1 Senaste redigerad av gustavlund (2013-06-29 07:38:49)

Tråd: APN1 APN2 skall båda visa Tx / Rx ?

Hej alla kämpar med DWR-932.
Har 300-400 meter till 4!!! olika master där jag bor men har aldrig lyckats komma upp i mer än c:a 20Mb/s trots riktantenn och att jag provar när normalt alla ligger och sover.
Nu har jag upptäckt att det finns något som heter APN1 och APN2 i webgränssnittet.
Där kan jag se att APN1 hela tiden har Tx och Rx värden vilket jag tolkar som att det sänd och tas emot data. APN2 däremot står alltid på 0 både på Tx och Rx
Skall det vara så och är det någon som kan förklara vad APN1 och APN2 är?

Tacksam för all hjälp därute

gustavlund

2

Sv: APN1 APN2 skall båda visa Tx / Rx ?

Du kan väl söka i forumet

APN spelar ingen roll i sammanhanget. Möjlig fart bestäms av signal brus förhållandet men det tyckte inte telenor att du som användare behövde ha reda på när de i samarbete med D-link tog fram DWR923.
Eftersom interferens och dål fart visat sig vara ett stort problem för många användare i marknader där 4G är massivt utrullat så har operatörer och tilllverkare fått börja tänks om. Telenor har en ny router, denna gång från ZTE, kallad MF93D. Den visar signalvärdena som DWR923 inte visar, dvs RSRP, RSRQ och allra viktigast SINR, förhållandet mellan signal ich interferens. Dessvärre har den bara wifi.

Routern säljs av bredbandsbolager tillsammans med abb men är okänd i telenors butiker. Den fanns på telenors hemsida för en månad sedan men ej nu. Den kommer nog dit så småningom.

Svenska operatörer slänger ut orealistiska täckningskartor eftersom riktantenner krävs i utkanterna av cellerna för att klara av interferensen. Men det håller operatörerna tyst om. Ej så i KSydkorea där SK Telecom redan använder flera tekniker som ingår i LTE-A vilka hanterar interferens i cellgränser samtidigt som man tillstår att interferens är användarnas största problem.

Du säger inget om huruvida de fyra masterna har telenor (net 4mobility). Är det andra operatörer kan du bortse från dem, de stör inte och hjälper inte heller.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: APN1 APN2 skall båda visa Tx / Rx ?

gustavlund skrev:

...är det någon som kan förklara vad APN1 och APN2 är?

APN1 = internet.telenor.se
APN2 = rtservices.telenor.se

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

4 Senaste redigerad av gustavlund (2013-06-29 08:36:38)

Sv: APN1 APN2 skall båda visa Tx / Rx ?

Hej jonasolof

Som svar på din fråga har jag BBB som vad jag förstår opererar under Telenor som i sin tur vad jag förstår delar nät med Tele2 där jag bor och ja alla antenner är BBB/Telenor/Tele2:s
Ringde supporten vid ett tillfälle och de var smått chockade över att jag inte kunde få högre hastighet  men deras enda tips var att skruva ned signalen på WiFi:n !!! så inte den störde.
Men undrar om inte ditt spår med interferens är närmare sanningen.
Kanske skulle jag gått med en "smalare" riktantenn.  Jag har just nu en Poynting XPOL 9dBi MiMo riktantenn men dan kanske helt enkelt har för bred lob så jag fortfarande får interferensproblem.
En annan teori jag har är att alla antennerna är riktade bort från mig. Jag bor på en liten kulle och kan konstatera att jag har 4 antenner runt kullen. Kan det vara så att alla är riktade utåt och just min kulle hamnar i en väldigt lokal "död zon"
Jag får i varje fall c:a -69 vad som kallas Signal strenght i routern men som du skriver den säger väl egentligen inget om Signal/brus förhållandet (om det inte är det de menar. svårt att veta)

5

Sv: APN1 APN2 skall båda visa Tx / Rx ?

-69 är RSSI vilket är den sammanlagda signalstyrkan från alla operatörens sektorer som hörs. Kul att veta om man bara har en sektor som hörs och man ska rikta in en antenn, annars värdelöst.

Bäst är att rikta med hjälp av SINR. Knepigt att ge råd när det inte är klart vari problemet ligger men hög interferensnivå verkar rätt troligt. Frågan är hur pass bra xpol-antennen är på att sovra fram bara en signal, felrbandsantenner får rätt skumma riktningsdiagram.

Låter förga troligt att alla antenner skulle vara riktade bort mot dig.

Bästa testet gör du med en samsung Galaxy S3 eller S4 och någon av de appar som finns för kartläggning av signal. då kan du lätt kolla sektorernas huvuriktningar och bäringen till den mast som passar bäst. Det behöver inte vara den som har högst RSRP om det är så att en annan mast ligger i samma riktning. En svagare men ensamstående mast kan ge bättre SINR och fart. 

Så försök få låna en Samsung LTE lur några dagar av någon.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: APN1 APN2 skall båda visa Tx / Rx ?

jonasolof skrev:

-69 är RSSI vilket är den sammanlagda signalstyrkan från alla operatörens sektorer som hörs. Kul att veta om man bara har en sektor som hörs och man ska rikta in en antenn, annars värdelöst.

Bäst är att rikta med hjälp av SINR. Knepigt att ge råd när det inte är klart vari problemet ligger men hög interferensnivå verkar rätt troligt. Frågan är hur pass bra xpol-antennen är på att sovra fram bara en signal, felrbandsantenner får rätt skumma riktningsdiagram.

Låter förga troligt att alla antenner skulle vara riktade bort mot dig.

Bästa testet gör du med en samsung Galaxy S3 eller S4 och någon av de appar som finns för kartläggning av signal. då kan du lätt kolla sektorernas huvuriktningar och bäringen till den mast som passar bäst. Det behöver inte vara den som har högst RSRP om det är så att en annan mast ligger i samma riktning. En svagare men ensamstående mast kan ge bättre SINR och fart. 

Så försök få låna en Samsung LTE lur några dagar av någon.

Låter som en jätteebra idé, tack för tipset.
Du skriver någon av de appar som finns,. Något tips om viken du tycker jag skall använda?

7

Sv: APN1 APN2 skall båda visa Tx / Rx ?

APN1 är internettrafik
APN2 är iptelefoni