1

Tråd: Surfa i Danmark (utan att drabbas av hög räkning)

Hej, en fråga som kanske är dum, men jag känner mig osäker.

Jag har Tre mobilt bredband. Skall åka på semester till Danmark. Jag vet att man ska kunna surfa gratis i Tre:s nät i Danmark.
Hur vet jag att jag är uppkopplad mot Tre:s nät i Danmark och inte mot något annat nät? Kan jag bli uppkopplad mot "fel" nät fastän jag angett APN bredband.tre.se?

3connect-applikationen lämnar mycket lite information om vilket nät man egentligen blir uppkopplad mot.

Något annat som är bra att tänka på så man inte kommer hem med en saftig räkning...?

2

Sv: Surfa i Danmark (utan att drabbas av hög räkning)

Hej,

Jag skriver nu från Köpenhamn, uppkopplad på TRE. Jag kom in tidigt igår. Här ser du användningen och kostnaden: 

http://www.bandwidth.mina-filer.com/img … 99b245.jpg

3

Sv: Surfa i Danmark (utan att drabbas av hög räkning)

Säger den nått om roamning eller liknande om du kör med standard mjukvara och modemet i datorn?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Surfa i Danmark (utan att drabbas av hög räkning)

Jag har försökt att manuellt välja dessa nät:

DK TDC (3G)
TELIA (3G)
SONO (3G)
3 DK (3G)

Den enda som kunde registreras var 3 DK. Om man ska resa till ett land som har inte 3, då måste man ringa 3's kundtjänst i Sverige och be dem att öppna upp roaming. Jag minns från min resa nån år sen till Malaysien.

5

Sv: Surfa i Danmark (utan att drabbas av hög räkning)

OK. Det verkar ju bra om det är så att det inte går att koppla upp mot "fel" nät. Blev lite skraj när jag läste om han som fått en räkning på 8000:-. Finns ett sånt inlägg i detta forumet.

6

Sv: Surfa i Danmark (utan att drabbas av hög räkning)

Har nu avverkat semestern i Danmark (Skagen). Det funkade bra att surfa utan merkostnad i 3 DK:s nät. Jag behövde inte ändra någon APN eller annan inställning utan det var bara att koppla upp som hemma.

Försiktig som jag är så kollade jag noga i 3-connect att det stod 3 DK innan jag kopplade upp. Så jag provade aldrig om det gick att koppla upp mot någon annan operatör. Min budget är privat och jag ville inte ta några risker att ev. få en hög räkning.

Men som sagt, det funkade precis som hemma. Hastigheten jag fick var ganska dålig, som bäst uppemot 1 Mbit/s och som sämst 80-90 kbit/s (mätt mot bredbandskollen.se). Men det kan hända att den lokala täckningen var dålig. Hade tre-fyra pinnar i 3-connect.

Jag är rätt nöjd ändå. Det funkade att kolla mailen och surfa lite. Det man kan behöva göra när man är ute och reser. Bra att man kan göra det utan merkostnad även i Danmark.

7

Sv: Surfa i Danmark (utan att drabbas av hög räkning)

Skönt, så länge man kan fylla internet kvoten lite med mail och surf så känns det bättre.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!