1

Tråd: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

Hej,

Har någon varit med om följande tidigare?

Jag har tidigare rapporterat driftstörningar på 4G-nätet till Tele2 och har nu (i enlighet med tidigare tips från dem) dragit
en något förbrluffande slutsats. Efter att ha använt 4G från Tele2 helt utan bekymmer i över två års tid så började
det uppstå bandbreddsproblem för två veckor sedan. Nedladdningshastigheten sjönk från typiska 25-30 Mbps till
0.5 Mbps (testat med Bredbandskollen och Speedtest.net) oavsett om jag körde med modemet (Huawei E398) direkt i en
dator eller via en router (Dovado Tiny).

På Tele2's inrådan provade jag att använda modemet på "annan plats" och vips var bandbredden tillbaka igen så hårdvaran är det inget fel på, men det något förbluffande är att bandbredden alltid ligger stabilt på 20-30 Mbps mellan 23.00-07:00, d.v.s. på sena kvällar och nätter, medan det på dagtid och kvällstid ligger runt 0.5-1 Mbps. Det är nästan så att man kan ställa klockan efter bandbredden och efter 23-tiden på kvällarna så hoppar bandbredden upp från 0.5-1 Mbps till 20-30 Mbps... varje kväll.

Vad drar man för slutsats av detta? Är det rimligt att anta att den mast som jag är uppkopplad mot är så hårt lastad av användare under eftermiddagar/kvällar att den inte mäktar med mer än 0.5-1 Mbps under dessa tider eller är det något annat som ger detta beteende?

Tips och idéer mottages tacksamt då Tele2 säger sig inte har någon aning om varför det är såhär samtidigt som de säger att de inte kan se lasten på masten över tid (vilket låter jäkligt märkligt... nog tusan borde de väl kunna monitorera trafiken över tid på sina egna master...?)
Kanske vill de inte säga att de har sålt lite för många 4G-abonnemang i området...?

2

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

dom vet...
vad ska man mer säga liksom, låg hastighet vid tider för hög belastning...


prova med 3G !
är snabbare med 3G mot 4G för mig, skillnaden är extremt stor, och det är mast beroende även här - enl t2 är det inget fel och allt ser gulligt och fint ut B-)

3

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

Fredrik - försök låsa TINY routern till antingen 900MHz eller 2600MHz 4G under MODEM->MODEM SETTINGS. Jag antar att dina nuvärande inställningar är antingen "AUTO" eller "4G ONLY". Så, välj "4G ONLY" och någon av dessa två band. 1800-bandet har dragits igång av Tele2 på specialla spots, men inte über alles än.

Tack

4

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

G-Man skrev:

prova med 3G !

Japp, jag kör på det på tider då "alla andra" verkar lasta ner 4G-nätet och på 3G-nätet får man runt 8 Mbps (då kontra 0.5 Mbps på 4G-nätet).

Sam skrev:

Fredrik - försök låsa TINY routern till antingen 900MHz eller 2600MHz 4G under MODEM->MODEM SETTINGS. Jag antar att dina nuvärande inställningar är antingen "AUTO" eller "4G ONLY". Så, välj "4G ONLY" och någon av dessa två band. 1800-bandet har dragits igång av Tele2 på specialla spots, men inte über alles än.

Tack


Tack för tipset Sam, jag ska testa med det. smile

5

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

Det kan också vara så att du får störningar från någonting annat som påverkar din bandbredd.
Eftersom det är bara dagtid du ser problemet så är det inte troligt att det är en annan basstation som stör.

Däremot kan en trasig LED faktiskt åstakomma frekvenser som kan störa frekvenser i dom låga banden (typ 900 Mhz), om det är fallet skulle du teoretiskt kunna få hög interferece från tex en LED lampa osv vilket då skulle leda till låg hastighet.

6

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

jag har provat med inget igång förutom data hjuxxet, blir samma sak. så inget lokalt.

tex stör en led lampa från ikea så pass mycket att tex tv signalen åker' vissa billiga kina wifi saker gör samma sak.. men jag har iaf testat noga vad det kommer ifrån, och inget lokalt - om inte elmätaren stör, för den är den fula klump den är...

7

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

Tyvärr kan dessa låga frekvenser färdas en bit så det kan mycket väl va något granne eller något. Tex om du har en affärslokal eller något i närheten, men det är bara en teori.

jag tycker det verkar lite konstigt om du skall få stabilt 0.5 -1 Mbps hela tiden på dagtid för att sen hoppa upp till närmare 30, hade det varit antal användare dagtid hade det förmodligen hoppat mycket mera hela tiden.

8

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

25-30 Mbit/s låter mycket för 900 så troligen sker förbindelsen på 2600. Det är också möjlligt att nätet lastbalanserar ned på 900 och då kan man få en jämn låg hastighet.

Störningar på 900 hörs med en scanner som går upp till 950 MHz De är rätt vanliga, t ex Uniden, v.b. sök hjälp på forumet scanner.nu.

Att leta störningar på 2600 kräver normalt en spektrumanalysator. Man kan pröva med metageek.nets wi-Spy också. Den är känslig på WLAN-bandet 2,45 GHz och registrerar störningar visuellt som en spektrumanalysator.

De flesta störningar är mycket bredbandiga, vare sig de är av trasig led eller dåligt designade switchande nätaggregat eller LCD skärmar. Stora reklamskyltar med LED är en känd störkälla.

Jag ska också ge mig på störninsjakt när jag kommer tillbaka till Sverige om några veckor. I en affärslokal kan en B593 koppla upp på LTE 900 i ett fönster men inte i det andra fönstret riktat åt samma håll. Vid detta andra fönster finns flera switchande nätaggregat, kassaapparat och kortläsare.

I brist på professionell spektrumanalysator (vill gärna köpa en bättre begagnad) så får det bli uniden scanner för 900 och Wi-Spy för högre frekvenser.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

Som sagt, mysko är det. Till saken hör att man dagtid mycket väl kan ha riktigt risig bandbredd nedströms, men fortfarande god fart uppströms och ping-tider som ligger på precis samma nivå (15 ms) som nattetid så det är bara nedströms som problemen syns.

Märkligt är det...

10

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

Det är kanske din granne som toktankar.

Tänker på folk som bor på Laurel Lane....  http://www.youtube.com/watch?v=ubc7zFSyEbg

11

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

Jag har dom senaste veckorna haft liknande problem med Comviq 3G på eftermiddagarna.
Får normalt 6-10 MBit/s, men det minskar till 1-2 MBit/s både vardagar och helger.

Tips ang. "billig" spectrumanalysator: köp ett TV-kort och använd Software Defined Radio (SDR).
Finns en hel del info på nätet, på bl.a. scanner .nu.
Vissa tv-kort täcker ett stort frekvensområde och med rätt programvara kan man få en spectrumanalysator.
Har just nu inga länkar att bidra med, men sök...

12 Senaste redigerad av fredrik_a (2013-05-24 12:17:54)

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

Sam skrev:

Det är kanske din granne som toktankar.

Kan ju vara så... :-)
Dock lite "festligt" att man nästan kan ställa klockan efter denne presumtiva toktankares surfvanor smile

13

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

fredrik_a skrev:

Dock lite "festligt" att man nästan kan ställa klockan efter denne presumtiva toktankares surfvanor smile

Det går att ställa in ett sånt schema på uTorrent. Du vet, datorn tuggar medans folk sover. Just saying! :-)

14

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

Sam skrev:
fredrik_a skrev:

Dock lite "festligt" att man nästan kan ställa klockan efter denne presumtiva toktankares surfvanor smile

Det går att ställa in ett sånt schema på uTorrent. Du vet, datorn tuggar medans folk sover. Just saying! :-)


Så sant så sant... :-/

15

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

finns inga störningar, km till närmaste granne för min del där det uppförsig konstigt.
så det håller inte, det är masten. byter jag sida på den masten funkar det ok :-)

leta störkällor är enkelt, dra ur prylarna, en efter en, lägg dom till höger som det är fel på och dom till vänster som håller sig trevliga till dom andra :-P
går snabbt att luskaut vad som felar, för det kan vara så att alla nätdelarna är ok, men att vissa stör varandra pga p-ig filtrering och startar med självsvängningar osv.

16 Senaste redigerad av fredrik_a (2013-05-24 15:37:19)

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

G-Man skrev:

leta störkällor är enkelt, dra ur prylarna, en efter en, lägg dom till höger som det är fel på och dom till vänster som håller sig trevliga till dom andra :-P

Ok, så Du menar att jag även ska hålla ögonen öppna på saker som börjar vandra runt av sig själva runt 23-tiden på kvällen och flytta sig i rummet och huset på egen hand i samband med att bandbredden ändras? ;-) (Just kidding...)

17 Senaste redigerad av fredrik_a (2013-05-24 17:22:18)

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

Sam skrev:

Fredrik - försök låsa TINY routern till antingen 900MHz eller 2600MHz 4G under MODEM->MODEM SETTINGS. Jag antar att dina nuvärande inställningar är antingen "AUTO" eller "4G ONLY". Så, välj "4G ONLY" och någon av dessa två band.

Tack för detta tips förresten Sam. Håller på att utvärdera de olika frekvenserna och vilken throughtput man får på olika tider av dygnet. Har -59dBm signal på 900 MHz och -65dBm (givet att det verkligen stämmer..? Det känns spontant väldigt högt...) på 2.600 MHz så ingen av dem har i alla fall katastrofalt låg signal direkt.

18

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

Ok, efter att ha pratat med en väldigt informativ tekniker på Tele2 så kunde han mycket riktigt se att min hastighet på 2.600-bandet var katastrofal, men på 900-bandet är det i alla fall lite mer skapligt.

Han berättade att antalet anslutna till "min mast" hade ökat lavinartat de senaste tre veckorna och att det i skrivande stund var 50% fler anslutna än för bara tre veckor sedan. Vidare berättade han att "average throughput" på just denna mast hade sjunkit från 18 Mbps till 7 Mbps för samtliga användare under de tre senaste veckorna enbart p.g.a. lastökningen och som om det inte vore nog så illa så prioriteras varje ansluten användare utefter signalen man har från masten, vilket gör att användare som sitter lite längre från masten prioriteras ner och "klassas in" i en lägre throughput-kategori vilket gör att man även av denna anledning inte tilldelas mer bandbredd på masten vare sig man vill eller inte.


Jahapp... Så var det med det. Glöm att köra med 2.600-bandet då och växla över till 900-bandet för att kunna ligga på "average throughput" som alla andra, även om det med senaste tidens lastökning ger att hastigheten minskar markant.



Kul...

19

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

Tack för att du informerar!

20

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

fredrik_a skrev:

Vidare berättade han att "average throughput" på just denna mast hade sjunkit från 18 Mbps till 7 Mbps för samtliga användare under de tre senaste veckorna enbart p.g.a. lastökningen och som om det inte vore nog så illa så prioriteras varje ansluten användare utefter signalen man har från masten, vilket gör att användare som sitter lite längre från masten prioriteras ner och "klassas in" i en lägre throughput-kategori vilket gör att man även av denna anledning inte tilldelas mer bandbredd på masten vare sig man vill eller inte.

Det där hade vi behövt en FUP för!

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

21

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

Sam skrev:

Tack för att du informerar!

Inga problem. Det är ju lite "festligt" att man baserat på signalstyrka tilldelar en maximal tillåten bandbredd även om man rent praktiskt skulle kunna köra mycket fortare än vad man egentligen tilldelas, men det var tydligt så de gjorde för att undvika en massa packet loss som stjäl bandbredd kollektivt i onödan p.g.a. bristande signalkvalitet.

Teknikern sa att det gick alldeles utmärkt att montera en extra extern antenn så att signalstyrkan går upp och då kommer man automatiskt att kvala in i en snabbare tilldelad klass även om signalstyrkan "utan extra antenn" förmodligen hade dugit alldeles utmärkt att köra även på den nya högre tilldelade bandbreddsklassen.

That's life.

22

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

Zooma in på 400m nivå för att hitta alternativa basstationer. Du måsta bocka in "visa sändare" och plocka bort 2G, 3G, och den saktare 4G (800/900Mhz).

http://www.tele2.se/kundservice/drift-o … aspx#18567

Kanske dags att kika på riktantenn?

23 Senaste redigerad av plun (2013-05-24 20:58:42)

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

fredrik_a skrev:

That's life.

Jo men vad behöver du egentligen i bandbredd ?  Jag själv är då road av att testa saker och kör då oftast via ett 3G-simkort och det funkar ju alldeles utmärkt. (min 4G-uppkoppling ska bara funka)

Sen har vi då gamers och då blir det genast klurigare och det är nog kört via det mobila.

Slutligen har vi toktankarna som febrilt ska ha hem sin skit och det kan man inte göra något åt mer än att vi får hoppas att operatörens core-router har en broms för den här dyngan. smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

24 Senaste redigerad av fredrik_a (2013-05-25 06:29:23)

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

plun skrev:
fredrik_a skrev:

That's life.

Jo men vad behöver du egentligen i bandbredd ?

Det är en ganska ointressant fråga när man ser att jag under mina första två år med abbonemanget hade följande prestanda.
http://upload.smulan.se/p1DHCNSt.jpg

Att det sedan hoppade ner till 20-30 Mbps hade jag inge bekymmer med, men att tappa från 70 Mbps till 0.5 Mbps är ju kännbart oavsett vilka behov man har? :-)

25

Sv: Ojämn bandbredd - Tidsberoende

Fler användare i samma sektor ska inte ge mer interferens men det ändrar RSRQ eftersom dn egna signalens andel RSRP sjunker i förhållande till totalsignalen RSSI. Spekulerar lite nedan  eftersom det beskrivna är lite obekant.

Nedklassningen är nog i själva verket att man får långsammare modulation av de tre nivåer som finns. Nedgraderlng till långsammare modulation sker automatiskt vid för hög BER, bit error rate enligt angivet värde på CQI, channel quality index, i vilket det finns sexton steg, så frågan är om nedklassningen sker med automatik eller om operatören ändrar någon parameter. Att nedklassa de perifera kan ju vara ett sätt att få de routrarna att gå över till nästa cell-om det nu finns en granncell, dvs lastbalansering via ändrad viktning vid handover. Det kan man göra genom ändrade tröskelvärden på RSRQ för respektive cell. Och RSRQ är ett värde som försämras vid ökad belastning i den egna cellen.

Men om det inte finns någon granncell att byta till verkar det  knäppt att köra långsammare modulation eftersom då varje användares data tar längre tid att sända och belastar masten mer.

Billigaste och effektivaste sättet att drastiskt höja signalstyrkan på 2600 är att montera två WLAN paraboler om 24 dBi för ca 500 kr styck som Metallicaman_1 beskrivit. Och o alla användare gör samna sak bör CQI stiga för varje så att snabbaste modulation och även MIMO medges vilket ytterligare minskar den tidsandel varje användares data tar i anspråk - såvida inte deras dataanvändning inte är kontinuerlig. Tittar man på DU meter då strömmande video laddas ned på snabbt 4G sker överföringen i uppdelade skurar med kanske en burst per tio tomrum. Frågan är hur hög farten på torrent kan bli.

Hur kan man ha en 2600 mast i närheten som ger god signal och ha en km till granne? Fast onödigt undra när Telenor visar att de har både 4G  900 och 2600 ute på Svenska högarna med fem mil eller mer till nästa 900 cell.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.