och är allmänt större med fler butiker!

Jo konstigt om man kollar hemsidan

http://www.granbycentrum.se/index.php?pageId=2

Men som jag skrev så får man väl kolla själv... smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

44

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

careface: jag tänkte på ditt test med modemet liggandes på instrumentpanelen. där skulle man kunna tänka sig att vindrutan på bilen kan störa en då jag antar att du har eluppvärmd vindruta. jag tänker eftersom den är precis mellan modem och mast.

men jag vet även jag att tele2/telenors och telias 4g nät är skapligt överbelastade i östra delarna av uppsala. jag testade lite där för något halvår sedan och vid gränby centrum så va det riktigt dåligt.

jag hade tele2 på mobilen för några år sedan och jag mins att det bla på fredags eftermiddagar när det va mycke folk där så gick det sällan att ringa pga överbelastat nät.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

45 Senaste redigerad av careface (2014-01-11 23:04:09)

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

@metallicaman, ja, vindrutan är eluppvärmd. Tänkte lite som dig att det kanske stör, men tänker på att vid södra entrén där jag gick in var inte hastigheten bättre och det är ju åt samma håll - då hade jag MiFin i ytterfacket på min väska. smile

Om du också har upplevt det som överbelastat där, kanske det har med det att göra och det inte är något egentligt fel på basstationen (förutom för lite kapacitet). Rimligtvis borde det fungera bättre någon morgon! Får försöka testa det vid Gränby.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

46 Senaste redigerad av plun (2014-01-11 23:08:36)

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

metallicaman_no1 skrev:

men jag vet även jag att tele2/telenors och telias 4g nät är skapligt överbelastade i östra delarna av uppsala. jag testade lite där för något halvår sedan och vid gränby centrum så va det riktigt dåligt.

Njau jag kan inte tänka mig att man får så dåliga resultat när man ser masten på taket. Det måste vara nåt galet med basstationen isåfall.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

47

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

Det är inget fel på signalen genom vindrutan. SINR 19,8 är ett entydigt besked. Man skulle i och för sig kunna få ett bra signal-interferensförhållande även vid mycket svagare signal än som registrerades, förutsatt att interferensen är ringa. Men här är signalen extremt stark.

En möjlig förklaring är att signalen är för stark och överstyr mottagaren. Å andra sidan borde det påverka SINR negativt, men det är inte helt säkert. Pröva 500 meter längre bort och kolla att det är samma cell ID.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

48

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

Då ska jag testa följande:
-Samma plats, annan tid
-Samma plats, annat modem
-Samma plats, med simkortet i min mobil
-Ungefär 500 meter bort

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

49

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

Hjälp inte månglarna/butiqerna. Då blir det lättare att igenomlysa deras inprogrammerade säljsnack.
Var inne i helias butik, och dom visste inte vad ANT var för något :-)
mitt svar var bara, ja'ha...

50

Sv: telenor typ, offtopick från från 'Huawei CPE-B593 mk2'

G-Man skrev:

Hjälp inte månglarna/butiqerna. Då blir det lättare att igenomlysa deras inprogrammerade säljsnack.
Var inne i helias butik, och dom visste inte vad ANT var för något :-)
mitt svar var bara, ja'ha...

Hehe.... jo! smile

Jag blev förvånad av carfaces berättelse att det även är kompletta idioter i Telenors butik i Uppsala. Ska besöka butiken och kolla!

I Gävle vet de en massa och är klart kommunicerbara, samma sak som Kjells folk i min stad.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile