1

Tråd: Gratis modem (Telia kampanj)

Har ingen aning på vad man får, men det står gratis modem:

http://www.telia.se/privat/bredband/abo … nd-kontant

Startpaketet innehåller ett modem och ett simkort laddat med ett dygns surf. Kontantkort passar dig som behöver tillgång till mobilt bredband och vill surfa under en kortare period som t.ex. ett dygn, en vecka eller ett halvår. Mobilt bredband Kontant fungerar i alla våra nät (4G, 3G och 2G) under förutsättning att du använder ett modem eller router som klarar dessa.

Dygnsurf - surfa ett dygn eller upp till 0,5 GB för 39 kr
Veckosurf - surfa i 7 dagar eller upp till 2 GB för 99 kr
Halvårssurf 5GB - surfa i 6 mån eller upp till 5 GB för 299 kr
Halvårssurf 10GB - surfa i 6 mån eller upp till 10 GB för 499 kr

2

Sv: Gratis modem (Telia kampanj)

Det är nog ett 3G-modem, beställde ett precis och det bör komma imorgon. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Gratis modem (Telia kampanj)

Antar att det är E3131 som lär dyka upp.

4

Sv: Gratis modem (Telia kampanj)

Man får Startpaketet för 0kr
För 599kr ingår modemet E3276 och ett dygns surf.

När jag klickar på köp på de olika erbjudandena.

5

Sv: Gratis modem (Telia kampanj)

Sam skrev:

Har ingen aning på vad man får, men det står gratis modem:

http://www.telia.se/privat/bredband/abo … nd-kontant

Startpaketet innehåller ett modem och ett simkort laddat med ett dygns surf. Kontantkort passar dig som behöver tillgång till mobilt bredband och vill surfa under en kortare period som t.ex. ett dygn, en vecka eller ett halvår. Mobilt bredband Kontant fungerar i alla våra nät (4G, 3G och 2G) under förutsättning att du använder ett modem eller router som klarar dessa.

Dygnsurf - surfa ett dygn eller upp till 0,5 GB för 39 kr
Veckosurf - surfa i 7 dagar eller upp till 2 GB för 99 kr
Halvårssurf 5GB - surfa i 6 mån eller upp till 5 GB för 299 kr
Halvårssurf 10GB - surfa i 6 mån eller upp till 10 GB för 499 kr

"
Mobilt bredband kontant dygn

Simkort med ett dygns surf
Pris 0 kr
Ord. pris 100 kr
Köp
"
Var står det nåt om gratis modem ?

6

Sv: Gratis modem (Telia kampanj)

hackerman1 skrev:

Var står det nåt om gratis modem ?

Svenska är mitt 4:e språk. Kanske jag har missförstått: https://www.dropbox.com/s/wyc4yxj1jvlna … .00.38.png

7

Sv: Gratis modem (Telia kampanj)

Sam skrev:
hackerman1 skrev:

Var står det nåt om gratis modem ?

Svenska är mitt 4:e språk. Kanske jag har missförstått: https://www.dropbox.com/s/wyc4yxj1jvlna … .00.38.png

Du har rätt det står att det ingår ett modem.
Dock så om man väljer startpaket halvårssurf så är detta endast simkort så jag gissar på att det är ett feltryck i produktbeskrivningen.
På förstasidan så står det "simkort" på de 2 första kategorierna.
Men det utesluter ju inte att man har något modem på lager som skickas ut, jag slängde också in en beställning får se vad som dyker upp.

8

Sv: Gratis modem (Telia kampanj)

står "Testa 4G utan bindningstid."
så utan modem eller med 4g modem.


med följande kommentar i 'så alltid läsnödigadelen hos operatörerna' "Startpaket med modem och en dags surf med 4G-modem 599 kr." så tolkar jag det till att de två första 'paketen' är modemlösa och det sista 600:- har ett 4g modem.

så långt solklart :-)

sedan vid 'köp' blir det månklart,
tre alternativ.
sim kort 0:-
sim kort med 6månaders/5gb surf 299:-(ordinarie pris)
sim kort med 6månaders/5gb surf OCH ett huawie E3276(hilink?) modem för 599:-(ordinarie pris)


:-)

som jag pekat på tidigare, man måste lusläsa operatörernas webbsidor, dom sysslar med shady crap.
jag anser att man utan att skämmas hos helia kunnat skriva i klarspråk "utan modem" och "med huawei e3276 mode" de stora blobbiga grafiken i lila, finns gott om utrymme.

är som med tele2/comviq som skickade 3G sim ömsom 4G nano sim när man beställde.
shady stuff !

9

Sv: Gratis modem (Telia kampanj)

Telia kör inte Hi-Link. One man's feature is another man's bug!  ;-)

10

Sv: Gratis modem (Telia kampanj)

Med tanke på att samma paket, alltså det för 199kr/mån som de nu bjuder på, tidigare inkluderade ett 3G-modem. Så rimligtvis borde de skicka med ett 3G-modem. Vad som kommer, får vi dock veta under morgondagen. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

11

Sv: Gratis modem (Telia kampanj)

jo, jag vet Sam,
finns ingen info om modemet.
då modemet finns i flera modeller.

extremt dålig info på helias sida somvanligt.
man får reda på vad man HAR köpt när man klickar på köp... tveksamt om lagligt ens, är i gråzonen.

12

Sv: Gratis modem (Telia kampanj)

tror inte helia skickar med ett 3G modem i ett paket sålt som 4G, det är nog falskmarknadsföring.
får man ett 3g, och har kopior på sidorna så får man nog ett 4 efter lite juridiska havanden.
men står inget modem i de två billigare, en tankad och en otankad.

13

Sv: Gratis modem (Telia kampanj)

G-Man skrev:

jo, jag vet Sam,
finns ingen info om modemet.
då modemet finns i flera modeller.

Nja, men om det hade varit ett Hi-Link, då skulle det oftast stå "Hi-Link". Telia har sitt PC/Mac dashboard, och det räcker.

14

Sv: Gratis modem (Telia kampanj)

Sam skrev:
G-Man skrev:

jo, jag vet Sam,
finns ingen info om modemet.
då modemet finns i flera modeller.

Nja, men om det hade varit ett Hi-Link, då skulle det oftast stå "Hi-Link". Telia har sitt PC/Mac dashboard, och det räcker.

MEN om jag som ny kund inte vet skillnade, så ska man på helias webbsida vara allvetande, eller ja ha fick jag ett icke hilink jag som vill ha ett sådant som tele2 har...

shady
fattar varför de ska va så svårt att skriva klarspråk på företagens webbsidor,
"ny formulering på dovados sida tex, 'funkar med modem' ingen spec om vilka tex, lite samma sak"
om du förstår vad jag menar.

15

Sv: Gratis modem (Telia kampanj)

G-Man skrev:

du förstår vad jag menar.

Håller med dig. Nu har vi iaf möjligheten att säga att vi stödjer samtliga modem från svenska operatörer. Det kunde vi inte under perioden vi hade inte stöd för Hi-Link.

16

Sv: Gratis modem (Telia kampanj)

Jag kan citera intervjun med tres nätansvariga. Hon uttalade att kunden inte behöver veta om upkopplingen är på 3G eller 4G, i synnerhet om 3G numer är så snabbt,

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Gratis modem (Telia kampanj)

låter som tre insett att deras nät är snart passe, och kör lite shady comments ala politiker :-)

18

Sv: Gratis modem (Telia kampanj)

jonasolof skrev:

Jag kan citera intervjun med tres nätansvariga. Hon uttalade att kunden inte behöver veta om upkopplingen är på 3G eller 4G, i synnerhet om 3G numer är så snabbt,


Vad var det för frågor som ställdes?

19

Sv: Gratis modem (Telia kampanj)

Andy skrev:
jonasolof skrev:

Jag kan citera intervjun med tres nätansvariga. Hon uttalade att kunden inte behöver veta om upkopplingen är på 3G eller 4G, i synnerhet om 3G numer är så snabbt,


Vad var det för frågor som ställdes?


http://www.idg.se/2.1085/1.533592/natet … drig-klart

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

20

Sv: Gratis modem (Telia kampanj)

Nu kom BREVET från Telia. Fick SIM kort men inget modem. Klagar inte. Det kostade 0kr.

21

Sv: Gratis modem (Telia kampanj)

ja, som det stog på deras webb, usim med en dag surf 0:-

22

Sv: Gratis modem (Telia kampanj)

G-Man skrev:

ja, som det stog på deras webb, usim med en dag surf 0:-

Inte riktigt: https://www.dropbox.com/s/wyc4yxj1jvlna … .00.38.png

23

Sv: Gratis modem (Telia kampanj)

Ni blandar ihop två saker. Startpaketet kostar 599 kr och innehåller ett E3276 modem och en dags surf, som vanligt. Om man registrerar paketet får man en veckas surf. Det här paketet har de haft länge.

En annan sak är att man för 0 kronor kan få något dygns surf men då följer inget modem med som jag uppfattar det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: Gratis modem (Telia kampanj)

Sam skrev:
G-Man skrev:

ja, som det stog på deras webb, usim med en dag surf 0:-

Inte riktigt: https://www.dropbox.com/s/wyc4yxj1jvlna … .00.38.png

du måste kryssa i modemet för 599:-, usim är gratis, ord pris 100:-

startpaket med sim, och modem om man väljer det.
står "telia tydligt" som jag skrev tidigare.
det är en instuktion, startpaket innehåller simkortet och modemet man väljer..
detta gäller samtliga operatörer och vissa andra webbsidor, som jag brukar skriva shady...

man måste läsa sidor med finstilt för att få ett hum om vad det är dom verkligen säljer, ibland är det i alla fall obegripligt. Finns webbsidebyggare som medvetet bygger webbsidor där möjliga kunder skall spendera så lång tid på sidan som långt möjligt, de anser detta är ett sälj argument för en ny hippare webbsida. Bra(dåligt exempel) är dustins webb från tex 90talet, höger klick ny tab med de intressanta produkterna för gämförelse - ok, funkade as bra! kunde köpa komplexa saker på kort tid och få rätt, ända till sidan byggdesom till nuvarande css flash popup javaskript bonansa, prova att öppna produkter i ny tab... funkar inte. sedan envisas javahålla-övre menyn rullandes på bilden när man scrollar, och zoomar man så blir menyn så stor att den täcker hela skärmen... ok, då fås svaret, använd mobilsidan, som är så bantad och byggd för mobiler med 3" skärm där vital information saknas, går fortfarande ej att gämföra produkter enkelt. och jag ivf handlar nu primärt på andra ställen, även om det kanske är dyrare, vem orkar leta mus i flera timmar tex inte ekonomiskt :-)

tex facebook är fullt med dyligt skit, läs vilkoren noga annars sitter man med enbart ett sim för ett 999:-/månaden abg med 3år bindningstid...

:-)

som vissa routrar som säljs som 3/4G, men på tillverkarens sida är det nästan omöjligt att hitta/fatta vilka modem routern stöder. är som tabbar och modem, står inte vilka dom stöder, dom som säljer vet ej heller.
det går bra att sälja saker/tjänster.

25

Sv: Gratis modem (Telia kampanj)

Telia skriver: Kampanj
Mobilt bredband kontant dygn
Pris 0 kr
Väljer man köp och information (i) står det
Startpaketet innehåller ett modem och ett simkort laddat med ett dygns surf. Kontantkort passar dig som ...

För 0 kr ska man få modem och ett simkort laddat med ett dygns surf. Klart som korvspad.