26 Senaste redigerad av fredrik_a (2013-05-25 15:34:56)

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

Kan ju vara så enkelt som sagt att Tele2 har sålt fler 4G-abb än vad man har hårdvara att kunna hantera med vettig throughput?
Uppenbarligen hade jag såpass rimliga signalförhållanden att jag under de första åren kunde köra med 70 Mbps hastighet och visst känns det knepigt att ha 15 ggr hastigheten på 3G än vad man har på 2.6 GHz 4G "all of a sudden". :-/

27

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

jag tror att det är modem bundet, ner klasen asså.
för byter jag modem går det top notch igen, tills hastigheten blir låg igen, byter då tillbaka till det gammla modemet och vipps snabbt igen !
samma modem modell, samma fw osv ingen annan skillnad !

28

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

Jag har läst en stor mängd artiklar om samspelet mellan User Equipment, t ex modem , och basstationerna, egentligen EnodeB. Det finns ingen beskriven funktion i det intrikata samspelet  som gör att ett modem först tar emot med hög fart och sedan drar ned farten efter att ha varit igång en stund. Och att farten åter blir hög om man byter modem. Jag ifrågasätter inte observationen som sådan men hypotesen bör förklaras tekniskt. Det kan ju inte bara handla om värmeutveckling.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

det är mysko, har labbat i flera år med det.
det är nått på operatörssidan iaf.
om det vore värme beroende skulle tex utomhus temp påverka mätdatat, och det gör det ej.

30

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

En tanke.. om du skaffar en eller två sådana där gallerantenner med 24 dBi antennvinst så kanske du kan få upp signalstyrkan/-kvalitén tillräckligt för att bli prioriterad. Men då måste du ju såklart ha rätt förutsättningar för att det ska fungera. Dustinhome hade någon sådan antenn för en femhundring, men de verkar inte ha kvar den längre..

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

31

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

G-Man skrev:

det är mysko, har labbat i flera år med det.
det är nått på operatörssidan iaf.
om det vore värme beroende skulle tex utomhus temp påverka mätdatat, och det gör det ej.


4G eller 3G?

Sett detta på flera nät med olika operatörer?

Bara med Huawei?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

32

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

3G, finns bara detta på platsen under testera,
är bara huawei som drabbats av det på det extremt synliga sättet, men de andra är ej operatörsmodem så.

för att slippa det = funkwerks aktiva antenn hjälpte ett tag, tills modemet blev light-bannat, sierra fick det alldrig.
det är övertydligt på huawei's modem, flera modeller.
enda gemensamma är att det är köpta operatörsmodem av märke huawei.
med e398 gick det från "22mbit" som vardet  hårdvaran klarade till 3mbit, tre olika modem.
med e1550, e1750 gick det från 5-6mbit till 1mbit, säkert tiotal modem.

gör jag tex 10-20bbk på rad så fump, låg hastighet, håller jag mig till en eller två får jag högre hastighet mot innan testet ett bra tag.
med inget bbk, utan hämtar lite saker, typ uppdateringar och liknande 5-10 mb filer så sjunker hastigheten, här hjälper omstart eller ner+ uppkoppling för att få fart på sh igen.
man kanske skulle kunna hänga över det på tex routermärke, men det blir lika oavsett märke jag provat.

med ett nytt abg, funkar att tanka som galning innan bindningen sedan uppstår samma sak även där.

känns som det är flera saker som justerar hastigheten/prioriteten.
men det är medvetet, för jag räknade på en "formel" hur det uppför sig, och den följs hela tiden till pricka.
utom när det högbelastning, som då har högre prio bortsätt från nya abg!

33

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

G-Man skrev:

jag tror att det är modem bundet, ner klasen asså.

Troligen inte för mig dock när teknikern erkänner att masten är rejält hårt nedlastad sedan ett par veckor tillbaka och han säger även rakt ut att jag är nedprioriterad p.g.a. signalstyrkan så att jag inte ens får högre bandbredd tilldelad trots att det rent tekniskt är fullt genomförbart (med tanke på att jag körde 70 Mbps tidigare) så jag ska nog inte leta efter bekymmer med modemet utan får vackert inse att Tele2 har krängt för mycket 4G-abb i just min närhet.

34

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

fredrik_a skrev:
G-Man skrev:

jag tror att det är modem bundet, ner klasen asså.

Troligen inte för mig dock när teknikern erkänner att masten är rejält hårt nedlastad sedan ett par veckor tillbaka och han säger även rakt ut att jag är nedprioriterad p.g.a. signalstyrkan så att jag inte ens får högre bandbredd tilldelad trots att det rent tekniskt är fullt genomförbart (med tanke på att jag körde 70 Mbps tidigare) så jag ska nog inte leta efter bekymmer med modemet utan får vackert inse att Tele2 har krängt för mycket 4G-abb i just min närhet.

Som sagt, en antenn kanske kan höja din signalstyrka så att du blir prioriterad? T ex en gallerantenn...

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

35

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

jLinder skrev:

Som sagt, en antenn kanske kan höja din signalstyrka så att du blir prioriterad? T ex en gallerantenn...

Japp, det finns ju den vägen, och den andra vägen är att betala sig fram i prioriteringskön enligt Tele2.

36

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

kan som nedprioriterad kund stå nära masten, och iaf få usel hastighet. då hjälper ej antenner !

enkel test är att åka till sin mast, stå 200meter bort och testa, blir det snabbare så kan antenner hjälpa hastigheten, annars prova annan operatör...

gör detta test innan köp.

37

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

Det finns sierramodem för 800, 1800 , 2600. Tyvärr inga för 900. De bygger liksom Huawei på Qualcomm. 

Jag haraldrig märkt det av G-man beskrivna abeteendet på 4G, inte ens med E392,
G-man kan du beskriva formeln?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

38

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

3G, @32

39

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

Inte mycket till formel men googlar man på huawei modem slow down 3G så hittar man en del hos Verizonkunder. Samma beteende som det beskrivna, man måste stänga ned, vänta et tag och starta igen. Jag har aldrig sett det med E392 på 4G.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

40

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

formeln är ungeför som jag beskrivit det, och det följs till pricka.
och gäller 3g, ej provat beteendet på tex e392.

41

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

Jaja post #32.

Sker en gradvis reduktion av farten i mer eller mindre stora steg eller vad sker? Hur lång tid tar det och i vad mån påverkar nedladdad datamängd förloppet?

Jag misstänker i och för sig Huawei för vilket skumt dolt samarbete som helst med operatörer. 

här är en tunn tråd i ämnet huawei modem capping 3G

http://www.hackerthreads.org/Topic-47152

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

42

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

gör jag tex tptest, så syns det ej då denna ej visar något användbart igentligen.
medans speedtest visar bandbredd i någorlunda realtid, det kluriga, tvärrt så sänks hastigheten. vid tester så bumpas hastigheten upp lagom mycket så att testen skall visa fina data... fast den faktiska överförda datamängden inte stämmer med påstådd hastighet, ok kanske är spdtst/tp som fular sig? men kör jag tex ftp med flashfxp samtidigt som visa grapher över bandbredd som är mycket ingående, så ses denna hastighetsökning även där, kör jag samma ftp session utan tp/spedtst så uppstår det inte.
körst typ tiotal tptest på rad så sänks hastigheten, och stannar där.
ingen användning av abonnemang ett tag, fås åter höghastighet ett tag, sedan faller det ner till samma som andra. att det skulle vara mast belastning eller dyl duger inte som förklaring, då jag kan tex köra flera abg samtidigt mot samma mast med samma hårdvara och få helt olika hastigheter på dessa samtidigt vid test. att placering skulle påverka är helt uteslutet, jag kan få högrehastighet med modemet inne, mot ett nerprioriterat abg kopplat mot yttre antenner som med det snabba sim/modemet ger tiogånger högre hastighet med samma hårdvara osv osv.
finns ingen enkel förklaring utom att operatören gör något.
då jag provat fram och tillbaka många gånger, och det följer ett mönster osv.
troligen något med belastningen i området kontra abg prio och förbrukad mängd.

43

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

vilken operatör sker det med?

I LTE finns det tjockt med reglermöjligheter för att ge olika prioritet. Lägger upp det som en tråd nu.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

44

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

Telia, Tele2, Comviq, Tre och telenor har jag provat med.
tex uppför sig tre HELT annorlunda sedan en månad !
så deras ostiga reklam stämmer ytligt om man skall vara rolig :-)

jag har testat det mest och djupgående med tele2/comviq, men får liknande med de andra.

tex telia och tele2 delar mast på en plats, då borde de ge samma prestanda? eller hur... nej, helt olika.
tex tre och telenor delar mast på en plats, då borde de ge samma prestanda? eller hur... nej, helt olika och just teleN och tre är lustig nu pga tre "skruvat" tidigare gav telenor högre hastighet och betydligt lägre ping, nu är detta omvänt, men telenor ger samma prestanda som tidigare men tre är nu "ljusår" bättre, och av detta kan man då räkna ut att "masterna" går på tomgång! annars skulle ej detta kunna göras över en natt... och det betyder att hastigheten inte sätts av masten utan av något centralt tex apn osv.

det är datorer som styr masterna och trafiken, så att någon måste gå in och justera är bs, det görs per automatik via någon formel. om 1000 oprioriterade "vanliga sketna privatkunder" och 10 vip firmakunder samt en tidnings test sim på samma mast... guess what. sketna privatkunder får det som blir över efter de andra kategorierna...

för det testsim jag fick låna som var utställt till en tidning/test som jag motkörde på mot mitt vanliga privat sim gav intressanta siffror, kunde modulera hastigheten på privat'simet med test sim'et.
testet kördes med två lika modem, skiftade modem och det var simkortet som styrde inte hårdvaran... ok, ena simet 20mbit och det andra 150mbit ? nej de skulle vara samma modell på abg och gav full hastighet när de kördes en och en, men test simet gav alltid mer, inte ljusår men klart noterbart och gick inte att modulera på samma sätt.

45

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

That's it. Infon i SImkortet och ditt APN gårtill HSS-servern eller motsvarande i 3G, som sedan talar om för nätet i vilken användarkategori du hamnar. Och sedan kan du prioriteras upp och ned beroende på vad du använder modemet till. Realtidsvoip och conversational video hamnar i högsta QoS. I LTE finns över dussinet kategorier av användare. Vissa naturliga überkategorier finns som offentlig räddningstjänst och operatörens egen nättrafik över LTE.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

46

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

jupp, det är uppenbart att det trixas. även om det inte erkänns.

47

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

Det är så lätt att styra prioriteten (och strypningen) enligt en mängd olika kriterier i de moderna systemen - också helt automatiskt. Det är klart att operatörerna inte kan motstå frestelsen att trixa. Snart får vi väl doktorsavhandlingar om hur man bäst lurar kunderna. Använd bara kontantkort så det går fort att byta operatör ! Annars blir det några veckor eufori och två år av seeeeghet.

Jag minns från min studietid då en studerande gjorde diplomarbete i hur man får mest vatten att hållas i produkten utan att kunden märker det - innan de öppnar paketet. Förstås såldes varan till kilopris.

Skriv i tidningen så får du högre prioritet. Kanske till och med forumet räknas - men då måste du skriva under eget namn (eller sätta ut SIM-kortets nummer :-).

Hå-hå, ja-ja, den här världen ...

48

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

Jag var liksom G-man förvånad över varför jag på 3G fick mycket högre fart med mitt  telia sim än med en annan användares tele2 sim mot samma mast där telia och tele2 samkör 3G. Snacka om att detta kan försvåra optimering av installationer. För att inte tala om hur det ska bli med samköning av operatörerna över Net4Mobility.

G-man, om du vill aggregera flera 3G uppkopplingar såg jag modemkort på Cebit som kan lägga samman upp till sju uppkopplingar...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

49

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

nja, jag klarar mig på 0,3 mbit ;-)
men då operatörerna skryter och reklamar om "hastighet x obegränsat y gör allt z som med slöa adsl Å" så måste man kolla deras påståenden hur/varför det inte stämmer ett sh.

tex körde telia med att som ny kund fick man högsta hastighet i början, och när låsningen inträdde blev det 0,3 mbit - Även om telia var helt öppna med detta, och ytterst tydliga med det så är det likväl extremt fult faktiskt.
anta att for sakes sake...
kund beställer abg X med hastighet Y,
ok, kund kör sitt youtube, flixor osv, att strömmar och inget buffrar, kund nöjd för det funkar som förväntat... ok det går tre veckor, nu är det låst i tre år eller liknande, nu plötsligen BOOM hastigheten går från 10mbit till 0,3mbit ner, och upp går från 3mbit till 0,003mbit, nu funkar det ej ens att mailja och youfluube kan man glömma liksom allt annat strömmat.
Hadde kunden fått detta från start så skulle kund ångrat sig, och är nu så att säga screewed big three years !

bara så enkelt att trixa att detta görs alltid så..
men även prio på trafiken förändras samtidigt så det funkar sämre mot mbit siffrorna...
nu kan man väl'a räkna ut att då även de andra gör samma sak?
ingen av dom påstår det på sina sidor, så jag kände jag måste testa detta systematiskt, då tex många klagar ala "det gick så bra första veckorna nu är det ...., suporten hänvisara till di da do osv som är BS"
och, jag får likande med de andra operatörerna, men inte hastighets sänkningen som med telia, utan mer diffusa saker tex stabilitet, paket som tappas, ojämn hastighet osv.

därför gör jag större test, med samtliga operatörer, och med många abg, och då med även andra som abg ägare för att se om det är ett system i det - och det blev solklart !

idag provade jag tex ett telia 4g, bra mottagning, högt placerat med fri sikt mot masten.
10-20mbit ner och 1 - 2mbit upp samt ping 20-30ms.

min defenition på bredband är 10mbit ner OCH upp, med ping under 20ms.
då är tex telias 4g ...

4g modemet asis, utan yttre antenn, som det levereras !

50

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

Hmm, jag undrar hur kontantkort behandlas i operatörernas system. Där finns ju ingen orsak att hålla hög hastighet och prioritet. Tre har fungerat stabilt (utom de eländiga IP-numrorna på 2.68 som har alla portar stängda) men då jag testade med Telia, Comviq och Telenor så fick jag väldigt usla siffror (nån kbit) även om Telia visade 100 % fältstyrka (men vilken signal det var frågan om vet man ju inte). Jag skall testa på nytt nu i juni med ett olåst E392 (samma som jag använder för Tre) så får vi se. Jag kör router + modem på +12V så jag kan köra omkring med bilen och kolla in på olika platser - också nära masterna.

Nånting skumt pågår och det är ett ärende för PTS och Konsumentverket. Det behövs en ordentlig mätutrustning och kunniga ingenjörer som gör en mängd mätningar på olika håll utan att meddela operatörerna - men var finns det sådana numera ? Allt är bortsparat så vi är utlämnade åt operatörernas godtycke. Men blir det tillräckligt många abonnentmätningar så skall det väl ha en viss inverkan.