1

Tråd: SIM-kort för röstabonnemang i modem för mobilt bredband?

Hej,

Min sambos mormor behöver nu ett mobilt bredband hemma och hon ligger på mellan 2-3gb surf på sin ipad idag.
Tele2 har ett mobilt bredband för bara 79:- /månad men de 2gb är i minsta laget, då hon även surfar med sin telefon idag.

Hittade ett erbjudande om "Tele2 Kompis Student" som min sambo skulle kunna teckna, där det ingår 3GB surf i abonnemanget.

Min fråga är då - Fungerar det att stoppa ett "vanligt" sim-kort i en sticka för mobilt bredband och endast utnyttja surfen?
Har nämligen modem och 3g-router liggandes.
Detta abonnemang kostade bara 69:- /månad och eftersom det bara ska surfas på så har samtalspriser och annat Noll betydelse.

Tacksam för svar eller tips på hur man kan lösa det hela så billigt som möjligt! smile

// Björn

2

Sv: SIM-kort för röstabonnemang i modem för mobilt bredband?

Jo, det funkar att göra så. Det enda du behöver tänka på är att ställa in rätt APN.

3

Sv: SIM-kort för röstabonnemang i modem för mobilt bredband?

Ja, som redan sagts så fungerar det utan problem! Kom dock ihåg att kolla avtalen, jag vet t.ex. att Bredbandsbolaget anser att det strider mot avtalet om man kör deras bredbandssimkort i en telefon smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: SIM-kort för röstabonnemang i modem för mobilt bredband?

careface skrev:

Ja, som redan sagts så fungerar det utan problem! Kom dock ihåg att kolla avtalen, jag vet t.ex. att Bredbandsbolaget anser att det strider mot avtalet om man kör deras bredbandssimkort i en telefon smile

Tack! Var kan jag ställa in rätt APN om jag har sim-kortet i en sticka? Omvänt är jag med på hur man gör inställningarna i telefonen, men det finns ju inte direkt någon display i modemet smile

Finns det något sätt som operatören skulle kunna se ifall man endast använder abonnemanget för surf?

5

Sv: SIM-kort för röstabonnemang i modem för mobilt bredband?

Du ställer in APN i routern om du använder en router.
Annars ställer du in APN i uppkopplingsprogrammet i datorn.

6

Sv: SIM-kort för röstabonnemang i modem för mobilt bredband?

Edman skrev:
careface skrev:

Ja, som redan sagts så fungerar det utan problem! Kom dock ihåg att kolla avtalen, jag vet t.ex. att Bredbandsbolaget anser att det strider mot avtalet om man kör deras bredbandssimkort i en telefon smile

Tack! Var kan jag ställa in rätt APN om jag har sim-kortet i en sticka? Omvänt är jag med på hur man gör inställningarna i telefonen, men det finns ju inte direkt någon display i modemet smile

Finns det något sätt som operatören skulle kunna se ifall man endast använder abonnemanget för surf?

Det kan de säkert se om de går igenom IMEI numren som kunderna kopplar upp sig med men det måste man göra manuellt och inget de gör, det skulle ta för mycket resurser och de har ingen automatik som poppar upp om man kopplar upp sig med en telefon etc.

7

Sv: SIM-kort för röstabonnemang i modem för mobilt bredband?

Andy78 skrev:

Det kan de säkert se om de går igenom IMEI numren som kunderna kopplar upp sig med men det måste man göra manuellt och inget de gör, det skulle ta för mycket resurser och de har ingen automatik som poppar upp om man kopplar upp sig med en telefon etc.

De kan se vilken enhet som man är ansluten mot ganska enkelt, det krävs inte någon speciellt kontroll av det. Det går snabbt att få upp med de system som operatörerna har.

Vet att 3 och Telenor lätt kan få upp det, hos 3 kan de få upp det genom tekniska supporten - osäker på hur det är hos Telenor med det, men de kan fortfarande få upp det lätt. Med stor sannolikhet är det lika lätt hos de andra operatörerna också. Det skulle lätt kunna användas för att stänga av kunder om de så önskade.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

8

Sv: SIM-kort för röstabonnemang i modem för mobilt bredband?

careface skrev:
Andy78 skrev:

Det kan de säkert se om de går igenom IMEI numren som kunderna kopplar upp sig med men det måste man göra manuellt och inget de gör, det skulle ta för mycket resurser och de har ingen automatik som poppar upp om man kopplar upp sig med en telefon etc.

De kan se vilken enhet som man är ansluten mot ganska enkelt, det krävs inte någon speciellt kontroll av det. Det går snabbt att få upp med de system som operatörerna har.

Vet att 3 och Telenor lätt kan få upp det, hos 3 kan de få upp det genom tekniska supporten - osäker på hur det är hos Telenor med det, men de kan fortfarande få upp det lätt. Med stor sannolikhet är det lika lätt hos de andra operatörerna också. Det skulle lätt kunna användas för att stänga av kunder om de så önskade.


Självklart kan operatörerna se det, de kan se allt när du kopplar upp dig med vad, hemliga nummer etc.
Men kundservice eller den tekniska supporten kan inte se det i realtid i deras kundsystem de ser bara imeinumret som den sålts med, inte om det används just nu i alla fall inte hos 3.

9

Sv: SIM-kort för röstabonnemang i modem för mobilt bredband?

Andy78 skrev:

Självklart kan operatörerna se det, de kan se allt när du kopplar upp dig med vad, hemliga nummer etc.
Men kundservice eller den tekniska supporten kan inte se det i realtid i deras kundsystem de ser bara imeinumret som den sålts med, inte om det används just nu i alla fall inte hos 3.

Jag har själv varit i kontakt med deras tekniska support och tekniker som sitter högre upp, de säger att de kan se vilken enhet man senast använder det med. Det har jag även fått bekräftat genom att jag köpt en One X med mitt abonnemang, de har kunnat se att jag inte haft den aktiv utan haft en Galaxy S3, respektive iPhone 4S med simkortet i. På samma sätt som att de kunnat se att det är en iPad mini jag använt mitt bredband i, växelvis med det medföljande modemet.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

10

Sv: SIM-kort för röstabonnemang i modem för mobilt bredband?

careface skrev:
Andy78 skrev:

Självklart kan operatörerna se det, de kan se allt när du kopplar upp dig med vad, hemliga nummer etc.
Men kundservice eller den tekniska supporten kan inte se det i realtid i deras kundsystem de ser bara imeinumret som den sålts med, inte om det används just nu i alla fall inte hos 3.

Jag har själv varit i kontakt med deras tekniska support och tekniker som sitter högre upp, de säger att de kan se vilken enhet man senast använder det med. Det har jag även fått bekräftat genom att jag köpt en One X med mitt abonnemang, de har kunnat se att jag inte haft den aktiv utan haft en Galaxy S3, respektive iPhone 4S med simkortet i. På samma sätt som att de kunnat se att det är en iPad mini jag använt mitt bredband i, växelvis med det medföljande modemet.


Jo "tekniker högre upp" kan se allt men det är inte dem du hamnar hos när du ringer till kundservice och hamnar hos "teknisk support"

11 Senaste redigerad av careface (2013-07-08 21:44:36)

Sv: SIM-kort för röstabonnemang i modem för mobilt bredband?

De har kunnat det när jag pratat med dem, så uppenbarligen kan vissa av dem det. Jag vet inte hur man annars skulle förklara att de visste vilken enhet jag använder ett simkort i, utan att ha berättat det för dem.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

12

Sv: SIM-kort för röstabonnemang i modem för mobilt bredband?

careface skrev:

De har kunnat det när jag pratat med dem, så uppenbarligen kan vissa av dem det. Jag vet inte hur man annars skulle förklara att de visste vilken enhet jag använder ett simkort i, utan att ha berättat det för dem.


Ingen aning man får ofta olika svar.

13

Sv: SIM-kort för röstabonnemang i modem för mobilt bredband?

Ja, tråkigt nog är det ju så. Förhoppningsvis kan det bli ett extrajobb sen när jag blir myndig i höst, så kanske jag kan berätta mer om det smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14

Sv: SIM-kort för röstabonnemang i modem för mobilt bredband?

Det är inte alla telefonikort som är öppnade för surf. I den mån surf kan användas så kan debiteringen på datamängd vara mycket hög, så försiktigt.

I uppkopplingen förmedlas  både simkortsnumret IMSI och apparatnumtet IMEI och stäms av mot servern HSS som beslutar om uppkoppling får ske i operatörens nät och med data.

Jag har mysteriet att ett extrakort Tre funkar för data 4G i en Galaxy S4 men inte i en Nokia 920. Inte haft tid att rota i det än.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.