51

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Frånsett då om det skulle bli trångt i nätet och det skulle behövas bygga ut, vad är det för bandbredd som kostar kontra i ett fibernät? Är nyfiken på detta.

52

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

idgforum skrev:

Frånsett då om det skulle bli trångt i nätet och det skulle behövas bygga ut, vad är det för bandbredd som kostar kontra i ett fibernät? Är nyfiken på detta.

Jo det är väl mycket enkelt!

Dagens basstationer vill ju gärna hoppa direkt ner till en fiberanslutning och givetvist så kostar det då pengar dels för basstationen samt sedan för  anslutningen! Vissa operatörer äger då sedan en motorväg för Internet. (tex Telia)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

53 Senaste redigerad av nhu (2013-10-15 19:50:27)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

I ett fibernät kostar bandbredden allt mindre. På tio år har priserna gått ned till en tiondedel och blir fortfarande billigare. Inget att undra över då en enda fiber kan överföra 100 miljoner Megabit/s. Det behövs bara bättre elektronik i ändarna. Fibern behöver inte bytas de närmaste hundra åren. Just nu håller Gigabits konvertrar att bli billigare än 100 Megabits (för hushållen). 100 Gigabits burkar kommer snart i massupplaga.

På den trådlösa sidan är situationen precis motsatt. Där är det brist på kapacitet och Shannons teorem visar att den bristen inte går att komma förbi. Shannon bevisade alltså att över ett givet frekvensband kan man bara överföra en viss mängd information - oberoende av teknik. Så det finns inget hopp om mera kapacitet. Visst kan man köra Gigabit trådlöst men det är ett nollsummespel: Antingen får 1000 1 Mbit/s eller en 1 Gigabit/s.

De operatörer som lämnar över datatrafiken till fibernätet och koncentrerar sej på mobiltelefoni är ganska förståndiga.

54

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

@ nhu, #42,  Fiber är tyvärr inget alternativ för mej, 200:-/m, det blir ca 150 000:- per hushåll, vi är 10 st hushåll på en sträcka av 7km...
Sedan lär inte fibern hålla i hundra år, när järnvägen byggdes skulle den också hålla i hundra år, kolla hur det har gått med banvallarna, tjälskador, jordskred och översvämningar, naturen kommer att påverka fiberkablarna också, så även där kommer underhåll att behövas!

55

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

fiber har extremt begränsad livslängd när den läggs till slutkunder.
stamnäten i tex stockholm, håller i hundra år då dessa ligger i tunnlar.
glasfiber håller länge, plastfiber har begränsad hållbarhet då plasten åldras tex, finns fler aspekter...
så är teknikberoende.

om det är gles-glesbygd, skippa fibern och gåöver till eget radiolänksystem mellan husen, bandbredden blir begränsad. dra fiber så långt det är vettigt och montera en teknikbod med länken. finns företag som bygger detta :-)
bandbredd på 10/10mbit tex
är 3/4g bättre redan nu så ingen vitts, då operatörerna oftast uppgraderar sina mbb nät för att konkurera ut det lokala nätet.

56

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Ja det blir nog att köpa utrustning för 4g, finns två master som sänder 4g, båda ungefär 6,5km bort, och de står i olika vädersträck, men måste få upp antennerna på helst minst 10m för att få fri sikt till masterna
På 3g får jag idag, med dålig antennlösning, ca 9-12 ner och 1,5-2,5 upp

57

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

ca 9-12 ner och 1,5-2,5 upp Mbit/s

58

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

nhu skrev:

De operatörer som lämnar över datatrafiken till fibernätet och koncentrerar sej på mobiltelefoni är ganska förståndiga.

Låter enkelt men nu är det rena lavinen avseende bandbreddsutnyttjande och de som har tillgång till riktiga backbone kan ju då enkelt tillgodose sina kunders behov!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

59

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

plun skrev:
nhu skrev:

De operatörer som lämnar över datatrafiken till fibernätet och koncentrerar sej på mobiltelefoni är ganska förståndiga.

Låter enkelt men nu är det rena lavinen avseende bandbreddsutnyttjande och de som har tillgång till riktiga backbone kan ju då enkelt tillgodose sina kunders behov!

ja, äkta marknadsekonomi,
dom med backbone musklerna tar hela marknaden för dom söker dessa tjänster.

lösningen, återinför pris per mb som det var tidigare, sänk abg priset till 99:- och sätt pris på mb tex 1:- mb, då kommer inte besökarna på kvällstidningen X att acceptera 50mb reklambanners :-)

60

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

LTE-advanced kräver fiberbackbone med högsta latenstid 10 ms. Annars går inte interferens i cellgränser att hantera. Ett nät med fungerande interferenshantering kommer att vara vida överlägset andra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

61 Senaste redigerad av malin (2013-10-19 13:38:03)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Hej på Er -- e ny här och nybörjare på mobila bredbands saker!

Här är min bredbandsstory: Mina grannar har betalat 21,000 kronor för att få fiber, men jag valde att fortsätta med mobilt bredband från tre i två år till. Om datamängden och priset håller även i framtiden så förblir mobil kommunikation en mycket billigare och mer flexibel lösning för mina behov än fiber.  Där jag bor får jag 60mbit ner och datamängden är begränsad till 100Gbit, en datamängd som jag kan dela mellan min router och min mobil; vilket gör att då jag är ute (tex på landet) kan använda min telefon som router med tillgång till hela min 100Gbits pott. Helt OK, men jag är som sagt rädd för att priserna och datamängden ändras i framtiden, efter 2 år då abonnemanget går ut.   

Min lösning 2 år framåt (strategi Skype)
1. Mobilabonemang 66pott + 49 kronor för att dela data =  118 kr/mån
Mobilen är fortfarande min gamla Galaxy Note som bara har 3G. 
2. 100Gb Maxfart = 149kr (med gratis Nextgear router som jag inte kommer att använda)
Köpte en e3276 sticka (med bla TDD 2600mhz) för 1300 kronor istället som jag kopplat till en yagi antenn för 1200 kronor (kanske blir det en antenn till, för skojs skull). Antennen är grådaskig och ser ut som någon sorts kaktus däruppe och vill hemskt gärna måla den rosa eller röd!

62

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Malin Jag tycker det verkar vettigt att vänta om du klarar dig på mobilt bredband, det finns ingen anledning att betala 21k som privatperson för att få fiber.
Jag gissar att detta är en villa och att det är Telia som är leverantör.
De kan ta ut detta då de är den enda leverantören i dagsläget men om 2 år så kommer det se annorlunda ut coh även om ingen annan kommit in så kommer knappast anslutningsavgiften att höjas eftersom det garanterat inte kommer att generera fler kunder.
Vilkoren för mobilabonnemangen ändras hela tiden och just nu kör telenor någon antisnål kampanj där man erbjuder en produkt med vilkor som erbjöds för 4-5 år sedan.

Det är lite som försäkringar.
Sådant här görs hela tiden och en annan operatör gå in och erbjuder mer för pengarna och kunderna flyr från den ena till den andra och sedan dyker en kampanj upp du får y för x kr
Allt beror på vad marknadsavdelningen beslutar.

Du behöver nog inte oroa dig för vad som händer om 12 -24 månader då har tekniken gått frammåt och priserna ändrats det kommer alltid finnas ett alternativ, antingen löper man på obundet eller så binder man upp sig på ett nytt erbjudande eller hoppar på någon kampanj hos en annan leverantör.

Vill man ha extra data så går det ibland att köpa till eller så finns det förmånligt kontantkort men jag tror vi kommer se mer av den modellen att man får x antal gig för en månadsavgift och när man förbrukat den så finns det alternativ att köpa mer, det blir dyrare för kunden men man har alltid en datamängd och operatören drar in pengar vilket är en förutsättning oavsett abonnemang.

63

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

G-Man skrev:

fiber har extremt begränsad livslängd när den läggs till slutkunder.
stamnäten i tex stockholm, håller i hundra år då dessa ligger i tunnlar.
glasfiber håller länge, plastfiber har begränsad hållbarhet då plasten åldras tex, finns fler aspekter...
så är teknikberoende.

om det är gles-glesbygd, skippa fibern och gåöver till eget radiolänksystem mellan husen, bandbredden blir begränsad. dra fiber så långt det är vettigt och montera en teknikbod med länken. finns företag som bygger detta :-)
bandbredd på 10/10mbit tex
är 3/4g bättre redan nu så ingen vitts, då operatörerna oftast uppgraderar sina mbb nät för att konkurera ut det lokala nätet.

Vad kostar det att byta ut gamma fiber till ny? Jag tror att det går att byta ut fibern lätt genom att dra ur den gamla och blåsa in den nya så dom det är löst i mitt grannskap.

64

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

malin skrev:
G-Man skrev:

fiber har extremt begränsad livslängd när den läggs till slutkunder.
stamnäten i tex stockholm, håller i hundra år då dessa ligger i tunnlar.
glasfiber håller länge, plastfiber har begränsad hållbarhet då plasten åldras tex, finns fler aspekter...
så är teknikberoende.

om det är gles-glesbygd, skippa fibern och gåöver till eget radiolänksystem mellan husen, bandbredden blir begränsad. dra fiber så långt det är vettigt och montera en teknikbod med länken. finns företag som bygger detta :-)
bandbredd på 10/10mbit tex
är 3/4g bättre redan nu så ingen vitts, då operatörerna oftast uppgraderar sina mbb nät för att konkurera ut det lokala nätet.

Vad kostar det att byta ut gamma fiber till ny? Jag tror att det går att byta ut fibern lätt genom att dra ur den gamla och blåsa in den nya så dom det är löst i mitt grannskap.

Det är omöjligt att säga om det ska göras om tex 10 år då priserna ändras.
Men det blir inte lika dyrt som totalkostnaden när den fört förlades eftersom det då ingick en massa kostnader för entreprenad, grävning anslutning m.m. rörer är ju som sagt redan där.
Något som är väldigt vanligt idag är att man blåser i mer fiber i befintligt rör än byter ut.

65

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

malin skrev:
G-Man skrev:

fiber har extremt begränsad livslängd när den läggs till slutkunder.
stamnäten i tex stockholm, håller i hundra år då dessa ligger i tunnlar.
glasfiber håller länge, plastfiber har begränsad hållbarhet då plasten åldras tex, finns fler aspekter...
så är teknikberoende.

om det är gles-glesbygd, skippa fibern och gåöver till eget radiolänksystem mellan husen, bandbredden blir begränsad. dra fiber så långt det är vettigt och montera en teknikbod med länken. finns företag som bygger detta :-)
bandbredd på 10/10mbit tex
är 3/4g bättre redan nu så ingen vitts, då operatörerna oftast uppgraderar sina mbb nät för att konkurera ut det lokala nätet.

Vad kostar det att byta ut gamma fiber till ny? Jag tror att det går att byta ut fibern lätt genom att dra ur den gamla och blåsa in den nya så dom det är löst i mitt grannskap.

om fibern läggs i rör, och marken den läggs i är stabil - tex asfalterade vägar i området alldrig har fått sprickor el sättningar, då håller fibern och dess skyddande rör länge länge. men rör sig marken så pajar både rören och fibern, och dragning av ny fiber går ej utan det måste grävas igen.
därför beror det på omgivningen.
sedan var min text ett svar på tidigare inlägg som du quotade :-)

sedan ang din antenn, låter som en yagi (serut som en julgran nästan som barrat) dom är i aluminium och gråa.
att måla går ofta bra, men måste göras på rätt sätt, sedan kommer färgen att påverka funktionen.
jag skulle bara måla en billig yagi för 150:- ifall det blir problem, billig att ersätta/göra om rätt :-)
har du modem med flera uttag, skaffa en antenn med flera kablar, dessa klarar ofta 3 & 4G och många frekvenser och operatörer.

att betala 21k för fiber är nog vad man får räkna med OM det är en öppen fiber, dvs vardera kund/hushåll kan välja internetoperatör själv. är bäst och billigast i längden. om tex en operatör lägger fibern och man är tvingad till dom enbart, så kan den operatören sätta vilket pris dom vill.
tex krävde operatör X 399:-/månad med startavgift på 1250:- för 0.3mbit ner och 0.064mbit upp i sitt låsta nät, nå är det uppenbart att det är meningslöst att betala 21k för fibern... då skall dom gräva den gratis !

66 Senaste redigerad av malin (2013-10-19 18:37:08)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Andy78

tack för svar smile

Det var ett mindre fiberföretag infrastruktur som la fibern, inte Telia. Företaget grävde (hackade med hemskt bullriga maskiner) på min tomt och la ner fibern ända fram till huset när det var som mest tjäle i marken. De skar av min vattenledning på tre ställen och installationer har fördröjts hela tiden. Till grannen använde företaget mitt plaströr som går mellan mig och grannen för elkabeln till utebelysningen. Fibernissarna gjorde inget åt det så jag drog ur fibern så att grannen blev fiberlös -- nystan av grannens orange fiberrör ligger fortfarande kvar vid vägen o skräpar. Jag har själv en nysta med orange fiberrör precis vid väggen som jag inte kommer att använd och vill klippa bort eller gräva ner.

Fiber skall ju ge stabilitet men vad företaget kommer att leverera i framtanden verkar vara allt annat än stabilitet, service och trovärdighet.  Jag sa upp avtalet och min granne gjorde likaså. Övriga grannar har lyckats få igång sina fiberkopplingar, medens jag kör på med LTE --- liiiite mallig blir man  ju när mina grannar bara når upp till 50megg medens jag ligger vid 60, dessvärre kanske det inte varar så länge (???)  Nu vet jag inte vad LTE är för något men jag har hört att man kan få upp hastigheten med en antenn till och i framtiden med ännu mer antenner. Nu behöver jag alls inte mer än 60megg men bara för skojs skull, vad tror ni jag kan få för extra snurr på tråden med en extra Yagi antenn?

Min Yagi antenn väntar på en kompis, därav extra pinnen på masten. Vad skall jag göra med nystan av fiberkabel????
https://docs.google.com/file/d/0B9w3S_m … sp=sharing

67

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Antennen är nog en poynting logperiodisk 11 dBi. Bra men ful som stryk. Gjuten aluminium

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

68

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Malin, skrattade lite när jag läste ditt senaste inlägg, jag hade inte heller tillåtit att den dragits hur som helst.
Måste bara fråga av ren nyfikenhet i vilket område är detta?
Dom som kom och mekade med kabeln körde dom gröna bilar möjligtvis? smile

69

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

malin,
låter som bluff skojare.
totalt oseriösa.
den fiber läggningen håller med tur tre år, sedan grävas om

70

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Nä antennen ser ut som den logperiodiska 11 dBi som bl a Media Markt säljer. Det är inte en yagi om man ska vsra lite petig, Sätt nästa antenn gärna på en meters avstånd och vrid den 90 grader (horisontell polarisring).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

71

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

jonasolof skrev:

Nä antennen ser ut som den logperiodiska 11 dBi som bl a Media Markt säljer. Det är inte en yagi om man ska vsra lite petig, Sätt nästa antenn gärna på en meters avstånd och vrid den 90 grader (horisontell polarisring).

De e en poynting antenn. Om inte Yagi får jag väl döpa om min antenn. Frågan är hur mycket ökar farten om jag lägger på en till? Tror du att det blir bra med att placera en andra antennen precis mellan UHFen och poyntingen som sitter där nu?

72

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Det går inte att förutsäga hur mycket eller litet en andra antenn hjälper till. Det beror på signal/brusförhålkande och fading. 4G tekniken bygger på dubbla antenner för diversity eller mimo. Diskussionen är mycket teknisk och kan inte sammanfattas kort. Se tidigare inlägg.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

73 Senaste redigerad av idgforum (2013-10-21 14:59:44)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Lång väntan på fiberblåsning sedan slangen är dragen. Men som sagt 26 Mbps 4G duger så länge, synd att det är datatak.

http://youtu.be/28WBHUQdJw8

Tack patb för påpekan att det heter plöjning, inte plogning.

74

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Det dom gör i videonlänken ovan kallas förplöjning.

75

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

en ineffektiv bonde som bara tar en fåra i taget :-)

det är den billigaste typer av läggning utan bidrag av pts tex.