301 Senaste redigerad av plun (2015-04-04 10:55:40)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Yep, manualen jag följer för "bygget"...

Man drar upp en tråd från markeringsbandet som då sedan kan spänningsättas om man skulle behöva leta enkelt.

http://i.imgur.com/PJew8Unl.jpg

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

302

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Du sparar dessutom gymkostnader då du gräver själv :-).

303 Senaste redigerad av plun (2015-04-04 13:38:54)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

nhu skrev:

Du sparar dessutom gymkostnader då du gräver själv :-).

Det tär på tålamodet också....  var och köpte en borr från Biltema, 18mm/450mm

Jag bor i ett gammalt hus från 1930 och då spädde man ut betongen med småsten, har kommit igenom hälften men nu är det nog dags att låna största Hiltin från jobbet smile   (som mosar småsten)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

304

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jag installerar fiber här i byn så jag har en Bosch proffs pneumatisk borrhammare och 100 cm SDS-borrar. Då kommer man igenom det mesta. 100 cm borrar behövs faktiskt då jag sätter 45 grader vinkel på hålet så att man inte behöver sätta så tvär krök på fibern. Den går inte av men tvära krökar ger mera dämpning av signalen. Och så sätter jag metallrör utanför huset runt fibern så gnagare inte får för sej att försöka komma in i huset den vägen.

305 Senaste redigerad av plun (2015-04-04 14:33:06)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

nhu skrev:

Jag installerar fiber här i byn så jag har en Bosch proffs pneumatisk borrhammare och 100 cm SDS-borrar. Då kommer man igenom det mesta. 100 cm borrar behövs faktiskt då jag sätter 45 grader vinkel på hålet så att man inte behöver sätta så tvär krök på fibern. Den går inte av men tvära krökar ger mera dämpning av signalen. Och så sätter jag metallrör utanför huset runt fibern så gnagare inte får för sej att försöka komma in i huset den vägen.

Vi ska ha ett hål som är 10-20 grader uppåtvinklad utifrån, nu är jag igenom hälften och ger upp smile   Väggen är 400mm tjock smile  (just för att få en mjuk böj på fibern samt att det inte blir stopp när man blåser)

Dags för Hilti mosarmaskin.....

Sen kan man då fråga sig varför man inte går igenom högre upp i huset dvs där det är trä och det beror på att i början tillät nätägaren i princip vilken installlation som helst men ganska snabbt så dök det upp x antal fall där man bytt ägare på ett hus och att den nya ägaren direkt skulle renovera, sitter då konvertern i tex ett vardagsrum så är det upplagt för fiberskador och en massa tjafsande med ägaren om kostnaden (6-7 kkr).

Så har man ett bra ställe i källaren så är det då att föredra, har man en garderob eller liknande på ett bostadsplan så går det också bra för där ska man sannolikt inte renovera så att konvertern måste demonteras.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

306

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

"Case closed", klart fascinerande hur rätt verktyg bara funkar.....

http://i.imgur.com/51QRLx6m.jpg

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

307

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jag försökte en sommar tugga mej genom ett betonggolv med en slagborrmaskin. Efter tre flaskor läsk (stora) så köpte jag en pneumatisk borrmaskin och det har jag inte ångrat. Först köpte jag en vanlig Bosch men sedan körde jag sönder den på en 20 cm betongvägg där jag skulle ha en 50x100 cm öppning. Nu har jag en proffsmaskin.

308

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

nhu skrev:

Jag försökte en sommar tugga mej genom ett betonggolv med en slagborrmaskin. Efter tre flaskor läsk (stora) så köpte jag en pneumatisk borrmaskin och det har jag inte ångrat. Först köpte jag en vanlig Bosch men sedan körde jag sönder den på en 20 cm betongvägg där jag skulle ha en 50x100 cm öppning. Nu har jag en proffsmaskin.

Jo Hiltin på bild är ju en "proffsmaskin" och den tuggade ju enkelt igenom betongen inkl alla jefla småstenar som man spädde ut betongen med förr i tiden....  ( sen är den klart dyr för en amatören)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

309

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

De stjäls ofta. Jag köpte min proffsbosch på kronofogdeauktion.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

310

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jag köpte en för några år sedan, använder den för att montera på gråsten.
Känns som att borra i smör med den, samt den vibrerar inte i handtaget.
Om jag minns rätt så är den långa borren 6dm.
Inte var den dyr heller, markant prisras på dessa de sista 15åren.

311

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Vilket märke och modell?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

312

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

SDS+ kostade en halv förmögenhet tidigare men nu finns det en meters borrar för ett hyfsat pris. Den första pneumatiska köpte jag i Paris då den var bara halva priset jämfört med här hemma (före EU). Nu börjar priserna vara ganska utjämnade och annars köper man på eBay ...

Bosch proffs är väl närmast halvproffs jämfört med de dyrare men jag gillar den därför att den är smalare och man kommer åt bättre. En del större proffsmaskiner är ganska klumpiga. Alltid står man inte mitt på ett golv och borrar utan många gånger kan det vara i något besvärligt  hörn.

313

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jo Biltema har SDS-borrar som även riktiga hantverkare menar är ok.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve … 000016842/

Jag behövde då en 450mm lång borr, dim 18.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

314

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jag var mest ute efter märke och modell på prisvärd pneumatisk borr.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

315

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Mjaa, det är litet svårt eftersom det finns många olika klasser beroende på behovet. Jag har en blå Bosch GBH professional för 220 Volt och den är bra och tuff. Den gröna (billiga) serien hos Bosch har ett skydd framför handtaget som gör dem klumpiga och man kommer inte åt helt enkelt. Bara för folk som hänger upp tavlor mitt på väggen. Jag föredrar elsladd framför tunga batterier som ändå tar slut.  GBH 2-24D är kring 2000 kr.

Jag behövde faktiskt den smala GBH då jag borrade ett 110 mm hål i en tegelvägg nyligen. Hela maskinen gick in i hålet så jag kom igenom en 30 cm vägg utan förlängning på håltagaren. Förlängningar är ofta skrangliga och eländiga.

Sedan lönar det sej att kolla erbjudanden för man kan få bra maskiner för halva priset om man har tur.

316

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

I min okunskap trodde jag att pneumatiska borrhammare var tryckluftsdrivna by definition. Inser att så ej är fallet nu för tiden.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

317

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Det är bara slaget som är pneumatiskt. Motorn behöver inte vara tryckluftsdriven. Men pneumatiskt slag är oerhört mycket effektivare än en s.k. slagborr som närmast är en leksak då man skall borra i betong. Också med elmotor i en pneumatisk borr kan man borra genom sten. Men det är inte så väldigt många år sedan de första (handhållna) elektriska pneumatiska borrmaskinerna kom. Jag mins bra på en mässa hur folk flockades kring en demonstration där man borrade hål i en sten och då var det rena underverket. Före det var en stenborr alltid tryckluftsdriven.

318

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Visserligen kom vi litet ifrån rubriken men jag har verkligen behövt min pneumatiska borrmaskin då vi installerat fiberkabel. Som jag skrev så måste man borra snett igenom väggen så det inte blir för tvära krökar på fibern för det leder till dämpning. Och sneda hål betyder långa hål ...

319

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

På tal om fiberutbyggnad så är Finland troligen det enda land som ännu har mobilt bredband utan (nämnvärda) trafikkvoter. Men det är bara en tidsfråga innan de kommer. Nu är det bara de mest framsynta som inser att de behöver fibernät så vi är långt efter Sverige i utvecklingen. Men jag skall prata fibernät i en by i slutet på maj där de bygger avloppsnät och lägger ned fiberkabel tillika.

Vår by har det bästa mobila bredbandet eftersom nästan alla är anslutna till fibernätet. Då är det ingen trängsel på den trådlösa sidan eftersom all tung trafik går genom fibern.

320

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

http://s5.postimg.org/badg34wqf/tmp_27455_Screenshot_2015_04_14_15_43_25_2_11112.jpg

Testborrning

321 Senaste redigerad av pererikl (2015-06-03 15:43:27)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Nu är det blåst här. Skall pilla ut min halva i helgen så det kan svetsas i hop om nån vecka.

Det blir NetAtOnce som kommunikationsoperatör. Varför vågar man sig inte på att drifta själva? Det är ju knappast så att NAO "äger" all utrustning de ställt ut utan det är väl nåt finansbolag.

Hur går det med fibersektionen 8)

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

322

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

pererikl skrev:

Nu är det blåst här. Skall pilla ut min halva i helgen så det kan svetsas i hop om nån vecka.

Det blir NetAtOnce som kommunikationsoperatör. Varför vågar man sig inte på att drifta själva? Det är ju knappast så att NAO "äger" all utrustning de ställt ut utan det är väl nåt finansbolag.

Hur går det med fibersektionen 8)

Blivit något ännu. Har själv Net at Once som är billiga och bra hastighet men är förbannad på att de inte bryggar. Kör med en Linksys AC 2100 som dubbel NAT och får vara väldigt försiktig med vilka portar jag öppnar för att inte slå ut deras system. Men allt över 6000 verkar fungera. Har en D-Link webkamera som när jag använde deras router enbart, med det skräp till trådlösa den har, störde min D-Link webbkamera vissa funktionen då den upn-mappade port 80 fast den var ställd på port 8051

323

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Båda ändarna hänger ute på gaveln var för sig fortfarande.

Vilken router fick ni med?
Går det att slå av wifi på den? Jag tänkte köra vidare på min AC68U som accesspunkt.
Har hört att NaO "stänger" routern från användarna för de är lite lata...(rädda för att få mycket supportärenden)

Möte i morgon kväll med NaO. Läge att fråga om det går att brygga.... 8)

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

324 Senaste redigerad av idgforum (2015-06-15 19:31:43)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Vi har Inteno FG500 och som jag skrev får du vara försiktig med vilka portar du skapar genom enda inställningen man kan göra = Virtual Server som egentligen är Port Forward. Bryggar gör de inte.

Nej, en kul sak är inte Inteno FG500 om man sitter med en mer avancerad router själv.

pererikl skrev:

Möte i morgon kväll med NaO. Läge att fråga om det går att brygga.... 8)

Jo, vi hade också mäte med dem och ljuga är de bra på. Ring så bryggar vi (lögn) och när jag sa att 2,4 GHz inte räcker och sa att bla annat Mikrovågsugnar kommer störa ut det trådlösa, försökte mannen från NaO göra löje av mig. Dålig täckning och bla Mikrovågsugn som störde blev mitt facit i hand efteråt.

Två lösa trådar, då är det nog någon månad kvar om det inte är färdigsvetsat hela vägen till Nodhuset. Är det en hundrakabel ska det svetsa minst 100 trådar i minst ett skåp och kopplas i Nodhuset samt svetsas hos hundra fastigheter. Fiber tar längre tid att få än man tror för det är lite meck att göra.

325

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Nätgrävningen i mitt område tog lång tid eftersom man körde med bara ett grävlag, nu har man satt fart så nu är det grävt hela vägen, vi väntar på matarslangen, sen har man blåst fiber till vissa fastigheter.

http://i.imgur.com/pCT7UDOm.jpg

Som mediaomvandlare blir det endera en Inteno 6746 eller 6846, man installerar nästa vecka, troligen 6846.
http://inteno.se/store/tabid/141/catego … fault.aspx

Router bestämmer man själv och det följer med en sämre Zyxel verkar det som men jag har ju mina Asus AC68 samt N66 så det blir förmodligen prima smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile