201

Sv: ZTE MF93D

Gör ping-testet som jag beskrev i detta inlägg:
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 235#p61235
när du är uppkopplad via 4G och inte får någon DNS-adress.
Om du får svar på ping = DNS-problem
annars = annat problem på uppkopplingen.

Det är ingen idé att rota med DNS-inställningar förrän man konstaterat att det är det som är problemet...

202

Sv: ZTE MF93D

Håller med Svenix. DNS strulet är ett symptom på problem, inte problemet i sig.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

203

Sv: ZTE MF93D

'Kan inte kopplaupp stabilt pga dålig signal, anslutningen fullgörs ej.'
Prova på ett annat ställe, dvs annan adress om 4g funkar alls, om så åtgärda signalen, eller ställ routern på annan frekvens(om möjligt) osv osv.
2600mhz ger bäst hastighet m.m. men har kort räckvidd, och hus m.m. stör signalen. Med 112dm fås troligen usel hastighet ivf OM det skulle funka.
Routern borde bytt frekvens på eget bevåg.

204 Senaste redigerad av Eszaraxe (2014-06-03 18:26:37)

Sv: ZTE MF93D

Där jag är nu är bara min arbetsplats, där kommer routern inte att finnas i drift sen, externa antenner är inköpta men de ligger där routern ska finnas senare så tyvärr har jag inte dem här.

Pingtestet fungerar, jag får svar när jag pingar, inga tappade paket.

http://swecanalboats.com/extra/natverksstatus.jpg
http://swecanalboats.com/extra/apn.jpg
http://swecanalboats.com/extra/wifi.jpg

Jag har även provat routern på andra platser, flera stycken och upplevt samma problem överallt, men jag har inga värden att referera till.

205

Sv: ZTE MF93D

Inställningarna verkar korrekta men statussidan med nätinfo är mycket konstig. Jag lägger in några skärmdumpar nedan för jämförelse.  Eftersom jag är i Belgien nu har jag inte tillgång till 4G 900 men vad jag vet ser den sidan lika dan ut. När jag klickar på uppdatera fw ges beskedet att jag har den senaste men jag undrar vilken du har - om det kan vara en annan version av MF93D.

Nätinfo 4G

http://i.imgur.com/m0BzFZz.png

Nätinfo 3G

http://i.imgur.com/vmcWEPC.png

Nätinfo 2G

http://i.imgur.com/viSBQK3.png

Min fw ger inte TAC code som betyder tracking area code. Ordet sekundär i sekundär dns är rätt stavat hos dig, i min router står det sekondär. Din router ger cell id decimalt medan min ger den hexadecimalt vilket är bättre. Din fw meddelar tx nivå vilket är rätt ointressant för användaren. Och vikigast av allt, din FW ger inte SINR vilket är signal relativt interferens och brus. Ett mycket vikigt värde att ha. Dessutom finns ett antal andra avvikelser från org fw från en telenorköpt MF93D. Det luktar operatörssabbad fw, t ex telia. Telia gillar att sabba för användare som vill avvika fån dem,  det ska göra användarna trognare, ungefär som bundna fötter i Kina förr.

Var kommer din MF93D ifrån? Vilket nummer på fw mm?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

206

Sv: ZTE MF93D

Här kommer versionerna

http://swecanalboats.com/extra/system.jpg

207 Senaste redigerad av Eszaraxe (2014-06-03 18:56:36)

Sv: ZTE MF93D

Ställde om till 900-bandet men det gör ingen skillnad i funktion och DNS, lite andra värden men ingen större skillnad.

http://swecanalboats.com/extra/900.jpg

Min bärbara dator som jag kan koppla upp med en dongel fungerar men inte den här, jag vet inte vad jag ska tro...
Jag har provat att byta simkorten, båda två fungerar i min gamla Huawei-dongel, men inget fungerar i min nya fina ZTE MF93D.

208

Sv: ZTE MF93D

Tyvärr kunde jag inte ladda upp bilden på min mjukvaruversion och fw version men de avviker från dina. Maskinvaruversionen är samma, dvs MF93D-1.0.0. Eftersom telenorköpta MF93D aldrig haft någon update av fw eller mjukvara mig veterligen så har du en MF93D från annan källa. Kladdandet med fw bär tydliga spår av svensk operatörs klåfingrighet att ge sig på originalfw.

Det verkar som om den MF93D du köpt inte gillar att tele2 använder Net4Mobility för 4G medan tele2s 3G som är gemensamt med telias 3G nät fungerar. Vad händer om du låser till endast 2G? Det torde inte heller fungera eftersom det är gemensamt med telenor och inte telia. 

Vi (dvs inkl mig) har ingen erfarenhet av ev teliaköpta MF93D som används i andra nät.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

209

Sv: ZTE MF93D

2G fungerar, 3G fungerar men inte 4G.
Den jag har köpt är olåst och inte köpt via operatör utan från Dustin.se.

210

Sv: ZTE MF93D

Jag skulle lämna tillbaka den för att den inte fungerar som olåst i t ex tele2s nät. Köp hellre en från Telenor. Den funkar i alla svenska 4G nät plus att jag använt den på 4G i Belgien och Polen och i tio fler länder på 3G (har för övrigt två stycken och båda funkar lika).

Min FW är BD_MF93DV1.0.0B05 och mjukvaruversionen från telenor är WEB_TLNSWEMF93SV1.0.0B05

Googlade på din fw och fann bara detta hos DC-unlock

https://forum.dc-unlocker.com/forum/mod … ng-problem

Intressant att det finns en diagnostikport.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

211

Sv: ZTE MF93D

Har två stycken också, får väl lämna tillbaka båda

212

Sv: ZTE MF93D

Se tillägg i mitt föregående inlägg.

det finns screenshots av MF93D från finska Elisa och de visar att infon är annorlunda än på telenors variant. Jag rekommenderar starkt telenors variant som innehåller viktiga signaldata. Ser ingen  väsentlig info i de andra varianterna som jag saknar i telenors variant.

http://screenshots.portforward.com/rout … Status.htm

Notera att fw version också är annan i telenors variant.

det är vanligt att "europeiska" versioner av routrar som t ex B593 saknar 4G 900 men jag tror inte att det är det som är problemet här.

Möjligen skulle det funka att låsa upp routern med DC-unlock men första alternativet är att lämna tillbaka den eftersom den uppenbarligen inte funkar i nätet. Hänvisa gärna till denna forumtråd. 

Om det funnes möjlighet skulle man kunna flasha nya versioner men dessa finns inte publika. Den serviceverkstad som telenor anlitar reparerar inga MF93D. Order från ZTE är att byta ut dem. Inte ens batterier byts.

PS kollar man den här sidan om en engelsk MF93D så finns det inte ens Nätstatus under Information. En massa viktig info man inte får.

http://ukblog.im-mobility.com/configuring-zte-mf93d

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

213

Sv: ZTE MF93D

jonasolof skrev:

Se tillägg i mitt föregående inlägg.

Såg ju inte helt problemfritt ut dock, frågan är om det kan hjälpa mig på något sätt.

214

Sv: ZTE MF93D

Ingen som har provat den olåsta tidigare, alla har bara telenor-varianten?

215

Sv: ZTE MF93D

Ring tele2.
Låter som något är fel,
Troligen har dom ett snabbt svar.

216

Sv: ZTE MF93D

jonasolof skrev:

Jag skulle lämna tillbaka den för att den inte fungerar som olåst i t ex tele2s nät. Köp hellre en från Telenor. Den funkar i alla svenska 4G nät plus att jag använt den på 4G i Belgien och Polen och i tio fler länder på 3G (har för övrigt två stycken och båda funkar lika).

Min FW är BD_MF93DV1.0.0B05 och mjukvaruversionen från telenor är WEB_TLNSWEMF93SV1.0.0B05

Googlade på din fw och fann bara detta hos DC-unlock

https://forum.dc-unlocker.com/forum/mod … ng-problem

Intressant att det finns en diagnostikport.


Min ZTE MF93D är köpt från Telenor och jag får inte heller någon uppkoppling med Tele2 & 4G, med 3G fungerar det.

Nu har jag ingen möjlighet att testa med Tele2 då det sim-kortet används i ett E398 just nu (med fungerande 4G) och jag har ett av mina 3-sim i MF93D:n

Dock fungerar 3 så pass bra & till och med bättre än 4G från Tele2 så finns ingen anledning att byta till Tele2.
Alltså på de platser 3 har 4G så fungerar det bättre än 4G från T2.

Eszaraxe - Du är inte ensam...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

217

Sv: ZTE MF93D

Jag har använt mina MF93D med tele2 sim på 4G och det har fungerat. Vad man kan testa är att manuellt välja nät. Kryssa för tele2 4 G i listan och lås på det. Härvid bör bandval stå på föredra 4G istället för endast 4G. Det låter konstigt men brukar fungera bäst.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

218 Senaste redigerad av Eszaraxe (2014-06-04 05:39:42)

Sv: ZTE MF93D

jonasolof skrev:

Jag har använt mina MF93D med tele2 sim på 4G och det har fungerat. Vad man kan testa är att manuellt välja nät. Kryssa för tele2 4 G i listan och lås på det. Härvid bör bandval stå på föredra 4G istället för endast 4G. Det låter konstigt men brukar fungera bäst.

Det är inte så att när du valt föredra 4G att den switchat över till 3G för då fungerar det?
Vilka versioner har du i din router?
Vilka versioner har ni andra som har lyckats respektive misslyckats?

219

Sv: ZTE MF93D

Nu har jag pratat med Tele2's support i en timme, men det gav inget, de kunde bara konstatera att allt ser rätt ut men inte varför jag inte får några DNS'er tilldelat mig.

220

Sv: ZTE MF93D

Eszaraxe skrev:
jonasolof skrev:

Jag har använt mina MF93D med tele2 sim på 4G och det har fungerat. Vad man kan testa är att manuellt välja nät. Kryssa för tele2 4 G i listan och lås på det. Härvid bör bandval stå på föredra 4G istället för endast 4G. Det låter konstigt men brukar fungera bäst.

Det är inte så att när du valt föredra 4G att den switchat över till 3G för då fungerar det?
Vilka versioner har du i din router?
Vilka versioner har ni andra som har lyckats respektive misslyckats?

Jag har en enda version av MF93D, från augusti 2014. Nej, den har fungerat direkt på 4G och inte switchat över till 3G. Men pröva det jag skrev. Även careface noterade att man behövde gå den vägen ibland.

Det finns inga kommentarer på Dustin om routern. Netonnet säljer den också men jag vet inte om det är samma EU programvara och fw. Du kan också kontakta ZTE på facebook men jag tror inte att de ger support. Jag skulle göra ett inlägg där jag bara konstaterar att den olåsta MF93D som säljs av Dustin med mjukvara si och fw så inte fungerar med tele2 på 4G men väl på 3G och 2G. Om du ber om support lommer de bara att hänvisa till verkstaden som inte har en susning om denna problematik.

EDit: vi hade en del problem med MF93D i början vilka rapporterats ingående i tråden. Dessa är på erfarenhet grundande rekommendationer:

För att byte av operatör ska fungera har jag gjort följande efter att ha kopplar ned anslutningen:

1. Välj föredra 4G. Endast 4G fungerar inte vid byte.
2. Ny APN profil. Kan behövas sättas som standard för att den ska fastna. Mifin fungerar med alla fyra operstörerna.
3. Manuellt val av nytt nät inklusive sökning. Registrera på nya nätet. Finns inte önskad operatör på 4G just där så registrera på 3G.
4. Anslut

5. Lås på 4G band om så önskas (koppla ned innan inställningar görs). Finns inte det tillgängligt kommer mifin att välja 3G - eller 2G om inte heller 3G finns.

Samma procedur vid byte mellan redan införda operatörsprofiler. Alltid 'föredra 4G' vid byte. När man väl kommit igång kan man ändra till endast 4G och låsa på band. Men bara i nedkopplat läge

Dessutom kan långsam wifi trassla till det med snabbt 4G. Stäng av bluetooth och gör helst 811.n och gärna på 5 GHz.

Men inget av dessa åtgärder förklarar de aktuella problemen med anslutning men utan DNS.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

221

Sv: ZTE MF93D

Men att det ska vara så krångligt bara för att använda Tele2 4G ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

222

Sv: ZTE MF93D

Antingen automatiskt, vilket brukar fungera inkl. APN eller så helt manuellt, steg för steg. Det är möjligt att tele2s och telenors gemensamma 4G nät N4M kan trassla till det men det är bara en gissning. I min resa nyligen i de tre baltiska länderna och Polen funkade det med automatisk inställning inkl APN, även i Polen för 4G.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

223

Sv: ZTE MF93D

jonasolof skrev:
Eszaraxe skrev:
jonasolof skrev:

Jag har använt mina MF93D med tele2 sim på 4G och det har fungerat. Vad man kan testa är att manuellt välja nät. Kryssa för tele2 4 G i listan och lås på det. Härvid bör bandval stå på föredra 4G istället för endast 4G. Det låter konstigt men brukar fungera bäst.

Det är inte så att när du valt föredra 4G att den switchat över till 3G för då fungerar det?
Vilka versioner har du i din router?
Vilka versioner har ni andra som har lyckats respektive misslyckats?

Jag har en enda version av MF93D, från augusti 2014. Nej, den har fungerat direkt på 4G och inte switchat över till 3G. Men pröva det jag skrev. Även careface noterade att man behövde gå den vägen ibland.

Det finns inga kommentarer på Dustin om routern. Netonnet säljer den också men jag vet inte om det är samma EU programvara och fw. Du kan också kontakta ZTE på facebook men jag tror inte att de ger support. Jag skulle göra ett inlägg där jag bara konstaterar att den olåsta MF93D som säljs av Dustin med mjukvara si och fw så inte fungerar med tele2 på 4G men väl på 3G och 2G. Om du ber om support lommer de bara att hänvisa till verkstaden som inte har en susning om denna problematik.

EDit: vi hade en del problem med MF93D i början vilka rapporterats ingående i tråden. Dessa är på erfarenhet grundande rekommendationer:

För att byte av operatör ska fungera har jag gjort följande efter att ha kopplar ned anslutningen:

1. Välj föredra 4G. Endast 4G fungerar inte vid byte.
2. Ny APN profil. Kan behövas sättas som standard för att den ska fastna. Mifin fungerar med alla fyra operstörerna.
3. Manuellt val av nytt nät inklusive sökning. Registrera på nya nätet. Finns inte önskad operatör på 4G just där så registrera på 3G.
4. Anslut

5. Lås på 4G band om så önskas (koppla ned innan inställningar görs). Finns inte det tillgängligt kommer mifin att välja 3G - eller 2G om inte heller 3G finns.

Samma procedur vid byte mellan redan införda operatörsprofiler. Alltid 'föredra 4G' vid byte. När man väl kommit igång kan man ändra till endast 4G och låsa på band. Men bara i nedkopplat läge

Dessutom kan långsam wifi trassla till det med snabbt 4G. Stäng av bluetooth och gör helst 811.n och gärna på 5 GHz.

Men inget av dessa åtgärder förklarar de aktuella problemen med anslutning men utan DNS.

Jag har provat alla dessa åtgärder, och det påverkar ingenting alls. Jag har som sagt aldrig använt den med någon annan operatör utan endast Tele2. Den ansluter till nätet och allt ser ok ut, förutom att jag inte får någon DNS.

Jag skickade iväg en kompis att köpa en Telenor-brandad MF93D på netonnet igår, han har den andra av mina routrar hemma för att testa, den telenorbrandade routern hoppade igång direkt på Tele2's 4G-nät.

224

Sv: ZTE MF93D

Med inställning för automatisk uppkoppling, automatisk apn och automatiskt bandval?

om så är fallet finns det väl skäl att skriva en kommentar på Dustins hemsida om routern.

Mycket trassel för dig men väldigt värdefullt för oss andra att bli varse att man bör se upp vilken fw och software som är i routern. Bara att 4G 900 anges finnas med räcker inte.

Men du kommer väl att verifiera ytterligare. Om resultatet står sig bör Dustin ta tillbaka dem utan invänndingar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

225

Sv: ZTE MF93D

jonasolof skrev:

Med inställning för automatisk uppkoppling, automatisk apn och automatiskt bandval?

om så är fallet finns det väl skäl att skriva en kommentar på Dustins hemsida om routern.

Mycket trassel för dig men väldigt värdefullt för oss andra att bli varse att man bör se upp vilken fw och software som är i routern. Bara att 4G 900 anges finnas med räcker inte.

Men du kommer väl att verifiera ytterligare. Om resultatet står sig bör Dustin ta tillbaka dem utan invänndingar.


Jag för en diskussion med ZTE just nu om det här, kvarstår problemet så kommer jag skriva en kommentar eller be Dustin själva skriva om detta på produkten.