101

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

byt 2600mhz till ljus istället :-)
samma sak.

102 Senaste redigerad av malin (2013-10-25 13:40:19)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Nu har jag två antenner som jag döpt till ”Hugin och Mumin”, alltså korparna som talar om för Odin om vad som händer ute i världen.  Den övre är på 12dbm och den nedre på 11dbm. Finns det bättre sätt att placera dom på?

https://drive.google.com/file/d/0B9w3S_ … sp=sharing

I mitt fall så underkände jag deras grävarbete och allt strul. Kabeln är i marken och blåst men ännu inte kopplad inne i huset. Kanske jag kopplar på om det trots allt blir bättre med fiber i framtiden. Nystan av fiber ligger vid knuten.

I nuläget fyller mobilt bredband alla våra behov. Jag tog en deal från TRE med ett LTE abonnemang med 100gigg data för 149 kronor i månaden som löper ut om två år. Jag kan fritt dela datamängden med min mobil och behöver således inget speciellt svindyrt surfabonemang på mobilen. Med 49 kronor extrra har jag tillgång til 100gigg i mobilen som blir en wifi router när jag är ute i sommarstugan och på resa. De som skaffar fiber måste lägga till kanske 399 (12gigg) kronor extra i månaden för att få surf mobilt också. Genom att ha mina mobiler och bredband hos en och samma leverantör så tillkommer en hel del fina rabatter, bla bredbandsrabatten. Min LTE hastighet ligger rätt stabilt kring 60megg ner och mitt 3G ligger runt 30megg. Jag har kört 3G här i 3 år och har inte märkt någon kapacitetsförsämring. Därför tror jag inte att min mast kommer att uppleva något större tryck i framtiden heller. Flexibiliteten och kostnaden att go all mobile slår ut fibern med råge och med 60megg ner kan jag göra allt som tänkas kan fast kanske inte ultra HD. Det enda jag är rädd för är att priset på LTE   ökar i framtiden.

103

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Priserna på mobila tjänster brukar gå i cycler, det går upp och ned.
När de går upp och när kunderna flyr så sänker man priserna för att locka tillbaka dem.
Detta är inget man brukar behöva oroa sig, man kör obundet ett tag till det dyker upp något eller för att man helt enkelt är nöjd med det man har.
Sen ska man inte gå på alla kampanjer, det oftast och nästan alltid att byta till nyare abonnemang utan att binda upp sig det är bara tele2 som brukar ta 250kr för bytet, då sa jag att då kan jag lika gärna byta operatör om jag ska binda mig då de välkomnar mig med fri inträdes avgift och fria månader.
Så jag bytte.

Fiber är utmärkt att ha hemma men jag själv måste ha en mobil lösning som komplement.

104

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

http://www.speedtest.net/result/3056537723.png

Räcker för mig med men det där meddelandet man får ibland om uppnådd datamängd gjorde att jag hoppade på fibertåget. Även att HD på Netflix svajar om man kör AppleTV 2 gjorde lite till. Kommer dock behålla mitt mobila bredband, säga upp mobilabonnemanget, och köra det i telefonen tillsammans med Skype (3 mobila bredband går inte att ringa med, bara sms: a).

105

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Men vad ska du ringa med, ska du inte ha någon mobil alls?
En del får fiber gratis iom gruppanslutningar i tex bostadsrättsförening eller låg avgift då finns det ingen anledning att tveka eftersom man internet i mobilen eller som separat abonnemang kontantkort.

106

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Tänkte ringa genom Skype på mobilen. Vet inte vad det kostar eftersom Skypes hemsida från mitt sätt att se det är otydlig med alla sina erbjudanden världen över. Surfar mest och ringer väldigt lite nu fast jag har fria samtal med Telenor.

107

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jag vet inte om det är intressant, men du kan ju alltid skaffa ett 3ExtraSIM till bredbandet och ringa med det. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

108

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

skype är halvdyra att ringa med, ofta billigare med mobil.
sedan är deras hantering av pre-payed tveksam.

109

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Nu är det främst bredbandet jag vill utnjyttja. De 7 ggr i månaden jag ringer gör inte så mycket om det är halvdyrt. 3ExtraSIM  var inte det jag var ute efter så blir nog Skype om det ska vara så svårt frö TRE att aktivera att man kan ringa med sitt mobila bredband. Eller tips på fler ip-telfonbolag det går ringa ifrån med Samsung Galaxy S3? Eller någon här som vill byta sin Nokia 920?.

110

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jag har Tre (kontantkort) och använder Cellips telefoni utan problem. Det fungerar också med parallellnummer i mobilen (Nokia N900). VoIP via Android har jag inte testat.

111

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Det är inte bara fiberutbyggnaden som drabbar mobilt bredband. Nu har till och med Telia gett upp och anser att man bör ha fast kabel för bredband medan det mobila bredbandet bara är ett komplement..

http://www.dn.se/ekonomi/snabbt-slut-pa … na-snalar/

" –Vår rekommendation är att man har ett fast bredband i hemmet och att det mobila bredbandet är ett komplement när man är på resande fot, säger Nicholas Rundbom, pressansvarig för Telias mobila verksamhet."

" –Operatörerna försöker uppfostra sina kunder att använda så lite datatrafik som möjligt i stället för att bygga ut näten efter användarnas behov, säger Rickard Dahlstrand, projektledare för Bredbandskollen."

Välkommen till den nya sköna världen ... Fast det är vad jag sagt sedan år 2000 så jag sätter in det i vavadejasa-facket. Det är inte så länge sedan då operatörerna och diverse okunniga politiker hela tiden pratade om att det trådlösa bredbandet är framtiden. Det var en kort framtid.

112 Senaste redigerad av plun (2013-10-27 07:38:23)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jo det kan ju aldrig funka mobilt med de datamängder som det snabbt blir.

Jag hade en dotter hemma några dagar innan hon åkte utomlands igen för jobb och hon tankade vilt på den korta tiden.

Snittet för mig är 40-50 GB.

http://i.imgur.com/ALJgTuql.png

Nu sitter man med Telenors gamla abb så då kan man vänta ut och göra allt för att slippa en fiber från Telia eller Comhem!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

113

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Artikeln är bra mer verklighetförankrad bra att de inte går ut med hur mycket x gig räcker då det beror på vad användaren gör och oftast inte har koll.
Men jag tror vi kommer att se volymerna höjas igen då fler kanske säger upp sitt mobila bredband pga fiber åtminstone en modell där nan köper mer volym då det gynnar både konsument och leverantör.

114 Senaste redigerad av malin (2013-10-27 19:03:47)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Det förvånar mig att Telia fortfarnade finns kvar som leverantör av mobilt bredband. Vad är det som gör att folk väljer Telia? Är det för att folk älskar att kasta bort pengar eller är det för att TRE inte finns i närheten? Blir barnen retatde i skolan om de kör TRE men inte Telia? Radhusen i vårt område kör Telias stängda fiber och betalar nu skjortan för sina abonemang.  Många villa och radhus samfälligheter hoppar på fibertåget för snabbt utan att tänka sig för. Det kostar ju inget att vänta tills priserna lugnat ner sig och köra mobilt underr tiden, tills det verkligen finns behov av att öka kapaciteten till 150megg ner. Är det värt att satsa nu för att barnbarnen skall kunna se på super ultra HD var och en förs sig från varsin dator?

115 Senaste redigerad av plun (2013-10-27 14:03:25)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

malin skrev:

Det förvånar mig att Telia fortfarnade finns kvar som leverantör för mobilt bredband. Vad är det som gör att folk väljer Telia? Är det för att folk älskar att kasta bort pengar eller är det för att TRE inte finns i närheten? Blir barnen retatde i skolan om de kör TRE men inte Telia? Radhusen i vårt område kör Telias stängda fiber och betalar nu skjortan för sina abonemang.  Många villa och radhus samfälligheter hoppar på fibertåget för snabbt utan att tänka sig för. Det kostar ju inget att vänta tills priserna lugnat ner sig och köra mobilt underr tiden, tills det verkligen finns behov av att öka kapaciteten till 150megg ner. Är det värt att satsa nu för att barnbarnen skall kunna se på super ultra HD var och en förs sig från varsin dator?

Jo Telia har många trogna köpstarka kunder där det inte spelar så stor roll vad det kostar bara det funkar.

Sen eftersom du bor i ett radhus så förmodar jag att du har familj och det är just nu en omöjlig ekvation att få ihop användningen eftersom de flesta i en familj har så dålig koll på vilka datavolymer man förbrukar. Telenor fick krypa till korset och vi har haft oändliga diskussioner om "ondskefulla" operatörer och varför man inte får förbruka hur mycket man vill.

Just nu så fylls då 4G-nätet med mobiltelefondatatrafik samt att operatörerna satsar på täckning av Sverige. (3G-nätet är redan överfullt överlag)

Hur jag än vänder och vrider på frågan så långsiktigt så finns det bara fiber (men inte med Telia eller Comhem för mig), nu sitter jag då med Telenors generösa 100GBs abb så jag behöver inte ha bråttom.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

116

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

I fredags fick jag brev från Telia, from 24 jan kapar vi din telefonlinje och övergår till annan teknik, sk teknikskifte, du får behålla telefonnummer men får simkort, och eventuellt sätter vi upp en antenn, sen blir du automatiskt bunden till Telia i ett år, på mitt fasta telefonabb kan jag inte längre välja operatör... Efter ett år kan du få utrustningen upplåst, om du vill ha annan operatör då, men från januari kan jag bara välja Telia, annars får jag ingen utrustning monterad, vi kommer inte bygga ut det mobila nätet pga av att vi utför teknikskifte hos er... Vill ni även ha bredband går det bra att beställa detta, hastigheten är 220kBit/s, om det finns 3G hos er kan hastigheten öka något, är du en stor-surfare kan vi erbjuda abb på upp till 1GB i månaden, för pris kontakta kundtjänst....

Ska gå på kommunens frågestund i morgon !!

Lever Telia kvar på 1800-talet?? Idag har jag tres abb med maxfart och 100GB i månaden, 1GB räcker ju inte ens en dag, och min hastighet på 3G är ned 12, upp 2,5 Mbit/s, kommer snart skaffa utrusning för 4G

Så hur tänker Telia om man läser artikeln i DN, eller skiter dom fullständigt i sina kunder !?!

117

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jag är också förvånad att "Teliatänket" inte har dött ut än men de finns dem som lever i tron om att telia är bäst på allt de levererar.
Ungefär som paret i butiken "vi har ju haft telia på hemtelefonen och det har ju fungerat bra" de vet oftast inte om att det finns alternativ utan tecknar och betalar när fakturan kommer.
Om det inte är högprio på barn barnen utan tom flera år dit så skulle jag definitivt avvakta.

118

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

De gamla telefonoperatörerna lever kvar i förgångna tider. Och försöker de sej på nånting nytt så är det föråldrat innan de hinner bygga upp systemet. Den gamla telefonfilosofin lever kvar - där ändrades inte mycket på 100 år. De klarar inte alls av en teknik som ändras mycket snabbt och nya tillämpningar som dyker upp på nolltid.

119

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

portera ditt fasta nummer till en sip operatör !
telia passar även på att höja priset på fasta abg, som då blir mobil abg...
~200:-/månad för mobilabg med 2:-/min i samtalspris ?

billigare med vanlig mobil.

om det åskar och telias fasta-mobiltelefon pajar, vem blir ansvarig för att köpa ny underbindningstiden... jo kunden, pris 4000:- ?
annars betala för abg som inte går att använda i ett år.

120 Senaste redigerad av patb (2013-10-27 16:57:58)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Det är just sådant här som gör att på sikt så kommer dom bli utkonkurerade.
Där jag bor så finns det stadsnätsfiber vid varje Teliabod och kommer Telia börja plocka ner koppartråden här så blir det med automatik någon form av bolag som kommer börja plöja fiber till kåkarna.
Det är som att slå upp portarna, idag finns ADSL och dom flesta tycks klara sig med det men plockas den anslutningstypen bort så öppnar sig en marknad för lokala bolag som vill sälja fiberlösningar.

121

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

tror inte telia är intresserade av sin kärnverksamhet längre,
telefoni i detta land.
bättre marginaler på det andra.

och så gav politikerna bort hela nätet till ett bolag som skiter i det.

122 Senaste redigerad av malin (2013-10-28 18:43:32)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

plun skrev:
malin skrev:

Det förvånar mig att Telia fortfarnade finns kvar som leverantör för mobilt bredband. Vad är det som gör att folk väljer Telia? Är det för att folk älskar att kasta bort pengar eller är det för att TRE inte finns i närheten? Blir barnen retatde i skolan om de kör TRE men inte Telia? Radhusen i vårt område kör Telias stängda fiber och betalar nu skjortan för sina abonemang.  Många villa och radhus samfälligheter hoppar på fibertåget för snabbt utan att tänka sig för. Det kostar ju inget att vänta tills priserna lugnat ner sig och köra mobilt underr tiden, tills det verkligen finns behov av att öka kapaciteten till 150megg ner. Är det värt att satsa nu för att barnbarnen skall kunna se på super ultra HD var och en förs sig från varsin dator?

Jo Telia har många trogna köpstarka kunder där det inte spelar så stor roll vad det kostar bara det funkar.

Sen eftersom du bor i ett radhus så förmodar jag att du har familj och det är just nu en omöjlig ekvation att få ihop användningen eftersom de flesta i en familj har så dålig koll på vilka datavolymer man förbrukar. Telenor fick krypa till korset och vi har haft oändliga diskussioner om "ondskefulla" operatörer och varför man inte får förbruka hur mycket man vill.

Just nu så fylls då 4G-nätet med mobiltelefondatatrafik samt att operatörerna satsar på täckning av Sverige. (3G-nätet är redan överfullt överlag)

Hur jag än vänder och vrider på frågan så långsiktigt så finns det bara fiber (men inte med Telia eller Comhem för mig), nu sitter jag då med Telenors generösa 100GBs abb så jag behöver inte ha bråttom.

Se bara upp med mindre företag som vill dra fiber till ditt hus eftersom en del strular, fördröjer och drar fiber slarvigt. 
Ja, så måste det nog vara. Folk orkar inte fixa till och optimera sina abb eftersom de tror att priser inte skiljer sig så pass enormt som det faktist gör mellan bolagen och att Telia står för stabilitet o kvalitet medans TRE ses som en sorts Butrixbutik med produkter av lägre kvalitet. Teknikmässigt så tror jag faktist att TRE tom gått om Telia med avseende på mobilt bredband med gedigen utrustning från Ericsson i deras egna nät i Stocholm. TRE har dessutom halva inne i Asien och tillgång till det senaste innom tekniken. Om de som nu betalar skjortan för Telian för att det funkar kan mycket väl byta till TRE som funkar bättre eller som åtmistånne kommer att fungera bättre framöver. Jag bor i en villa med barn studerandes på annan ort och tänker köra 3G tills det är dags att köra LTE om behovet uppstår. I framtiden är nog inte problemet att få så mycket megg ner som möjligt utan att begränsa dataan så att familjen får mer tid för varandra och barnen med sina läxor. Kanske det blir en hippievåg back-to-the-nature våg igen i framtiden då man strävar efter ett skärmlöst och icke uppkopplat liv.

Det kan vara så att min höga 3G hasteghet kan bero på att jag blir alltmer ensam om masten medans folk i området kör fiber. 3G DC-HSPA:
http://www.speedtest.net/result/3059687787.png

123

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Tror inte det är något fel på mindre bolag som leverantörer.
telia drar ingen kabel själv utan det är en massa andra företag inblandade.

Malin du verkar vara nöjd med 3g, fortsätt då med, gå inte på det där med "värdehöjande på huset" etc det har knappt någon påverkan om kåken har fiber eller ej.

Din länk funkar inte föressten.
och folk som väljer fiber hemma ställs ändå inför valet att välja en mobil operatör för samtal och surf så det kommer man inte ifrån heller.

124

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

jag tycker att fiber visst håller uppe värdet på kåken , 2020 kommer kopparnätet läggas ned ...då rakt inte några reparationer.....för dom som vill ladda ned film och streama kan glömma 4G och 3G ....50 GB räcker ju inte länge om man ska se på TV genom 3G eller 4G ....och det går ju knappast åt rätt håller när det gäller mobilt bredband när det gäller datamängd i förhållande till priset....

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

125

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

det lustiga är att det går att köra samma hastighet via koppar som med 'enklare fiber'
men det krävs att kopparn hålls i trim också.