226

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Är rädd för de senare...
Ska bli intressant att se hur det går för oss. kanaliseringen måste vara gjord i år annars fryser bidraget inne.
Jag har inte hört ett pip om att det börjat grävas.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

227

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

pererikl skrev:

Är rädd för de senare...
Ska bli intressant att se hur det går för oss. kanaliseringen måste vara gjord i år annars fryser bidraget inne.
Jag har inte hört ett pip om att det börjat grävas.

Jo nu googlade jag och hamnade mer av en slump i Värmland (borde vara lika överallt i Sverige)

http://www.lansstyrelsen.se/varmland/Sv … index.aspx

Vem kan söka stöd?

Sökande är den som ska äga och tillhandahålla kanalisationen. Det kan till exempel vara en kommun, företag, samfällighetsförening, ekonomisk förening eller enskild.

Så någon måste ju ha beviljats bidrag och det måste ju gå att hitta hos din länsstyrelse?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

228 Senaste redigerad av pererikl (2014-04-13 11:56:55)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jo så illa är det inte riktigt här...
Vår kompis utanför Borås verkar ha vildavästern. Här har knappt cirkusen börjat.
Är, liksom han, lite rädd att det är många som vill och få som kan...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

229 Senaste redigerad av idgforum (2014-04-21 08:04:02)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Ja, här är det vilda västen och rätt träffande pererikl med när du skriver att många som vil och få som kan.

Men det ordnar sig nog till slut men har på känna att denna dumsnålhet - med gjör det själv stuket - kommer kosta några av oss rätt mycket när det ska eftersvetsas hos folk som inte fått veta att de inte fick fiber för att de gjort installationen fel.

Så här ser det ut ungefär lite varstans sedan januari och bilden är tagen 19 april:

http://s26.postimg.org/r0unmtwll/fiber_for_alle.jpg

230

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Underligt. Vi gjorde precis allting själva (utan stöd) och det var inga problem. Inga regler heller för 10 år sedan utan vi kom bara överens om att så här gör vi. Visst var jag sur då nån hade kapat kabeln för kort så jag fick ligga på mage och svetsa men inte lät jag bli att svetsa för det ... Stelbenthet gör det dyrt - man måste vara litet flexibel.

231

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Tömde brevlådan och vad hittade jag där.....

http://i.imgur.com/kBk8RU4l.jpg

Mobilt är ju kul smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

232

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Snacka inte med mej om mobilt. Jag har förra veckan härjat med riktantenner, tio modem och lika många kontantkort för att fösöka få till stånd en fungerande anslutning. Det lyckades inte ens med  Poyntings riktantenn uppe på berget (ca. tre kilomter från Tele2:s mast). Det är inte litet tid och pengar jag har lagt ned på eländet och jag skulle betala dubbla priset för en fiberanslutning just nu ...

233

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

plun skrev:

Tömde brevlådan och vad hittade jag där.....

http://i.imgur.com/kBk8RU4l.jpg

Mobilt är ju kul smile

Var beredd bara att inte tro på utlovade datum för att det ska vara färdigt. Inte om ni anlitar Byanet som jag tror har monopol på landsbygden. Men du kanske bor i stan?

Gå även på mötet och gör din röst hörd om att det mesta ska skötas av fackmän, inte ni själva, även om det blir 2-3 000 kr dyrare.

234

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Va det mesta? Gräva, dra, svetsa?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

235

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jag är åter av helt annan åsikt än idgforum. Vi har gjort precis allting själva - inklusive svetsning av fibern och sköter underhållet själva och vi har världens billigaste (och bästa :-) byanät. Åtminstone skall ni akta er för de gamla telefonoperatörerna som har hundraåriga traditioner av att bygga DYRT ! De behövde ju aldrig bry sej om vad det kostade - abonnenten betalar ... De har en prisnivå som är uppt ill tio GÅNGER högre så det är inte småpotatis.  I tätorter är det bra att ha någon utomstående att gräva redan för grannsämjans skull men ute på bondlandet så drar en stor traktor ned kabel med plog på nolltid.

Beakta möjligheten att dra kabel i stället för rör i glesbygden. Enligt våra beräkningar blir det mycket billigare och flexibiliteten sköter man med aktiva växlar där det behövs. De är inte dyrare per linje än mediakonvertrar. Att svetsa själv går utmärkt med de nya svetsarna som är helautomatiska. Vilke klantskalle som helst lär sej sköta dem på en halvtimme. De kostar i inköp men sedan kan de användas för snabba reparationer och snabb utvidgning. Med våra 80 anslutningar är de redan en mycket lönsam investering.

Men förstås beror allt på om folk vill göra nånting själva eller bara vill sitta och bli serverade.

236 Senaste redigerad av idgforum (2014-04-28 15:04:47)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

jonasolof skrev:

Va det mesta? Gräva, dra, svetsa?

Jo vissa sträckor har vi fått gräva själva men det mesta har plöjts ner.

Monteringen vid och i husen samt gräva ner kabelbrunnar har folk gjort mycket fel på, enligt DE-Teknik/Bynet, och lett till månadslånga förseningar så därför tycker jag det skulle lagts ut på fackmän istället. 20 av de 30 första har gjort fel enligt dem. Vi är 300 hushåll. Allt från att glömt dra ut fiberkabeln till boxen, för högt placerade boxar och slang  eller kabelbrunnar som inte grävts ner tillräckligt utanför eller på tomten.



Men som nhu skriver så är det nog så här hos oss:

nhu skrev:

Men förstås beror allt på om folk vill göra nånting själva eller bara vill sitta och bli serverade.

Finns många runt 70 i våran by och omnejd.

237

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

He-he, många hos oss är också "runt 70" men de är ofta de mest aktiva. Och en 70-åring vid spakarna till en stor grävare kan få till stånd en hel del :-). Det som är fördelen med att all expertis finns inom byn är att det går lätt att förklara, följa med och fråga. "Expertis" betyder inte någon formell skolning utan bara att nån tagit reda på hur det skall var eller själv funderat ut hur det går bäst. Men man får inte vara rädd att ge sej in på nya områden. Vi har till all tur gamla traditioner att vi gör allt själva och det är fint att ha de traditionerna att stödja sej emot då det skall göras nånting.

238

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Kommer ta fiber ändå för måste greja med huset och ta bort ingångshålet för TV-antennen. Känns lite onödigt att skrapa och måla två gånger.

Fasiken vilken tid det tar.
Är lite förvånad över DE-Tekniks uppförande. Först skulle de börja svetsa men ville inte göra det innan nodhuset var inkopplad till Scanova så de kunde mäta. De åkte hem igen. Kom tillbaka efter någon månad när det var färdigt men svetsade ändå inte i nodhuset. De tog husen först ändå. Någon som kan förklara deras beteende eller är det bara förhalningstaktik på grund av för många kunder.

Hade jag haft någon form av bestämmanderätt i föreningen hade jag bett DE-Teknik dra dit pepparn växer och försökt förhandla med någon annan firma. Kan också vara Bynet som håller på kartorna, så kanske inte DE-Tekniks fel, men just att inte veta om det är veckor, månader eller år kvar är frustrerande även för föreningens ansvariga har jag förstått.

http://bynet.se/
http://www.deteknik.se/index.htm

239

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jag börjar vara allt mer övertygad om att vi gjorde det enda rätta då vi byggde alltihop själva. Inte för att vi hade mycket val för tio år sedan - det fanns ingen annan som byggt byanät då.

240

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Ni gjorde nog rätt smile

241

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Nu har de fiber i byn. Det ser ut som om vi utanför får vänta på att Bynet behagar lämna ut sin plan till Fiberföreningen och företaget som blåser. Blir nog inget förrän tidigast september.

242 Senaste redigerad av idgforum (2014-07-02 06:05:04)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Nu händer det äntligen saker.

243

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Kom en svetsare från annan lokalare firma och svetsade klar fibern i mitt hus i fredags.
Väntar nu på att kabelbrunnarna/skåpen ska svetsas och en sträcka på 150 meter blåsas mellan två kabelbrunnar och sedan vidare till Centralen som det första företaget hoppade över av oklar anledning. Hoppas få fiber innan 15 juli om inte Bynet stoppar våran nya mer folkrika leverantör.

244

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Här i byn drogs fiberrör i går. Men det drabbar inte det mobila bredbandet för fibern ska gå till att komplettera telia GSM masten i byn med 4G - om en vecka sades det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

245 Senaste redigerad av idgforum (2014-07-02 12:31:40)

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jaha, så då kommer det går fortare att göra slut på Telias 40 GB smile tack vare fiber. Inget snack om att ni husägare får hänga på och koppla er till fiberkablen?

246

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Jo så småningom

Men platsen (Stora Rör i Borgholms kommun) finns inte med på telias utbyggnadskarta vare sig med 3G eller 4G.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

247

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Finns en del tomma platser. Var på Norra Öland och inte ens 2G kunde någon bjuda på. Kändes skumt att vara frånkopplad världen. Fast det var 2012 så kanske bättre nu?

248

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Det är bättre men fortfarande problem, även på 2G. Ibland för mycket master, ibland för få.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

249

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Kom hem från Öland igår, hängde en 5-10min från köpingsvik i kalleguta några dagar och jag upplevde att min telefon tappade mottagningen rätt ofta, "ingen signal". Men tack och lov så funkade 4G betydligt bättre så jag kunde arbeta över vpn men inte ta emot samtal på nallen. Sitta i stugan och snacka är rävspel så gick ut på ängen för att snacka utan avbrott.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

250

Sv: Hur drabbar fiberutbyggnaden Mobilt bredband?

Dåligt. Semester nu och om man ska dit får man försöka lura ut vilken operatör som man kanske får täckning med och köpa ett kontantkort. Gillar Norra Öland smile