251

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Tappade samtal beror ofta på att många master har lika höga signalnivåer och att handover sker för tätt. För att se detta behövs telefoner som mäter grannceller och visar signalnivåer i grafer. Alcatel.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

252 Senaste redigerad av idgforum (2014-07-04 08:50:22)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jäkla liv på Bynet när vi tog in egen firma därför de och deras firma är nu ett halvår försenade.  Hoppas nu på att få klart nästa vecka hos mig om inte Bynet stoppar oss.

253

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Monopolfirmor ;-)

254 Senaste redigerad av idgforum (2014-08-11 10:48:06)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Var nog lite för optimistiskt 4 juli. Det nya företaget såg att det gamla företaget inte blåst hela vägen "så kallat slattat". Då fick nya bolaget beställa ny fiber som kom lagom till de åkte på semester. Idag ska de starta och dra ut slattarna och blåsa en 2.8 km hel krans fiberlina, hela vägen. Idag har de satt igång.

255

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Min tråd har blivit en "hur jag får fiber" och ber om ursäkt fr det. Men fortsätter i samma ohyfsade stil.

Förra företaget DE-Teknik hade för sig att lägga en slatt med fiberlina här och där efter hela sträckan. Det nya företaget SatellitHuset har nu dragit upp slattarna och lagt en enda 2.8 km lång 96 fiber till den 96-fiberlina som går från Noden (huvudcentralen) . Klart idag. Blir nog kul att svetsa 96 små fibertrådar men de slipper göra det på 4 ställen nu när de har en enda lång fiberlina.

Det är 8 olikfärgade fibrer var i 12 olikfärgade ledare. När det ska svetsas i skåpen vid husen öppnar man tex blå ledare och kapar tex röd fiber som svetsas med fibern från huset.. I nästa kabelskåp som kanske har tre hus öppnar man tex blå ledare, struntar i röd och kapar tex gul, svart och grön fiber som svetsas med fibern från husen. Sedan fortsätter man lika dant hela vägen. Detta kommer nog ta tid men i slutet på Augusti hoppas jag det är klart. Slangen fibern går i har legat i backen ett halvår så tycker det är kul nu när det äntligen börjar hända saker.

256

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jag fattar inte att ni skall envisas med den fåniga blåsfibern i Sverige. Dra en ordentlig kabel (eller två). De kommer i 6 km rullar.

257

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

nhu skrev:

Jag fattar inte att ni skall envisas med den fåniga blåsfibern i Sverige. Dra en ordentlig kabel (eller två). De kommer i 6 km rullar.

Fiberföreningarna hoppas väll på en invasion av nybebyggelse i skogarna smile

Många på svensk-finska fiberforum som inte förstår varför blåsfiber på landsbygden. Helt okej i stan, tycker de, men på landsbygden onödigt arbete.

Själv har jag ingen aning om vad som är bäst?

258

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Det är väl som med allting att det beror på. Där man kan få fibern hela vägen med en blåsning och där det behövs nya uttag så kan mikrorör och blåsfiber vara OK. Men på landsbygden med tiotals kilometer så måste man bygga en massa mellanbrunnar enbart för att blåsning inte fungerar på så långa avstånd. Och så är det både en ekonomisk och organisatorisk fråga. Bara rören kostar lika mycket som kabel som dessutom är mycket oömmare och aldrig plattas till. Sedan vill jag inte vänta på att det skall komma någon firma och blåsa. Kabeln gräver vi ned själva och sedan svetsar vi själva ändarna. Då behöver man inte vänta på att någon skall ha tid att komma och installera.

Jag skulle själv ta en täckdikningsmaskin och dra ned kabel i Medåker om jag bara visste att jag har en kopplingspunkt att koppla upp andra ändan till.

259

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

En bra och lärorik tråd, som dessutom är välskriven!

260 Senaste redigerad av idgforum (2014-09-03 17:15:02)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Kan säga att vi inte fått fiber ännu men de siktar på helgen. Tog i alla fall ner min TV antenn idag som jag inte använt på ett tag. Pluggade igen hålet i våras, innan jag började måla därför att jag och många var övertygad att till maj så måste det ju vara igång... men bedrog ju mig igen.

Förra veckan svetsade de färdigt i vårat skåp och väntar nu på att de andra skåpen på vägen också ska bli klara så de kan börja greja i Nod-huset.

261

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Vår TV-antenn finns ännu på taket - närmast för att det är så jäkla högt ... Men vi har inte använt den på länge. Vi ser på TV via satellit och via fibernätet. Få se när TV-sändarna monteras ned ? Inte kanske riktigt ännu men inom en överskådlig framtid ...

262

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Du bör nog ta ner TV-antennen eftersom åskan kan ta den vägen.

263

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jag slår vad om att den är välförsedd med jordning. Nhu har redovisat stor erfarenhet av åska.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

264 Senaste redigerad av nhu (2014-09-03 19:25:01)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Nu är TV-antennen inte så besvärlig för det finns en massa höga träd alldeles bredvid som jordar bra. Men ner skall den. Jag är bara så lat att jag tänkte vänta på att vi lagar om taket (det är på listan ...) och tar ned den i det sammanhanget. Det är ett 6 meters grovt galvaniserat rör och en sjujäkla kratta så det är inte lätt att få ned den utan att man själv dimper i backen.

Jag har nog pysslat en hel del med stora master på och bredvid huset men det var i ungdomens dagar ... Som gammal DX:are hade man långa L-antenner då det begav sej ... Det finns ännu en 19 meters mast (gran) i ladan som bara är en aning rutten i nedre ändan :-). Nu är det mera Internet än kortvåg.

265

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Tv rör,
Vinkelkap,
Timber !
Klart
wink

266

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Hej,

Vi ha precis fått fiber i vår lilla by utanför Trelleborg - Skåre.
Vi blev ca 45 hus inkopplat. Nu är det dags att välja operatör och det visa sig att Stadsnätet - Open Universe - kan inte svara om vi får TV eller inte !

Många fällor på vägen - TV var aldrig aktuellt med min mobil bredband - fast jag hade ett snitt runt 20mbps.

Nu när man lova 100 mbps sitta man lotlös ( hoppas bara att det dröja ).

Är det någon som vet varför det är svårt med fiber men helt OK med koppar kabel ?
Är det en kostnads fråga - teknik fråga - operatör ovillighet - monopol osv ?

Brian

267

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Underligt. Det finns ju operatörer som är helt oberoende av nätägaren. Jag ser på SVT och jag sitter i Finland ... Operatören har inget alls att göra med TV och telefon - de bara ser till att paketen går fram. Sedan finns det förstås skurkaktiga nätoperatörer som stänger vissa portar vilket de inte borde få göra.

268 Senaste redigerad av Jonny (2014-09-04 18:33:47)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Får själv öppet Gigabit nät (mars 2015) där dessa leverantörer finns med....hyresvärden släcker ner analoga tv nätet med så en tvbox kommer att behövas med...så nu börjas det med att bestämma vad man ska ta då allt kommer att gå genom fibern

så hur dessa leverantörer håller vad dom lovar har jag inte en aning om = spännande wink

http://www.uppsalahem.openuniverse.se/

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

269

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jamen det är väl klart att man inte ser på analog TV via fibernätet utan äkta nät-TV. Jag vet att vissa kör kabel-TV över fibern men det är ungefär som att sätta ångmaskiner i moderna bilar ...

270

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jag ha frågat Alltele, Bahnhof, Tyfon, Bredband2, T3 - ingen kan elller vill lova TV

Hur fungera det med   " operatörer som är helt oberoende av nätägaren  "

Är det med eller utan box ?

Brian

271

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

ja jag kan inget om den tekniken vi har ingen box idag utan vanligt tv uttag i väggen bara wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

272

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Alltså: jag startar min dator (eller Internetkopplad TV) och öppnar till exempel  svtplay.se. Därefter ser jag vilket program som helst ! Men man måste ha en kraftfull maskin för att bilden inte skall frysa. Internet-TV har jag inte kollat men Samsung lär ha ganska bra apparater.

Om man absolut vill betala så kan man se på viaplay.se (ca. 90 kr/månad) eller något liknande. Jag har aldrig varit intresserad men sökte snabbt på nätet och hittade en hel del. Enligt DN tänker 25 % av svenskarna skaffa nät-TV inom kort.

Det finns system med box eller utan box men jag har ingen översikt.

273

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

okay.... vet du något om dessa leverantörer?

1. Tyfon
2. Bredband2
3. All tele
4. Net at Once
5. Bredbandsbolaget
6. T3
7. Universal Telecom
8. Banhof

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

274

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Rätta mej om jag har fel men är inte dessa "tjänster" gammaldags kabel-TV som enligt Bredbandsbolaget: "Du behöver ha fast bredband från oss för att beställa en tv-tjänst." 

Det är just det jag försöker förklara att modern TV, film, musik mm. ABSOLUT INTE är beroende av vilken operatör som kopplar in anslutningen.

Ta till exempel svtplay.se. Det gör precis detsamma vem som har kopplat in din fiber - du kan se på svtplay i alla fall. Gratis. (Från Finland måste jag gå via en maskin som finns i Sverige för att se alla program men det är inget problem för mej)

Sedan finns det andra som erbjuder film mm. som just viaplay.se men det kostar. Men du behöver INTE ta viaplay via operatören (även om många förmedlar viaplay) utan kan beställa det helt skilt. Kolla in viaplay.se.

Du kan också gå till webbtv.nu och få en hel del svenska program gratis. Men du behöver en snabb anslutning (inga problem med fiber) och en snabb maskin för grafik är tung.

De operatörer du räknade upp enbart FÖRMEDLAR TV. Det är bara en tidsfråga innan folk upptäcker att de inte alls behöver dessa "operatörer" utan kan se på TV och film direkt från källan. Så dessa är en utdöende form av relikter från kabel-TV-tiden som snart är förbi. Det som blir kvar är rena nätoperatörer som enbart sysslar med att bygga fibernät och förmedla paket.

Att sedan se på TV trådlöst är rena gojan. Det finns helt enkelt inte kapacitet i mobilnätet och kommer heller inte. Gissa varför priserna har chockhöjts och begränsningarna blivit så hårda ... Jo, för att begränsa trafiken som uppkommer då folk börja se på rörliga bilder över nätet. Det enda trådlösa som fungerar i längden är inom huset. Visst fungerar det bra - för en eller två eller ett litet antal. Men för nio miljoner - aldrig !

Fast över fiber finns det inga begränsningar. En fiber kan överföra 100 miljoner Mbit/s så där finns utrymme för uppgradering. Om ni har fått en fiber till huset.

Börja med svtplay.se i datorn och gå sedan vidare beroende på plånbokens tjocklek ... Direkt från källan.

275

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jag monterade fiber box,
Denna har utgång för analog tv (skickar ut flertal kanaler analogt, således går det att titta på olika kanaler på olika tv apparater. Funkade extremt bra) och det går att beställa betalkanaler osv.
Sedan har det utgång för två(om jag ninns rätt) analoga telefon linjer, kör ej med dessa utan sip system istället.

Utöver det går det köra alla play i via dator.

Funkar ok.