276

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Analog TV över fiber är helt enkelt gammaldags kabel-TV som de bara skickar över fiber i stället för koax. Fungerar säkert OK men är ett döende system. Helt bra så länge man har de gamla ång-TV-apparaterna kvar. Men de försvinner också så småningom så man behöver snart en box för det systemet medan nya TV kopplas direkt till nätet (i stället för antenn).

Allt ändras ...

277

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jasni, 2014-09-14 fick vi äntligen den fiber vi skulle fått julen 2013. Fungerar bra med en gång, inget strul här som i byn. Kan säga om fiber TV att skillnaden mot Play-kanalerna inte är stor men Netflix ser enormt mycke bättre ut på datorn kopplad till TV.

278

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Fördelen är att slippa ci kort i vadera tv som tex boxer mfl kränger på/tvingar på.

279

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Ja, det är en stor fördel. Tycker att TV-bolagen håller på att döda sig själva med krypteringsbegränsningar.

280

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

De må nu lobba för hårdare begränsningar men det bara påskyndar deras död. Inte lyckades hästdroskorna heller hejda bilens spridning ...

281 Senaste redigerad av pererikl (2014-09-07 12:48:27)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

De borde införa en abonnemangsform där man får betala vad man vill.
Ju mer man betalar dess mindre reklam får man i rutan
Att det sen är ondemand tv utan egentlig schemaläggning förutsäter jag.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

282

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jag fuddade boxer pga alla SVINDYRA ci kort.
500kr per tv för boxerkort, fetglöm det #monopolboxer

Ett kort, med en dualtuner, spela in allt i förväg.
Titta på det senare på VALFRI TV och som bonus spola förbi reklamen.
Sparar 1500kr/månad.... Och många timmar reklam tid för bindor och skräpvin...

Haha, dom har lurat sig själva...

283 Senaste redigerad av idgforum (2014-09-08 13:46:15)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

G-Man skrev:

Jag fuddade boxer pga alla SVINDYRA ci kort.
500kr per tv för boxerkort, fetglöm det #monopolboxer

Ett kort, med en dualtuner, spela in allt i förväg.
Titta på det senare på VALFRI TV och som bonus spola förbi reklamen.
Sparar 1500kr/månad.... Och många timmar reklam tid för bindor och skräpvin...

Haha, dom har lurat sig själva...

En Linux-box med andra ord smile

pererikl skrev:

De borde införa en abonnemangsform där man får betala vad man vill.
Ju mer man betalar dess mindre reklam får man i rutan
Att det sen är ondemand tv utan egentlig schemaläggning förutsäter jag.

Dom tar ju redan betalt för reklam TV (ca: 250 kr månaden för TV3 och Kanal 5) och sedan tar de betalt en gång till genom att plåga en med reklam.

284

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

"Boxer" tar sjukt betalt för att sända okrypterad reklamtv, ala tv4 och tv6 av dom bolagen.

285 Senaste redigerad av idgforum (2014-10-25 17:07:13)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Oj, 1300 GB har jag gjort åt  sedan jag fick fiber 4 september. Mest gjort säkerhetskopieringar i molnet och kollat Netflix/viaplay. Står: W0 så tror inte räknaren räknar med IPTV.

Danmark
http://www.speedtest.net/result/3758971059.png

286

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Webb-tester i all ära men FTP är nog pålitligast.
150 Mbps i morse och 500 Mbps nu på kvällen:
http://s26.postimg.org/4j6x33rr9/ftp_better.jpg

287

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Är de en befrielse att inte behöva kolla datakvoten? smile

August 2014 (ut: 4543620 MB / in: 1492510 MB)
Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

288

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

är snart där jag med wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

289

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Häftiga hastigheter för oss Mbb-baserade lantisar. Men om vi bortser från strömmande media är knappast användningsområdet idag så särskilt stort. OK för stora CAD-filer om Du vill fixa komplexa reservdelar i Din 3-D-skrivare. Molnbaserad lagring - OK; men blir Ditt område utan elström en vecka kommer Du varken åt molnet eller kan köra programvaror on line. Har Du backupen och mjukvaran på egna hårddiskar klarar Du lätt det Du måste göra under en vecka med ett enkelt reservkraftaggregat. Fast det är klart - veckolånga elavbrott förekommer naturligtvis inte..... eller ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

290

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

hehe...rätt

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

291

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Klart man inte är redo för en zombie apocalypse, dör elen så är man rätt rökt efter ett tag. Bunkra med vitabönor i jordkällaren och preppa med generator har jag inte gjort som vissa andra här.
Jag kör lite labb virtualisering hemma så har lite maskiner som pratar med nätet, genererar så klart onödig data då de inte är något livsuppehållande system utan bara "underhållning/labb/lekande/prylar" smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

292 Senaste redigerad av nhu (2014-10-27 09:48:47)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Kör på bilbatterier som laddas upp ständigt. Blir det elavbrott så kan jag ladda batterierna med traktor och med 2000 liter motorbrännolja i tanken så klarar jag mej en stund ... Men vi har haft ytterst få elavbrott. Och de har varit korta (max en halv timme).

Men bilbatterierna är bra i alla fall för vi har vid hård blåst en mängd halvsekunders avbrott som är helt katastrofala för datamaskinerna. Halva maskinen stänger av medan andra halva inte märker av avbrottet ... Ett längre avbrott är bättre för då startar systemet upp helt på nytt.

293

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Även om 230/400 voltsnäten i glesbygd numera är tämligen bra säkrade mot klimatstörningar genom markkablering är 10 kV-näten tyvärr ganska känsliga för nedfallande träd eller kringflygande torra grenar under höst- och vinterstormar eftersom säkra ledningsgator som regel blir för dyrt. Att fixa ett sådant fel kan i värsta fall ta något dygn och då är det inte kul att försöka köra InDesign on line eller leta i Ditt molnarkiv.  Tacka vet jag lokal lagring - i olika byggnader !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

294

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jag är av precis samma åsikt. Jag har kopior ute i stallet (ombyggt till arbetsrum :-) och skall snart ställa upp lokalnätets "moln"tjänst (Synology) i gamla skolan.

295

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Vi fick 10 kV kabeln nedgrävd förrra året och skillnaden i avbrottsfrekvens och korta störningar är enorm. Kvar står enstaka korta avbrott på bråkdelar av sekunder vid blixtnedslag i stora kraftledningar som går i luften (50 kV och uppåt). Det senaste halvåret har jag inte haft något problem.

Det finns enligt EON inget krav på att ledningsgator för 10 och 20 kV ska vara fria ovanför ledningarna. Därmed är störningar ofrånkomliga. En enda gren som föll ned släckte många kvadratkilometrar-

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

296

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jonasolofs kommentar manar till eftertanke enligt principen "vår beredskap är god - men inte för alla"..... Fritt fram för egna förebyggande åtgärder vad gäller lokal IT-drift anbefalles därmed å det varmaste......

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

297 Senaste redigerad av idgforum (2014-11-02 09:40:37)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Andreas skrev:

Är de en befrielse att inte behöva kolla datakvoten? smile

August 2014 (ut: 4543620 MB / in: 1492510 MB)

Det är en mycket stor befrielse. Snart 2 månader med fiber. http://www.youtube.com/playlist?list=PL … RTuB6JzXRK

http://s26.postimg.org/ltsbljpl5/fibrer_brunn.jpg

Annars räcker ju farten med mobilt bredband för de flesta tillämpningar. Kan dock säga att ser man sport genom Viaplay så går det aldrig ner - med fiber - mitt i en match och man får starta om routern vilket kunde hända med mobilt bredband. Men TV 4 Sport Premium är fortfarande ett sorgebarn där deras https://tools.google.com/dlpage/widevine plötsligt hoppar ur och man får starta om hela datorn.

Quota är en stor anledning att överge mobilt bredband. Fartmässigt klarar man sig bra med 4G.

298

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Äntligen smile

Träningsvärk i morgon..... smile   För snål för att anlita en grävare!

http://i.imgur.com/LfEZEO1m.jpg

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

299

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Är det blåa en såndär sligna som man lägger ned med tråd i för att man ska kunna söka upp kabeln när den är förlagt i marken?

300

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

A-Man skrev:

Är det blåa en såndär sligna som man lägger ned med tråd i för att man ska kunna söka upp kabeln när den är förlagt i marken?

Ja. det gröna(blå?) är plastnät med en tråd för sökning i.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP