1

Tråd: Jag undrar vad jag kan få bäst mottagning med för mobilt bredband i Ba

Hej!

Jag undrar vad jag kan få bäst mottagning med för mobilt bredband i Backa/Rättvik. Min plan är att köra en riktbar antenn mot Rättviksbacken (Har rätt så klar sikt dit).

Både Tele2 och Telenor visar 4G "Upp till 32 mbits" mottagning men Rättvik står fortfarande som "utbyggnadsort" så blir lite osäker på vad som stämmer.
Svaret från Telenor var "Står det upp till 32mbit på kartan så är det det som stämmer." ......

Eftersom jag ska jobba distans så kommer jag antagligen ta semester under CCW eller jobba från någon med ADSL...

Mvh
Thomas

2

Sv: Jag undrar vad jag kan få bäst mottagning med för mobilt bredband i Ba

Låter som om brandad 3G som säljs som 4G.

Men kan va landsorts fyra g också.

Ibland anger dom täckning utan att täckning finns, för det ska byggas, ett sätt att ragga kunder, tre har sysslat med detta många gånger, gissar teletvå gör sammasak.


Enda sättet att veta är att prova med fyra g modem och kolla vad som finns i etern. :-)

3

Sv: Jag undrar vad jag kan få bäst mottagning med för mobilt bredband i Ba

Eller ännu bättre med en nokia lumia 820 eller 920.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4 Senaste redigerad av Discover (2013-03-21 21:47:43)

Sv: Jag undrar vad jag kan få bäst mottagning med för mobilt bredband i Ba

darion_sthlm skrev:

Hej!

Jag undrar vad jag kan få bäst mottagning med för mobilt bredband i Backa/Rättvik. Min plan är att köra en riktbar antenn mot Rättviksbacken (Har rätt så klar sikt dit).

Både Tele2 och Telenor visar 4G "Upp till 32 mbits" mottagning men Rättvik står fortfarande som "utbyggnadsort" så blir lite osäker på vad som stämmer.
Svaret från Telenor var "Står det upp till 32mbit på kartan så är det det som stämmer." ......

Eftersom jag ska jobba distans så kommer jag antagligen ta semester under CCW eller jobba från någon med ADSL...

Mvh
Thomas


Enligt Tele2´s täckningskarta så är 4G ej utbyggt på Rättviksbacken.
Närmaste mast jag kan se på kartan finns efter väg 301 i höjd med Silverberg.

Om jag vore dig skulle jag vänta tills 4G blir utbyggt uppe på Rättviksbacken, jag är ganska säker på att det kommer att sättas upp en 4G bas på Rättviksbacken, för då får de bra 4G täckning ut över Siljan.

Förhoppningsvis blir det utbyggt med 2600 MHz inne i centrala Rättvik, med tanke på belastningen på nätet under sommaren och speciellt CCW.

http://forumbilder.se/CDL6L/telenor-rattvik-utomhus.jpg?width=150


http://forumbilder.se/CDL6L/telenor-rattvik-inomhus.jpg?width=150


4G är nu utbyggt i Rättvik, enligt Tele2´s täckningskarta.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.