1

Tråd: Vilken 4G operatör i Göteborg anser ni fungera bäst?

Hej

Skall koppla upp 10 användare via 4G på olika platser i Göteborgs området för en pilottest inom kort.
Skall prova en programvara som jag utvecklat samt hur hårdvara/kommunikation fungerar ute i fält.
Pilotanvändarna är främst äldre personer, och förväntas ej kunna bistå på plats där utrustningen finnes.
Har igen kontroll över var användarna bor dvs hur mottagningen är på plats.

Har tidigare under lång tid provat 3G på olika platser med olika operatörer och olika modem, och då konstaterat att det inte duger om man har krav på hög tillgänglighet i nätet, samt stabila svarstider.

Nu kör jag Telia 4G (2600) på en Huawei B593, och det funkar relativt bra. Modemet kan hänga sig och kräva manuell omstart och signalstyrkan är inte bra (-110) trots kort avstånd till mast (5-600m).

Telia är ju hopplösa på att bistå med support kring täckning och var masterna finns, dvs det är bara att prova att se.

Tänkte nu prova någon av dom andra operatörerna samt ett ny router (B5193), det kan undrar är har någon erfarenheter från Telenor/Tele2/Tre här i regionen?  Och hur fungerar det nya samarbetet i Net4mobiliy ? Och vilka kör på dom lägre frekvenserna i storstan 800/900 så man får lite yttäckning och mottagning inomhus.

Antar att TRE är sämst på utbyggnad då man startade sist med 4G, men på 3G var det dom var var stabilast
(över tid)  enlig mina mätningar.

Mvh Jonas Enebrand

Testar nu 4G Tjänster i Göteborg, Har under flera år testat 3G.
Dovado, Volliolink, Huawei B593,

2

Sv: Vilken 4G operatör i Göteborg anser ni fungera bäst?

Bäst i helhet skulle jag nog säga att Telenor är, följt av 3. Telenor och Tele2 har byggt på 2600MHz samt 900MHz i Göteborg och täcker hela Göteborg. 3 har byggt på 2600MHz samt till viss del på 800MHz i Göteborg, deras täckning är dock inte lika täckande. Men deras 3G-nät är det bästa i Göteborg, därav sätter jag dem som tvåa.

Telenors 3G-nät kommer tätt efter 3s och i och med deras 4G-nät som täcker en stor del av Göteborg så är väl de dem du bör köra på. På Tele2s täckningskarta kan du se vart sändarna är placerade för Telenors och Tele2s gemensamma 4G-nät smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Vilken 4G operatör i Göteborg anser ni fungera bäst?

Jag försökte få telenor eller Telia att funka på 4G med modem i Örgryte för en av sönerna men det var sådan signalsoppa från alla masterna att man hade behövt riktantenner för att selektera fram en bra mast. Det funkar med både telenor och telia men är instabilt.

Det är för övrigt meningslöst att ställa frågan så när det gäller en större svensk stad där alla operatörer är igång på alla band. Läget avgör vilken operatör som är bäst. Flytta dig fem meter så kan en annan vara bäst. Bästa tekniken för att hitta vilken som är bäst just vid det fönstret i just den lägenheten är att använda en Nokia 820 eller 920 som låter en se vilken operatör som har bäst signal och i vilken mån andra celler stör. Det är bättre att ha en lite svagare signal som är ensam från en operatör än sex celler från en annan operatör som stör varandra. Däremot sker ingen störning mellan olika operatörers celler för de ligger på olika frekvenser.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.