51

Sv: Testresultat från Yeahvle (Gävle)

Det var ett problem som drabbade en del av kunderna, exakt vad det var för fel vet jag inte. Men det var endast ett problem på 3GIS-nätet. De kunde inte återskapa problemet i deras hemmanät - men här i Uppsala kunde de återskapa problemet t.ex.

Jag hade påtalat att det var något knas tidigare, men det hade även dykt upp indelas egna system.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

52

Sv: Testresultat från Yeahvle (Gävle)

careface skrev:

Det var ett problem som drabbade en del av kunderna, exakt vad det var för fel vet jag inte. Men det var endast ett problem på 3GIS-nätet. De kunde inte återskapa problemet i deras hemmanät - men här i Uppsala kunde de återskapa problemet t.ex.

Jag hade påtalat att det var något knas tidigare, men det hade även dykt upp indelas egna system.


Skönt iaf att det blev löst, trodde ju att det var kapacitetsproblem på upplänken.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

53 Senaste redigerad av Discover (2014-02-16 16:30:25)

Sv: Testresultat från Yeahvle (Gävle)

Nu börjar jag bli less på 3´s urusla kapacitet här i Gävle,

fast man står mitt framför antennen så får man dessa resultat som ni ser nedan.


http://i.imgur.com/e8I7mdT.png

http://i.imgur.com/74KVSO1.png

Bild på basstationen/siten:

http://i.imgur.com/OWi29ya.jpg

Varför denna dåliga kapacitet ? svarstiderna är även de höga med tanke på att det är 4G.

3´s 4G nät är ett riktigt fuskbygge & de verkar inte bry sig om att skruva upp kapaciteten heller.
3´s 3G nät på 900 MHz är också drabbat av kapacitetsbrist.

Testade 3GIS också:

http://www.speedtest.net/android/737750949.png

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

54

Sv: Testresultat från Yeahvle (Gävle)

Vad får du för resultat om du testar med Mifin ansluten till en dator via USB? Med t.ex. Bredbandskollen-appen? Med ett kort från en annan operatör?

För mig känns det nämligen väldigt otroligt att det skulle vara så låga hastigheter precis vid antennen. Då är det något annat som är fel än kapacitetsbrist.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

55

Sv: Testresultat från Yeahvle (Gävle)

Discover skrev:

3´s 4G nät är ett riktigt fuskbygge & de verkar inte bry sig om att skruva upp kapaciteten heller.
3´s 3G nät på 900 MHz är också drabbat av kapacitetsbrist.

Testa med Telenor på samma ställe smile

Telia håller på och startar upp sin "bombmatta", tar någon månad till!

Skräpoperatören utan riktiga investeringspengar är snart utslagen, det blir bara lappa och laga...

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

56

Sv: Testresultat från Yeahvle (Gävle)

Kan testa kortet i min Galaxy S4 Mini i morgon på samma plats, tror dock fortfarande på kapacitetsbrist.

Har tidigare fått väldigt bra fart på samma plats (se inlägg nr 1 i denna tråd).

Dock när jag är hemma så får jag även där usel fart, inatt fick jag som högst 10 Mbit/s ned med 3´s 4G vilket inte är okej då 4G ska kunna ge högre fart än så.


Careface, 3 bör väl kunna se hur belastningen ser ut i realtid i sina system ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

57

Sv: Testresultat från Yeahvle (Gävle)

plun skrev:
Discover skrev:

3´s 4G nät är ett riktigt fuskbygge & de verkar inte bry sig om att skruva upp kapaciteten heller.
3´s 3G nät på 900 MHz är också drabbat av kapacitetsbrist.

Testa med Telenor på samma ställe smile

Telia håller på och startar upp sin "bombmatta", tar någon månad till!

Skräpoperatören utan riktiga investeringspengar är snart utslagen, det blir bara lappa och laga...


Mitt Telenorabonnemang är strypt till enbart 6 Mbit/s även på 4G & ger bara 2 GB / mån.


Börjar hålla med dig om att 3´s nät är ett fuskbygge.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

58

Sv: Testresultat från Yeahvle (Gävle)

Ja, det kan de. Därav känns det inte speciellt troligt att det handlar om överbelastning på masterna utan att något annat är fel. Antingen med kopplingen som sker med din hårdvara eller något annat. Men att det skulle uppstå sådan kraftig kapacitetsbrist på några månader är ytterst otroligt.

3s 4G-nät ska inte ha några generella kapacitetsproblem alls. Någon stans. Det byggs ut med den kapacitet som beräknas behövas för området. Du kan ju gå in i 3Butiken i Nian och se vad de säger om dina hastigheter.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

59

Sv: Testresultat från Yeahvle (Gävle)

careface skrev:

Ja, det kan de. Därav känns det inte speciellt troligt att det handlar om överbelastning på masterna utan att något annat är fel. Antingen med kopplingen som sker med din hårdvara eller något annat. Men att det skulle uppstå sådan kraftig kapacitetsbrist på några månader är ytterst otroligt.

3s 4G-nät ska inte ha några generella kapacitetsproblem alls. Någon stans. Det byggs ut med den kapacitet som beräknas behövas för området. Du kan ju gå in i 3Butiken i Nian och se vad de säger om dina hastigheter.


Dock tror jag inte det är fel på min utrustning då jag får bra hastighet på 3´s 4G nät utanför IKEA i Gävle med MF93D..

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

60

Sv: Testresultat från Yeahvle (Gävle)

Har nu fått info om att 3 har kapacitetsproblem i Ockelbo också... så inte bara jag som har problem.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

61

Sv: Testresultat från Yeahvle (Gävle)

Vad får du för resultat vid IKEA?

Att skillnaden på några månader skulle blivit så stor, känns väldigt väldigt konstigt. Men testa med din telefon och återkom med resultat. Om problemet finns då också, ser jag till att rätt personer på 3 får den informationen.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

62

Sv: Testresultat från Yeahvle (Gävle)

Fump, nu efter månader av täckning el telias karta så är det täckning plötsligen...  och mecarna vid masten har lämnat den...
:-)

63

Sv: Testresultat från Yeahvle (Gävle)

careface skrev:

Vad får du för resultat vid IKEA?

Att skillnaden på några månader skulle blivit så stor, känns väldigt väldigt konstigt. Men testa med din telefon och återkom med resultat. Om problemet finns då också, ser jag till att rätt personer på 3 får den informationen.


Utanför IKEA brukar jag få 20-30-40 Mbit/s på 3´s 4G med MF93D, så modemet är det iaf inget fel på.

Tja, de har väl sålt lite för många abonnemang (3 + hallon), det är väl så att basstationen som sänder ut 3G 900 & 4G 800 delar på kapaciteten, så kopplar många smartphones & modem över till 3G 900 så blir 4G lidande.


Låter som en bra deal, du kan få numret till abonnemanget i PM så du kan ge det till dina kontakter på 3.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

64

Sv: Testresultat från Yeahvle (Gävle)

Har hittat orsaken till den låga hastigheten, när jag stängde av bluetooth så fick jag bra mycket bättre hastighet, så jag bytte till 5 GHz i mifin och kan nu surfa snabbt och lyssna på musik trådlöst :-)

Testade också med sim-kortet direkt i min Galaxy s4 mini och fick lika bra hastighet som när jag stängde av bluetooth i min Nexus 5.


Dock vill jag fortfarande gnälla på den bristfälliga 4G täckningen här i Gävle, täckningskartan överdriver väldigt mycket.


Återkommer ikväll med mätresultat, så citera inte detta inlägg

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

65

Sv: Testresultat från Yeahvle (Gävle)

Om Bluetooth ska vara igång med en MF93D är det alltid bättre att använda wifi 5GH. Klarar inte anslutande apparater det är det mindre BT signal vid högre kanalnummer på 2,4 enligt Metageeks Wi-Spy scanner. Ipad kopplad till mifin störs mycket av BT om man t ex ser på strömmande TV över wifi. Strömmen hackar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

66 Senaste redigerad av Discover (2014-05-24 00:55:04)

Sv: Testresultat från Yeahvle (Gävle)

Har varit ute och testat 3´s 4G nät nu efter att jag köpt ut mig från Fele2.

Gävle IKEA:

http://www.speedtest.net/android/835536959.png

Dagen efter, utanför Gävle Mediamarkt:

http://www.speedtest.net/android/836589456.png

Hästbo, mellan Gävle & Hedesunda, stod nedanför masten:

http://www.speedtest.net/android/836547621.png


Tänk om man kunde få sådana hastigheter inne i centrala Gävle, det skulle vara fint.
4G nätet behöver byggas ut med iaf 5 st basstationer för att få OK 4G täckning.
I Bomhus så skulle 3 få bra täckning om de satte upp en basstation på Billerudkorsnäs pappersbruk & en på Bomhus vattentorn, 60.672653,17.219285. Nu finns det ingen 4G täckning i denna stadsdel, täckningskartan är lite för generös.

Närmaste basstation finns här: 60.654755,17.296534  och den når inte fram.

För bättre täckning i centrala Gävle så skulle de behöva iaf 1 basstation på söder, 60.668750, 17.146150,
på samma höghus har 3GIS idag en basstation.

Och som jag föreslagit tidigare: 60.66288,17.113528. Det är en 3GIS mast.

Och i denna 3GIS mast: 60.642491,17.146116.

Mina förslag avser 4G på 800 MHz.

Hoppas att någon från 3 läser detta :-)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

67

Sv: Testresultat från Yeahvle (Gävle)

Discover skrev:

Har varit ute och testat 3´s 4G nät nu efter att jag köpt ut mig från Fele2.

Gävle IKEA:

http://www.speedtest.net/android/835536959.png

Dagen efter, utanför Gävle Mediamarkt:

http://www.speedtest.net/android/836589456.png

Hästbo, mellan Gävle & Hedesunda, stod nedanför masten:

http://www.speedtest.net/android/836547621.png


Tänk om man kunde få sådana hastigheter inne i centrala Gävle, det skulle vara fint.
4G nätet behöver byggas ut med iaf 5 st basstationer för att få OK 4G täckning.
I Bomhus så skulle 3 få bra täckning om de satte upp en basstation på Billerudkorsnäs pappersbruk & en på Bomhus vattentorn, 60.672653,17.219285. Nu finns det ingen 4G täckning i denna stadsdel, täckningskartan är lite för generös.

Närmaste basstation finns här: 60.654755,17.296534  och den når inte fram.

För bättre täckning i centrala Gävle så skulle de behöva iaf 1 basstation på söder, 60.668750, 17.146150,
på samma höghus har 3GIS idag en basstation.

Och som jag föreslagit tidigare: 60.66288,17.113528. Det är en 3GIS mast.

Och i denna 3GIS mast: 60.642491,17.146116.

Mina förslag avser 4G på 800 MHz.

Hoppas att någon från 3 läser detta :-)

Och äntligen byggs det i Gävle, 7 st nya basstationer.
Och några av mina önskemål kanske de lyssnade på :-)

Bland annat denna mast vid HiG:

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 865#p60865

Och sedan ett av höghusen på söder, inte det jag tipsade om men iaf i närheten.

http://i.imgur.com/HT8FJdZ.jpg

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.