1 Senaste redigerad av ahj (2013-07-17 07:38:15)

Tråd: Väldigt rörigt med DW923/Telenor...

...det tycks som om ingen riktigt från dem har koll. Telenor hukar sig och menar att täckningen varierar och där finns inget intresse nu när de bärgat ett abonnemang från mig.

Fick hem den och skruvade upp den och kom ganska snart underfund med att jag skulle flytta så långt det bara var möjligt åt ett håll och valde en annan byggnad på gården än jag ursprungligen hade avsett. Fick oftast 58/16 Mb/s och i princip alltid över 30. Det duger ju får att klå adsl, där ju telia/skanova helt verkar ha förlorat intresset.

Men efter några dagar blev det långa perioder med adsl-fart, ungefär 10 ned, men oftast 14-16 upp och ibland rent bedrövligt. Telenor låter som goddag yxskaft. Bad mig ställa in 900 MHz (uselt) och upprepar sitt mantra om att täckningen vaierar.

Tycker jag har provat det som går att prova och tänker att prova med en yttre antenn högt uppe på stallgaveln.

Men litet oengagerat och håglöst laddade jag in FW v 1.4.17.37 och testade, 67 Mb/s! Oops, nytt rekord hos mig!

Fast ett par minuter senare är det som vanligt igen, 7 ned och 26 upp!

Jag tycker det verkar helt orimligt att sådana enorma fluktuationer skulle ha att göra med att täckningen varierar, både min router och basstationerna och de berg, byggnader och träd som finns i landskapet står ju stilla, det verkar snarare som om det finsn någon instabilitet i routern och det låter ju som om många är enormt frustrerade över det.

Jag kan också bekräfta att på något märkligt vis så kan det bli tvärstopp på vissa hemsidor. Att det kan sega på en del domäner händer ju, men att det selektivt är tvärstopp på det viset är ett mönster jag aldrig sett förut eller läst om någon annanstans än här.

En annan liten intressant detalj är att med ingen av alla de FW-versioner jag har kört så går det att få uppkoppling på 3G, den lyser då rött på 3G-LEDen och rött på internet. Jag råkar händelsevis ha en 3GIS-mast rakt över dalen, när nog vinkelrätt ut  och jag har brutalt bra signal och det skulle ju kunna vara ett alternativ.

Förutom prov med antenn/riktning/placering så undrar man ju om det inte vore bätre använd tid  att prova någon annan router än denna. Eftersom jag som regel arbetar från gården så kan det ju t o m vara vettigt att ha ett alternativt nät.

Eller finns det någon sprillans FW som liksom plötsligt bara löser allting?

2

Sv: Väldigt rörigt med DW923/Telenor...

Utmärkt analys av ny användare. Notera att telenor slutat sälja routern. Det förefaller uppenbart att en del  DWR923 har problem som inte har med täckningen att göra. Det kan t ex handla om hur routern hanterar signaleringen till och från basstationen. Det är vad jag tror. Det kan också vara så att telenors basstationer inte är optimerade för den routern - eller värtom.

Innan du bestämmer dig för en alternativ router bör du göra en kravspec för mer anpassad rådgivning. Eftersom du arbetar hemmifrån behövs viss kvalitet, vilket DWR923 inte verkar ha. För övrigt säljer operatörerna inte routrar med snäppet högre kvalitet än enklaste konsumentprodukter. Men i spannet 2000-3000 kr finns flera bra routrar som bör funka. Två är lovande men ännu ej provade och avrapporterade, återkommer om namnen.

Du bör kunna låsa på band inklusive 900 och även kunna använda 3G. Behövs VPN eller fjärråtkomst, fjärrstart?

Du ska inte använda routrar med firmware som kräver DC-slutna antenner (undvik icke uppgraderad B593u-12) eftersom du behöver ha frihet att välja antenner.

Vet du om du var uppkopplad på 900 eller 2600 när det gick fort?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Väldigt rörigt med DW923/Telenor...

Rekommenderar dubbla antenner, själv har jag haft detta ett år nu..

http://www.lohelectronics.se/huawei-e39 … p-614.html

Humorn är flytvästen på livets flod

4

Sv: Väldigt rörigt med DW923/Telenor...

Behovet av antenner är inte klarlagt än. Han måste ha haft mycket hög fältstyrka för att komma upp i den höga farten om än blott tillfälligt. Fältstyrka kan inte variera så mycket att det förklarar skillnaderna i fart. Däremot kan routern hoppa mellan flera master. En bra router är nödvändig, böttre antenner kanske.

Förresten var det ju nära till en 3G mast.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5 Senaste redigerad av ahj (2013-07-17 17:29:54)

Sv: Väldigt rörigt med DW923/Telenor...

Den har varit låst till 2,6 GHz och till samma "cell id", det borde väl vara samma mast?

Jag har inget problem att lägga en slant på en router, bara det funkar. Kommer att läsa här, finns ju många här som provat!

Men det var bra att läsa att det också finns andra som kan tycka att täckningen inte rimligen kan variera riktigt på det viset.

Bra sajt!

Edit: Jag sitter på en liten hästgård på Södertörn och arbetar mest med elektronikutveckling. Jag kan nog leva med 10 Mb/s, men med telias kabel som drabbas av intermittenta fel varje gång när det är regn och blåst så är det inte kul, då går energin åt till fel saker. Kunde telia dra kabeln närmsta vägen till telestation så vore det väl inget att tjafsa om sedan.


Innan vi flyttade hit hade vi ComHem 100 Mb/s och mätte det till både 110 och 120! Det var ändlösa bekymmer på gamla Chellotiden men riktigt stabilt på slutet. Kunde man få kanske 30 Mb/s någorlunda stabilt så vore jag nöjd.

Det torde framgå att onlinespel och videostreaming inte riktigt är min grej.

Jag har sett att det finns väldigt exklusiva grejer att få tag på, jag har inte riktigt stoppat huvudet i den mobial uppkopplingens värld tidigare...

Men nej, jag har flera datorer och har tyclkt det varit väldigt praktiskt med Dropbox för synkningen, men man inserc att det inte är lämpligt att lägga kunders filer där. Jag inser att man kan köra sitt eget Cloud, men alldenstund jag sitter vid en Linuxmaskin och plitar just nu så tror jag inte att jag är så road av det. Testkör just nu CloudMe, då ligger det i alla fall inom landet.

Fast man kanske hamnar där till slut ändå...

Men en router som är tänkt att kunna hantera ett vattenkraftverk eller någon remote industriell maskin, med fast ip och redundanta funktioner, nej, det känns inte aktuellt ännu i alla fall.

Från routern just i detta ögonblick:

4G Device Name    APN1    APN2
Registration State    Registered    Registered
Radio Interference    LTE    LTE
RSSI    1,(81,8)    1,(81,8)
Signal Strength    -81    -81
Network Name    Telenor SE    Telenor SE
Mobile Country Code(MCC)    240    240
Mobile Network Code(MNC)    8    8
Cell ID    81009157    81009157

Jag har försökt se ett samband mellan tillfällen då det går riktigt fort och bra värden från routern, men jag hittar inte riktigt det sambandet. Just nu 54 ned och 13 upp.

6

Sv: Väldigt rörigt med DW923/Telenor...

Fick faktiskt en karta från Telenor, så nu vet jag var masten står och det styrkte vad jag redan kommit fram till.

Skruvade upp en sådan där liten Poynting-antenn på mitt kontor, jag kanske ordnar med ett maströr så jag kommer upp en bit till.

Men fältstyrkan som ofta tidigare låg kring -81 ligger nu snanare kring -66/ -70 och det verlar logiskt med tanke på antennvinsten och at jag kommit ut i fria luften. Man ser också om man kör speedtest att det inte fluktuerar lika våldsamt. Fick in en avläsning över 70 Mb/s när jag höll på.

Jag tycker att jag med visst fog kan dra slutsatsen nu att begränsningen i första hand inte ligger i själva radioförbindelsen, utan snarare i infrastrukturen och/eller i routern. Oftast mäter jag nu i intervallet 28 - 38 och jag får se hur det ser ut i lågtrafiktid.

7

Sv: Väldigt rörigt med DW923/Telenor...

Vilket band har du låst på nu?

Fältstyrkan är RSSI värdet och inte det mer relevanta RSRP som är styrkan av referenssignalen som riktas till din router. RSRP måste, vare sig du är uppkopplad på 2600 med 20 MHz bandbredd eller 900 med 10 MHz bandbredd,, ligga ca 8+19 dB sämre. Du bör ha RSRP bättre än -100 dBm för att få bra signalbrusförhållande (SINR) och hög fart. Telenor låter dig inte se parametrar som ger relevant info (RSRP, SINR, EARFCN). Vid RSSI -81 dBm kan RSRP inte vara bättre än ca -110 dBm vílket är för dåligt.  Det finns ingen anledning varför RSSI skulle variera mellan -66 till -91 dBm; om det är samma mast vilket betvivlas. Det kan vara två olika sektorer på samma mast, syns bättre om man översätter den decimalt givna cell identity till hexadecimalt.

Vad är en liten poynting antenn? Definiera.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Väldigt rörigt med DW923/Telenor...

Ja, skall bli magistern ;-)

Jo, jag inser att det mätvärdet jag får från routern inte är det som är relevant och det jag vill ha, men nu är det som det är. När jag höll på och mekade idag så såg jag att värdet plötsligt sjönk och sjönk ända till -90, innan det efter kanske en minut arbetade sig uppåt igen. Det kan ju omöjligen ha att göra med vågutbredning utan måste vara något annat.

Min telefon går väldigt bra på 3G och det är väldigt märkigt att DW923:an inte vill alls. Jag har frågat Telenor om de har någon kommentar till det, jag kan inte inse annat än att det måste vara ett fel i routern

Jag kör låst på 2,6 GHz, det är det enda som ger ordentlig fart, oftast ligger jag över 50 Mb/s det är bara enstaka mätningar som ger nedåt 28.

Mana kan ju undra vadsom händer nära hela karavaner av bilar kommer med färjan till Nynäs och ska förbi, alla hungriga på att uppdatera sina telefoner, det kanske blir litet fullt i rören då?

Och nej det är exakt samma cell id 81009157 hela tiden, att uttrycka det hexadecimalt gör ju ingen skillnad. Det finns en annan mast ganska nära, men den har ingen sektor hitåt.

Men det är i alla fall tillräckligt bra nu för att jag ska få litet arbetsro, det fungerar och det är sällan under 30 Mb/s.

Och antennen är en Poynting XPOL MIMO 9 DBI 650-2700 MHz som Jag kunde få hem snabbt.

Mycket talar för att jag ska ha en bättre router. Om jag dessutom behöver bättre antenn vet jag inte, med ett par meters högre höjd så borde det vara optisk sikt undantaget några trädkronor och kanske 1500 - 1800 m dit. Så jag borde ju få signal nog kan man tycka, även om det snöar och regnar.

Vore intressant att prova med en erkänt stabil router, men det viktiga för mig är att det inte längre är panik

9

Sv: Väldigt rörigt med DW923/Telenor...

Beställde och fick hem en upplåst Tele2 Huawei B593. Tog ett par minuter att packa upp, ansluta och konfigga med rätt subnät, extern antenn och så och fick jag första skottet med Speedtest till 84/22 Mb/s.

Det kan ju fortfarande skita sig på många vis, men man får ju ändå en viss känsla av att det är annorlunda än med D-Linken.

Over and Out DW923, tack för mig!

10

Sv: Väldigt rörigt med DW923/Telenor...

Firmwareuppgraderad och upplåst tele2 B593 är en bra standardrouter som det inte klagas mycket på här. Mer feedback till forumet från företagaranvändare vore bra så berätta gärna dina intryck när du använt den ett tag. Operatörerna är dåliga på att erbjuda routrar med tillförlitlighet och kvalitet anpassade för småföretsgares behov. Där får man leta bland oberoende säljare och det är svårt att gradera och jämföra.

I systemdelen på B593 har du hygglig diagnostik där du kan följa RSRP i realtid. Får du samma svängningar som med den andra routern? Om inte verkar det helt enkelt ha varit något Fel på routern. Glapp i en antennanslutning? Men routern trasslar så mycket och ofta att den är knappast värd någon möda.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Väldigt rörigt med DW923/Telenor...

Just nu:

Status för trådlöst
1    PLMN:    24008
2    Tjänststatus:    Giltig tjänst
3    RSSI (dBm):    -69
4    RSRP (dBm):    -92
5    RSRQ (dB):    -13
6    Roaming:    Nej

Men att det skulle vara glapp/fel i D-Linken, tja, osvuret är ju bäst, men när den gick riktigt, riktigt dåligt så var det ju typiskt 0,X Mb/s nedströms och 12-14 Mb/s upp och det löste alltid upp sig när jag bootade om den, så njae, kanske inte ändå.

Fast efter 30 år med elektronikdesign, så jo, de gånger man kört fast något djävulskt är när jag letat efter ett krsitallklart hårdvarufel som visat sig vara mjukvara eller tvärtom, brr...

12

Sv: Väldigt rörigt med DW923/Telenor...

Lattjo att RSRQ är så pass dåligt. Vilket talar för interferens från andra celler eller mycket trafik till  andra användare i den egna cellen.

Dlinken har trasslat på det här viset i flera år och genom flera FW uppgraderingar så det är nog inget lättåtgärdat fel. Även nätleverantörer som Ericsson lär ha försökt komma underfund med vad det är som krånglar så att en del av dem inte lirar bra i LTE-nätet (indirekt uppgift).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Väldigt rörigt med DW923/Telenor...

jonasolof skrev:

Utmärkt analys av ny användare. Notera att telenor slutat sälja routern. Det förefaller uppenbart att en del  DWR923 har problem som inte har med täckningen att göra. Det kan t ex handla om hur routern hanterar signaleringen till och från basstationen. Det är vad jag tror. Det kan också vara så att telenors basstationer inte är optimerade för den routern - eller värtom.

Innan du bestämmer dig för en alternativ router bör du göra en kravspec för mer anpassad rådgivning. Eftersom du arbetar hemmifrån behövs viss kvalitet, vilket DWR923 inte verkar ha. För övrigt säljer operatörerna inte routrar med snäppet högre kvalitet än enklaste konsumentprodukter. Men i spannet 2000-3000 kr finns flera bra routrar som bör funka. Två är lovande men ännu ej provade och avrapporterade, återkommer om namnen.

Du bör kunna låsa på band inklusive 900 och även kunna använda 3G. Behövs VPN eller fjärråtkomst, fjärrstart?

Du ska inte använda routrar med firmware som kräver DC-slutna antenner (undvik icke uppgraderad B593u-12) eftersom du behöver ha frihet att välja antenner.

Vet du om du var uppkopplad på 900 eller 2600 när det gick fort?

Hej jonasolof.
Du nämner två lovade routrar som ännu ej är testade. Har du kommit något längre? Några namn du kan nämna?
/gustav

14

Sv: Väldigt rörigt med DW923/Telenor...

De jag tänkte på var netgear MBR 1517 och den H820 som signaturen Vox Medievalis testar. Netgear routern kan man bara köpa om man är skriven i Danmark och då av danska Tre. Jag fick inte tag i någon. H820 kan du söka på här på forumet. Den verkar bra men  ger inte de signaldata jag vill ha för mitt testande av antenninstalkationer.

Tele2 köpt  B593 duger förmodligen, lätt att låsa upp.

Kolla även netcomms

http://www.netcommwireless.com/product/4g/4g100w

Och

http://www.induowireless.com/4g-router/

Som finns i olika varianter.

Du behöver troligen 4G 900. Annars skulle jag rekommendera AVM6840 som är stabil och har många bra egenskaper inkl telefoni.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.