26

Sv: Grym antenn!

har samma antenne mycket bra antenne min signal öka från ca 76 db till 46 till 50 db och mycjet stabil uppkoppling
liger på runt 60m ner och 35 upp
ping mellan 15 och 25
Mycket bra antenne
Med vänlig hälsning Wikings1
Dwr-923

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000

27

Sv: Grym antenn!

Du menar att du har den där "billiga"  LTE 2600 MHz Directional Antenna MIMO Outdoor 17dBi?   Hm ...
Man kanske skulle testa denna ...

28

Sv: Grym antenn!

Snurriga värden, troligen RSSI och effekten av att ha amtenn ute.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29

Sv: Grym antenn!

den är byggd i tyskland på en (anrik gammal tysk antenn fabrik som någon skrev i en anna tråd)
funkar bra gör den iallfall

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000

30

Sv: Grym antenn!

jonasolof skrev:

Test kommer snart och då med RSRP och SINR. Jag väntar på dessa antenner för 800, 1800 och 2600. De ska komma på måndag.

Jag är nyfiken på hur testet gick, om du har hunnit med det ännu.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

31

Sv: Grym antenn!

Försnändelsen blev försenad så jag hann lämna Sverige innan den kom fram. Fick den hem i Belgien i går med UPS sedan åf styrt om försändelsen.

De tre antennerna för 800, 1800 och 2600 har samma dimensioner och formen är en rektangel av två sammanlagda kvadrater.

Ska pröva 1800 varianten här men kan knappast bestämma gain. Att den logperiodiska poyntingantennen sades vara bättre stämmer till eftertanke och missstänksamhet. Å andra sida är Tyskland en marknad där kunder kan ha koll och skulle det komma fram att antennerna säljs under falska förespeglingar riskersr det att slå bakut. Antennerna har emelllertid inte uppmärksammats påtagligt i tyska forum där fortfarande fd funkwerk, nu novero, dabendorf föredras. Varför skulle inte Funkwerk, DAB m.fl som gör quadantenner för 800 göra patchantennener som  dessa om det är billigare och ger mer gain? Det står visserligen på antennerna att de är made in EU men själva antennelementen kan vara kinesimport av billiga patchelement.

J Linder, jag förstår att du är intresserad av att sälja dessa antenner eftersom du i PM bett mig rekommendera bättre antenner än de billigaste kinesiska men då får du testa själv eller få fram mätdata. För övrigt har den tyska åf en engelsk hemsida också och de verkar ha bra priser och effektiv logistik plus snabb  och bra support. Ingen liten bredvidverksamhet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

32

Sv: Grym antenn!

Ja, jag är intresserad av att hitta alternativ. Jag tycker att de antenner jag säljer fungerar bra och ibland blir jag själv förvånad när kunder rapporterar sina resultat, men det är alltid trevligt att hitta nya vägar att gå.

Jag bad ej om resultat i mitt PM, men en riktning. En undran; du testar ju olika antenner, vem testar du antennerna för?

Jag kan lite tyska, så när jag får tid att gräva lite djupare så är det ju bara kolla vilka antenner som kommer efterföljt med "BOHR!" wink
Skämt å sido, jag kan faktiskt en del tyska men min sambo är ifrån Tyskland så hon kan nog hjälpa mig när jag kör fast.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

33 Senaste redigerad av Tonebank (2013-05-30 17:03:22)

Sv: Grym antenn!

Vad skulle du ta för dessa jLinder?

det är 850 kr ink frakt, säg att du kan skaffa dessa för 500kr st + 100kr kabel =600 kr
för att du ska tjäna på det måste du ta (600x1.25)+90= 840 ink moms och frakt. Då har du gjort jobbet gratis.
Man brukar säga runt 25% påslag för övriga kostnader.
840x1.25= 1050 kr

Då blir priset fortfarande dyrare än att få hem dessa med ups på 2 dagar från tyskland mot att du skickar dessa med posten som oftast går på 1 dag.

För jag förutsätter att du betalar in moms...

BBB fiber 100/100.
Telenor 4G "fri surf" (200GB), Antennenwerk 17dBi Lte2600 antenn. 30-45 mbit ner 12-15 mbit upp.

34

Sv: Grym antenn!

@jlinder

Varför denna förmodan att jag verkar på någons uppdrag? Jag testar antenner för mitt eget höga nöjes skull och för att infon behövs i bredbandsmörkret. Det finns förmodligen någon om sitter och översätter koranen till ingermanländska bara för att det inte är gjort.  Jag har andra hobbies som katamaransegling (Tornado, M20) men  där är testande dyrare. Har skrivit en lärobok åt Tornadoförbundet i katamaranseglingsteknik. Är en sån där som gillar att trimma och optimera och ta reda på hur det funkar. Tror inte att datortidningar är intresserade av artiklar om mobilt bredband på den nivå jag tycker är givande så där blir det inget skrivet.

Finns efterfrågan kan jag tänka mig lokal konsultverksamhet men import tror jag är svårt att få lönsamt utan stora volymer.

Aber es währe gut wenn Du die Antennenwerk-Fabriek fragen könntest ob Messwerten vorhanden sind.. oder so was.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

35

Sv: Grym antenn!

@jo,
Same here...
cus it's phun 2 tweak the cr.p out the stuff.

:-)

36 Senaste redigerad av jLinder (2013-05-30 20:23:24)

Sv: Grym antenn!

@Tonebank, jag skulle givetvis kolla upp om det skulle vara värt det innan jag beställer, hitta bra priser, kolla upp konkurrens osv.

@jonasolof Ok, låter som trevliga hobbies. smile Eftersom att du verkar testa så mycket olika, det bör ju kosta en hel del pengar att köpa in dem.. Men hur använder du infon då? Hur lyser du upp mörkret med testerna?
En tanke, du skulle kunna starta en blogg med tester eller mobilabredband.se skulle kunna starta en sektion med tester, i likhet med t ex Sweclockers.com. Det skulle säkert driva mer trafik om det skulle finnas relevant info om antenner och annan utrustning på ett lättåtkomligt och lättsökt ställe, det skulle säkert också sätta press på operatörerna. Nu spann jag iväg väldigt mycket off-topic (i princip hela inlägget), men det är kul att spinna iväg lite..

Ja, dass ist ganz klar. Ich habe E-mails zu zwei Hersteller im Englisch gesendet, keine Anwort. Sie sprachen gut Deutsch, ich nicht so gut.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

37

Sv: Grym antenn!

Känner inte för att svara

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

38

Sv: Grym antenn!

Vill bara förtydliga mig med att jag inte menade att rikta någon som helst kritik i mitt meddelande eller ifrågasätta dig i vad du gör med dina testresultat, om det nu var så du uppfattade det. Blir så dumt ibland när man skriver på nätet och tonfall m.m. faller bort.
Du är ju en klippa på det här forumet och jag med flera (vågar jag säga) hyser stor respekt för dig och det du skriver för det märks att du verkligen kan och verkligen är intresserad, jag förstår att det är på det sättet du lyser upp mörkret - alltså med din förskansade kunskap och erfarenhet. Frågan var alltså menad mer om och hur du delar med dig av just dina testresultat på något mer ingående sätt.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

39

Sv: Grym antenn!

Förtydliga dig inte. Skriv mindre och låt tråden handla om Antennenwerks antenner och befintlig distribution

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

40

Sv: Grym antenn!

Har nu kollat Antennenwerk 1800 från WLAN-shop24.de med antennen riktad mot en bastation 6 km bort och monterad på en liten mast i höjd med ett fönster på andra våningen där jag lät kunde vrida den och samtidigt kolla signalvärden. Antennen tre meter högre och ovan fasaden gav inte bättre värden. Fri sikt 3 km. Angivna 17 dBi gain tror jag inte på. Fick som bäst RSRP -111 i AVM6840 och signalen höll sig på den nivån med variationer med upp till 4-5 dBm sämre ibland enligt grafen i real time monitor. Nokia 920 i fönstret bredvid och riktad åt masten har bara har sina egna antenner. Den  visade som bäst -118 dBm där det låg relativt stabilt. RSRQ var ca -8 dBm vilket bara var en dBm sämre än routern kopplad till panelantennen.  Inbyggda mobiltelefonantenner kan knappast ha bättre gain än 0 dBi. Kunde inte heller konstatera någon riktverkan på telefonen. Det skulle som bäst ge 7-8 dBi gain åt Antennenwerk-antennen.

Riktverkan är dock påtaglig i antennen men signalen släpps inte av routern om man vrider antennen 90 grader från max. Blir bara ca 15 dBm sämre. Men RSRQ dimper från -7 till -20 och sämre. Maximum är smalare än 20 grader. På 6 km avstånd är signalen så variabel pga fading att det går inte att få stadiga värden.

Det fanns ett par svagare andra celler då det var inte mycket till interferens. Ändå är det påtagligt att SINR är den känsligaste parametern att rikta med, fr a eftersom routern visar alla fyra SINR värdena för alla antennkombinationer av sändarantenner och mottagarantenner i kontinerligt uppdaterade grafer (1 gg/s) med fördröjning under en sekund. Man kan undra lite smått dels över om båda antennpolarisationerna har samma riktningsmaxima och dessutom över graden av isolering mellan polarisationerna.

Routern visade dock open loop MIMO. Bästa farten erhölls med BBK 26,5/3-4 och server i Stockholm!. Speedtest mot belgiska servers kom inte över 13-17 i uppload (testat i lanansluten laptop). Men lokala servers har tidigare presterat upp mot 60 mbit/s så jag vet inte vad det beror på.

Novero (ny ägare) Dabendorf 1800 antennen anges ha 7 dBi gain, så det kommer nog på ett ut vid en jämförelse med Antennwerks som är en billig antenn som funkar hyggligt på 1800 även om den förmodligen inte har angivna prestanda i fråga om gain (jämför 2x17 dBi paraboler nedan). WLAN-shop 24 är bra åf som rekommenderas. Antennenwerk ligger mycket lågt med info.I princip kinesiska bluffantenner men de funkar om än på betydligt lägre nivå än utlovat. I Tyskland tror man inte på dem, falska prestandauppgifter är inget bra försäljningsargument.   

Vill man ha skarpare antenner kan dessa australiensiska 16 dBi yagis vara något, för 239 AUD i MIMO-kit blir ca 1520 SEK plus importmoms och frakt.   

http://wireless-broadband-speed.com.au/ … -kits.html

Eller får det vara dubbelmonterade paraboler som ger 2x17 dBi, samma som Antennwerk hävdar...

http://telcoantennas.com.au/site/17dbi- … nna-single

Antennenwerks 800 och 2600 varianter kan jag prova först i Sverige där jag även har andra riktantenner att jämföra med, t ex en professionell basstationsantenn för 2600 med 18 dBi gain. 

Copyright

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

41

Sv: Grym antenn!

snyggt JO
:-)

42

Sv: Grym antenn!

Testade nu med routerns egna antenner. RSRP som bäst -115 dBm. Dessutom markerad skillnad mellan antennerna i förhållande till sändarantennerna, ca 10 dBm, vilket bör bero på polarisationen eftersom routerantennerna står +-45 grader och vinkelrätt mot sändaren. . Det syntes inte samma skillnad med Antennenwerk- antennen som inte är vriden 45 grader vilket den nog bör vara. Redan den vridningen kan ge 3dB mer plus att polaritetsskillnad är förutsättning för MIMO. Men eftersom antennen består av två kvadrater som bildar en rektangel så skulle det se fult ut om antennen monteras på sniskan. Då är Funkwerks bättre eftersom den ät +-45 i höljet medan själva höljet är fyrkantigt och inte står på ett av hörnen.

Så min tveksamhet ökar. 17 dB är det definitivt inte. Om AVM-antennerna ger 2 dBi då är det bara 5 dBi  skillnad till Antennenwerk. Men fortfarande billigast per dBi för de få man får så det kan väl locka billighetskrängarns som gillar brist på dokumentation och hellre berättar om nöjda kunder.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

43

Sv: Grym antenn!

Gjorde test i Antwerpen i eftermiddags. Förra gången jag var där kunde jag plocka upp sju celler samtidigt i Nätöversikten i routern men det gick inte att parkera så centralt så jag fick ställa mig lite mindre centralt men ändå på kajen till floden Schelde som rinner genom stan, stil Göta älv. Här fanns tre-fyra celler i luften. Skickade upp Antennenwerk antennen 4,5 meter på teleskopmast bredvid bilen och kollade hur det funkade att rikta in sig mot enskilda celler. Riktigt bra faktiskt. Trots att det fann en cell alldeles i närheten som dominerade helt med rundstrålande antenn (RSRP
-83 dBm, RSRQ -7 så gick det bra att plocka fram två andra celler med panelantennen. Den starka cellen hade då som mest RSRP -66 och RSRQ -6. Det blev lite snabbare DL med två rundstrålande magnetfotsantenner 900/1800 på biltaket än med panelantennen, 32,8 upp och 13,4 ned. Det kan bero på att reflexer som kommer från olika håll hjälper MIMO-mottagning. Med riktantenn var bästa fart ned 32 mbit/s så det är i princip lika ändå. Den mest påtagliga skillnaden mellan rundstrålande och panelantenn var den mycket högre farten på UL med riktantenn,mellan 20-24 mbit/s. Kan bero på Inter Cell Interference coordination, ICIC. Med riktantenn störs inte andra celler av signalen från routern och effekten beordras inte ned.

Routern AVM 6840 låter en se realtidsgrafer uppdaterade var sekund för RSRP, SINR och RSRQ. Absolut bäst är att följa signal/interferensnivån. Där räcker det med att vrida fem grader för att få effekt på SINR medan RSRQ knappt rör sig alls och RSRP mycket lite. Det är inte lätt att ta fram  optimum med RSRP för bästa RSRP ligger inte nödvändigtvis i samma riktning som bästa RSRQ. Antennlober är rätt platta i huvudriktningen för att falla brant då man kommer utanför 3dBi gränsen. Dessutom kan det finnas parasitlober i strålningsdiagrammet. Så det kan räcka med att vrida några grader så blir det en kraftig skillnad i SINR. Möjligen kan man snedsträlla antennen något så att signalen från interfererande grannceller försvagas påtagligt. Vid bästa SINR fås också bästa fart, som sig bör. De andra cellerna hade som bäst inriktade RSRP -77/RSRQ -7 respektive -69/-8 så det är starka celler. 

Éftersom man kan följa en viss cell i nätöversikten även om routern ansluter till någon annan cell allt eftersom man vrider antennen, så finns det skäl att kolla vad som händer med signalstyrkan. Som mest skilde det 12 dBm. RSRQ störtdök när man vred antennen så att en annan cell dominerade. Det går nog inte att riktigt lita på mätvärdena för de celler som blir svagare när antennen vrids bort.

Vid max SINR märks det direkt om man vrider antennen 5-10 grader åt endera hållet. Ska förbättre maststödet så att vridningen sker med mindre friktion och kan göras långsamt och kontinuerligt utan hack.  Riktverkan och känsligeten för vridning är så påtaglig att det talar lite mot den breda lob som en antenn med bara 7 dBi förstärkning har. Att bara jämföra vilket RSRP olika antenner ger mot en känd mast är därför möjigen inte rättvisande för bedömning av gain.

som tidigare påtalat är Antennenwerks delpaneler så orienterade att den ena är vertikalt och den andra horisontellt polariserade - medan sändarantennerna alltid är polariserade +/- 45 grader. Så som panelen är orienterad förkoras 3db och polaritetsdiversiteten försvinner. Ändå märktes en lustg effekt eftersom routern visar värden för de båda sändarantennerna så som de tas emot av respektive mottagarantenn. Vid SINR max fanns skillnader så att om en sändarantenn var stark på ena mottagarantennen var den 10 db svagare på den andra och tvärt om för den andra sändarantennen. detta trots antennorienteringen. Ska ändra fästet till +/- 45 grader, inställbart,  för att se om polaritetsskilladen ökas vilket är bra för MIMO cross over isolation.

Så slutomdömet blev att antennen gjorde jobbet väl att skilja ut celler i interferensrik miljö vilket höjde farten ned men framför allt farten upp. Ska göra om testet med laptop som jag litar mer på än ipaden för fartkontroll.  De nämnda hastigheterna tog mot Bredbandskollen i Sverige för Speedest med belgiska servers var helsunkigt fast det varit snabbt tidigare.

Real time monitor i AVM-routern bör visa ID för ansluten cell så att routern inte byter under övningarna. Byte märks inte som avbrott eller så i realtidsgrafen. För övrigt är routern påtagligt obenägen att byta cell. Det går inte att se vad den går på, RSRP eller RSRQ. Kan också vara SINR mätt men inte redovisat för flera celler. 

Testade också upplåst tele2 B593 som funkade bra med belgiskt 4G kort och inställd  på LTE 1800 only. Här får man ställa in antennvriding med system/diagnos/trådlös kontroll vilken uppdaterar RSRP och RSRQ rätt snabbt. Farten lika med AVM6840 - mätt över wifi, troligen snabbare över LAN vilket blir nästa resa.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

44

Sv: Grym antenn!

Du får gärna meddela hur 800an funkar sen :-) samt om den funkar på 900 bandet med. Är intresserad av en som funkar för båda banden. Har sett nå liknande på tradera men man vill ju inte köpa om det inte ger direkt nån vinst på förbättringen smile

45

Sv: Grym antenn!

OK

en sak som bör kontrolleras är att den ena antenndelen gav sämre signal, flera dB, än den andra. bekräftades när jag växlade kabelanslutningarna till routern. kan ligga i deras twinkabel eller i antennen. Det är ju förmodligen två patchantenner som ställts ovanpå varandra.

800 (och 2600) test blir efter 15 juni när jag kommer till Sverige. Finns inget 800 igång som jag kan testa emot tills dess.

tid funkwerk, nu Novero Dabendorf har bra värden på både 800 och 900 enligt mätningar i antennlab så den bör funka för ditt behov. Knapp tredjedel dyrare. Det är en proffsbyggd variant av biquad som dessutom har konstaterat bra cross over isolation mellan polariseringarna, viktigt för MIMO. 75 Euro istället för 55.  finns många säljare

http://www.amazon.de/novero-dabendorf-L … B0051EGCGQ

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

46

Sv: Grym antenn!

Hur står sig denna antenn jämfört med POYNTING PANELANTENN XPOL MIMO 9 DBI 650-2700 MHZ
http://www.dustinhome.se/product/501065 … -2700-mhz/

Dovado Pro
Huawei E3372s-153
Tre

47

Sv: Grym antenn!

Bra fråga. Det är mycket vanskligt att jämföra antenner bara med ledning av de RSRP-värden man får mot en viss mast, i synnerhet om det är flera andra celler igång. Mina resultat med antennenwerkantennen är motsägelsefulla. Riktverkan verkar bättre än den låga förstärkningen gentemot andra antenner gav vid handen. Det hänger också på hur exakt RSRP anges i olika situationer. Om jag får 7 dBm skillnad mot en viss mast med en viss router meed Awerkantennem gentemot routerns egna externa antenner som inte rimligen kan ha mer gain än 1-2 dBi talar det för att panelantennen har 7-8 dB gain. Men om panelantennen ger 17dBm bätttre RSRP när den är riktad mot en viss mast gentemot vad resultatet blir mot samma mast med magnetfotsantenner på biltak på samma plats så talar det väl för att gain är högte än 7dBi. Tre meter höjdskillnad kan ha påverkat också. Men också att intrrferensen är högre med de rundstrålande.

Här är en isocertifierad fabriks dokumentation av en 900-antenn, inget att klaga över vad gällervnoggranna uppgifter.


http://www.sirioantenne.it/2013/docs_do … 88_289.pdf

X-pol köper man väl om man vill ha en flerbandsantenn, som ett alternativ till den logperiodiska varav två behövs. Jag kan inte avgöra hur de står sig mot varandra på 1800 vilket är den enda antennenwerkantenn jag prövat ännu. Har ingen X-pol. Föredrar enbandsantenner eftersom de har renare riktningsdiagram och lägre ståendevågförhållande.

PS. Lite närmre koll visar att Nokia 920 visar felaktiga värden på LTE 1800 som har bandbredd 10 MHz. Definitionen av RSRQ är lite omstuvat RSRQ=RSRP - RSSI -BW där BW (min beteckning) är en konstant som är avhängig bandbredden/antalet bärvågor. Vid 5 MHz ca 14, vid 10 ca 18 och vid 20 Mhz är BW 20. Använd absoluta tal i formeln. Om RSRP är 122 och RSSI 95 och BW 18 så blir RSRQ 9.
Jag kollade idag på ett ställe där man kan höra sju master samtidigt. RSSI låg runt 95. Drar man bort erhållet RSRP och RSSI återstår bara 7-10 när man vet att BW är 18. det stämde ungefär på alla sju cellerna. Alltså borde antingen RSSI vara bättre (högre absolut tal) eller RSRP sämre( lägre absolut tal). Eller så är RSRQ fel angivet. Det innebär att man inte alls kan jämföra erhållet RSRP i nokialuren med erhållet RSRP i annan utrustning. 

Jag hade också testat med AVM-routerns egna antenner ställda +-45 grader. Men det ger en 3dB vinst gentemot horisontell/vertikal montering som panelantennen har. Att orienteringen spelade roll kunde konstateras om jag vred routern så att antennerna stod 0/90.

Att använda RSRP avläsningar är således ett mycket osäkert sätt att uppskatta antennvinst. Inget att grunda en doktorsavhandling på annat än i marknadssföring. Även om kunden köpt en antenn som sägs ha 17 dBi gain blir kunden förmodligen nöjd för hen märker skillnad även om den bara har 6-7 dB gain. Så det lönar sig att slira på sanningen om den vekliga förstärkningen som man ändå inte har en susning om och referera till kunder som till sin förtjusning och förvåning märkt skillnad.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.