1

Tråd: Hur kan jag enklast testa olika operatörer?

Min sambo ska snart köpa ny telefon och funderar på vilken operatör hon ska välja. Där vi bor är det väldigt dålig täckning, så hon vill hitta den operatör som har bäst täckning där just vi bor.

Enligt alla täckningskartor har vi så klart jättebra täckning, t o m 4G från någon operatör. I själva verket har jag så dålig täckning på min mobil att jag inte ens kan prata i telefon om jag inte står still på vissa väl valda ställen. Min sambo har samma problem. Jag har Telenor, hon har Halebop (alltså Telia).

Så hur tar vi enklast/billigast reda på vilken operatör som har bäst täckning hemma hos oss?

2

Sv: Hur kan jag enklast testa olika operatörer?

Kontantkort från varje operatör och testa i egen telefon.

3

Sv: Hur kan jag enklast testa olika operatörer?

Blir inte det rätt dyrt? 100kr brukar väl vara det minsta man kan köpa?
Tre
Telenor
Telia
Tele2

400kr totalt. Eller tillkommer det mer? Någon operatör jag missat?

4

Sv: Hur kan jag enklast testa olika operatörer?

50GB i 7 dagar, "on the house" hos 3/Tre.  http://www.tre.se/Privat/Erbjudande/gratissurf/

5

Sv: Hur kan jag enklast testa olika operatörer?

Provpaket från Telenor med 1GB surf, fria samtal sms och mms under 30 dagar: http://www.telenor.se/privat/kampanj/pr … paket.html

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

6

Sv: Hur kan jag enklast testa olika operatörer?

För 4G, dvs internetåtkomst är det enklast att låna en nokia 920 eller en samsung S4 eller S3. Stoppa i valfritt simkort som inte behöver vara öppet för 4G. Med telefonen i service mode och låst på 4G kommer den  att visa starkaste operatör på 4 G med sifferkod, t ex 24001 för Telia, men inte koppla  upp.

Om man t ex har ett Teliakort i men telenor är starkast kommer den en stund att visa 24024 för telenors och tele2s gemensamma nät. Tre har 24002.

För GSM måste man pröva med operatörsspecifika kort, t ex prepaid. Samma för 3G. Sökfunktionen för anslutning till nät funkar annorlunda på 4G.

Men köp inte Samsung S3 eller S4 om täckning är ett problem för de är känt okänsliga. Bäst smartphone vid dålig täckning är enligt test av  australiensiska operatören Telstra Sony Xperia Z. Men den vet vi inte hur man når service mode i... Mer info om hur man gör vid behov, kod för nokian, app för samsung.

PS de går att söka starkaste 3G operatör med AT kommando i huaweimodem men det är inte värt besväret jämfört med kostnaden för kontantkorten.

På GSM och 3G är smartaste sättet att stoppa i ett utländskt kontantkort, kanske danskt.  Telefonen väljer via roaming starkaste nät. Tre brukar inte vara med i roamingen men jag kanske har fel (min dual sim brukstelefon har inte 3G och har inte testat roaming med nya alcatel one touch duo (sim) som är en 3G smartphone som liknar iphone 4.

Fast det kan ju vara dyrare att skaffa ett utländskt kontantkort än att pröva med olika svenska kort. Återstår att haffa en utländsk turist och bjuda hem honom på kaffe och fråga vilken operatör hans telefon visar. Återstår sedan bara att välja mellan Tre och övriga.

Ett klart möjligt utfall är att man får olika preferenser på GSM, 3G och 4G. Kan lösas med en dual sim adapter i telefonen så att man kan växla mellan två kort. Har man bra GSM och 4G behövs inte bra 3G mottagning hemmavid.

PS överkurs: man kan ha tre simkort i en telefon, en dual sim telefon och så därtill en dual sim adapter. Dual sim kommer i 4G telefoner men dem får man söka utomlands. När det kommer en  bra dual sim telefon som klarar 4G kan man ha ett kort för samtal och ett kort för data.

Bottom line är att man står inför flerauppgifter. Välja bästa operatörer för tal och data samt välja telefon som funkar vid dålig täckning. Det är ingalunda säkert att bra mottagning på GSM åtföljs av bra mottagning för data. Telefonvalet är svårast.  Svenska operatörer bara ljuger om telefonerna, säljarna har inte en susning och inga uppgifter ges till butikerna om telefonernas prestanda i nät.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Hur kan jag enklast testa olika operatörer?

Telefonen som är intressant är HTC One (för den finns i rött roll )

Det enda rätta är väl egentligen att testa i den telefonen man vill använda? Operatör X kanske är bäst i telefon A, men inte i telefon B för telefon B hanterar störningar från andra nät mycket sämre än telefon A, till exempel. Eller har jag fel?

Hade en Samsung S4 på besök i helgen. Ska se om jag kan få ner den hit igen smile

8

Sv: Hur kan jag enklast testa olika operatörer?

HTC One har stöd för 4G på 800, 1800 och 2600MHz.

Så om god 4G-täckning är viktigt för dig, kan du utesluta Tele2 och Telenor då deras 4G-nät byggs, främst, ut på 900MHz utanför städer. På vissa ställen kör de även med 800MHz - men det är inte speciellt stora områden.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9

Sv: Hur kan jag enklast testa olika operatörer?

4G, eller rättare sagt, datatrafik, är inte så viktigt. Hon klarar sig med 0,5GB/mån på sin nuvarande androidtelefon, och räknar med att fortsätta med det.

För det är väl ingen operatör som kör vanliga röstsamtal över 4G-nätet? Verkar det vara planer på det de närmsta två åren?

10

Sv: Hur kan jag enklast testa olika operatörer?

Planer finns på det och jag skulle tro att det kommer inom de närmaste två åren. Men sen tror jag inte att HTC One har stöd för det - men det låter jag vara osagt.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

11

Sv: Hur kan jag enklast testa olika operatörer?

Tycker det här med att ammatör-mäta är ett helvete. Hade 59 RSI och vred antennen mot annan mast och fick sämre 69 RSI men 5-10% bättre fart. Dock förlorade jag uppkopplingen ofta efter 2 dagar så vred tillbaka = något sämre fart men stabilare uppkoppling.

Med det tror jag att man får testa några dagar med varje opperatör och se vilken som är stabilast på sin plats, inte vilken som har starkaste signal. Eller så investera 1-2000 kr på ett proffs.

12

Sv: Hur kan jag enklast testa olika operatörer?

Pratade med en kille som har testat många telefoner, han tycker Nokia Lumia 920 hade bäst mottagning..
Jag ville inte ha en sådan nalle pga att det är en win8 telefon..
Jag tycker min Xperia Z är mycket bättre mottagning är Samsung S3 ..samsung är inte kända för bra mottagning
För mig är det lika viktigt att välja rätt telefon som att välja rätt operatör..

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

13

Sv: Hur kan jag enklast testa olika operatörer?

Telstra är de enda som förmedlar testresultat till kunderna men då bara i form av ja eller nej till rekommenderad för gränsfall av täckning. I avsnitt två beskrivs hur det går till:

http://www.gizmodo.com.au/2012/12/gizmo … test-labs/

De som passerar får blu tick märke.

Synpunkter på det:

http://crowdsupport.telstra.com.au/t5/A … d-p/106806

Aktuella smartphones med blue tick, tja sidan är knepig att hitta hos telstra. Det finns diverse äldre listor. Vare sig Galaxy S4 eller nokia 920 är med men däremot xperia Z. Fast blue tick är en simplistisk sammanfattning. Det finns många antenner på en 920 och man får hålla reda på var de sitter och anpassa greppet därefter. Huvudantennerna sitter i botten. Diversitetsantennen för låga band utmed vänstra kanten ned från  mitten, wlan och diversitetsantenn för höga band på vänster kant ovan mitten. Så om man inte håller högerhandens fingrar runt kanten ska man inte störa kommunikationen. Eller håll pekfingret en dryg fingerbredd ned från toppen så täcks bara wlan-antennen.  Jag tror att 920 är mer känslig än S4 men möjligen mindre känslig än Xperia Z. Danska Taenk testar men det tar tid.

Obs att telstra säljer telefonner som har uttag för extern antenn - men svårt köpa från Europs.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14 Senaste redigerad av tlundberg (2013-08-14 06:42:51)

Sv: Hur kan jag enklast testa olika operatörer?

Testade mitt och sambons sim-kort i min telefon igår, en Asus PadPhone. Jag får betydligt bättre mottagning med hennes sim-kort än vad hon får. Med hennes halebop-sim får jag 3-4 av 4 möjliga staplar på mottagningen. Med mitt telenor-sim får jag 0-1 av 4.

Körde lite snabbt med G-NetTrack. Har aldrig använt programmet förut och förstår inte mycket av alla värden. Men det kanske ni gör?

Telenor
=======

Timestamp              Longitude    Latitude      Speed    Operatorname    Operator     CGI              
2013.08.13_19.18.35    99.999999    99.999999     0        Sweden_Mobile   24024        240241200324073  
2013.08.13_19.18.35    99.999999    99.999999     0        Sweden_Mobile   24024        240241200324073  

Cellname    Node     CellID      LAC       NetworkTech    NetworkMode   Level    Qual    SNR    CQI    
                     24073       12003     2G             EDGE          -105     0       -      -      
                     24073       12003     2G             EDGE          -105     0       -      -      

LTERSSI   DL_bitrate  UL_bitrate    PSC    Altitude    Height    Accuracy    Location    
-         0           0                    128         128       4           G                            
-         0           0                    100         100       4           G                            

NLAC1     NCellid1     NRxLev1
12003     24073        -108    
12003     24073        -108    


Halebop
=======

Timestamp              Longitude    Latitude      Speed    Operatorname    Operator     CGI              
2013.08.13_19.14.05    99.999999    99.999999     0        Telia           24001        240010401543000  
2013.08.13_19.14.05    99.999999    99.999999     0        Telia           24001        240010401543000  

Cellname    Node     CellID      LAC       NetworkTech    NetworkMode   Level    Qual    SNR    CQI
                     43000       4015      2G             EDGE          -89      0       -      -      
                     43000       4015      2G             EDGE          -89      0       -      -      

LTERSSI   DL_bitrate  UL_bitrate    PSC    Altitude    Height    Accuracy    Location                     
-         0           0                    114         114       4           G       
-         0           0                    114         114       4           G       

NLAC1     NCellid1     NRxLev1
4015      43991        -108
4015      43991        -108

15 Senaste redigerad av nhu (2013-08-14 07:04:44)

Sv: Hur kan jag enklast testa olika operatörer?

Siffrorna är inte så väldigt pålitliga men man ser tydligt att Telia (Level -89) är betydligt starkare än Telenor (Level -105). Bägge kör på 2G Edge. Kanske du borde byta till Halebop och hon borde skaffa en bättre telefon ?

(eftersom talen är negativa så är -89 starkare än -105)

16

Sv: Hur kan jag enklast testa olika operatörer?

Av ren nyfikenhet, kan man ta reda på var masten står med hjälp av CGI och/eller CellID

17

Sv: Hur kan jag enklast testa olika operatörer?

Ingendera telefonerna använde 3G. Det kan vara idé att försöka tvinga telefonerna att kolla där med även om hoppet att det skulle vara bättre är litet.

Telias signal är bra. Använd grafen i Gnet track och kolla att signalnivån håller sig bra när du testar på olika ställen. Du kan också se om telefonen byter basstation t ex på andra sidan huset.

Telia är mycket hemlighetsfulla med mastplaceringen, ingen hjälp av cell id, för övrigt inte samma system på GSM/3G som på 4G. Man kan trassla sig fram med PTS bredbandskartan.se. Välj nätägare och pröva olika diametrar på sökcirkeln. Genom att snäva in cirkeln avgränsar du ett område där masten står.

Chansen finns att det finns 3G i masten också och detta delas då med tele2. Gå in på tele2s täckningskarta, zooma in till en km skala och välj visa master 3G. Då kan en blå prick visa var den med telia gemensamma masten står.

Men om inte det funkar får man leta efter mastens skugga på google earth eller åka ut och leta i avgränsat område samt sedan kolka antennernas kompassriktning. Man kan ha oturen att ligga i en av de tre sektorgränserna.

Förresten: med G net Track kan man använda kartan, ev ändra färgerna för svaga signaler så att man får bättre upplösning och sedan försöka leta med bilen och bara kolla färg.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Hur kan jag enklast testa olika operatörer?

Vi beställde hem ett test-sim från tre (tack för tipset Sam!).

Samma plats i huset och samma telefon som tidigare mätningar med Halebop och Telenor.

http://i.imgur.com/P02mQyD.jpg

Ibland fick jag HSPA+-täckning:
http://i.imgur.com/eBAhXEK.jpg

Bredbandskollen visar att jag faktiskt har användbar täckning
http://i.imgur.com/GtBwXFo.jpg

Flyttar jag mig till ett annat ställe i huset blir det riktigt bra
http://i.imgur.com/vyGVIX3.jpg

GNetTrack från detta, bättre, stället:
http://i.imgur.com/Sqm8RRO.jpg

Med tre (och alla annan 3G) är det väl så att om jag har bra data-täckning så kan jag även prata? Test-sim-kortet är ju låst till att bara testa data så jag har inte kunnat testa hur det är att prata.

Hade dessutom ett snabbt besök av en Sony Xperia V 4G-telefon med Telia-abonnemang. Hade endast 2G-täckning.

19

Sv: Hur kan jag enklast testa olika operatörer?

Enbart RSCP anges vilket inte ger någon uppfattning om interferensnivån. Teorivarning:

http://www.finetopix.com/archive/index.php/t-20850.html

Det torde bero på den individuella telefontypen att EcNo inte anges eller RSSI. Du får nog fram det med annan app. Men RSCP är viktigat här.


Tre-signalen bör räcka för tal också. Om ni också vill använda modem hemma rekommenderas en riktantenn för då bör ni få bra fart.

Ni skulle också kunna använda en 3G repeater i huset förutsatt att ni får tillstånd.

Ma kan vara lite  tveksam till Tre pga begränsad täckning i många landsändar. Men Tre delar ju sitt 3G nät med telenor. Med Telenor får ni både 3G och 2G täckning för tal samt 3G för data.
Dessutom eventuellt 4G täckning på 900 bandet. Om nu Tre gav bättre resultat än Telenor kan det bero på att telefonen valde 2G när det fanns.  Samsung android går att låsa på band och teknik, går med en del andra också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20 Senaste redigerad av careface (2013-08-21 05:27:28)

Sv: Hur kan jag enklast testa olika operatörer?

3 bygger ju 3G på 900MHz, så 3 delar inte en så stor del av sitt 3G-nät med Telenor längre. Telenor delar 70% av sitt 3G-nät med 3, 3 delar 70% av sitt 3G-nät på 2100MHz med Telenor. Att 3 är bättre i detta fall, har att göra med just deras utbyggnad på 900MHz. Nätkod 24002 är 3s nät, 24004 är det gemensamma 3G-nätet - iaf av vad jag kunnat få fram.

Överallt där 4G finns har 3 också 3G på 900MHz, dessutom finns det på lite fler ställen. Se 3s och Telenors täckningskarta för 3G. Där det är ljusgrönt på 3s täckningskarta har de 3G 900MHz upp till 16Mbit/s. På de ställena har Telenor som bäst 3G upp till 6Mbit/s. På flera ställen saknar de helt 3G-täckning.

Endast 3G upp till 16 och 32Mbit/s markerat. Det blir ganska tydligt att 3 har bättre
https://dl.dropboxusercontent.com/u/71305977/Forumbilder/Swedroid/T%C3%A4ckningskartor/Blandade/TreTelenor3G1632.png

sen all 3G-täckning. Återigen blir det tydligt att 3 byggt ut med 3G på 900MHz på många ställen.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/71305977/Forumbilder/Mobilabredband/T%C3%A4ckningskartor/3Telenor3G.PNG

Utöver att yttäckningen blir större, så blir ju den faktiska täckningen bättre med 900MHz, ja - det vet du nog smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

21

Sv: Hur kan jag enklast testa olika operatörer?

Tack för mycket bra info. Noterar utöver 900 täckningen skillnaden mellan 24002 och 24004. Jag har liten erfarenhet av signalkoll för 3G med Tre, har bara sett 24002 på 800 och 2600. I sydöstra Sveige har de kommit igång bra med LTE 800.

Inte ens Vololink 125, som är en toppenrouter för 3G inkl dubbla antenningångar, visar mer än RSSI. Och då sitter det ett sierra wireless PCI kort i routern.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Hur kan jag enklast testa olika operatörer?

Nätkoderna syns i MF93D när man gör en nätsökning, som jag har för mig att du köpt också. Det var så jag tog reda på dem här i Uppsala!

24002 har jag även hittat på de ställen där 3 byggt ut nätet själv, dvs deras hemmanät: 3G 2100 (Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona), 3G 900, 4G 800 och 4G 2600.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

23

Sv: Hur kan jag enklast testa olika operatörer?

jonasolof skrev:

Det torde bero på den individuella telefontypen att EcNo inte anges eller RSSI. Du får nog fram det med annan app. Men RSCP är viktigat här.

Har du något tips på vilken app jag kan testa?

jonasolof skrev:

Tre-signalen bör räcka för tal också.

Bra! Skönt att höra smile

jonasolof skrev:

Om ni också vill använda modem hemma rekommenderas en riktantenn för då bör ni få bra fart.

Jag har aldrig tidigare haft någon fundering på att mobilt bredband skulle kunna vara ett alternativ, men nu när jag ser hastigheterna börjar jag fundera... smile Har 2Mbit ADSL idag. Det är det snabbaste jag kan få.

jonasolof skrev:

Ni skulle också kunna använda en 3G repeater i huset förutsatt att ni får tillstånd.

Det är nog överkurs, i alla fall i dagsläget

jonasolof skrev:

Man kan vara lite tveksam till Tre pga begränsad täckning i många landsändar. Men Tre delar ju sitt 3G nät med telenor. Med Telenor får ni både 3G och 2G täckning för tal samt 3G för data.

Har precis spenderat tio minuter med att försöka hitta tillräcklig täckning för att få iväg ett SMS med mitt Telenorabonnemang. 3 hade betydligt bättre täckning.

jonasolof skrev:

Dessutom eventuellt 4G täckning på 900 bandet.

Tre visar ingen 4G-täckning alls där jag bor. Telenor visar 2/6 staplar på 4G upp till 32MBit och även på 4G upp till 60MBit. Men de visar även 4/6 staplar på 3G och det vet jag ju att det inte stämmer vid just mitt hus...

jonasolof skrev:

Om nu Tre gav bättre resultat än Telenor kan det bero på att telefonen valde 2G när det fanns.  Samsung android går att låsa på band och teknik, går med en del andra också.

Jag kan låsa telefonen på teknik, men inte band.

24

Sv: Hur kan jag enklast testa olika operatörer?

careface skrev:

24002 har jag även hittat på de ställen där 3 byggt ut nätet själv, dvs deras hemmanät: 3G 2100 (Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona), 3G 900, 4G 800 och 4G 2600.

Tack för två bra inlägg careface.

Jag bor en bit utanför Karlskrona, men är inte säker på om masterna inne i Karlskrona (om det nu är där de står) når hit ut eller inte.

25

Sv: Hur kan jag enklast testa olika operatörer?

tlundberg skrev:
careface skrev:

24002 har jag även hittat på de ställen där 3 byggt ut nätet själv, dvs deras hemmanät: 3G 2100 (Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona), 3G 900, 4G 800 och 4G 2600.

Tack för två bra inlägg careface.

Jag bor en bit utanför Karlskrona, men är inte säker på om masterna inne i Karlskrona (om det nu är där de står) når hit ut eller inte.


Det är i städerna och en bit utanför, mot Uppsala bryter Stockholmsnätet vid Knivsta - så det är som sagt en bit utanför städerna också. Så troligtvis får du kontakt med antingen 900-nätet eller helt enkelt 3s hemmanät på 2100MHz. Svårt att säga om du inte kan låsa på frekvens eller så.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776