1 Senaste redigerad av superaction2 (2013-11-10 10:48:39)

Tråd: Testar Tre Maxfart Fri Surf 4g 100GB.

Fick erbjudande om detta paket för 199kr inkl. Huawei 5172 router så jag slog till. Kommer som mest upp i 50mbit ner och runt 20mbit upp. Detta är när jag testar med BBK på min macbook 2010. Med andra enheter som äldre mac, acer iconia a1, lg optimus 4x så toppar jag på ca 32mbit ner. Undrar hur de kan bli så olika resultat?

Hastigheten varierar mycket under dygnet och vid hög belastning på eftermiddagen så saktar det in till 5mbit ibland. Har bara haft bredbandet sedan i fredags men jag tycker överlag att det presterar bättre än glocalnets adsl som låg runt 7mbit och kopplade ner och upp flera gånger per dygn.. Med 4g så har jag hittils haft en mycket stabil uppkoppling. Routern står vid fönstret riktad mot en mast som jag ser långt bort. Har testat att gå runt med routern i alla ändar av huset för att hitta bästa platsen. Får dessa data från routern:


1    PLMN:    24002
2    Tjänststatus:    Giltig tjänst
3    RSSI (dBm):    -59
4    RSRP (dBm):    -83
5    RSRQ (dB):    -15
6    Roaming:    Nej

Jag är novis och undrar om det är bra siffror?
En till fundering, skulle jag tjäna något på att byta apn till data.tre.se? Routern är låst till bredband.tre.se men den kanske går att låsa upp?

2

Sv: Testar Tre Maxfart Fri Surf 4g 100GB.

när du kör testerna, är det via wifi eller kabel mot routern?
då detta påverkar bra mycket.

3

Sv: Testar Tre Maxfart Fri Surf 4g 100GB.

Får likvärdigt resultat med kabel mellan laptop och router.

4

Sv: Testar Tre Maxfart Fri Surf 4g 100GB.

även med de andra testade?

kolla om det är G eller N wifi i clienterna, kan vara stor skillnad i hastighet mellan dessa.
sedan beror bbk hastigheter på webbläsare och hårdvara osv.

routern är enl non,
3G Band      900, 2100 MHz
4G Band     FDD: 800/900/1800/2100/2600 MHz
TDD: 2600 MHz
Hastigheter nedströms     Upp till 64 Mbit (4G), Upp till 32 Mbit (3G)
Hastigheter uppströms      Upp till 11 Mbit (4G), Upp till 4.6 Mbit (3G)

står som vanligt inte om N wifi är tex 150mbit eller 300mbit. jag gissar på 150 då det är billigare :-)


sedan är frågan om du är ansluten med 3G eller 4G

5

Sv: Testar Tre Maxfart Fri Surf 4g 100GB.

Anslutningen är med 4G pga de redovisade värdena, RSRP och RSRQ. Men RSRQ är urdåligt vid -15 trots mycket stark signalstyrka  RSRP vilket antyder att användaren har oturen att vara i gränsen mellan två sektorer. Annars skulle farten kunna vara högre. Enda möjligheten är att flytta antenn eller routern i sidled. Redan några meter kan göra skillnad.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Testar Tre Maxfart Fri Surf 4g 100GB.

jonasolof skrev:

Anslutningen är med 4G pga de redovisade värdena, RSRP och RSRQ. Men RSRQ är urdåligt vid -15 trots mycket stark signalstyrka  RSRP vilket antyder att användaren har oturen att vara i gränsen mellan två sektorer. Annars skulle farten kunna vara högre. Enda möjligheten är att flytta antenn eller routern i sidled. Redan några meter kan göra skillnad.

Tack för svaret. Har låst routern till 4g 800mhz. Får ingen mottagning på de andra banden. 3g funkar med men med mycket sämre prestanda så klart. Har prövat att flytta routern i sidled ca 15m men detta är det bästa läget jag kan åstadkomma utan extern antenn. Lutar åt att jag kör på detta då det är klart bättre än vårat gamla 7mbit ADSL. Synd då om det är som du säger med att man befinner sig mellan två sektorer.

7

Sv: Testar Tre Maxfart Fri Surf 4g 100GB.

yttre antenn, placerad på tak ute.
kan troligen hjälpa något.

men är det dubbla antennuttag på routern, annars meningslöst.

8

Sv: Testar Tre Maxfart Fri Surf 4g 100GB.

G-Man skrev:

yttre antenn, placerad på tak ute.
kan troligen hjälpa något.

men är det dubbla antennuttag på routern, annars meningslöst.

Endast ett antennuttag på denna router.

9

Sv: Testar Tre Maxfart Fri Surf 4g 100GB.

då skulle jag tyvärr rekommendera router/modem byte om du skall köra med antenn.
du kommer troligen få bättre funktion med antenn, men kan ej använda 'hela antennens funktion' eller hur man skall uttrycka sig... :-)  utan modem/router med dubbla uttag.

man/du kan prova med antenn, om det inte duger byt då modem/router, men då måste en antenn avsedd för tex dubbla kontakter skaffas annars blir det även antenn byte...

antingen en 800mhz antenn, eller en mer framtidssäker multiband antenn.
om du tex byter operatör är det troligen andra frekvenser osv.
multiband har lägre förstärkning, lite moment 22 :-)

enkelbandare brukar vara billigare, finns från typ 150:- levererad.
eller dyrare märkes antenner för 10x, men då finns multibandare.

10

Sv: Testar Tre Maxfart Fri Surf 4g 100GB.

Tack för svar. Det blir nog att jag fortsätter utan antenn.

11

Sv: Testar Tre Maxfart Fri Surf 4g 100GB.

Med RSRP -83 dBm behövs ingen yttre antenn och jag tror inte heller att det hjälper. Mimoantenn dvs dubbelantenn hjälper inte heller i detta läge. Kombinationen av så bra RSRP och så dåligt RSRQ uppträder bara vid interferens från angränsande sektor från samma mast. Förmodligen slår  det över till nästa sektor inom några tiotal meter om man flyttar sig i sidled. Annan störkälla skulle kunna tänkas men är mycket osannolik.

Inte heller finns skäl att tro att byte av router hjälper. Problemet är en ofrånkomlig följd av hur 4G fungerar med hard handover i stället för soft handover som i 3 G där flera celler kan vara anslutna samtidigt.

Ska lägga till att Tre kom igång på 800 i närheten av mig under sommaren. En sektorgräns ligger där några bekanta bor några km från masten och jag har knatat fram och tillbaka och kollat hur RSRP, RSRQ men fr a SNR ändras både där  och hundra meter från masten. Problemet är att sektorerna överlappar varandra i sidled. Om sektor 1 är ansluten och man förflyttar sig in i sektor 2 så kommer man en bit innan modem byter. Under tiden rasar RSRQ men fr a SNR ända tills routern byter cell. Vänder man sedan tillbaka kan man återigen gå en bit, det rasar och så byter routern cell. I gränszonen blir värdena dåliga och farten oavsett om cell 1 eller 2 är ansluten. På avstånd från masten märktes emellertid en förbättring om routern kom upp högre. En våning gjorde skillnad, möjligen pga förbättrad Fresnelzon. Även här var det fri sikt till masten.

Även andra sektorgränser faller illa i närheten, t ex från telia, så även där ha det funnits  anledning att kolla hur 4G beter sig i överlappszon. RSRP sjunker 10 dBm från maxvärdet, RSRQ går från kanske -7 till tio dBm sämre och SNR till ensiffriga värden och just innan cellbytet till nära noll.

Riktantenner mot masten hjälper upp farten om RSRP är svagt men knappast annars. Antennerna ska i så fall ha mycket stark riktverkan så att markreflexer i sidled sållas bort men sådana antenner blir otympliga på 800 bandet. Bäst att pröva är då sektorantenner för basdtation som man vrider 90 grader och utnyttjar den mycket smala vertikalloben. Knappast värt 5-10 tkr.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Testar Tre Maxfart Fri Surf 4g 100GB.

Vet inte om det bara är för mig det är så att TRE's nät visar sämre RSRQ än Telenor/Tele2/N4M, även Telia visar något sämre.
Med Telenor ligger jag på -3-5 oavsett antenner eller bara modem, Tre har jag inte lyckats komma under -10, Telia ligger nog där också.
Har tre master där samtliga operatörer har monterat sina grejer, den mast jag riktat antennerna mot ser operatörerna ut att ha riktat exakt likadant, bara höjden som skiljer. Sen är det kanske olika spridning på grejerna...Tre ger dock bra/bättre hastighet fast RSRQ inte ser bra ut, har inte brytt mig om att låna saker för att kunna få ut SNIR.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

13

Sv: Testar Tre Maxfart Fri Surf 4g 100GB.

men tre har ju enligt reklamen skruvatupp deras "mast skruv" :-P  klart dom funkar bättre då... :-)

14

Sv: Testar Tre Maxfart Fri Surf 4g 100GB.

Sämre RSRQ kan bero på större sektoröverlapp eller på hur antennerna är nedtiltade.

Vid närmare eftertanke tror jag att det kan löna sig med högr och fritt placerad antenn, enkel eller dubbel, för att försöka få upp farten vid interferens i sektorgräns, även om signalstyrkan redan med routerns egna antenner är mycket god. Skälet skulle då vara minskad inverkan av reflexer i sidled. Sådana reflexer är visserligen en förutsättning för Mimo, men mimo är inte möjlig i sektorgräns pga dåligt signalbrusförhållande och diffusa polarisationsplan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15 Senaste redigerad av Discover (2013-11-12 18:08:10)

Sv: Testar Tre Maxfart Fri Surf 4g 100GB.

G-Man skrev:

men tre har ju enligt reklamen skruvatupp deras "mast skruv" :-P  klart dom funkar bättre då... :-)


Ja, men vad omständligt (stavning?) att åka ut till varje mast och skruva upp hastigheten tongue
och dessutom bli jagad av de andra operatörerna... stressigt jobb!

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

16

Sv: Testar Tre Maxfart Fri Surf 4g 100GB.

Discover skrev:
G-Man skrev:

men tre har ju enligt reklamen skruvatupp deras "mast skruv" :-P  klart dom funkar bättre då... :-)


Ja, men vad omständligt (stavning?) att åka ut till varje mast och skruva upp hastigheten tongue
och dessutom bli jagad av de andra operatörerna... stressigt jobb!

Kvinnan från 3 räddar ju dock situationen när Mannen från 3 gör skruvandet tongue

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

17

Sv: Testar Tre Maxfart Fri Surf 4g 100GB.

men tre har ju en 125 moppe :-)

18

Sv: Testar Tre Maxfart Fri Surf 4g 100GB.

careface skrev:
Discover skrev:
G-Man skrev:

men tre har ju enligt reklamen skruvatupp deras "mast skruv" :-P  klart dom funkar bättre då... :-)


Ja, men vad omständligt (stavning?) att åka ut till varje mast och skruva upp hastigheten tongue
och dessutom bli jagad av de andra operatörerna... stressigt jobb!

Kvinnan från 3 räddar ju dock situationen när Mannen från 3 gör skruvandet tongue


:-)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

19 Senaste redigerad av superaction2 (2013-11-16 13:48:04)

Sv: Testar Tre Maxfart Fri Surf 4g 100GB.

Ångrade mitt köp då de inte lyckades hålla vad de lovade. Hastighetsspärren slog till vid 46GB, ej utlovade 100GB.  Konfronterade säljaren ang detta efter en veckas prövotid och han sa att han sagt till tre om vad vi kommit överens om (199kr 100gb). Kundtjänst skyllde på att de endast kunde gå på vad som stod i abonnemangsavtalet (199kr 50gb). Om de hade skött sina kort rätt från början så hade jag behållit abonnemanget men att skriva på för två år när löftena ännu inte infriats får mig att tappa förtroendet. De har ju trots allt haft 7 dagar på sig...

20

Sv: Testar Tre Maxfart Fri Surf 4g 100GB.

Stod det 100 eller 50GB på avtalet du skrev på?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

21 Senaste redigerad av superaction2 (2013-11-16 21:41:52)

Sv: Testar Tre Maxfart Fri Surf 4g 100GB.

careface skrev:

Stod det 100 eller 50GB på avtalet du skrev på?

Det stod 50GB men säljaren förtydligade att jag skulle få 100GB (specialerbjudande som de hade i Uppsala vid tidpunkten). För övrigt så är även 100GB för lite data för oss, vi gjorde av med 46GB på 4 dygn ungefär (fre-tis).

22 Senaste redigerad av idgforum (2013-11-16 21:54:02)

Sv: Testar Tre Maxfart Fri Surf 4g 100GB.

Mycket Viaplay, Netflix och lite tankande av köpta spel på Steam?
Tänkte förresten köpa BF4 på Steam men det får vänta tills fibern kommer senast mars 2014. 3/4G är ju numera endast lämpligt för telefoner.

Och att köpa en Playstation 4 och börja tanka köpta spel är ju helt borta för oss med mobilt bredband. Vi får hålla oss till gamla beprövade "köpa skiva" men kan trösta oss med att det är bättre pris i fysiska affären än att köpa digitala kopior.