126

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

goliat skrev:

jag tycker att fiber visst håller uppe värdet på kåken , 2020 kommer kopparnätet läggas ned ...då rakt inte några reparationer.....för dom som vill ladda ned film och streama kan glömma 4G och 3G ....50 GB räcker ju inte länge om man ska se på TV genom 3G eller 4G ....och det går ju knappast åt rätt håller när det gäller mobilt bredband när det gäller datamängd i förhållande till priset....


Om 7 år har vi helt annan teknik och andra volymer det går inte att jämföra med vad som finns idag.

127

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Det "enkla" är enbart operatören som stryper hastigheten. Det finns inga mediakonvertrar för fiber som är långsammare än 100 Mbit/s. Snart finns det inga som är långsammare än 1 Gbit/s. Det är som med Etrhernetkorten - det går inte att köpa kort som är enbart 10 Mbit/s mera.

Så rent tekniskt är minimihastigheten för fiber 100 Mbit/s. Är den lägre än det i praktiken så är det rent administrativt som den stryps. Opertörerna vill sälja brist (på kapacitet). Och finns det inte brist så skapar de konstgjord brist ...

128

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

nhu skrev:

Det "enkla" är enbart operatören som stryper hastigheten. Det finns inga mediakonvertrar för fiber som är långsammare än 100 Mbit/s. Snart finns det inga som är långsammare än 1 Gbit/s. Det är som med Etrhernetkorten - det går inte att köpa kort som är enbart 10 Mbit/s mera.

Så rent tekniskt är minimihastigheten för fiber 100 Mbit/s. Är den lägre än det i praktiken så är det rent administrativt som den stryps. Opertörerna vill sälja brist (på kapacitet). Och finns det inte brist så skapar de konstgjord brist ...

Internetleverantörerna betalar väl i sin tur för kapacitet till de globala näten de är anslutna till villket jag antar tvingar dom till att begränsa hastigheter.

129

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

malin skrev:
nhu skrev:

Det "enkla" är enbart operatören som stryper hastigheten. Det finns inga mediakonvertrar för fiber som är långsammare än 100 Mbit/s. Snart finns det inga som är långsammare än 1 Gbit/s. Det är som med Etrhernetkorten - det går inte att köpa kort som är enbart 10 Mbit/s mera.

Så rent tekniskt är minimihastigheten för fiber 100 Mbit/s. Är den lägre än det i praktiken så är det rent administrativt som den stryps. Opertörerna vill sälja brist (på kapacitet). Och finns det inte brist så skapar de konstgjord brist ...

Internetleverantörerna betalar väl i sin tur för kapacitet till de globala näten de är anslutna till villket jag antar tvingar dom till att begränsa hastigheter.


Detta är inget konstigt, man säljer accesser i olila hastigheter, i stort sett från 1mb och uppåt.
Det kommer dock alltid stå 10/100/1000 när man tittar på sina inställningar  då detta är transmissionshastigheten som accessen levereras på.
Det finns även ännu lägre hastigheter men det är nog inte sådär jättevanligt idag med 64,128,512k vid nyförsäljningar för att ta några exempel.

130

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Min anledning till att välja fiber trotts investeringar i dyra antenner, 3 000 kr, är just datakatet. Annars hade jag varit nöjd med 4G. Förstår varför datakatet finns nu med Netflix mm. Satt och mätte hur mycket 30 minuter Netflix drog och det var 1.6 GB.
http://spacecloud.im/img/canibalskalle/40%20min%20anv.JPG

Så nu håller jag på med att investera i Fiber och allt det arbete det tillför.
Får 1 GB upp/ner, 16 TV kanaler och telefon för 430 kr/månad med fiber
mot 375 kr utan TV från TRE och 26 Mb upp 10 Mb/ner.

Farten duger men taket suger. Hade inte varit så farligt om man kunde köpa mer data för överkomligt pris men för 500% dyrare/GB kniper sig TRE i arslet av snikenhet och förlorar mig som kund.
10 GB - 199 kr
Rimligare vore 50 GB för 150 kr så hade vi pratat sjyssta affärer.

131 Senaste redigerad av nhu (2013-11-01 06:50:50)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Eftersom jag sköter om ett fibernät så vet jag vad operatörerna betalar för Internettrafik. Exakta priset är hemligt men jag kan säja att det är väldigt lågt om operatören har egen fiber till huvudnoden - och det har alla större operatörer. Så det handlar enbart om att maximera vinsten då man graderar hastigheterna. Det har inget alls att göra med vad operatören själv betalar utan man väger bara mellan hur många kunder man får för ett visst pris på en viss hastighet. Blir det för dyrt så försvinner kunderna. Så det är ren marknadsföringspsykologi.

Snacket om att trafiken kostar är bara till för blåögda kunder.

Ifråga om mobilt bredband är det litet annorlunda. Där finns det verklig brist på kapacitet och det är dyrt att bygga ut kapaciteten (fler basstationer som måste kopplas upp via fiber). Så man kan åtminstone delvis säja att trafik kostar på den mobila sidan. Därför kommer det bara att bli dyrare hela tiden - eller mera begränsningar för mobil trafik.

På fibersidan kostar utbyggnaden en hel del men det är en engångskostnad. Därefter blir trafiken bara billigare hela tiden per GB. Och det är månadskostnaden som har största betydelsen. Vissa operatörer drar in byggkostnaderna via månadsavgiften men faktum är att själva trafiken inte kostar dem just nånting alls då nätet en gång är byggt. I motsats till radiobaserad trafik är fibernätets underhållskostnader nästan noll. Vi har haft fiber i tio år och det enda underhåll som kostat är förorsakat av åska - men det gäller all elektronik på glesbygden.

132

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Har samma tanke som nhu gällande trafiken, att självklart kostar inte utbytestrafiken på netnod 200kr per 10gb utan det är ockerpriser som operatörerna tar. Trafiken i sig är ingen skillnad mellan bengans 4g eller roffes fiber då typ all trafik i slutet går i samma core nät. Så då funderar man på begränsningarna och vart de sitter, man kan i praktiken säga att du är välkommen att ansluta dig till nätet gratis, men eftersom de finns stuprör mellan dig och huvudnätet så måste man ta en ockerdebitering för att hålla nere användandet så att alla får ungefär en behaglig prestanda/upplevelse.

http://www.netnod.se/ix/statistics

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

133

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Men avgifterna till Netnod är ju inte direkt gratis, spälkar man ut det på antalet kunder så kanske den inte blir så hög ändå.

Andreas du har rätt det blir lite som vägtullar man debiterar en hög avgift redan vid påfarten oavsett hur många som använder vägen.

134

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Stockholm:
2 x 100 GE LR4 Optics (2 fibre pairs included)
One-time set-up fee SEK 25‚000 Annual connection fee SEK 1‚025‚000

hur många kunder delar på den bandbredden,

1025000+25%/kunder=lägsta kostnad för bara anslutningen :-)

135

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Med 2 miljoner kunder blir det 50 öre per år. Klart att frestelsen är stor att begränsa trafiken så operatören klarar sej med en anslutning.

I våra växlar är det väldigt lätt att ställa in max hastighet i 1 Mbits steg skilt för varje anslutning. Men vi är ett byabolag så vi kör med full fart för alla. Och ändå är ekonomin mycket god.

136

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

nhu skrev:

Med 2 miljoner kunder blir det 50 öre per år. Klart att frestelsen är stor att begränsa trafiken så operatören klarar sej med en anslutning.

I våra växlar är det väldigt lätt att ställa in max hastighet i 1 Mbits steg skilt för varje anslutning. Men vi är ett byabolag så vi kör med full fart för alla. Och ändå är ekonomin mycket god.

Vad kör ni med för "växlar" antar att det är samma sak som switch?

137

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

nhu skrev:

Med 2 miljoner kunder blir det 50 öre per år. Klart att frestelsen är stor att begränsa trafiken så operatören klarar sej med en anslutning.

I våra växlar är det väldigt lätt att ställa in max hastighet i 1 Mbits steg skilt för varje anslutning. Men vi är ett byabolag så vi kör med full fart för alla. Och ändå är ekonomin mycket god.

och hur många mb blir det då för vadera kund :-)

138

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jo, men jag kallar dem hellre växlar för de är litet mera sofistikerade än enkla switchar. Det är Direktroniks 33-0735 och en del andra modeller från Edgecore. Senast köpte vi Gigabits ECS4610 med 24 SFP-portar (för fibermoduler). De är billiga och har fungerat bra i tio år - bara en har åskan tagit livet av men det kan man inte göra mycket åt.

139

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

malin skrev:

Internetleverantörerna betalar väl i sin tur för kapacitet till de globala näten de är anslutna till villket jag antar tvingar dom till att begränsa hastigheter.

Jo men i Sverige råder det överskott av bandbredd på backbone (motorvägarna), ett av skälen att tex Facebook etablerade sig i Luleå för trafik i hela Europa.

Telia äger själv ett värlsomspännande backbone (omdiskuterad investering)

http://www.teliasoneraic.com/Our-networ … k-map.html

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

140

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Nu har de borrat kabeln under vägen så nu väntar man på själva svetsningen. Inkoppling beräknas 15 december men jag tror det blir någon månad försenat. Fantastiskt arbete de lagt ner på detta.

http://youtu.be/ZWl_eRCICsI

141

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

nhu skrev:

Med 2 miljoner kunder blir det 50 öre per år. Klart att frestelsen är stor att begränsa trafiken så operatören klarar sej med en anslutning.

I våra växlar är det väldigt lätt att ställa in max hastighet i 1 Mbits steg skilt för varje anslutning. Men vi är ett byabolag så vi kör med full fart för alla. Och ändå är ekonomin mycket god.


Är ert fibernät byggt så att det fungerar vid strömavbrott ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

142

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Visst, vi har vanliga bilbatterier från Biltema som hålls uppladdade av underhållsladdare (Mascot 10A från ELFA). Växlarna (multiplexrarna) matas med 12V från dubbla stabilisatorer (MeanWell ELFA). EN UPS är väldigt mycket dyrare och har mycket kortare reservtid. Med bilbatteri hålls nätet igång 10-12 timmar. Om man vill kan man sätta in flera batterier i parallell men vi har faktiskt ytterst sällan strömavbrott mer än nån timme. De flesta avbrott är bara några minuter. Elbolaget har nämligen byggt en massa slingor så de kan mata våra transformatoreer flera vägar. Ett automatiskt system övervakar och kopplar om elförsörjningen ganska snabbt.

Men man måste ha UPS till alla datorer för de korta avbrott (nån sekund) som uppstår vid automatomkoppling är katastrofala annars. Flera korta avbrott är mycket värre än ett långt "ordentligt" avbrott. Vid korta avbrott slutar bara en del av elektroniken att fungera medan en del fortsätter som förut och det blir ingen omstart. De här korta avbrotten kan förstöra hårdskivor.

143

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Förlåt off topic, men kan du ge tips om bra UPS för PC?

Vad är risken om datorn har SSD disk?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

144

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jag vet inte om det är så stor skillnad mellan olika UPSar men jag har kört med APC som har en mängd olika modeller beroende på behovet. Viktigt är att välja tillräckligt kraftig så den orkar köra all belastning - ta gärna litet i överkant. Personligen gillar jag utförandet med normala vägguttag. En del UPSar skall ha speciella kablar och det är krångligt att skaffa fram dem då man skall ändra installationerna.

Jag köpte nyss nya UPSar åt oss och gick då upp till den största "kontorsmodellen" att ha hemma (400W/700VA) och en jättetung SmartUPS på 18 kg för den dator som övervakar nätet (1000 VA). Var försiktig med de angivna VA - det är inte samma sak som effekt ! Ett problem med för små UPSar är att de inte alltid startar om ordentligt efter strömavbrott utan håller på att pipa i all evighet.

Nu håller tyvärr inte det inbyggda batteriet så väldigt länge och de är dyra. Så jag brukar skruva isär UPSen och borra hål i höljet, dra ut batterianslutningarna och ansluta UPSen till ett bilbatteri. Och, voilà, så har man en UPS som klara betydligt längre strömavbrott. Annars är en UPS bara till för korta avbrott på nån minut. Det är narmast så man hinner spara och stänga datorn. De flesta kommer med program som automatiskt kör ned maskinen men jag har inte riktigt sett nyttan med dem så jag använder dem inte. De behövs inte heller med bilbatterier.

Märk väl att man måste ha all utrustning kopplad till reservelektricitet för att kunna använda nätet vid strömavbrott. Till all tur drar de flesta burkar litet ström så jag har switchar, routrar och mediakonvertrar (samt VoIP-telefonerna) kopplade till bilbatteriet.

En normal UPS kör direkt från elnätet i normala fall och kopplar över till batteri först då elströmmen försvinner. Mitt system med bilbatteri och laddare är däremot likadant som en online UPS där belastningen ALLTID går från batteriet. Men online UPS är väldigt dyr om man köper. Vanligen är det inte så stor skillnad men det kan finnas känslig elektronik som inte gillar omkopplingen och den approximativa sinusvåg som billigare UPSar ger ut.

145

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

SSD har jag inte personlig erfarenhet av men jag kan tänka mej att de är litet olika och att en del inte alls gillar plötsliga strömavbrott. En artikel i Extremetech visar på allvarliga bekymmer vid tester av SSD (Univ. Ohio):

http://www.extremetech.com/computing/16 … -your-ssds

och skribenten rekommenderar absolut UPS ifall man har SSD.

146

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

ups som 'går via batteriet helatiden' drar extremt mycket ström, iaf dom merlin / apc jag kör med.
andra modellen underhållsladdar bara batteriet och kopplar om till batteri vid behov.
normalt funkar 'andra modellen' bra till vanliga datorer och kring prylar med viss mod.
datorer har om inte hårtbelastade extra kraft laddade i nätdelen OM den har en bank som den hämtar kraft från. tex har alla AT agg det, även många atx den tar spikarna.

147

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jag gillar nhus lösning med bilbatteri. skulle gärna ha ett specifikt tips för en UPS till en PC typ speldator. Strömförsörjning till switchar och routrar bryr jag mig inte om. Klarar mig med 4G, ZTE MF93d mifi (batteriet håller nio timmar) och ipad vid behov. Indikationen för UPS är enbart att undvika diskkrasch, fr a då på den PC som har en SSD.

Det är framför allt vid åskväder i Småland som man kan få mycket korta avbrott i strömförsörjningen, sådana avbrott som stökar till elektronik. Den andra lösningen är enheter i elcentralen som gör ett kort avbrott längre. Det har vi haft uppe tidigare men jag har inte kommit till skott med att skaffa det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

148

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

jag använder beg ups där batteriet är dåligt och kör med yttre batterier, är typ 400va burkar från apc tex
dessa klarar flera datorer om man tex inte hårdbelastar dessa.
har även 2000va med yttre batterier (48volt) den klarar hela lanet, och en bunt datorer. ligger på 80% belastning enl mätaren.

http://forums.apc.com/thread/9233

jag har både smart och back
och smart är suverän på servercluster osv.


annars har div 'skräppostorderbutiker' billiga ups som funkar ok.
apc är dyra märkes prylar med skadeförsäkring inbakat i priset osv.
jag gillar merlin ups bäst då den är helt tyst, inget surr,brum eller relä klickade då och då.


sedan ger ups ifrån sig sjukt stora magnetfält, skall beaktas så dom inte är nära amatörradion osv.

149

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Vi måste ha lite bättre reservström i nätet men hemma kan man säkert köra med de billiga UPSarna. Det är bara att titta på prisjakt.nu. Lägsta pris för 300W är under 400 kronor och det är hyfsat billigt.

150

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

sedan har vissa märken specialbatterier som kostar löjligt mycket att köpa nya efter tre år, då batterierna måste bytas i intervaller för garanterad funktion, eller då ups har använts kraftigt då batterierna slits av det.

i gammla ups, passar standardbatterier.