1

Tråd: Vad kommer efter Rev B?

Finns det någon vidareutveckling av CDMA 2000 som Net1 kan göra efter nuvarande Rev B? Som jag har förstått saken så ser det mörkt ut med vidareutveckling i CDMA-familjen. Det har ju pratats om Rev C, men intresset från operatörer tycks ha varit svalt. Samma sak med CDMA:s motsvarighet till LTE. Om jag inte minns snett så har utvecklingen helt lagds ned eftersom CDMA-operatörerna valt att gå över till LTE istället.

Kan vi räkna med någon mer utveckling eller kommer det att stanna där vi är nu?

2

Sv: Vad kommer efter Rev B?

http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution- … ized#Rev.C

smile

Rev.C
Rev. C has been published in 2010. While capacity of existing Rel. B networks can be increased 1.5-fold by using EVRC-B voice codec and QLIC handset interference cancellation, 1x Advanced and EV-DO Advanced will offer up to 4x network capacity increase using BTS interference cancellation (reverse link interference cancellation), multi-carrier links, and smart network management technologies.[10][11]
Japanese telecom operator KDDI plans to offer 1x Advanced services starting from April 2012.[12]

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Vad kommer efter Rev B?

Begränsningen för Net1:s del ligger inte i utvecklingen av CDMA-tekniken (se tidigare kommentarer på forumet) utan i den begränsade bandbredd som finns tillgänglig för Net1 inom det lågfrekventa 450-bandet och därmed för täckning i glesbygdsområden ekonomiskt realistiska alternativet.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

4

Sv: Vad kommer efter Rev B?

Min gissning är att de så småningom går över till LTE som är en bättre teknik och som kan köras på 1,4 och 5 MHz bandbredd också. Som tidigare beskrivet sker denna övergång redan i Brasilien för täckning i Amazonas.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.