1 Senaste redigerad av ArgTele2Kund (2013-03-26 16:58:00)

Tråd: Tele2 Mobilt Bredband XL 80GB -Alldeles för snål månadskvot!

Idag är vi knappt halvvägs in i mars och vår kvot är upe i 79GB! Har ingen torrent eller något sådant igång, utan vi är flitiga användare av streamingstjänster såsom SVTplay, TV4, HBO,BBC,youtube m,m.

Tele2 XL 80GB räcker inte på lång vägar!!!  Speciellt inte när de så fult slår ihop inkommande med utgående trafik... (något som de talar tyst om!) Då kan jag tillägga att vi endast har klen 3G täckning och inte den utlovade 4G som de skryter så mycket om... sad

Klagade till Tele2 kundservice förra månaden men fick god dag yxskaft svar tillbaks! Det här är riktigt kass! Hur länge till kan de  ha så låga kvoter på sitt STÖRSTA abbonnemang när allting går mot fler och fler streamade tjänster och funktioner!?!

Om du funderar på att skaffa Tele2 mobilt bredband så kan jag för närvarande EJ rekommendera det. Åtminstone inte om du/ni tittar på streamat media och är tre fyra personer i hushållet med varsin dator eller smartphone/surfplatta!

2

Sv: Tele2 Mobilt Bredband XL 80GB -Alldeles för snål månadskvot!

Operatörerna vill att kunderna skaffar ett abg per person i hushållet, om denna individ sedan har tex
1 mobil
1 surfplatta
1 mediaspelare till tv
1 dator
Så blir det 4 abonnemang.
Är man sedan fyra i hushållet så blir det då kanske
4 * 4 abonnemang...
Och medelpris abg på 200:-
4 * 4 * 200 = 3200:-/månad dvs 38400kr år

Om sedan varje abg har 20gb i trafik quota så blir det totalt
320gb månad.

Det är så dom räknarhem investeringarna i master/nätbyggnad.


Det du skall ställa krav på är tex SVT, NETFLIX mfl att dom inkluderar internet kapacitet/abg med sina licensavgifter !
För tex svt kräver tv avgifts pengar för en tjänst som inte går att använda pga att trafikmängderna inte går att använda !

3

Sv: Tele2 Mobilt Bredband XL 80GB -Alldeles för snål månadskvot!

ArgTele2Kund skrev:

Idag är vi knappt halvvägs in i mars och vår kvot är upe i 79GB! Har ingen torrent eller något sådant igång, utan vi är flitiga användare av streamingstjänster såsom SVTplay, TV4, HBO,BBC,youtube m,m.

Tele2 XL 80GB räcker inte på lång vägar!!!  Speciellt inte när de så fult slår ihop inkommande med utgående trafik... (något som de talar tyst om!) Då kan jag tillägga att vi endast har klen 3G täckning och inte den utlovade 4G som de skryter så mycket om... sad

Klagade till Tele2 kundservice förra månaden men fick god dag yxskaft svar tillbaks! Det här är riktigt kass! Hur länge till kan de  ha så låga kvoter på sitt STÖRSTA abbonnemang när allting går mot fler och fler streamade tjänster och funktioner!?!

Om du funderar på att skaffa Tele2 mobilt bredband så kan jag för närvarande EJ rekommendera det. Åtminstone inte om du/ni tittar på streamat media och är tre fyra personer i hushållet med varsin dator eller smartphone/surfplatta!

Du var ju medveten om gränsen redan när du tecknade abbonemanget så det kommer knappast som någon överraskning.

Försök byta till Tele2:s företagsabbonemang istället. Det har ingen volymgräns nämligen. Osäker på om man kan teckna det som privatperson dock.

4

Sv: Tele2 Mobilt Bredband XL 80GB -Alldeles för snål månadskvot!

Du var ju medveten om gränsen redan när du tecknade abbonemanget så det kommer knappast som någon överraskning.

Försök byta till Tele2:s företagsabbonemang istället. Det har ingen volymgräns nämligen. Osäker på om man kan teckna det som privatperson dock.

Ja förvisso, men det står ingenstans (åtminstone inte när vi tecknade oss) om att Tele2 adderar In och Utgående trafik i sin beräkning av månadskvoten! Om Tele2 endast skulle sätta kvot på download/inkommande trafik för sitt mobila bredband hade det varit mycket bättre!

Vet inte om de håller på och laborerar nått med quota för igår (28/4) slog snigelfiltret till först när vi nådde 72GB download 35GB upload! Så OM de slutar att slå ihop in och utgående skulle 80GB DOWNLOAD quota snudd på räcka till ett "normalhushåll" månadsförbrukning.

5

Sv: Tele2 Mobilt Bredband XL 80GB -Alldeles för snål månadskvot!

dom slår ihop upp/ner pga tex torrent.

jag skulle vända på frågan till tex svt-play, om man skall betala licens för svtplay som politikerna anser, då får dom även fixa ett bredband eller betala för trafiken på något vis. som dom gör med tex boxersändningarna... ingen skillnad.
det är normal sed att den som skickar trafik även betalar för den.

om du istället väljerbort HD i svt play så minskas trafikmängden drastiskt, i HD går det lätt en gig för ett program i play.
i gammla play kunde man ställa ner trafikmängden så pass att play blev brukbart på en mbb med max 1gb/månad och då titta flitit.

går jag idag in på tele2's webb så ingår tex 40gb på large abg, dom som sitter med gammla large kan ha så lite som 10gb/månad men alla betalar lika !
hos tele2 finns äpplen i olika storlek :-) för samma styckpris, och vissa är fyra gånger större...

trafikgränserna kan man inte gnälla på, det är upptill operatören att sätta dom, och kunderna får välja.
operatörerna vill att man köper extra trafikquota, annars skulle tex inte tele2 sms spamma om detta när dess kunder närmar sig gränsen.
jag räknade lite, och det är billigare med kontantkort om man behöver lite mer trafik ibland, behöver man dubbla trafiken alltid så är ett till abg billigare mot att köpa extra trafik quota. fördelen är att man kan välja en annan operatör på det andra abg och få en backup utifall den ena operatören pajar, välj då lämpligen en operatör som går på annan mast :-)

jag skrattar fortfarande år reklamen om 4G om hur mycket man kan streama osv, men det funkar i tre timmar sedan är quotan slut så...
3timmar innan det är slut så blir det 240 abonnemang för att klara en hel månad med fullt användande :-)

det blir typ 72000:-/månad för en 4G anslutning som skulle motsvara en fiber...
72000*12= :-)
fibern betalar sig snabbt
72000*12*3år :-) :-) :-) :-)

6

Sv: Tele2 Mobilt Bredband XL 80GB -Alldeles för snål månadskvot!

Strömmande media har inte - och kommer aldrig att få - någon framtid på mobilt bredband. De datavolymer vi pratar om här är både tekniskt och operatörsekonomiskt helt orealistiska annat än på fiber och ev. Xdsl. Problemet är också att mediaproducenterna (film/tidningar) inte kalkylerar med att deras "kunder" har annat än en "bred" lina. Varför t.ex behöva ladda ned en tidningsbilaga på 50 Mb när man bara behöver en sida om kanske 4/5 Mb ?
Ibland är det trevligt att ha en operatör vars teknik/kapacitet omöjliggör strömmande media (Net1) - då blir det hyfsad kapacitet och hastighet för alla lågförbrukare......

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

7

Sv: Tele2 Mobilt Bredband XL 80GB -Alldeles för snål månadskvot!

ändå envisas operatörerna med att göra reklam för det, tex telia.

jag har hävdat samma sak att det inte funkar...
räkna baklänges.
hur många mbit får man per 5 mhz , och hur många 5mhz sektioner finns det...
och sedan hur nära byggs masterna.
fram får man maximal total bandbredd för ett område och dela detta med alla kunder sedan = tummetott :-)

8

Sv: Tele2 Mobilt Bredband XL 80GB -Alldeles för snål månadskvot!

Oavsett om det står eller stått i ett abb-avtal är det väl självklart att både operatören och klienten måste räkna med den dubbelriktade trafik som praktiskt taget att datakommunikation genererar. I vissa fall blir det väldigt mycket nedströms och ytterst lite uppströms medan det vid  t.ex (VoIP)telefoni blir lika lite uppströms som nedströms ! Laddar Du upp tunga bildfiler till en server blir det väldigt mycket uppströms och väldigt lite nedströms ! Eftersom det i grunden är en teknisk begränsning för kapaciteten i mobil bredbandskommunikation - och inte en ekonomisk ! - är det ju självklart att alla ettor och nollor som transporteras i radionätverket måste räknas - vare sig de skickas framåt eller bakåt (uppåt eller nedåt)....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

9 Senaste redigerad av clooak (2013-05-08 14:49:23)

Sv: Tele2 Mobilt Bredband XL 80GB -Alldeles för snål månadskvot!

De har för det mesta inga kapacitetsproblem utan det är ren snålhet, se bara till vissa peratörer i Danmark som har 1tb i datatrafik.

Till och med Telia i Danmark har 500 gb i trafikmängd med deras bästa abonnemang, helt jävla sinnesjukt att Sverige ligger efter på den fronten!

Funderar nästan på att köpa ett abonnemang i Danmark, som även fungerar i Sverige! Operatörerna ljuger hej vilt!, Den operatör som ökar trafikmängd först i Sverige, kommer tjäna som tusan på det.

10

Sv: Tele2 Mobilt Bredband XL 80GB -Alldeles för snål månadskvot!

Går det att teckna abonnemang i Danmark utan att vara medborgare ?

Hos t.ex Danska "3" ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

11

Sv: Tele2 Mobilt Bredband XL 80GB -Alldeles för snål månadskvot!

Det går nog om man har dansk adress.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Tele2 Mobilt Bredband XL 80GB -Alldeles för snål månadskvot!

Telia sonera finland kör frii surf på 4 g
Mvh Wikings1

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000

13

Sv: Tele2 Mobilt Bredband XL 80GB -Alldeles för snål månadskvot!

Finns Tele 2, XL företag, fri surf
Det enda bolag som numera har "FRI SURF". Ca 500kr inkl moms.
  Det sägs att en kille som laddade ner 1.4TB på kort tid fick på skallen.
Säkert finns det andra begränsningar, t ex om du laddar ner 50GB på en gång.
Ska testa ...
Har 1 km till masten. Som max kan jag få 84Mbit ner / 12/upp.
Önskar dock bättre ping: 50ms.

14

Sv: Tele2 Mobilt Bredband XL 80GB -Alldeles för snål månadskvot!

speedman skrev:

Finns Tele 2, XL företag, fri surf
Det enda bolag som numera har "FRI SURF". Ca 500kr inkl moms.
  Det sägs att en kille som laddade ner 1.4TB på kort tid fick på skallen.
Säkert finns det andra begränsningar, t ex om du laddar ner 50GB på en gång.
Ska testa ...
Har 1 km till masten. Som max kan jag få 84Mbit ner / 12/upp.
Önskar dock bättre ping: 50ms.

3 erbjuder också obegränsad surf till företagskunder. 299kr/månad exkl moms.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

15

Sv: Tele2 Mobilt Bredband XL 80GB -Alldeles för snål månadskvot!

finns inget obegränsat, det finns alltid något kryphål för att blocka/bromsa/spärra.

16

Sv: Tele2 Mobilt Bredband XL 80GB -Alldeles för snål månadskvot!

G-Man skrev:

finns inget obegränsat, det finns alltid något kryphål för att blocka/bromsa/spärra.

Hur då ?  ^^

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

17

Sv: Tele2 Mobilt Bredband XL 80GB -Alldeles för snål månadskvot!

Skrivit i en annan tråd.

Gällande företagsabonnemang så står det följande för Tele2 XL 4G obegränsad nerladdningsdata.

...För XL 4G förbehålls rätten att strypa hastigheten vid extremt utnyttjande som kraftigt avviker från Tele2:s kunders genomsnittsanvändning och påverkar andra användares upplevelse. Alla mobilt bredbandabonnemang är spärrade för röstsamtal...

Knappast obegränsat helt i enlighet med det G-man säger.

18

Sv: Tele2 Mobilt Bredband XL 80GB -Alldeles för snål månadskvot!

Förstår inte resonemanget varför svtplay eller någon annan streamingtjänst skulle subventionera privatpersoners upppkoppling o eventuella trafikkvoter?

ISPerna måste Höja alternativt Slopa kvoterna helt anser jag.

Dock verkar Tele2 ha dragit öronen åt sig för så här ser det ut hos oss idag (31/5) med nästan 115GB trafik och fortfarande full speed (nåja...) i pipan! :-)

http://img28.imageshack.us/img28/8807/tele220130531.jpg

19 Senaste redigerad av Rikard (2013-06-16 12:32:33)

Sv: Tele2 Mobilt Bredband XL 80GB -Alldeles för snål månadskvot!

ArgTele2Kund skrev:

ISPerna måste Höja alternativt Slopa kvoterna helt anser jag.

Hur tänker du nu?
Det finns bara en viss mängd bandbredd med den teknik som finns idag på 3G-4G, ska alla snigelsurfa då istället?

Ungefär som att jag skulle säga "fri sprit till alla som kommer på min fest" och så har jag bara en kvarting att dela ut...

Det enda dåliga med mobilabredbandsoperatörerna är att de inte informerar ordentligt hur begränsad trafik det är jämfört med fast lina!

20

Sv: Tele2 Mobilt Bredband XL 80GB -Alldeles för snål månadskvot!

Rikard skrev:
ArgTele2Kund skrev:

ISPerna måste Höja alternativt Slopa kvoterna helt anser jag.

Hur tänker du nu?
Det finns bara en viss mängd bandbredd med den teknik som finns idag på 3G-4G, ska alla snigelsurfa då istället?

Ungefär som att jag skulle säga "fri sprit till alla som kommer på min fest" och så har jag bara en kvarting att dela ut...

Det enda dåliga med mobilabredbandsoperatörerna är att de inte informerar ordentligt hur begränsad trafik det är jämfört med fast lina!

Förutsatt att väldigt många kommer till din fest och dessutom på samma gång innan du hinner skaffa mer dricka. Dessutom vill nog inte alla dricka fulöl eller hemkört. En del föredrar kanske egna fester med köpesprit och öl bryggt enligt de tyska renhetslagarna istället. (ex Fiber, ADSL eller kabelansluten uppkoppling.) ;-)

Så länge det fnns flera olika alternativa sätt att ansluta tror jag att majoriteten av den mobila infrastrukturen
klarar mycket mer last än idag. Men varken jag eller någon annan (förutom leverantörerna) gissar jag, har tillgång till trafiknyttjande statistiken på varje mobilmast i Sverige så det blir endast spekulationer och gissningar om kapacitet och tillgång.

21

Sv: Tele2 Mobilt Bredband XL 80GB -Alldeles för snål månadskvot!

ArgTele2Kund skrev:

Förutsatt att väldigt många kommer till din fest och dessutom på samma gång innan du hinner skaffa mer dricka. Dessutom vill nog inte alla dricka fulöl eller hemkört. En del föredrar kanske egna fester med köpesprit och öl bryggt enligt de tyska renhetslagarna istället. (ex Fiber, ADSL eller kabelansluten uppkoppling.) ;-)

haha +1 smile

22

Sv: Tele2 Mobilt Bredband XL 80GB -Alldeles för snål månadskvot!

Tänk dig själv att du köper en resa "All inklusive fri mat och dricka"
Helt plötsligt när du ska beställa mer dricka i baren så så är det max 5 öl som gäller eller 2 koppar kaffe etc.
Bredband är ett delat media och står det "fri surf" "surfa fritt" så ska det vara det som gäller.
Är det max 50 gig i det finstilta, då ska det säljas som "surf 50 gig".

Anledningen att de ändå kan sälja detta som fri surf är att det fortfarande går att surfa i 64k eller vad deras begränsning nu är.
Det mest komiska är när de pratar om delat media begränsningar i surf för att inte skada andra belasta nätet m.m.
Och sedan erbjuder.
"Köp mer surfdata klicka här"
Helt plötsligt är belastning pga användande inte ett problem eftersom man ändå erbjuder användare att få mer surf mot betalning.

23

Sv: Tele2 Mobilt Bredband XL 80GB -Alldeles för snål månadskvot!

Och i våra grannländer Danmark och Finland klarar näten konstigt nog betydligt större trafikkvoter än i Sverige...?

24

Sv: Tele2 Mobilt Bredband XL 80GB -Alldeles för snål månadskvot!

Faktum är att Sverige har mycket mera trafik i nätet. Fler abonnemang och mera trafik per abonnemang. Finland är efter i utvecklingen och har först nu börjar bygga ut 4G. Samma begränsningar kommer här också då trafiken ökar.

25 Senaste redigerad av svenix (2013-06-16 16:13:20)

Sv: Tele2 Mobilt Bredband XL 80GB -Alldeles för snål månadskvot!

Säljer man fler abonnemang får man också mer inkomster. Pengar som borde bekosta den nödvändiga utbyggnaden av näten...